Gå til innhold

Å bli mast på om å forsyne seg mer som tidligere overvektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 20kg overvektig. Var/er glad i søtt som is, kaker, chips, godteri osv. Men jeg vet at jeg ikke kan og bør trykke nedpå hele tiden. 

Holder meg derfor til noe kos lørdager. Er jeg i besøk kan jeg spise et LITE stykke kake. Spiser også bare en middagsporsjon. Dette må jeg for å vedlikeholde vekten. Jeg går veldig raskt opp om jeg ikke er streng i hverdagen. 

Over til problemet. Jeg opplever ofte å bli mast på om å spise mer. Spesielt på besøk hos mannens familie. Spørsmålene er ofte rettet mot meg. "Skal ikke DU ha mer middag?", "Du MÅ forsyne deg mer", "er du mett allerede, nei, ta litt til". Det er ikke alltid dessert, og når det ikke er så får jeg ofte spørsmål som "vil ikke du ha litt is da?" Eller "Du har vel lyst på noe til kaffe". Opplever dette hos andre også. 

Har inntrykk av at det er fordi jeg var stor og kanskje forsynte meg litt mer før (ikke alltid, jeg begrenset meg ofte i besøk). 

Er så lei av å måtte svare. At et nei ikke tas for et nei og at alt fokuset utelukkende er på meg. Jeg har prøvd å være bestemt når jeg svarer. "Nei takk, jeg er forsynt" osv. 

Noen som opplever det samme eller hsr råd? Syns dette begynner å bli ubehagelig. 

Anonymkode: e027e...838

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å si høflig nei takk. Du får nok ikke endret på dem, men kanskje de skjønner tegninga etter en stund. Om ikke, hold på ditt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er folk 🙈 svigers er av den typen som føler seg som dårlige verter om de ikke har NOE vi vil ha (altså, de kan gi oss flere alternativer bare for å kunne gi oss noe). Du får ikke endret på folk. Fortsett å si «nei takk», mer får du egentlig ikke gjort. De du har en god relasjon til kan du jo forklare saken til evt. 

Anonymkode: 8b4d6...ea8

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør de deg slikt påfallende mye oftere enn andre besøkende?

Jeg tror at mange er sånn rett og slett. De vil være gjestfrie og gavmilde. Spesielt litt eldre folk, min farmor er veldig sånn. Hun er ikke en som viser kjærlighet med ord og klemmer, men ved å diske opp med middag.

Anonymkode: 1c63d...966

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank, har alltid vært det, og opplever det samme som deg. Mange som bare er sånn, det ligger litt i kulturen/en del miljøer å mase litt sånn, det har ikke nødvendigvis noe med deg eller din tidligere vekt å gjøre. Eller er det kun du som får disse spørsmålene? Eller kan det være at du er litt mer oppmerksom på dem nå, hvis du tidligere ikke pleide å begrense deg like mye i sosiale settinger? 

Anonymkode: b1679...820

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette opplever også ikke-overvektige. Og tynne folk får ofte slengt på et "du er jo så tynn, du må spise mer, du trenger litt mer kjøtt på beina!". 

Både min mor og svigermor er helt håpløse sånn, og det er til alle, ikke bare meg (som er slank og veltrent), men også til mannen (som er veldig tynn), svogre og søsken (som har litt mer å være glad i), osv. 

Så det har nok ikke noe med at du er overvektig å gjøre.

Si nei takk, og om de maser, "Jeg har sagt neitakk. Jeg liker ikke å bli spurt flere ganger når jeg allerede har sagt nei". 

Anonymkode: 6cecb...6da

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever også det samme, men jeg er overvektig og har ikke gått ned noe… 🙈 Men jeg vet det er svigerfamilien min sin måte å være gjestfrie på. De er litt mer fra bygda enn meg, men det merkes lite på annet enn akkurat dette. Spesielt vanskelig er det om jeg er tørst og har lyst på vann, de prøver liksom alltid å overtale meg til noe «bedre».

Du må bare fortsette som du gjør, og høflig takke nei til ting du ikke vil ha i deg. At du er forsynt eller bare ikke har lyst på akkurat nå er gode grunner som vanligvis aksepteres.

Anonymkode: 4876c...bc2

Skrevet

Mange, særlig den eldre garde, ser det å nøde gjestene sine til å spise mer som en vertinneplikt. Fortsett å takke nei, og ta det ikke så personlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å respondere med litt spøk? 

-Vil du ikke ha litt is til kaffen da? 

-Nei takk :) 

-Kom igjen da, ikke bittelitt engang? 

Og så dine alternativer: 

-Jøsses, sa jeg nei på et ukjent språk kanskje? ;) 

Eller:

-Og jeg som trodde alle lærte at nei betydde nei nå for tiden ;) 

Eller: 

-Er det et mål at man skal trille ut igjen herfra eller? ;) 

Anonymkode: 38728...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt.

Hilsen person som har vært tynn hele livet

Anonymkode: 2427a...f7b

• Liker 3
Skrevet

Hva med å si:

Nei takk. Men takk for at du er omtenksom og spør, det setter jeg pris på. Men jeg er altså forsynt.

