Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jenta våres begynner ikke før neste år, men vi ønsker å få ordnet det meste klart og få med oss tilbud gjennom månedene. Da er det fint å vite hva man trenger!

Hva er det viktig for en 2 åring å ha i barnehage? Del gjerne antall osv :) 

Videoannonse
Annonse
Gjest Hottentått
Skrevet

Ville ikke sjanset på å kjøpe ting et halvt år+ i forveien. De vokser veldig i rykk og napp. Har gått på den smellen SÅ mange ganger. Spesielt yttertøy som også varierer veldig i størrelsen. 

Men:

Høst/vår: Regntøy, skalldress, tynne votter, regnvotter, sydvest, tynn hals, Fleecesett x 2, evt tynn ulldress, høstpose til vogn + dyne, gummistøvler, overgangssko

Vinter: vinterdress (har aldri hatt behov for mer enn ett sett av hver, men det varierer fra folk til folk), tynn ull x 5 sett, tykkere ull x 1 eller 2 sett, tykke votter x 2 par, vintersko, cherrox, vinterpose til vogn. 

Skrevet

-regntøy 

- gummi støvler 

-parkdress

- vinterdress

- sommersko eller vintersko (etter sesong)

- ull undertøy

- ull sokker for vinter

- 2 - 3 skift tilpasset årstid (sokker, genser, tskjorte, strømpebukse etc)

- innesko

- bleier, stelle krem

- om sommeren solhatt og solkrem

- lue, votter, hals til vinteren+ regnvotter.

- fleece 

- en tykkere ullgenser.

- smokk, og evt kosedyr/klut for soving.

du trenger for det meste kun 1 ting av hver ting (bortsett fra helskift). Utenom det så har man 1- 2 sett hjemme.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke gått på smellen å kjøpe klær lang tid i forveien og forvente at de skal passe når du tror de skal passe. 

Som en over sier, de vokser i rykk og napp, og du risikerer at klærene du trodde skulle passe er alt for små/alt for store når årstiden for å bruke dem endelig er der. 

Vi gikk på den med eldsten. Han fikk en voldsom vekstspurt plutselig, så vinterdressen vi hadde kjøpt som skulle passe da det var vinter, var aaalt for liten, og han fikk ikke brukt den en eneste gang.. 

Anonymkode: db459...44c

AnonymBruker
Skrevet

Listen her gjelder hva du trenger av ting i selve barnehagen.

Ha gjerne flere ullsett og annet skift hjemme som dere kan skifte ut om barnet blir skittent/vått. Noe ville jeg skaffet nå, mens andre ting må dere kjøpe først når dere er sikre på str til barnet.

Basis skiftetøy: 2 bukser, 2 par sokker, to truser, 1 t-skjorte, 1 tynn genser, en tykkere genser

Skiftetøy avhengig av sesong:

Kaldt ute? 1 tynn ullbody, 1 tynn ullbukse, tynne ullsokker, tynne vanter. 

Varmt ute? Basis skiftetøy + badeshorts, solkrem, solhatt, sandaler

Uteklær vinter: tynn ulldress til å ha inni vinterdress, vinterdress, lue, hals, vanter og votter. Regntøy (med fordel lurt å ha to sett, skaff billig og brukt), støvler, sherrox, regnvotter

høst/vår: tynn ulldress, skalldress og regntøy.

Skal barnet sove ute? Vognpose, myggnett (mest mot katter/fugler om vogna står i barnehagen gjennom uka)

Andre ting som trengs: Matboks (gjerne enkel for ungen å åpne.) Drikkeflaske, bleier, våtservietter, liten barnehagesekk med stropper som kan festes foran til tur. Sitteunderlag, termos og evt smokk.

Must have:

1) klistrelapper med barnets navn/ deres nummer. De tåler maskinvask og oppvaskmaskin. (Askeladden klistrelapper på nett for eks.) Pro-tip: ha lappene lett synlig i en sterk farge. Gjerne utenpå sko og foran på lua. Da mistet dere klart færre ting fordi de ansatte (og barnet selv) ser lappene..😅

2) skotørker… (strengt tatt ikke must have, men jeg har tre barn🤪)

Anonymkode: 82d07...55a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hottentått skrev (1 time siden):

Ville ikke sjanset på å kjøpe ting et halvt år+ i forveien. De vokser veldig i rykk og napp. Har gått på den smellen SÅ mange ganger. Spesielt yttertøy som også varierer veldig i størrelsen. 

