Gå til innhold

Er dette normalt for en 10 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Dagene handler mest om å overleve nå.

• Jeg og faren har ikke hatt en samtale på flere uker, for hver gang vi snakker med "voksenstemme" begynner hun å hylskrike, så vi hører ikke hverandre
  • Hun kan ikke sove alene. Ja, vi har prøvd alt. Jeg legger meg med henne klokken syv og må ligge der i mørket ved siden av henne til morgenen etter.
  • Hun våkner opp og hylgriner hver halvtime eller time om natten. Hun kan bare trøstes ved å tas opp i armene våre. Ja, vi har prøvd alt.
  • Hun sutrer og bærer seg når vi prøver å mate henne. Har prøvd ulike oppskrifter, hjemmelaget og mat på glass. Men hun vrir seg unna og synes det er kjedelig. Vi ga opp og satte en leke på bordet foran henne som spiller musikk. Da får hun i seg noen skjeer før det blir kjedelig igjen.
  • Hun vil ikke amme. Hun bare biter meg i nippelen og det gjør så forbanna vondt. Hun nekter flaske, har alltid gjort det.

Ellers er hun blid og fornøyd på dagen og ligger foran i utvikling når det gjelder motorikk. Men denne evinnelige skrikingen går meg på nervene og søvnmangelen tærer på min mentale helse. Vi gjør alt vi kan for å aktivere henne i løpet av dagen, tar henne med på aktiviteter hvor hun treffer andre babyer. Men hun har altså utviklet en helt ekstrem separasjonsangst.

Jeg vet ikke lenger hva som er opp og ned, men det blir jo for pokker ikke bedre!!!!

Eller er det slik en baby på 10 måneder skal være og det er jeg som må skru ned forventningene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det hørtes normalt ut. Bortsett fra skriking over at dere voksne snakker sammen.

Hun er utrygg og søker nærhet. Samsover dere med henne så er dere mye problemer fattigere. Legg henne senere. 

10 mnd gammel baby trenger ikke pupp men babygrøt. Fruktglass metter ikke særlig lenge. Litt som at du skulle spist to epler til middag. Å leke /lirke og lure for at barnet skal spise er nok helt normalt. Å spise tar lang tid og er kjedelig. 

Anonymkode: 8b605...70e

• Nyttig 1
Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syntes det hørtes normalt ut. Bortsett fra skriking over at dere voksne snakker sammen.

Hun er utrygg og søker nærhet. Samsover dere med henne så er dere mye problemer fattigere. Legg henne senere. 

10 mnd gammel baby trenger ikke pupp men babygrøt. Fruktglass metter ikke særlig lenge. Litt som at du skulle spist to epler til middag. Å leke /lirke og lure for at barnet skal spise er nok helt normalt. Å spise tar lang tid og er kjedelig. 

Anonymkode: 8b605...70e

Takk for svar. Jeg blir glad når jeg hører det er normalt, for det er ikke å hyggelig å tenke at babyen vår er eksepsjonelt vanskelig. Vi samsover med henne mellom oss, men hun våkner likevel og skriker og lar seg ikke roe ned av en hånd på magen eller noe. Hun må opp i armene våre.

Jeg forstår ikke hvorfor hun skulle være utrygg, for vi trygger henne i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Åh gud, vår hadde også en hyleperiode rundt der. Lurer på om det varte sånn ish fra 8-11mnd. Utrolig frustrerende!

Anonymkode: 4abc5...33f

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh gud, vår hadde også en hyleperiode rundt der. Lurer på om det varte sånn ish fra 8-11mnd. Utrolig frustrerende!

Nettopp! Det begynte rundt åtte måneder! Men da har vi bare én måned igjen da 😬

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha problem med mage/fordøyelse? Hvis hun ikke vil ha mat og våkner mye om natten, kan jo det ha en sammenheng.

Ville og prøvd så hun ikke blir overstimulert i løpet av dagen. Så små barn, trenger ikke så mye aktivisering, men samspill med mamma og pappa. Selvfølgelig kjekt, og viktig, å møte andre, men for mye tid sammen med andre, går utover god mamma- og/eller pappatid.

Når det gjelder mat, kan hun få spise det dere spiser, sammen med dere. Legg noen biter foran henne, og la henne spise selv. Og gi henne en tutkopp det er enkelt å drikke av.

Anonymkode: 705f5...048

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan hun ha problem med mage/fordøyelse? Hvis hun ikke vil ha mat og våkner mye om natten, kan jo det ha en sammenheng.

