Gå til innhold

Hunden vår bjeffer mye - hvordan håndtere dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I disse dager har vi arbeidere som jobber på huset vårt og det blir mye uro og lyder her. Hunden vår bjeffer mye på dem ved den minste lyd. Vi tar hunden med på turer vekk fra huset, men det er ikke lett når arbeidet pågår daglig i mange timer. Prøver å avreagere hunden med annet som feks lek og søk når vi er hjemme, men det er ikke lenge han klarer å fokusere på det og begynner å bjeffe igjen. 
Hvordan håndterer jeg hunden vår i slik situasjon? Finnes det noen gode råd eller kanskje noen gode treningsvideoer jeg kan se?

Anonymkode: aec8c...d34

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Victoria Stilwell :) Hundeekspert fra UK. Har showet «it’s me or the dog.»

Anonymkode: d649e...c60

Skrevet

Gi hunden godbit hver gang den hører en lyd. Si kort "bra!" og kast noen godbiter på gulvet. Gjenta til den har glemt lyden som kom. 

Gi den gjerne et skikkelig godt tyggebein eller en fylt kong hvis det er vedvarende lyder. Evt et skikkelig bra godbitsøk inne (kast en neve godbiter på gulvet slik at det strøs utover hele rommet og hunden må lete dem opp). 

Slik kan du over tid endre hundens assosiasjon til noe positivt når det kommer til lyder - de betyr godbiter fra deg i stedet for noe skummelt man må bjeffe på.

Skrevet

Innfør rutine med at hunden får hilse på arbeiderne når de ankommer, overvære litt at de arbeider og dermed etterhvert «normalisere» situasjonen litt?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (17 timer siden):

Gi hunden godbit hver gang den hører en lyd. Si kort "bra!" og kast noen godbiter på gulvet. Gjenta til den har glemt lyden som kom. 

Gi den gjerne et skikkelig godt tyggebein eller en fylt kong hvis det er vedvarende lyder. Evt et skikkelig bra godbitsøk inne (kast en neve godbiter på gulvet slik at det strøs utover hele rommet og hunden må lete dem opp). 

Slik kan du over tid endre hundens assosiasjon til noe positivt når det kommer til lyder - de betyr godbiter fra deg i stedet for noe skummelt man må bjeffe på.

Har gjort mye egentlig alt du foreslår unntatt en fylt kong. Prøver det i dag. Han er veldig intens når han setter i gang. Blir mye godbiter her. Roer seg når arbeideren lager lyd, men begynner umiddelbart å bjeffe når lyd kommer. Jeg rekker ikke alltid å reagere. Ikke alltid godbiten er interessant nok. Men kanskje jeg skal bruke noe han liker ekstra godt, som pølsebiter. 

AnonymBruker
Skrevet
Julie skrev (10 timer siden):

Innfør rutine med at hunden får hilse på arbeiderne når de ankommer, overvære litt at de arbeider og dermed etterhvert «normalisere» situasjonen litt?

Det gjør vi. Men bjeffing starter med en gang de begynner på arbeidet sitt. Føler vi ikke kan ha en hund som forstyrrer og bjeffer på dem. For det tar tydeligvis lang tid før han roer seg. Dvs han har ikke roet seg den tiden han har vært der med dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Bjeffehalsbånd.

Anonymkode: 65a74...bc8

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gjort mye egentlig alt du foreslår unntatt en fylt kong. Prøver det i dag. Han er veldig intens når han setter i gang. Blir mye godbiter her. Roer seg når arbeideren lager lyd, men begynner umiddelbart å bjeffe når lyd kommer. Jeg rekker ikke alltid å reagere. Ikke alltid godbiten er interessant nok. Men kanskje jeg skal bruke noe han liker ekstra godt, som pølsebiter. 

Ja, det bør være ekstra gode godbiter. Si "bra!" og gi godbit selv om hunden bjeffer. Helt til den har roet seg og har glemt det som den reagerte på. 

Det blir mye godbiter i begynnelsen, men det vil trappes ned ettehvert som hunden reagerer mindre. Du kan også kutte opp f.eks pølse eller karbonade og blande i en pose sammen med hundens tørrfor. Minst 70% karbonade og 30% tørrfor. Da vil tørrforet trekke til seg smak og lukt fra fettrikge godbiter, og du kan gradvis øke mengden tørrfor og redusere mengden karbonader.

Alternativt kan du vurdere om noen kan passe hunden mens arbeiderne er der. Det kan være det letteste alternativet for alle parter.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (19 minutter siden):

Alternativt kan du vurdere om noen kan passe hunden mens arbeiderne er der. Det kan være det letteste alternativet for alle parter.