Fortsetter de da må du nesten vurdere om det er verd å bli mindre høflig for å markere seg, og svare: Jeg sa NEI!

Om du tenker det er for å være hyggelig at de spør er det ikke sikkert at det er verd ubehaget med å konfrontere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør de deg slikt påfallende mye oftere enn andre besøkende?

Jeg tror at mange er sånn rett og slett. De vil være gjestfrie og gavmilde. Spesielt litt eldre folk, min farmor er veldig sånn. Hun er ikke en som viser kjærlighet med ord og klemmer, men ved å diske opp med middag.

Anonymkode: 1c63d...966

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er slank, har alltid vært det, og opplever det samme som deg. Mange som bare er sånn, det ligger litt i kulturen/en del miljøer å mase litt sånn, det har ikke nødvendigvis noe med deg eller din tidligere vekt å gjøre. Eller er det kun du som får disse spørsmålene? Eller kan det være at du er litt mer oppmerksom på dem nå, hvis du tidligere ikke pleide å begrense deg like mye i sosiale settinger? 

Anonymkode: b1679...820

Det er utelukkende meg de spør. De kan gjerne stille spørsmålet til alle først "noen som kan tenke seg dessert?". Alle, inkl meg takker pent nei. Også får jeg direkte spørsmål like etter "helt sikker på du ikke vil ha *navn*". Og hvis middagen servers runde nr to, så lar alle serveringsfatene passere, mens nær jeg lar de passere, så er det "Nå må du spise mer" eller "skal du ikke ha mer". Har også hendt at de ikke spør alle om dessert, is eller kake, men spør kun meg "du vil vel kanskje ha...".

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er utelukkende meg de spør. De kan gjerne stille spørsmålet til alle først "noen som kan tenke seg dessert?". Alle, inkl meg takker pent nei. Også får jeg direkte spørsmål like etter "helt sikker på du ikke vil ha *navn*". Og hvis middagen servers runde nr to, så lar alle serveringsfatene passere, mens nær jeg lar de passere, så er det "Nå må du spise mer" eller "skal du ikke ha mer". Har også hendt at de ikke spør alle om dessert, is eller kake, men spør kun meg "du vil vel kanskje ha...".

Hvis det mest er din svigerfamilie det er snakk om så er det fordi de synes det er ekstra viktig at du føler deg velkommen. Min svigerfamilie gjør sånn fortsatt, selv om jeg har kjent dem i mer enn 20år…

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Såpass ja.

Får håpe det kommer av at de vet du liker slike ting og vil være hyggelige, og ikke skjønner at det samtidig er sårende. Men da er de litt korte, for de fleste forstår at vektnedgang kommer av forsakelser.

Hva med å si: Så du trodde jeg ville ha selv om jeg sa nei, hva får deg til å tenke det?

(Alltid gøy når noen må forsvare det de gjør, for da handler det plutselig om dem og ikke om deg. Og det fører ofte til litt indre  ubehag for den det gjelder og de blir mer oppmerksom på å ikke sette seg selv i en slik situasjon neste gang)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som litt lubben men ikke overvektig opplever jeg at folk kan bli sur på meg får jeg spiser mindre en dem. Synes det er helt på tryne jeg spiser vell det jeg orker. Er ikke så glad i godis heller blir kvalm av det så vill jeg ikke ha det kan vell folk godta det. Tror folk blir provosert eller at de tror jeg spiser mindre får at de er der men det er langt fra sant. Har også opplevd at folk sier de føler de spiser mye vist ikke jeg spiser mer en dem. Irriterer meg litt haha 

Anonymkode: d071a...4bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det mest er din svigerfamilie det er snakk om så er det fordi de synes det er ekstra viktig at du føler deg velkommen. Min svigerfamilie gjør sånn fortsatt, selv om jeg har kjent dem i mer enn 20år…

Men de gjør ikke det samme med partnerne til søsknene til mannen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klarer du å respondere med litt spøk? 

-Vil du ikke ha litt is til kaffen da? 

-Nei takk :) 

-Kom igjen da, ikke bittelitt engang? 

Og så dine alternativer: 

-Jøsses, sa jeg nei på et ukjent språk kanskje? ;) 

Eller:

-Og jeg som trodde alle lærte at nei betydde nei nå for tiden ;) 

Eller: 

-Er det et mål at man skal trille ut igjen herfra eller? ;) 

Passiv-aggressivt og ikke spesielt morsomt.

Anonymkode: d0a82...0dd

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Passiv-aggressivt og ikke spesielt morsomt.

Anonymkode: d0a82...0dd

Poenget var nettopp å være nettopp passiv-aggressivt, vel fortjent når man ikke respekterer et nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk norsk kultur og helt lov å si nei. Dette har nok ingenting med deg personlig å gjøre.

Anonymkode: 62566...147

• Liker 1
Skrevet

Det er definitivt en uting, men samtidig er det bare å takke nei. - Tusen takk, men jeg er stappmett, så da er nok beste å stoppe her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...