AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Har termin i dag og tenker mye på barseltiden. Vi bor veldig nær familie og venner. Med veldig nær, mener jeg alt fra nesten nærmeste nabo til 5 minutters kjøretur. Familie og venner har allerede tilbydd seg å hjelpe oss. Vi har ikke spurt. Føler litt på at de maser og at de helst bare vil ha babykos. Noen tilbyr seg å hjelpe med rengjøring, handling osv. Det er jo hyggelig det, men det virker jo som vi ikke skal klare å gjøre noe selv? Jeg vil ikke ha andre rundt meg hele tiden. Ikke liker jeg at andre rydder, vasker osv hjemme hos oss. Mannens familie har utenlandsk opprinnelse, så de er vel vant med at babytiden er annerledes? Jeg har bedt mannen ta en prat med de, for jeg vil ikke de skal bli fornærmet om vi ikke ønsker hjelp eller besøk hele tiden. Jeg kan godt tenke meg å slappe av alene etter fødsel. Jeg takler ikke så godt å ha masse folk rundt meg om jeg ikke føler meg vel eller er sliten. De skal selvsagt få komme på besøk, men da ønsker jeg å invitere når det passer oss. Jeg ønsker også å få mye tid med baby alene. De vokser seg jo raskt til. Er bare så redd de vil komme uanmeldt, ringe å mase, bli fornærmet osv. Hva kan vi si til de som ønsker å hjelpe? Vil gjerne slippe å måtte bruke energi på å avvise i barseltiden, hvis de bare plutselig dukker opp eller maser. Jeg er også litt dårlig på å sette grenser når jeg er redd andre kan reagere. Anonymkode: 98b53...79f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 "Tusen takk for tilbudet. Akkurat nå trenger vi ikke hjelp til <hva det nå er>, men jeg kan si ifra om det endrer seg. " Det kan hende at du faktisk ønsker hjelpen når den tid kommer. Vi skjønte ikke det med at folk laget mat for å ha i frysen, for hallo, vi er jo to voksne og en baby, den ene kan jo lage middag mens den andre er med babyen. Men for å si det sånn, det angret vi på.. For med en ekstrem gulpebaby (som medfører så helt latterlige mengder klesvask, møbelvask, husvask, vognvask, bilstolvask, hårvask!! og alt!!), store ammeproblemer, baby som IKKE ville sove, klistremerkebaby, osv, var det skikkelig dritt at det første som skjedde når mannen endelig kom hjem (og jeg talte sekundene til han kom), så måtte han stå på kjøkkene og lage mat, mens jeg satt der med babyen limt på puppen og grein.. Så ikke takk nei til hjelpen på forhånd. Sett grenser når problemet oppstår. "Vi ønsker at dere gir beskjed før dere kommer". Står de på døren? "Det passer ikke med besøk nå. Det er fint om dere gir beskjed på forhånd neste gang dere vil komme, så finner vi en tid som passer for oss begge". Anonymkode: 3c93e...8ab 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Foreldrerådet har akkurat lagt ut en podcast om dette temaet:) Anonymkode: 8aa1e...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har termin i dag og tenker mye på barseltiden. Vi bor veldig nær familie og venner. Med veldig nær, mener jeg alt fra nesten nærmeste nabo til 5 minutters kjøretur. Familie og venner har allerede tilbydd seg å hjelpe oss. Vi har ikke spurt. Føler litt på at de maser og at de helst bare vil ha babykos. Noen tilbyr seg å hjelpe med rengjøring, handling osv. Det er jo hyggelig det, men det virker jo som vi ikke skal klare å gjøre noe selv? Jeg vil ikke ha andre rundt meg hele tiden. Ikke liker jeg at andre rydder, vasker osv hjemme hos oss. Mannens familie har utenlandsk opprinnelse, så de er vel vant med at babytiden er annerledes? Jeg har bedt mannen ta en prat med de, for jeg vil ikke de skal bli fornærmet om vi ikke ønsker hjelp eller besøk hele tiden. Jeg kan godt tenke meg å slappe av alene etter fødsel. Jeg takler ikke så godt å ha masse folk rundt meg om jeg ikke føler meg vel eller er sliten. De skal selvsagt få komme på besøk, men da ønsker jeg å invitere når det passer oss. Jeg ønsker også å få mye tid med baby alene. De vokser seg jo raskt til. Er bare så redd de vil komme uanmeldt, ringe å mase, bli fornærmet osv. Hva kan vi si til de som ønsker å hjelpe? Vil gjerne slippe å måtte bruke energi på å avvise i barseltiden, hvis de bare plutselig dukker opp eller maser. Jeg er også litt dårlig på å sette grenser når jeg er redd andre kan reagere. Anonymkode: 98b53...79f Jeg tenker dette er en balansegang, spesielt med familie. Jeg ville prøvd og unngå legge opp til at far skal snakke med familien om at de ikke skal komme på besøk og hjelpe. Da tenker jeg at man kan trekke seg unna på rommet hvis det blir for mye, det er fullstendig lov, til og med med planlagt besøk! Jeg husker en venninne var veldig bestemt på at hun skulle ikke ha noe hjelp, lite besøk og leve i sin lille barselboble - og det er helt greit, men det er noen ganger mer overveldende enn man tror. Hun spurte plutselig en dag om jeg kunne komme på en kaffe «idag»: når vi satt der, lurte hun på om det var greit hun kunne bare dusje litt mens babyen var med meg. Innså hun hadde det tøft, hun hadde satt på vaskemaskin, hun ikke rakk og henge opp, hun skulle lage seg mat før jeg kom, men rakk ikke. Så mens hun dusjet, hang jeg opp klærne og lagde lunsj til oss, og ryddet unna litt. Og hun gråt og gråt av takknemlighet når hun kom ut av dusjen. For det er tøffere og gå tilbake på «jeg skal klare meg på egenhånd, hold dere unna». Ta det som det kommer Du vet ikke når du faktisk vil trenge hjelp uanmeldt selv. Anonymkode: 0cfd1...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Så heldig som har tilbud om hjelp.. Ikke alle har det. Ta i mot det du kan og trekk deg tilbake om det blir for mye. ☺️ Anonymkode: 149aa...1e3 1