Eller så kan du bare si nei og lære hunden at den ikke får lov å bjeffe....!

Anonymkode: 71289...206

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler ikke om å "få lov" når hunden sannsynligvis synes lydene er skumle. Det vil være både uetisk, og antagelig ikke gjennomførbart, å kjefte hunden til taushet når den er utrygg. (Dvs den vil antagelig bli rolig der og da, men bjeffe igjen neste gang det kommer lyd).

Du kan ikke si til en hund at den "ikke har lov" til å være redd. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vår er 8år, det er instinkt og noe vi ikke får av han. Her bjeffer han til han skjønner at "den mannen som kom var jo overhode ikke farlig" før eller siden gir han seg. Jo oftere folk returnerer jo mindre/ingen reaksjon.

Godbiter hos oss hadde motsatt effekt og han tok det som ros til å være på alerten. Kutta det raskt.

Det er ikke nødvendigvis bare å lære hunden nei som skrevet over. Vi har vært hos flere hundetrenere som sier det samme om vår.

Men det er individuelt, vi har en omplassering fra en bakgrunn som gir en liten høydare for å reagere i tillegg til rase og instinkt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bjeffehalsbånd.

Anonymkode: 65a74...bc8

sånne halsbånd er bare for latsekker eller idioter som aldri gidder å trene opp hunden sin på en ordentlig måte, og som derfor tyr til å plage hunden på denne måten. 

Anonymkode: 62575...66d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da må hunden nesten ha lært et hardt nei fra før, så den adlyder det når du sier nei med rolig stemme. Man må også i en bjeffesituasjon si "nei" i det du ser den reagerer, og før den begynner å bjeffe. Skriker man "nei, nei nei" når hunden allerede bjeffer så kan det høres ut som du også bjeffer.

Hvis jeg ser at hunden min reagerer og er i ferd med å bjeffe så ber jeg han gå på plassen sin. Det kan komme noen "innvendige boff", men det er mer som et sukk.

TS, jeg har ikke mange tips til å avlære en allerede "bjeffete" hund å bjeffe. Er hunden redd og utrygg, er det derfor den bjeffer? Eller prøver den bare å varsle deg? Jeg tipper at det er forskjellige måter å jobbe med det ut i fra hva det er som får hunden til å bjeffe. Kanskje du kan ta et adferdskurs med hunden, så kan du få noen tips der?

Anonymkode: 5e6d6...f9d

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (51 minutter siden):

Ja, det bør være ekstra gode godbiter. Si "bra!" og gi godbit selv om hunden bjeffer. Helt til den har roet seg og har glemt det som den reagerte på. 

Det blir mye godbiter i begynnelsen, men det vil trappes ned ettehvert som hunden reagerer mindre. Du kan også kutte opp f.eks pølse eller karbonade og blande i en pose sammen med hundens tørrfor. Minst 70% karbonade og 30% tørrfor. Da vil tørrforet trekke til seg smak og lukt fra fettrikge godbiter, og du kan gradvis øke mengden tørrfor og redusere mengden karbonader.

Nå kommer nok arbeideren her snart. Jeg har kuttet opp masse pølse. Og lagt oppi tørrfór som du tipset om. 👍 Vi har drevet med litt trening på kommandoer nå på morgenen. Sitt, ligg, vent, spill død, søk, gå på plassen sin, hopp osv. Jeg går tom for ideer for hva vi kan trene på.🤪
Vi har pass til hunden innimellom, men jeg har hatt problemer med å finne noen som kan ha han i ukedagene. Har også funnet på ting med han selv som holder oss borte fra huset i mange timer. Arbeidet på huset tar mer tid pga mye dårlig vær.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kommer nok arbeideren her snart. Jeg har kuttet opp masse pølse. Og lagt oppi tørrfór som du tipset om. 👍 Vi har drevet med litt trening på kommandoer nå på morgenen. Sitt, ligg, vent, spill død, søk, gå på plassen sin, hopp osv. Jeg går tom for ideer for hva vi kan trene på.🤪
Vi har pass til hunden innimellom, men jeg har hatt problemer med å finne noen som kan ha han i ukedagene. Har også funnet på ting med han selv som holder oss borte fra huset i mange timer. Arbeidet på huset tar mer tid pga mye dårlig vær.

Lykke til! 

Hvis det fungerer, så kan det også være et alternativ om du har på TV eller musikk litt høyt og så gir ham et godt tyggebein eller en fylt kong. Det kan vare en liten stund. 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (4 minutter siden):

Lykke til! 

Hvis det fungerer, så kan det også være et alternativ om du har på TV eller musikk litt høyt og så gir ham et godt tyggebein eller en fylt kong. Det kan vare en liten stund. 

Takker! 🥰 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...