Men:

Høst/vår: Regntøy, skalldress, tynne votter, regnvotter, sydvest, tynn hals, Fleecesett x 2, evt tynn ulldress, høstpose til vogn + dyne, gummistøvler, overgangssko

Vinter: vinterdress (har aldri hatt behov for mer enn ett sett av hver, men det varierer fra folk til folk), tynn ull x 5 sett, tykkere ull x 1 eller 2 sett, tykke votter x 2 par, vintersko, cherrox, vinterpose til vogn. 

Betyr det at ungen din ikke fulgte oppgitt alder på klærne? At det som 1-1,5 åring enten brukte str. 2 år eller 9-12 mnd i den alderen?

Anonymkode: cf063...007

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Betyr det at ungen din ikke fulgte oppgitt alder på klærne? At det som 1-1,5 åring enten brukte str. 2 år eller 9-12 mnd i den alderen?

Mange barn som ikke følger oppgitt alder på klær. 80 cm er kanskje gjennomsnittshøyden til en 1-åring, men mange er større og mange er mindre. 

Anonymkode: 868cc...429

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det betyr at ikke alle 2 åringer passer inn i 92 i alle klær ja. Og SÆRLIG yttertøy er det store variasjoner på. Min fylte 2 år nå i sommer. Han kan fremdeles bruke skalldressen i 86 denne høsten (så vidt). Men vinterdressen han brukte i vinter i str 92 var nesten litt snau da vinteren var over. Så poenget er at alle størrelser er ikke like. Og barn vokser i rykk og napp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja. Om du ser på vekstkurvene (dem de bruker på helsestasjonen, som du lett finner på nett), så ser du at det er et enormt spenn i hva som er regnet som innenfor normalen. Mens klærene er satt til gjennomsnittsstørrelser. 

Så selv om gjennomsnitts-toåringen er så og så lang, er det likevel forferdelig mange som IKKE er så og så lang. 

Vår eldste er 4 år - og han bruker str 6 år. Vår yngste er også lang for alderen - men fremdeles innenfor normalen. Han passer IKKE inn i klær som er merket med hans alder, han bruker klær for unger som er et halvt år større. 

Og begge har vokst i rykk og napp. 

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha gått på noen smeller med å være lur har jeg lært meg å handle det barna trenger når de trenger det. Masse penger å spare på det. Å handle inn utstyr til barnehagebarnet er ikke noe du blir ferdig med før det er ferdig der. Så mitt råd er kjøp plagg for plagg når du trenger det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ene ungen min har lagt 2 størrelser over gjennomsnittet fornavn alder, hele veien. Når han var 1 år, så brukte han str 92. Når han ble 2 år, så brukte han 104, osv. 

Lillebroren derimot, brukte str 74 når han var 1 år, og når han ble 2 år, så brukte han 80/86. Så er veldig forskjellig fra barn til barn.

Anonymkode: cb7fa...b61

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja. Om du ser på vekstkurvene (dem de bruker på helsestasjonen, som du lett finner på nett), så ser du at det er et enormt spenn i hva som er regnet som innenfor normalen. Mens klærene er satt til gjennomsnittsstørrelser. 

Så selv om gjennomsnitts-toåringen er så og så lang, er det likevel forferdelig mange som IKKE er så og så lang. 

Vår eldste er 4 år - og han bruker str 6 år. Vår yngste er også lang for alderen - men fremdeles innenfor normalen. Han passer IKKE inn i klær som er merket med hans alder, han bruker klær for unger som er et halvt år større. 

Og begge har vokst i rykk og napp. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ene ungen min har lagt 2 størrelser over gjennomsnittet fornavn alder, hele veien. Når han var 1 år, så brukte han str 92. Når han ble 2 år, så brukte han 104, osv. 

Lillebroren derimot, brukte str 74 når han var 1 år, og når han ble 2 år, så brukte han 80/86. Så er veldig forskjellig fra barn til barn.

Anonymkode: cb7fa...b61

Samme her. Min 5 åring bruker str 7-8 år i klær. Lang og slank ☺️

Endret av Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vår gjør det ikke. Har hele tiden vært kort for alderen. Han er 2 år om 2 mnd, og bruker fortsatt str 80 (han er ca 79 cm lang). Da han var ca 12 mnd så brukte han fortsatt en del i 68 og noe i 74. Vi hadde vinterdress i 74 og den passet gjennom hele vinteren. 

