Gå til innhold

Beste sykehus å føde på i Oslo - 2022/23

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lest igjennom X antall tråder med ulike erfaringer. Men selv de nyeste trådene begynner å bli gamle, så jeg lager en ny. 

Hvilket sykehus i Oslo omegn fødte du på, og er du fornøyd eller misfornøyd? Hvorfor? 

Hadde de lystgass? Badekar? Enerom? God bemanning? Følte du deg trygg og ivaretatt? Respektert? Barselhotell? 

Hilsen førstegangs gravid 😄

Anonymkode: 4a4eb...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ullevål. Er både fornøyd og misfornøyd. Fødemottaket var ordentlig 💩 den ene gangen jeg var innom, men helt topp den andre. Da var jeg også eneste pasient store deler av tida jeg var der, så mulig det var derfor, haha.

Veldig fornøyd med oppfølgingen oppe på føden, selv om det ble noen humper i veien med kaos underveis og på slutten av fødselen. Men det var tydelig at de gjorde det beste ut av situasjonen, og legen kom innom og beklaget for at hun hadde vurdert feil før vi ble flytta til barsel. Hadde to jordmødre til stede hele tiden og lege inne mye av tiden fordi baby var dårlig, så merket ikke noe til at det var dårlig bemanning. Men jordmødrene pratet om at de egentlig var altfor lite folk og at de syntes det var litt godt å være fastlåst inne hos oss, for da slapp de å løpe sånn. 🙈 Isbitene på føden er forresten verdens beste.

Barselavdelingen vil jeg aldri innom igjen. Det var bare fælt. Følte meg ikke trygg, og i hvert fall ikke respektert. Usikker på om det var egne familierom/enerom, men de gjorde om dobbeltrom til familierom så lenge det ikke var for mange pasienter til at noen måtte dele. Stedet bar veldig preg av for mye å gjøre og for lite folk.

Ikke lystgass (er for dårlig ventilasjon, sa de). Var badekar på fødestua jeg fødte på, men det var visstnok ikke badekar på alle. De har barselhotell.

Anonymkode: 8efe1...870

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ahus er vel eneste sykehus i området med lystgass. Skal selv føde på ABC Ullevål og er spent på erfaringen. 

Har hørt at barsel på ABC er en annen verden enn vanlig barsel. Har hørt mye skrekkhistorier om vanlig barsel, så håper det stemmer at ABC er bedre 😊

Anonymkode: 3464c...3e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ullevål. Er både fornøyd og misfornøyd. Fødemottaket var ordentlig 💩 den ene gangen jeg var innom, men helt topp den andre. Da var jeg også eneste pasient store deler av tida jeg var der, så mulig det var derfor, haha.

Veldig fornøyd med oppfølgingen oppe på føden, selv om det ble noen humper i veien med kaos underveis og på slutten av fødselen. Men det var tydelig at de gjorde det beste ut av situasjonen, og legen kom innom og beklaget for at hun hadde vurdert feil før vi ble flytta til barsel. Hadde to jordmødre til stede hele tiden og lege inne mye av tiden fordi baby var dårlig, så merket ikke noe til at det var dårlig bemanning. Men jordmødrene pratet om at de egentlig var altfor lite folk og at de syntes det var litt godt å være fastlåst inne hos oss, for da slapp de å løpe sånn. 🙈 Isbitene på føden er forresten verdens beste.

Barselavdelingen vil jeg aldri innom igjen. Det var bare fælt. Følte meg ikke trygg, og i hvert fall ikke respektert. Usikker på om det var egne familierom/enerom, men de gjorde om dobbeltrom til familierom så lenge det ikke var for mange pasienter til at noen måtte dele. Stedet bar veldig preg av for mye å gjøre og for lite folk.

Ikke lystgass (er for dårlig ventilasjon, sa de). Var badekar på fødestua jeg fødte på, men det var visstnok ikke badekar på alle. De har barselhotell.

Samme erfaring med Ullevål. 
Fødeavdelingen var bra og jeg hadde 4 ulike jordmødre (lang fødsel så flere vaktskift), og lege innom. Følte meg ivaretatt og trygg hele veien.

Barsel var forferdelig. Var der bare en natt og den var grusom, fikk minimal oppfølging til tross for at jeg omtrent var ute av stand til å gå etter fødsel. Inntrykk av at de var veldig underbemannet. Delte rom med en baby og mor som skrek hele natten og personale buste inn midt på natten og skrudde på lyset og snakket høyt selv om jeg og baby lå der og prøvde å sove. Utrolig hensynsløst. 

Hotellet var ok. 

