AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Jeg har fått veldig vondt i urinveiene, spesielt etter at jeg tisser. Og nå har det begynt og gjøre vondt i korsryggen også. Dro til legen selvsagt, som jeg ikke går til fast, fikk bare en akutttime, men selve urinprøven var negativ. Følte meg litt på samlebånd - inn, ut, ferdig. Det er også en helt annen vondt enn og være tissetrengt pga og være gravid, det har jeg fått oppleve 😅 Er i tredje trimester, uke 31. Noen erfaringer? Jeg føler noe ikke er helt som det skal, men fordi urinprøven var negativ, så er det liksom ferdig. Er det hysterisk og ringe sykehuset og spørre om råd og evt en sjekk hvis det ikke gir seg innen rimelig tid? Anonymkode: 0a428...6e9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Ring og spør om råd. Ta en tur til legen igjen om et par dager om det vedvarer. Be om ny urinstix. Du kan også be om at urinen sendes til dyrkning. Vond korsrygg kan også være bekkenløsning. Jeg har selv noen svake "stikk" som oppleves kommer fra symfysen/urinveiene/sjeden. Tror det bare er livmortappen som kanskje endrer seg litt? Eller baby som ligger å presser på et punkt. Anonymkode: f87cd...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ring og spør om råd. Ta en tur til legen igjen om et par dager om det vedvarer. Be om ny urinstix. Du kan også be om at urinen sendes til dyrkning. Vond korsrygg kan også være bekkenløsning. Jeg har selv noen svake "stikk" som oppleves kommer fra symfysen/urinveiene/sjeden. Tror det bare er livmortappen som kanskje endrer seg litt? Eller baby som ligger å presser på et punkt. Anonymkode: f87cd...a6b Takk for råd! Det skal jeg gjøre. Jeg har bekkenløsning fra før av, men dette er en annerledes vondt i korsryggen 😕 Et belte av smerte som henger sammen med smerten fra urinveiene. Har også hatt babyen presse på blæra eller andre områder, men da er det ubehagelig og jeg må fx. tisse umiddelbart, men det er mer i små episoder, og ikke smertefullt. Dette er kontinuerlig smerte. Jeg kunne ikke sove i natt for jeg hadde så vondt, og er helt utslitt idag av og ha vondt også. Føler jeg ikke fungerer på jobb fordi det er vanskelig og fokusere! Anonymkode: 0a428...6e9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for råd! Det skal jeg gjøre. Jeg har bekkenløsning fra før av, men dette er en annerledes vondt i korsryggen 😕 Et belte av smerte som henger sammen med smerten fra urinveiene. Har også hatt babyen presse på blæra eller andre områder, men da er det ubehagelig og jeg må fx. tisse umiddelbart, men det er mer i små episoder, og ikke smertefullt. Dette er kontinuerlig smerte. Jeg kunne ikke sove i natt for jeg hadde så vondt, og er helt utslitt idag av og ha vondt også. Føler jeg ikke fungerer på jobb fordi det er vanskelig og fokusere! Anonymkode: 0a428...6e9 Det høres snodig ut. Stemmer i at det bør sjekkes nærmere ut. OM det er infeksjon så kan det jo bli farlig. Anonymkode: d86dd...fbe
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Jeg har hatt akkurat det samme i årevis. Husker ikke helt når det begynte, men tror ikke det hadde med graviditeten å gjøre, som jeg husker. Det hjelper å drikke masse vann, det er vondt i perioder der jeg glemmer å drikke. Akkurat som om blæra ikke liker å ikke ha væske i seg. Jeg kan også ligge lenge våken hvis jeg tisser på natta, for det "svir" skikkelig etterpå. Ikke akkurat svir, men det kan være skikkelig vondt. Noen ganger kjenner jeg det bare. For å betrygge deg, så har jeg til og med vært på sykehuset for å sjekke, for i likhet med deg, så er urinprøver fine. Men det er ikke noe galt med meg, som de finner. Og det de sa da er at da er det ihvertfall ikke noe farlig, og nå har jeg hatt det i snart 15 år, til og fra, uten at det har blitt noe farlig, så jeg har innfunnet meg med det. Eller, det har jeg vel ikke helt, men jeg er ikke urolig, bare irritert. Det må jo være en slags ubalanse, tenker jeg, så jeg prøver å tenke helse. Det blir ikke så ille som tidligere, fordi jeg heller innpå med vann hvis jeg kjenner at det kommer. Da er det ofte for sent, men da blir det like ille, ihvertfall. Det er viktig å ikke ha flere dager der du drikker for lite, er min erfaring. Mitt urin lukter også rart i de periodene, og derfor har jeg tenkt at det kan være noen nyregreier el l, men jeg har tatt alle prøver og alt er fint der også sier legen. Så da er det ikke så mye jeg kan gjøre bortsett fra å unngå tørke. Anonymkode: 9a562...0f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Jeg opplevde det samme i tredje trimester. Hadde tilfeldigvis ultralydtime dagen etter jeg var og sjekket urinprøve og sånt, og da så de at baby lå sånn til at han mest sannsynlig presset på noen nerver som gjorde vondt. Det fortsatte av og på frem til fødsel. Anonymkode: 82f0d...76d 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg opplevde det samme i tredje trimester. Hadde tilfeldigvis ultralydtime dagen etter jeg var og sjekket urinprøve og sånt, og da så de at baby lå sånn til at han mest sannsynlig presset på noen nerver som gjorde vondt. Det fortsatte av og på frem til fødsel. Anonymkode: 82f0d...76d Takk for deling! Anonymkode: 0a428...6e9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt akkurat det samme i årevis. Husker ikke helt når det begynte, men tror ikke det hadde med graviditeten å gjøre, som jeg