Iht gjennomsnittet skulle han ha brukt 86 nå, og snart 92 men han ligger 1-2 str bak på lengden. Alltid vært liten. Brukte str 56 fram til 3 mnd, og str 62 fram til 7 mnd, deretter str 68 til 11 mnd, og 74 har vart i omtrent et halvt år. Bytta til str 80 i april, og da var gutten 1,5 år. Alt passer enda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste brukte str 74 dritlenge, til han var godt over 18 mnd, og så hadde han en ekstrem voksespurt og hoppet nærmest helt over 80, var knapt innom 86, og rett opp i 92. Lillebror bruker str 2 år, og er ikke fylt halvannet ennå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser du har fått flere svar, men min på 24 mnd bruker fremdeles 80-86 avhengig av plagg og merke, og snuser såvidt på 92. (Utenom i luer da, der brukes det 3-4 år...)

Kjøp inn etterhvert som dere trenger det, eller ser dere kommer til å trenge det. Mye vil dere ha fra før. Uteklær trenger man jo uansett om ungen går i barnehage eller ikke, så det er bare snakk om å supplere litt. Salg er det alltid et eller annet sted, og finn/tise/osv har alltid åpent!

Anonymkode: 7ffc7...919

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (54 minutter siden):

vår gjør det ikke. Har hele tiden vært kort for alderen. Han er 2 år om 2 mnd, og bruker fortsatt str 80 (han er ca 79 cm lang). Da han var ca 12 mnd så brukte han fortsatt en del i 68 og noe i 74. Vi hadde vinterdress i 74 og den passet gjennom hele vinteren. 

Iht gjennomsnittet skulle han ha brukt 86 nå, og snart 92 men han ligger 1-2 str bak på lengden. Alltid vært liten. Brukte str 56 fram til 3 mnd, og str 62 fram til 7 mnd, deretter str 68 til 11 mnd, og 74 har vart i omtrent et halvt år. Bytta til str 80 i april, og da var gutten 1,5 år. Alt passer enda. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vår eldste brukte str 74 dritlenge, til han var godt over 18 mnd, og så hadde han en ekstrem voksespurt og hoppet nærmest helt over 80, var knapt innom 86, og rett opp i 92. Lillebror bruker str 2 år, og er ikke fylt halvannet ennå. 

Hmm betyr det at barnet i perioder ikke vokste i lengde da?

Husker dere hvor lange de var på 3 mnd kontrollen eller noen av de andre kontrollene som baby?

Har de alltid fulgt sin kurve? Eller gjort sprang opp eller ned?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker dere hvor lange de var på 3 mnd kontrollen eller noen av de andre kontrollene som baby?

Ja, som mange sier: veksten går i rykk og napp. Noen ganger vokser de kjempemye, andre ganger står veksten helt stille. Eldsten min sto lenge nesten helt i ro på lengden, så vokste han 5 cm på to måneder, osv. 

Hvor lang min baby var når, er jo ikke så relevant for din baby ;)

Det er helt vanlig å gjøre sprang oppover, og stagnere, og synke på kurvene. Mine har alltid vært lange, men har vinglet mellom alt fra 60-99-percentilen. Noen ganger ligget veldig høyt, noen ganger nærmere "normalen". 

Vekstsprang er helt dønn normalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, som mange sier: veksten går i rykk og napp. Noen ganger vokser de kjempemye, andre ganger står veksten helt stille. Eldsten min sto lenge nesten helt i ro på lengden, så vokste han 5 cm på to måneder, osv. 

Hvor lang min baby var når, er jo ikke så relevant for din baby ;)

Det er helt vanlig å gjøre sprang oppover, og stagnere, og synke på kurvene. Mine har alltid vært lange, men har vinglet mellom alt fra 60-99-percentilen. Noen ganger ligget veldig høyt, noen ganger nærmere "normalen". 

Vekstsprang er helt dønn normalt.

Skjønner, min har fulgt kurven akkurat på snittet hele veien:) lurer bare på om det meste sannsynlig vil fortsette slik da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min har fulgt sin kurve hele veien. Husker ikke tallene, men har vært langs 25 percentilen, så helt normal.   Ganske slank kroppsbygning, og lenger i armer og overkropp enn i beina, og da varer klærne lenge er min erfaring. Blir kort i armene først, og det gjør liksom ikke så mye. Har aldri blitt for trangt. Gå etter størrelsen dvs cm-målet på klærne og ikke alderen er mitt tips, og da kan du gjette deg litt frem basert på vekstkurvene, selv om det virkelig ikke er en sikker fasit det heller.

Anonymkode: 7ffc7...919

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

fulgt kurven sin, men han har stort sett vokst mer i sommer halvåret enn på vinter. Det var en gang det hadde gått 6 uker mellom en kontroll og han hadde bare vokst 0,7 cm. Han var 57 cm på 3 mnd kontroll. Han var 49 cm ved fødsel.

Sist gang han ble målt var nå i mai. Da var han 1 år 7 mnd, og var da 77 cm. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...