Ville og prøvd så hun ikke blir overstimulert i løpet av dagen. Så små barn, trenger ikke så mye aktivisering, men samspill med mamma og pappa. Selvfølgelig kjekt, og viktig, å møte andre, men for mye tid sammen med andre, går utover god mamma- og/eller pappatid.

Når det gjelder mat, kan hun få spise det dere spiser, sammen med dere. Legg noen biter foran henne, og la henne spise selv. Og gi henne en tutkopp det er enkelt å drikke av.

TJa, kanskje det er magen og at hun har vondt. Men hva kan jeg gjøre med det? Jeg gir henne variert mat og litt sviskejuice når jeg tror hun er hard i magen. Hun har normal avføring, tror jeg. Jeg prøvde magedråper på henne da hun var 3 mnd, men det hadde ingen effekt. Kan det være lurt å prøve igjen?

Siden hun ikke ammes lenger, vil jeg sørge for at hun får i seg nok mat. Derfor mater jeg henne selv. Hun spiser ingenting om hun får spise selv,

Skrevet

Jeg synes kanskje det høres litt unormalt ut med all skrikingen. Selvsagt trenger det ikke være noe, men det kan høres ut som hun plages med noe. Har dere sjekket opp allergi med legen? Hvordan er avføringen hennes? Eller sjekket refluks? Tror jeg ville tatt en tur til fastlegen og beskrevet situasjonen og bedt om en sjekk. Også sjekket for låsninger hos kiropraktor. Når det gjelder kresenhet ville jeg droppet mating og testet ut BLW. Det går alt i alt ut på at barnet spiser det samme som dere og utforsker maten i eget tempo. Da blir måltidet forandret fra pes til gøy. Og fokuset blir plutselig på utforsking. Dere deler opp maten dere spiser i staver eller biter, og så kan barnet teste ut ting selv. Mye går nok på gulvet, men etter hvert blir noe spist også. I tillegg kan det være lurt å teste ut smoothie på klemmepose, der kan du gjerne tilsette litt grøtpulver for å få mer næring. Så kan hun spise selv fra posen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (30 minutter siden):

Nettopp! Det begynte rundt åtte måneder! Men da har vi bare én måned igjen da 😬

Haha. Håper ikke det tar så lang tid for dere. Jeg bare tenkte at det var en periode med enormt mye som skjedde. Hun lærte å sitte, reise seg opp, fikk noen tenner, lærte mange nye smaker, +++. Og at det er krevende for en liten kropp. Men ja, helt vilt slitsomt når det står på.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert innenfor normalen, men jeg syns det høres litt voldsomt ut også for å være ærlig.

Anonymkode: aaede...e64

AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (22 minutter siden):

TJa, kanskje det er magen og at hun har vondt. Men hva kan jeg gjøre med det? Jeg gir henne variert mat og litt sviskejuice når jeg tror hun er hard i magen. Hun har normal avføring, tror jeg. Jeg prøvde magedråper på henne da hun var 3 mnd, men det hadde ingen effekt. Kan det være lurt å prøve igjen?

Siden hun ikke ammes lenger, vil jeg sørge for at hun får i seg nok mat. Derfor mater jeg henne selv. Hun spiser ingenting om hun får spise selv,

Hvis hun ikke vil spise selv, hjelper ikke det forslaget, nei. Og mat må hun jo ha. Ville tatt et legebesøk. Kan jo være matallergi, eller refluks. Stille refluks er vanskelig å oppdage, men siden hun roer seg når dere tar henne opp i armene, kan det være en mulighet. Ene gutten min hadde matallergier, han (og vi) fikk et nytt liv etter vi fikk påvist det.

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis hun ikke vil spise selv, hjelper ikke det forslaget, nei. Og mat må hun jo ha. Ville tatt et legebesøk. Kan jo være matallergi, eller refluks. Stille refluks er vanskelig å oppdage, men siden hun roer seg når dere tar henne opp i armene, kan det være en mulighet. Ene gutten min hadde matallergier, han (og vi) fikk et nytt liv etter vi fikk påvist det.

Hva kan man gjøre med stille refluks? Medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (17 minutter siden):

Det kan hende, men jeg er ikke helsepersonell. Å sove med litt forhøyet hodeende på sengen, kan i noen tilfelle hjelpe, da det kan hindre magesyren å komme opp. Men snakk med lege. For selv om dette kanskje bare er en urolig periode for barnet, er det jo noe som plager henne, siden hun har dårlig matlyst og skriker om natta. Og da er det greit å få det sjekket.❤

Skrevet
Chicchi skrev (41 minutter siden):

Ja, det finnes medisiner for refluks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...