Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med håret mitt for tiden. Jeg har lav porøsitet, fint hår (men det er tett og myyyyyye av det), litt bølger (type 2a). 

Jeg har gått over til en sulfat- og silikonfri shampo. Vasker håret to ganger med den. Bruker så mye balsam (og evt hårkur) fra øret og ned. Bruker leave-in balsam i håndkletørt hår, og grer gjennom med grovtannet kam (for å fordele leave-in-balsamen som er sprayet på). 

Men håret blir helt forferdelig etterpå. Frizz så det holder, og blir helt enormt. Jeg ser ut som et lykketroll. Jeg har mye babyhår og sånt som står ut til alle kanter. 

Det verste er det helt på toppen av hodet, der jeg ikke har hatt balsam eller hårkur. Det føles hardt og stivt, er null glans, og ser ikke bra ut i det hele tatt. Resten av håret føles litt mykere og bedre ila dagen, men det på toppen? Det tar minst to dager før det også er mykt og deilig og blankt - og da er det bare en dag før det plutselig er fett og må vaskes igjen... 

På dag tre er håret mitt på sitt beste, da er det silkemykt og glatt og glinser som bare juling. Og så dag fire er det fett og flatt... 

Noen råd? 

Man hører jo alltid at det er så fælt med balsam i hodebunnen, og at det bare må brukes fra ørene og ned, men altså, er det rett for mitt hår?

Anonymkode: 55b07...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags sjampo bruker du? Jeg ville forsøkt å bytte sjampo, er mange gode uten sulfat og silikon.

Jeg har en balsam for sensitiv hodebunn fra Finn & Gunnar som jeg eeeelsker, den bruker jeg også i hodebunn, rett og slett fordi jeg kjenner at den roer ned hodebunn min og jeg klør ikke så fælt etterpå, et stort pluss med at håret hele veien er mykt også 🙂 

Også.. det nye håret som kommer, er de i utgangspunktet myke? De er ikke striere enn det lange håret liksom? 

AnonymBruker
Skrevet

for mye protein i shampo og balsam? jeg har fått hardt hår av det før. 

Anonymkode: 98dbc...a89

AnonymBruker
Skrevet

Har krøller og frizz hår. Bruker alltid balsam inntil hodebunn ellers både klør jeg og håret blir umulig, og det går hent fint - for meg. Det finst jo tusenvis av typer ☺️

Anonymkode: 907a9...141

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du bruker helt feil sjampo. 

Anonymkode: 34ea6...98e

Skrevet

Kjøp ny sjampo. Jeg har en blanding av 2c- og 3a hår, og bruker sheamoisture eller cantu. Du kan jo prøve å bruke balsam i hodebunnen, men er redd for at du da kanskje kan slite med at hodebunnen blir mye fortere oljete. Jeg slet selv med mye frizz før, men jeg fant ut at både produkter og måten du bruker dem på og hvordan du behandler håret, betyr mye. 

• Når du tørker håret med et håndkle, vær litt forsiktig. Ikke gnikk og gnu så mye. Trenger ikke å være alt for forsiktig, men bare ikke vær hardhendt med det.
  • Prøv å ikke børste håret mens det er tørt. Børst håret i dusjen og når det er håndkletørket. Dersom du ønsker å børste håret dagen etter, kan du våte på børsten, eller ta vann på fingrene og "dra" over håret. Eller så kan du spraye vann på.
  • Bruk en leave-in-contioner i hele håret, og helst en for tørt og frizzy hår. Leser her at du bruker en spray. Kanskje skulle du brukt en krem? Jeg bruker en fra sheamoisture.
  • Bruk en hårolje. Det er magi på en flaske! Jeg liker å bruke det i vått hår etter at jeg har børstet det.
  • Bruk hårgele til å "låse" inn fuktighet, og du kan også ta bittelitt hårolje i på fingrene for så å "klappe" håret på toppen av hodet. Fungerer bra mot frizz.
  • Sov med en beskyttende hårstil. Ikke bruk hårstrikk. Bruk f.eks. en hårklipp eller scrunchie.
  • Du kan eventuelt investere i en hårkur (hairmask på engelsk). 
  • Søk opp forskjellige hårmetoder på tiktok. Jeg for eksempel er fornøyd med "the bowl method".
Skrevet

Jeg blir dessverre sånn av det meste «fritt for» produkter. Og jeg forsøkte leeeeeenge.

Så jeg går alltid tilbake til Kerastase og liknende. Og bruker balsam i hele håret, men ikke like mye i bunn. 

Og hårolje :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 5.07):

for mye protein i shampo og balsam? jeg har fått hardt hår av det før. 

Anonymkode: 98dbc...a89

Bruker produkter helt uten proteiner, siden jeg har lav porositet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å ha balsami hele håret og hodebunnen, og det hjalp veldig! 

Har ikke merket noe til fet hodebunn heller (heldigvis), så blir nok det jeg går for fremover. 

Det blir sånn av alle shmpoer jeg bruker (har vært gjennom en røys...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...