Gå til innhold

Svettelukt 4-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har et barn på 4 år, blir 5 om noen måneder, der jeg plutselig har merket at armhulene kan lukte litt svette etter en hel dags lek i varmt vær. Det er ikke hver dag, men enkelte dager.

Det er ingen sterk lukt og jeg må faktisk sette nesen helt inntil armhulen for å kjenne det, men det lukter svette. Det lukter ikke av klær eller av barnet ellers.

Dere andre foreldre, hvor normalt er dette for så små barn?

(Jeg tok faktisk med barnet til legen fordi jeg var bekymret. De undersøkte barnet, men kunne ikke finne andre tegn til tidlig pubertet f.eks. )

Takk for svar 

Anonymkode: 8c0f4...08a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaringer å dele..? 

Skrevet (endret)

Hvis det ikke lukter av klær eller barnet ellers, da lurer jeg veldig på hvorfor i alle dager - tar du nesa inni armhulen hans for å lukte? Det er vel det verste du kan gjøre i en slik situasjon, for å bringe frem både skam og dårlig selvtillit hos gutten. Gratulerer 

Det samme med å ta han med til legen pga helt normal svak lukt under armene. Det er helt normalt. Stakkars barn, du er hysterisk - og igjen, dette bringer frem skam og dårlig selvtillit. Det er heller ikke unormalt at en barn kan ha tåfis lukt på føttene, dette er normale menneskelige ting. 

Endret av kraftwerk
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen som har erfaringer å dele..? 

Svettelukt kan komme av at det ikke er vasket godt nok under armene. Prøv å vaske med en annen, såpe, badeskum, bade olje eller liknende. Ren kropp lukter aldri svette. Smart å bade/dusje hver dag. 

Anonymkode: dee77...930

AnonymBruker
Skrevet

Men så små barn skal da ikke svette. Min eks svigermor hadde aldri trodd deg,ts. 

Anonymkode: 44c20...d32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei,

Jeg har et barn på 4 år, blir 5 om noen måneder, der jeg plutselig har merket at armhulene kan lukte litt svette etter en hel dags lek i varmt vær. Det er ikke hver dag, men enkelte dager.

Det er ingen sterk lukt og jeg må faktisk sette nesen helt inntil armhulen for å kjenne det, men det lukter svette. Det lukter ikke av klær eller av barnet ellers.

Dere andre foreldre, hvor normalt er dette for så små barn?

(Jeg tok faktisk med barnet til legen fordi jeg var bekymret. De undersøkte barnet, men kunne ikke finne andre tegn til tidlig pubertet f.eks. )

Takk for svar 

Screenshot_20220803-172444_Chrome.jpg

Anonymkode: 44c20...d32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svettelukt kan komme av at det ikke er vasket godt nok under armene. Prøv å vaske med en annen, såpe, badeskum, bade olje eller liknende. Ren kropp lukter aldri svette. Smart å bade/dusje hver dag. 

Anonymkode: dee77...930

Barnet dusjes hver dag og armhulene vaskes med såpe. Likevel kommer denne lukten tilbake helt plutselig. 

I dag har barnet lekt ute hele dagen i 30 grader, men lukter ingenting så jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen.

Det er jo ingen sterk lukt og dere har sikkert rett i at jeg er hysterisk. Var mer nysgjerrig på om andre foreldre kunne fortelle meg at dette er helt normalt.

Barn skal jo vanligvis ikke lukte svette før det går inn i puberteten. 

AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (1 time siden):

Hvis det ikke lukter av klær eller barnet ellers, da lurer jeg veldig på hvorfor i alle dager - tar du nesa inni armhulen hans for å lukte? Det er vel det verste du kan gjøre i en slik situasjon, for å bringe frem både skam og dårlig selvtillit hos gutten. Gratulerer 

Det samme med å ta han med til legen pga helt normal svak lukt under armene. Det er helt normalt. Stakkars barn, du er hysterisk - og igjen, dette bringer frem skam og dårlig selvtillit. Det er heller ikke unormalt at en barn kan ha tåfis lukt på føttene, dette er normale menneskelige ting. 

Ja, er det helt normalt at en 4-åring i det heletatt lukter litt svette? Jeg håper du har rett i at jeg er hysterisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ta en tur til legen, legen vil mest sannsynlig ta noen hormonprøver og sende henvisning av røngten av hånden for å fastslå skjelettalderen.  Svettelukt er ikke vanlig såpass tidlig. 

Anonymkode: 7dd13...721

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes du skal ta en tur til legen, legen vil mest sannsynlig ta noen hormonprøver og sende henvisning av røngten av hånden for å fastslå skjelettalderen.  Svettelukt er ikke vanlig såpass tidlig. 

Jeg har allerede vært hos legen. Legen tok ingen prøver annet enn å undersøke barnet og fortalte at det iblant var normalt at selv så små barn kunne lukte svette og at det kunne skyldes bakterier på huden. Så lenge det ikke fantes andre tegn til pubertet så var det visst ingenting å bekymre seg for. Me jeg bekymrer meg so selvsagt likevel..

Ville du tatt med barnet tilbake til legen og bedt om ytterligere prøver? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvordan da fastslå skjelettalder? Barnet er like over gjennomsnittet hva angår høyde for alderen sin. Og har fulgt kurven helt perfekt siden fødsel. Ingen plutselig vekstspurt eller noe sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...