Gå til innhold

Hjemmelagede karameller :)

plastjuletre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gammeldagse fløtekarameller

5 dl sukker

2,5 dl helmelk

1 ss lys sirup

60 g smør

1 knivsodd salt

½ boks kondensert melk

1 knivsodd kremortartari

1 ts vaniljeessens

Bland sukker, melk, sirup, smør og salt i en tykkbunnet gryte. Sett på sterk varme og rør hele tiden til smøret har smeltet. Kok blandingen i 5 minutter. Skru ned varmen og rør inn kondensert melk og kremortartari. Kok blandingen i 20-25 minutter mens du rører hele tiden. Drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule er massen ferdig. Ta gryten fra varmen og rør inn vanilje. Hell massen i godt smurt form og skjær den i firkanter når den er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hørtes godt ut, det!!

Nå har jeg nesten aldri bakt i før, så jeg vet ikke om jeg tør å kaste meg over så avanserte ting med det første...Blir det mer enn 3 ting å tenke på på en gang begynner vel hjernen min å ryke :rodme: men det hørtes jo knallgodt ut,da... Kanskje jeg skulle prøve.. :sjenert:

Eller er det noen som har noen enklere karameller?? :ler:

(oi, er dette litt off-topic hva du mente, plastjuletre??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det noen som har noen enklere karameller?? :ler:

(oi, er dette litt off-topic hva du mente, plastjuletre??)

Nei vet du, jeg tenkte samme tanken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere karamelloppskrifter altså. :ler:

Julekarameller

1,5 dl kremfløte

100 g smør

250 g sukker

1,5 dl lys sirup

50-75 g mørk sjokolade

50 g hvit sjokolade

100 g skåldede mandler

Bland fløte med smør, sukker og sirup i en kjele og kok opp. Tilsett sjokoladen. Kok videre uten lokk til massen består vanntesten. Ta gryten av varmen og rør inn mandler. Hell i en bakepapirkledt og oljepenslet langpanne. Skjær den stivnede karamellen i små stykker.

Sjokoladekarameller

60 g smør

3 dl kremfløte

1 ½ dl sirup

150 g sukker

1 ss vaniljesukker

3 ss kakaopulver

Bland alt i en vid kjele. La småkoke uten lokk på middels varme i ca 1 time. Rør jevnlig. Drypp litt av massen i kaldt vann, kan den rulles til en kule er den ferdig. Hell på smurt matpapir i en flat form. Klipp den i ruter når den er nesten kald.

Microkarameller

100 g smør

4 ss lys sirup

4 ss sukker

4 ts kakao

6 ss kokosmasse

4 dl mandelflak

Bland smør, sirup, sukker og kakao i en bole egnet for mikrobølgeovn. Sett i ovnen på ca 700 W i 5 minutter. Rør i massen 2-3 ganger i løpet av koketiden. Ta bollen ut og rør inn kokos og mandelflak. Fylles i konfektformer. Oppbevares tørt og kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dl sirup

3 dl fløte

3,5 dl sukker

0,5 dl vann

Putte i kjele, koke opp under omrøring, fortsette å røre til den består vanntesten (ja, den med en dråpe av massen i vann, som skal kunne bli en kule) Slå ut på et brett smurt med litt olje, og la avkjøles litt. Klipp/skjær i passe biter før den er blitt for hard. Legges lagvis i lufttettboks med matpapir mellom lagene, eller pakkes i celofan etter eget ønske.

Ikke akkurat slankekost, men innmari godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lene_*

en del sukker

en del lys sirup

en del fløte

kok i ca 20 min. ta dråpeprøven.

hell i form (f.eks. bretta aluminiumsfolie, smurt)

skjær opp i passe biter.

enkle og gooooode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om dette blir den nye snop-tingen jeg skal prøve til jul i år. Hva er egentlig "passe biter" (størrelse) for slike karameller? 2 x 2 x 1.5 cm?

Og Arkana, om du har laget dette. Siden man skal ha en halv boks: Hvor mye inneholder din boks med kondensert melk? Jeg vet nemlig ikke om de er å få kjøpt i flere størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye inneholder din boks med kondensert melk? Jeg vet nemlig ikke om de er å få kjøpt i flere størrelser.

Jeg har to typer (en litt søtere fra Nestlé, og så VikingMelk), de inneholder begge 3,9 dl.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer litt på om dette blir den nye snop-tingen jeg skal prøve til  jul i år. Hva er egentlig "passe biter" (størrelse) for slike karameller? 2 x 2 x 1.5 cm?

Og Arkana, om du har laget dette. Siden man skal ha en halv boks: Hvor mye inneholder din boks med kondensert melk? Jeg vet nemlig ikke om de er å få kjøpt i flere størrelser.

De karamellene jeg lager blir HARDE, og de blir slett ikke 1,5 cm tykke i alle fall, jeg bare slår massen ut på et brett og lar det renne utover, skjærer i sånne "passe biter" til å ha i munnen, husk at de er HARDE, det er vel kanskje ca 2x2 cm, og de er vel ca 0,5 cm tykke tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest glamhudpleier
<span style='color:maroon'>Gammeldagse fløtekarameller</span>

5 dl sukker

2,5 dl helmelk

1 ss lys sirup

60 g smør

1 knivsodd salt

½ boks kondensert melk

1 knivsodd kremortartari

1 ts vaniljeessens

Bland sukker, melk, sirup, smør og salt i en tykkbunnet gryte. Sett på sterk varme og rør hele tiden til smøret har smeltet. Kok blandingen i 5 minutter. Skru ned varmen og rør inn kondensert melk og kremortartari. Kok blandingen i 20-25 minutter mens du rører hele tiden. Drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule er massen ferdig. Ta gryten fra varmen og rør inn vanilje. Hell massen i godt smurt form og skjær den i firkanter når den er kald.

Noen som vet om jeg kan bruke litt fløte og vann istedet for h-melk??? HASTER!!!! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...