Anonymkode: 5d5d2...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bærum! Lystgass på føden, og alle rom på barselavdelinga er familierom. Altså får pappa være der på barsel heile tida, og du slepper å dele rom med andre nybakte mødre. Veldig hyggelig personale på barsel (husker ikkje så mykje frå føden, men ikkje noko negativt å seie om dei). 

Anonymkode: 8071b...11f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bærum! Lystgass på føden, og alle rom på barselavdelinga er familierom. Altså får pappa være der på barsel heile tida, og du slepper å dele rom med andre nybakte mødre. Veldig hyggelig personale på barsel (husker ikkje så mykje frå føden, men ikkje noko negativt å seie om dei). 

Har de noen makstid på hvor lenge man kan bli? Opplevdes det noe som stress? 

Anonymkode: c8b52...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kalnes ❤️❤️❤️ Lystgass, ENEROM på barsel så pappaen får sovw der, kjempehyggelige folk, nyfødt intensiv. Nye, freshe lokaler, lett og billig å parkere. 

Barsel på Ullevål er et mareritt. 

Bærum har også enerom, tror jeg. Men de har ikke nyfødt intensiv. 

Alle andre steder må man dele rom, om det er fult, og det er det jo stort sett. 

Anonymkode: 363e1...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har født en på Riksen og en på Ullevål.

Riksen opplevdes mindre proft enn Ullevål på keisersnitt (begge er født med keisersnitt), begge steder var det dobbeltrom på barsel men barselavdelingen på Ullevål er verst. Små bokser av noen dobbeltrom med tett luft og null privatliv. Personalet var hyggelige og flinke begge steder, men rommene på Ullevål var skrekkelige. Barselhotellet var bedre da vi fikk flytte dit.

Anonymkode: 2fe22...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bærum er fantastisk! Har født der tre ganger, sist gang i fjor. Hadde risikofødsel med siste, ble veldig godt fulgt opp under fødselen med to fødselsleger i tillegg til jordmor. Ingen som stresset. Ble tilbudt epidural raskt, og de er et av få sykehus som har lystgass. Utrolig deilig med familierom på barsel, og har ikke opplevd at de tar seg til rette for å få i gang amming slik jeg har lest om andre steder. 

Anonymkode: 4a1d0...f3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror desverre det er mer flaks/uflaks enn hvilket sykehus det er. Jeg hadde en forferdelig jordmor på Ullevål ved første fødsel, og valgte derfor Riksen ved andre fødsel. Jordmor på helsestasjonen kunne derimot fortelle at jordmødrene ofte jobber både på Ullevål, riksen og ahus, så jeg følte meg ikke trygg, men heldigvis slapp vi henne. 

Anonymkode: e5596...158

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har de noen makstid på hvor lenge man kan bli? Opplevdes det noe som stress? 

Anonymkode: c8b52...016

Må innrømme eg ikkje veit om dei har makstid eller ikkje, spurte rett og slett ikkje. Men vi fekk vere ein dag lenger enn vanlig pga keisersnitt, og det var ikkje vi som ba om det. Det var ei sjølvfølge for dei. Deretter sa dei vi kunne sjå det an, men vi var klare for å reise heim då, og dei var einige i at vi var klare. 

Barselavdelinga var fantastisk! Der var ein barnepleier og ei jordmor på vakt heile tida, og dei var veldig hyggelige. Vi traff samme ansatte igjen fleire ganger, og dei huska oss igjen og navnet på babyen vår. Eg fekk ikkje inntrykk av  at dei hadde for lite tid, sjølv om dei hadde nok å gjere, og både eg og samboer følte oss godt ivaretatt. Vi plinga etter hjelp både natt og dag, og fekk opplæring i alt frå bleieskifte til korleis bade baby og meir. Blir absolutt Bærum igjen (dersom det blir). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var kjempe fornøyd med ahus. Lystgass, enerom, badekar (som jeg ikke fikk brukt pga styrtfødsel), barselhotell med enerom, super jordmor og alle sykepleierne på barselhotellet var hyggelige. 

Anonymkode: 6f2ce...f58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Samme erfaring med Ullevål. 
Fødeavdelingen var bra og jeg hadde 4 ulike jordmødre (lang fødsel så flere vaktskift), og lege innom. Følte meg ivaretatt og trygg hele veien.

Barsel var forferdelig. Var der bare en natt og den var grusom, fikk minimal oppfølging til tross for at jeg omtrent var ute av stand til å gå etter fødsel. Inntrykk av at de var veldig underbemannet. Delte rom med en baby og mor som skrek hele natten og personale buste inn midt på natten og skrudde på lyset og snakket høyt selv om jeg og baby lå der og prøvde å sove. Utrolig hensynsløst. 