husker. Det hjelper å drikke masse vann, det er vondt i perioder der jeg glemmer å drikke. Akkurat som om blæra ikke liker å ikke ha væske i seg. Jeg kan også ligge lenge våken hvis jeg tisser på natta, for det "svir" skikkelig etterpå. Ikke akkurat svir, men det kan være skikkelig vondt. Noen ganger kjenner jeg det bare. For å betrygge deg, så har jeg til og med vært på sykehuset for å sjekke, for i likhet med deg, så er urinprøver fine. Men det er ikke noe galt med meg, som de finner. Og det de sa da er at da er det ihvertfall ikke noe farlig, og nå har jeg hatt det i snart 15 år, til og fra, uten at det har blitt noe farlig, så jeg har innfunnet meg med det. Eller, det har jeg vel ikke helt, men jeg er ikke urolig, bare irritert. Det må jo være en slags ubalanse, tenker jeg, så jeg prøver å tenke helse. Det blir ikke så ille som tidligere, fordi jeg heller innpå med vann hvis jeg kjenner at det kommer. Da er det ofte for sent, men da blir det like ille, ihvertfall. Det er viktig å ikke ha flere dager der du drikker for lite, er min erfaring. Mitt urin lukter også rart i de periodene, og derfor har jeg tenkt at det kan være noen nyregreier el l, men jeg har tatt alle prøver og alt er fint der også sier legen. Så da er det ikke så mye jeg kan gjøre bortsett fra å unngå tørke. Anonymkode: 9a562...0f9 Takk for deling! Tror akkurat dette er relatert til graviditeten, og noe rundt det håper du føler deg bedre nå! Anonymkode: 0a428...6e9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Jeg opplevde den samme smerten, men fikk negativ stix flere ganger. Ble sendt hjem flere ganger. Så fikk jeg etter noen dager enorme smerter i nyrene (nyrebekkenbetennelse) og baby ble født i uke 28. Anonymkode: 699f9...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg opplevde den samme smerten, men fikk negativ stix flere ganger. Ble sendt hjem flere ganger. Så fikk jeg etter noen dager enorme smerter i nyrene (nyrebekkenbetennelse) og baby ble født i uke 28. Anonymkode: 699f9...8b1 Uff! Håper alt gikk bra ❤️ Jeg tror jeg skal kjenne litt på magefølelsen og dra innom med ny prøve eller ringe imorgen i det minste om det ikke er drastisk bedre. Har også følt på at jeg har hatt litt mer kynnere i dag enn tidligere, noe jeg bare har fått i anstrengelse / bevegelse før, så jeg tror ikke helt jeg skal gi meg med den 5 min konsultasjonen jeg hadde.. og at alt er fint, bare fordi den ene testen var negativ. Anonymkode: 0a428...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Hos meg presset livmoren på urinveiene slik at det ble for trangt og jeg fikk smerter som kom av utvidet nyrebekken. Er det vanskelig for deg å tisse? Blir smertene verre etter væskeinntak? Det ble gjort ultralyd av nyrene mine basert på lignende symptomer som du beskriver, og da avdekket de at dette var problemet. Jeg fikk det i begge svangerskap. https://nhi.no/sykdommer/nyrerurinveier/andre-nyresykdommer/hydronefrose/ Anonymkode: b82ea...b45 2
myMa Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Er selv i uke 31 og har også litt stikking og ubehag ned mot underlivet. Jeg er ganske sikker på at det er baby som presser. Kjenner spark oppover. Har hatt det slik i ett par uker nå. Men det du beskriver høres ganske ille ut. Ville nok ikke gitt meg. Synes du skal ringe sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #13 Skrevet 4. august 2022 AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 16.02): Takk for deling! Tror akkurat dette er relatert til graviditeten, og noe rundt det håper du føler deg bedre nå! Anonymkode: 0a428...6e9 Det kommer i perioder enda. Men folk har tross alt verre ting😊 Anonymkode: bad51...293
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #14 Skrevet 5. august 2022 myMa skrev (På 3.8.2022 den 22.23): Er selv i uke 31 og har også litt stikking og ubehag ned mot underlivet. Jeg er ganske sikker på at det er baby som presser. Kjenner spark oppover. Har hatt det slik i ett par uker nå. Men det du beskriver høres ganske ille ut. Ville nok ikke gitt meg. Synes du skal ringe sykehuset. Legen har ikke fulgt med opp i det hele tatt. Ingen telefon eller melding. Er ganske skuffa over legesenteret for og være ærlig! Forstår de har akutt-timer som de kjører folk gjennom, men det burde vært bedre oppfølging når man er gravid, og det er mer risiko, eller krever en ekstra sjekk. Spesielt ved magesmerter! Hvis de mener det ikke er urinveisinfeksjon, da bør man ikke bare bli stille, men den kampen orker jeg ikke ta akkurat nå. Jeg tenkte etterhvert jeg skal prøve vente og se om det gav seg, roe meg og tenke det går over, men når jeg våknet med konstante smerter jeg må puste meg gjennom på morgenen, tenkte jeg at dette er ikke bare litt press fra en baby. Vondere korsrygg, mer kynnere, hard mage, helt sykt vondt fra urinveiene. Jeg er nå på sykehuset for en nærmere sjekk, ligger og venter på dem. Jeg følte at som gravid kunne jeg ikke beskrive hvordan det egentlig føltes ut når hun spurte «Hvordan er smerten?». «Nei, du, det føles ut som om jeg skal føde gjennom urinveier mine akkurat nå» 🤔 Håper det er bare en baby som presser helt jævlig på en nerve eller to…. eller noe ufarlig man må ri gjennom smerten eller passere en stein. Det skal jeg nok klare, men man blir jo veldig bekymret. Anonymkode: 0a428...6e9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå