Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å lese litt om curly girl-metoden. Jeg har type 2a hår (lett bølgete). 

Men jeg ser at "alle" på curlyhair-reddit sier at man aldri må børste krøllete/bølgete hår når det er tørt, bare i dusjen mens man har i balsam (og før man skyller den ut). 

Jeg har alltid pleid å gre håret med en grov kam etter jeg har håndkletørket det. Både for å fordele leave-in-balsam, men også fordi det tørker fortere da. 

Hvordan fordeler man leave-in-balsamen om man ikke skal gre det..? Jeg føler ikke det å gre med fingrene gjør samme nytten, og da får jeg så masse ekkel leave-in-balsam på hendene..

Jeg prøvde å la være å gre det i dag, etter det var tørket. Da så bølgene mye finere ut, og jeg hadde mye mindre "floof" hår. Men til gjengjeld så jo håret skikkelig bustete/ugredd ut, spesielt på toppen nærmeste hodebunnen. Der pleier børsting å "gjemme" flyaway hår , men nå var de jo alle veier. Å bare gre med fingrene hjelper litt, men det ser fremdeles ubørstet og vilt ut. 

Hva pleier dere andre med litt bølger gjøre? 

Anonymkode: 5a647...b54

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg litt annen type krøller, 3b, men jeg børster alltid håret når det er håndkletørt (men bare så vannet er klemt ut så det ikke drypper, det skal ikke bli for tørt). Så har jeg i produkter etterpå der. Tror mange bruker den metoden også, det fins mange videoer på YouTube. Men igjen, det kan hende at dette er ulikt for 3b kontra 2a, da. Men for min del er det veldig viktig å "løfte" krøllene etter børsting så de ikke kliner seg inn til hodet innerst ved hodebunnen, enten ved å gre opp ned og så flippe, eller ved å gre rett ut fra hodebunnen i stedet for langs hodebunnen, eller gre langs hodebunnen først og så løfte håret rett opp og ut fra hodebunnen med fingrene eller snu hodet opp ned og bruke fingrene. 

Anonymkode: ccc5d...bc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har jeg litt annen type krøller, 3b, men jeg børster alltid håret når det er håndkletørt (men bare så vannet er klemt ut så det ikke drypper, det skal ikke bli for tørt). Så har jeg i produkter etterpå der. Tror mange bruker den metoden også, det fins mange videoer på YouTube. Men igjen, det kan hende at dette er ulikt for 3b kontra 2a, da. Men for min del er det veldig viktig å "løfte" krøllene etter børsting så de ikke kliner seg inn til hodet innerst ved hodebunnen, enten ved å gre opp ned og så flippe, eller ved å gre rett ut fra hodebunnen i stedet for langs hodebunnen, eller gre langs hodebunnen først og så løfte håret rett opp og ut fra hodebunnen med fingrene eller snu hodet opp ned og bruke fingrene. 

Børster du aldri håret når det er tørt? 

Hvordan fordeler du leave-in-balsamen, bare med hendene? Bruker du spray eller noe annet? 

Jeg prøvde å ha hodet opp ned og scrunche det med hendene, og fikk da veldig mye mer definerte bølger. Men de ser jo så busete ut om jeg ikke grer det når det er tørt? 

Skrevet

2B her. Det som fungerer best for å kontrollere "floofet" på toppen er ufarget øyenbrynsmascara. Man kan så klart bruke vanlig gel/hårspray, for så å børste veldig forsiktig over med en naturhårsbørste, men personlig synes jeg børsten til øyenbrynsmascaraen gjør det enklere å kontrollere mengde og plassering, og det holder seg i tillegg på plass lengre. Enklere å ha med i veska og, dersom man skulle ha behov for touch-ups i løpet av dagen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Børster du aldri håret når det er tørt? 

Hvordan fordeler du leave-in-balsamen, bare med hendene? Bruker du spray eller noe annet? 

Jeg prøvde å ha hodet opp ned og scrunche det med hendene, og fikk da veldig mye mer definerte bølger. Men de ser jo så busete ut om jeg ikke grer det når det er tørt? 

Nei, jeg børster det aldri når det er tørt, da får jeg omtrent en afro, og det føles litt rart uten den etniske tilhørigheten. Jeg bruker sjelden leave-in balsam, jeg bruker vanlig balsam eller hårkur jeg skyller ut, og så krøllekrem og/eller hårskum. De gangene jeg har brukt leave-in balsam har jeg tatt det i håndkletørt (bare så det ikke drypper) hår, og så børstet etterpå.

Alt av produkter tas i mens håret er vått (lett håndkletørt til uten drypping), og alt av børsting og shaping foregår også da. Når alt det er ferdig så lar jeg det enten lufttørke uten å røre det mer, eller føner med krølletilbehøret på føneren, dette gir mer volum ved røttene men litt mer frizz. En anti-frizz krem kan forsiktig strykes over små bustepartier, jeg liker denne: https://www.vita.no/har/styling/john-frieda-frizz-ease-finishing-cream. Bruker også hårskummet fra den serien, ikke så glad i den vanlig krøllekremen deres, som er for "svak" for mine krøller og gir frizz. Men skummet og den til touch up er bra for mine krøller. Man må prøve seg fram, ulike produkter passer ulike typer krøller og hårteksturer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2a-hår. Jeg grer håret før vask for å få ut evt floker (sjelden) og hår ("røyter" myyye og vil unngå tette rør 🤭 ). Etter vask har jeg i evt olje e.a. og grer gjennom for å fordele den. Vasker håret hver 3.-4. dag og grer aldri håret i dagene mellom 😊 Grer jeg tørt hår blir det stort og rart, nemlig 😅

Anonymkode: 3f618...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bølgete hår her. Børster det aldri, blir bare brusete.

Anonymkode: 50641...001

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 3a, og grer aldri håret når det er tørt. Da får jeg bare en gedigen halo rundt hodet, og det ser bare ikke bra ut. Jeg grer forsåvidt sjelden håret når det er vått heller, for jeg syns det blir finere om jeg bare lar det være. Det jeg pleier å gjøre, er å gre håret med fingrene i dusjen. Nå for tiden bruker jeg en urtesjampo som gjør at jeg ikke alltid føler behov for balsam heller, men jeg bruker hårkur etter noen vask med bare sjampo. Etter vask, tørker jeg det forsiktig med et håndkle, har i krøllekrem og lar håret lufttørke. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera Vinge skrev (3 timer siden):

Jeg har 3a, og grer aldri håret når det er tørt. Da får jeg bare en gedigen halo rundt hodet, og det ser bare ikke bra ut. Jeg grer forsåvidt sjelden håret når det er vått heller, for jeg syns det blir finere om jeg bare lar det være. Det jeg pleier å gjøre, er å gre håret med fingrene i dusjen. Nå for tiden bruker jeg en urtesjampo som gjør at jeg ikke alltid føler behov for balsam heller, men jeg bruker hårkur etter noen vask med bare sjampo. Etter vask, tørker jeg det forsiktig med et håndkle, har i krøllekrem og lar håret lufttørke. 

Hvilken urtesjampo er dette? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken urtesjampo er dette? 😊

Sjampo med ville urter fra Vossabia🙂 Jeg fikk tips om den pga den skal være bra mot kløende hodebunn, noe den hjalp veldig bra mot, men håret mitt liker den også veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet
Vera Vinge skrev (2 timer siden):

Sjampo med ville urter fra Vossabia🙂 Jeg fikk tips om den pga den skal være bra mot kløende hodebunn, noe den hjalp veldig bra mot, men håret mitt liker den også veldig godt.

Oo, takk for tips, jeg har slitt mye med kløende hodebunn og prøve ulike remedier uten hell, så skal se etter den :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2a-2b, og børster svært sjeldent håret tørt. 
Jeg bruker hårolje som gjør at jeg får kontroll på småhår og frizz. Har i olje mens håret er vått, og noen ganger når det er tørt, og fordeler med fingrene. 
Om det er behov, så grer jeg håret med fingrene når det er tørt, f.eks før jeg fletter det. 
Har langt hår, og det var først når jeg sluttet børste det ofte at jeg begynte få skikkelig lengde på det. 

Anonymkode: ef2b3...277

AnonymBruker
Skrevet

You do you! 
Veldig mange børster det tørt, før dusjen, med balsamspray. Og veldig mange børster det vått, i dusjen med balsam/hårkur i, og mange etter dusjen, for brush styling... Vet ikke hvilke du følger, men anbefaler swavy curly courtney og manes by mell for å lære. Begge disse børster forresten ;) 

Jeg har 2B/C og børster ut krøllene på dag 3, går med det rett og behandler det som rett til jeg gidder å vaske det igjen. 

Anonymkode: 55a27...e57

AnonymBruker
Skrevet
Vera Vinge skrev (14 timer siden):

Takk for tips! 😀

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg har 2B/C og jeg børster det nok for mye, men jeg foretrekker å børste etter at jeg har dusjet siden jeg synes håret legger seg "stygt" om jeg ikke gjør det. I tillegg så liker jeg å fordele produkter på den måten.

Jeg prøver å la være å børste det når det er tørt for da blir det gjerne stygt og frizzy.

Jeg ville nok ha gjort det du foretrekker og heller begrense børstingen og se hva som fungerer.

Her er et produkt som man kan bruke på flyvehår. Jeg har kjøpt den, men ikke prøvd enda:

https://lyko.com/no/bjork/bjork-tamja-20ml

Jeg har nettopp begynt å vaske det mindre så jeg vet ikke helt hvordan det vil bli seende ut. Antar at det vil bli mindre frizz og mer bølger enn nå.

Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk begynt å bruke øyenbrynsgele på det ene partiet mitt i issen med en verv som er utemmelig og konstant frizzy. Det kan jeg gre inn med maskarabørsten når håret er håndletørt og akkurat den biten trenger sterkere skyts enn resten av krøllene 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg grer med børste før jeg går i dusjen og grer gjennom med balsam.

Fordeler stylingprodukt i dryppvått hår og børster gjennom for å fordele det. Kniper ut vannet med en gammel tskjorte. Tar i litt mer stylingprodukt før jeg føner håret med diffuser.

Du bør droppe å håndkletørke håret med et vanlig håndkle - det gir mer frizz.

Anonymkode: 7ee84...b25

AnonymBruker
Skrevet

Hvis håret er utgredd etter dusjen har det ingenting å si om du grer det på nytt etter du går ut av dusjen og det er vått. Det er floker som skaper slitasjen.

Leave in balsam kan man stryke over håret med hendene eller påføre i dusjen før man går ut dersom man ønsker.

Anonymkode: fe8ee...42a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv 3a og to barn med 4a og 4 b. Jeg børster  kun med fingrene i dusjen og klemmer håret tørt med microfiberhåndkle. Barna bruker cantu leave in og jeg kurer ofte med forskjellige kurer fra shea moisture og cantu. Kan også anbefale Ors selv om den lukter litt heftig. Jeg børster aldri,  4 a børster med tangle teaser, som er veldig bra og skånsomt til krøller, og 4 b bruker en grovtagget kam ved hver vask, max 1 gang i uka. Til frizz bruker vi en antifrizz fra cantu. Jeg har tidligere brukt en leave in kun i tuppene men syns håret mitt blir for tungt. 

Kan på det varmeste anbefale å lage kur selv- 1/2 avokado, 1 egg, 1 ss honning og 1 ss kokosolje. Bland med stavmixer og pakk inn i fuktig hår.Heeelt amazing. 

Kan også anbefale å handle produkter på bobbys.no eller stikke innom i Oslo, de har veldig bra utvalg. Står også mye på krølltopp.no.

Og sov med sateng sengesett, det er best for håret😊

Anonymkode: 82361...b20

AnonymBruker
Skrevet

Leave in klemmer jeg inn med hendene oppover i fuktig hår slik at krøllene blir med definerte. Tar ikke så mye i hver seksjon og vasker hendene etterpå

Anonymkode: 82361...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...