Hotellet var ok. 

Er sååå glad for at vi ikke trengte å dele rom med noen! Den uka vi var der var den verste uka jeg kan huske å ha opplevd. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om vi måtte delt rom i tillegg. 😩 Men hvordan løste dere det med tanke på plass? Vi lagde dobbeltseng midt i rommet og hadde nattbord på hver side for å få mer gulvplass, men selv da slet vi med å bevege oss rundt i rommet. Var knapt plass til én krybbe, og vi hadde bare med oss en kabinkoffert og bilstol som sto stablet på stolen i hjørnet. Klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal få plass til to krybber og bagasjen til to mødre + bebiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fraråder Ullevål. De tulla mye og beklager ikke for feil, selv når de innrømmer at det er gjort feil. Barselavdelingen var helt ok og jeg fikk ha med meg barnefar de 3-4 dagene jeg var der. Jordmoren jeg fikk var krise og jeg kunne ha dødd hvis det ikke var for ren flaks/tilfeldighet. Har hørt Kalnes skal være veldig bra. Hvis ikke er Ahus sin fødeavdeling bra, men de har jo dårlig rykte på de andre avdelingene. Vet ikke om jeg hadde valgt å føde der hvis det er risikosvangerskap. 

Anonymkode: fb6b0...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ahus! Fikk epidural nesten med én gang jeg kom inn. Fikk også tilbud om lystgass (takket nei). De har også badekar og man trenger ikke dele rom med noen andre på hotellet.

Anonymkode: 2ccb9...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal føde snart på Ahus og lurer på om det er mulig der å bruke lystgass og badekar samtidig? Mente jeg hørte slangen ikke var lang nok til å bruke lystgass mens man sitter i badekaret.

Anonymkode: 985f5...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er sååå glad for at vi ikke trengte å dele rom med noen! Den uka vi var der var den verste uka jeg kan huske å ha opplevd. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om vi måtte delt rom i tillegg. 😩 Men hvordan løste dere det med tanke på plass? Vi lagde dobbeltseng midt i rommet og hadde nattbord på hver side for å få mer gulvplass, men selv da slet vi med å bevege oss rundt i rommet. Var knapt plass til én krybbe, og vi hadde bare med oss en kabinkoffert og bilstol som sto stablet på stolen i hjørnet. Klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal få plass til to krybber og bagasjen til to mødre + bebiser.

Det var kun på barselavd jeg måtte dele rom og der kan ikke far overnatte så jeg hadde kun meg selv og min bag der + baby såklart. Hadde enkeltseng. Jeg hata å dele rom, virkelig. I en så sårbar situasjon burde man slippe å forholde seg til fremmede… Jeg var der heldigvis kun én natt før jeg ble flytta til hotellet.

Hotellrommene er jo som helt vanlige hotellrom og har plass til det meste av pikk pakket man har med seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skal føde snart på Ahus og lurer på om det er mulig der å bruke lystgass og badekar samtidig? Mente jeg hørte slangen ikke var lang nok til å bruke lystgass mens man sitter i badekaret.

Uten at jeg prøvde så tror jeg nok det stemmer. Jeg mener i alle fall at jeg måtte holde meg mest mulig nær sengen mens jeg brukte lystgassen. Men minnet er litt tåkete på akkurat dette.

Badekaret er på en måte i et siderom til selve fødestua. Mener å huske at det var en skyvedør som kan åpnes ganske godt, men det var fortsatt en del meter mellom seng og badekar i alle fall. 

Anonymkode: f1c94...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fødte på Ullevål nå i mars, og jeg må si at jeg ikke hadde noe annet enn positive opplevelser. Jeg var innlagt 1 uke før fødsel og på barsel etterpå pga tidlig fødsel- og jeg møtte bare utrolig søte og hjelpsomme mennesker! De kom inn å introduserte seg ved hvert vaktskifte og slo av en prat på barsel- og selv om det var kjedelig å dele rom, så sitter jeg igjen med minner om et hyggelig opphold 😊 fikk tilbud flere netter om de ansatte skulle ta baby så jeg fikk sove noen timer til og med. 
virker som det er litt ulikt hvem man møter, men hvis du ender med å føde på Ullevål så er det i hvert fall ikke alle som er misfornøyd der.. 

Anonymkode: fe889...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det er den nok ikke. Badekaret er i motsatt ende av rommet. 

Anonymkode: d55ee...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...