Pantoten Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker dette er en balansegang, spesielt med familie. Jeg ville prøvd og unngå legge opp til at far skal snakke med familien om at de ikke skal komme på besøk og hjelpe. Da tenker jeg at man kan trekke seg unna på rommet hvis det blir for mye, det er fullstendig lov, til og med med planlagt besøk! Jeg husker en venninne var veldig bestemt på at hun skulle ikke ha noe hjelp, lite besøk og leve i sin lille barselboble - og det er helt greit, men det er noen ganger mer overveldende enn man tror. Hun spurte plutselig en dag om jeg kunne komme på en kaffe «idag»: når vi satt der, lurte hun på om det var greit hun kunne bare dusje litt mens babyen var med meg. Innså hun hadde det tøft, hun hadde satt på vaskemaskin, hun ikke rakk og henge opp, hun skulle lage seg mat før jeg kom, men rakk ikke. Så mens hun dusjet, hang jeg opp klærne og lagde lunsj til oss, og ryddet unna litt. Og hun gråt og gråt av takknemlighet når hun kom ut av dusjen. For det er tøffere og gå tilbake på «jeg skal klare meg på egenhånd, hold dere unna». Ta det som det kommer Du vet ikke når du faktisk vil trenge hjelp uanmeldt selv. Anonymkode: 0cfd1...ba7 Dette. Man har liten forutsetning for å vite hvordan det faktisk blir, man har ikke vært der før. Så ikke vær for bastant i noen retning. Og tenk litt over hvilken type du selv er. Sier du faktisk i fra når du trenger hjelp? Eller er du typen som ønsker at noen skal se at du sliter og bare komme og trå til (sånn er dessverre jeg). 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo hyggelig det, men det virker jo som vi ikke skal klare å gjøre noe selv? Joda, dere klarer nok alt selv når dere må. Det er bare det at for mange kan det være/bli vanskeligere enn man trodde på forhånd at det ville bli. Og da kan denne avlastningen/hjelpen være veldig kjærkommen og gjøre babytiden litt lettere. Det er det mange som har erfart med sin første, og tilbyr seg først og fremst av omsorg for dere nybakte foreldre. Kanskje fordi de angrer på at de selv nektet å ta imot hjelp av samme grunn som deg, kanskje fordi de fikk den hjelpen selv og ønsker det samme for dere. Jeg tror det kan være greit å svare "takk for tilbudet, vi får se når så langt kommer" eller noe. Da forplikter du deg ikke til å motta hjelp du ikke vil ha, men avviser heller ikke noe du kan komme til å ønske å få. Jeg signerer også forslaget over om å tenke over hvordan du selv er. Jeg er selv veldig delt ifht dette; jeg ønsker å kunne si fra selv, men setter også pris på dem som med oppriktig omsorg hjelper meg når jeg ikke klarer å si fra selv. Anonymkode: cefb7...405
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Mange vil nok komme innom for baby kos , særlig i begynnelsen. Det er viktig at dere fokuserer på å finne ut av ting sammen som en ny familie, bare du, partner og baby. Dere trenger alle ro i starten, å lære seg hverandres signaler og rutiner. Baby har også lett for å bli stresset av mye folk og stimuli som kan være slitsomt for den lille, og gjøre at man forstyrrer rutiner som søvn osv. Om folk kommer på besøk må dere være strenge på hvor mange og hvor lenge. Begrens dere gjerne til nær familie først og fremst. De som kommer må også hjelpe til med ting, som å lage middag, eller rydde bort hagemøblene i hagen, brette klær osv. Ikke tenk at du må stille med kake og kaffe til besøket, det er mye annet MYE viktigere for dere å fokusere på. Anonymkode: d1238...b27
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Nå vet ikke jeg hva slags kultur mannen din kommer fra, men er han fra «feil» kultur har dere ikke så mye dere skulle ha sagt. Anonymkode: 503a4...585
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Synes det høres kjempekoselig ut med så mye hjelp - så lenge det er nære, gode relasjoner det er snakk om. Vi skal ha svigermor boende her en periode ifbm barsel på mitt ønske. Kjenner noen ganger at jeg frykter litt dem biten at hun skal rydde, lage mat osv, men tror jeg kommer til å sette uendelig stor pris på hjelpen når tiden kommer. Ville ikke avvist disse gode hjelperne totalt, men kan dere ikke heller si noe sånt som, «tusen takk for tilbudet, vi sier gjerne ifra dersom vi trenger hjelp»? Plutselig er du sjeleglad for at de er der for dere! Anonymkode: 6c697...1bc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg hva slags kultur mannen din kommer fra, men er han fra «feil» kultur har dere ikke så mye dere skulle ha sagt. Anonymkode: 503a4...585 Hva betyr dette? 🤔 Anonymkode: 0cfd1...ba7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg hva slags kultur mannen din kommer fra, men er han fra «feil» kultur har dere ikke så mye dere skulle ha sagt. Anonymkode: 503a4...585 Det hadde jeg brydd meg fint lite om, mitt hus, min kropp, min unge😅 Lås døra og ta imot besøk når du ønsker besøk. Anonymkode: f4c01...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå