Gå til innhold

Er alle fastleger like opptatt? Normal ventetid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert å gå til legen med et problem. Jeg liker ikke å gå til legen, men tror jeg må kaste inn håndkleet.

Men første ledige time er jo søren meg ikke før 8 september, over en måned til 😳 

Vet at det tidligere ofte har vært 2-3 ukers ventetid, men over en måned er jo nesten latterlig. 

Føler når andre snakker om legetime, virker det som om det er mer normalt å vente kanskje 1 uke.

Kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva som er normalt; Hva er normal ventetid hos din fastlege?

Jeg skulle gjerne ha byttet fastlege, men det finnes ikke noen andre ledige der jeg bor. Og jeg liker egentlig den legen jeg har, da de er flinke på det de holder på med.

Anonymkode: f7cf9...4dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3-4 uker som oftest. Det varierer litt.

Anonymkode: 6e0f4...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til fastlegen må jeg vente 3 uker. De har ledig tid før der. Men det virker som det er en "regel" å ha 3 uker. De gangene det har hastet som feks. En sykemld. Så har jeg fått legetime dagen etter til turnuskandidat.

Det samme til tannlegen.. har tannlegeskrekk. Noe de vet, så sist ble det satt opp 3 uker frem I tid. Så ringte en annen  sekretæren dagen etter og sa at den datoen skulle tannlegen på kurs. Så det ble 1 mnd å grue seg til timen. Var ærlig om det. Så gikk det noen dager så ble jeg oppringt på nytt at jeg kunne komme dagen etter. Men det passet ikke for jobben min. Så ble det satt opp time uka etter så jeg slapp å grue meg i flere uker. Nå er timen unnagjort. Så jeg trenger ikke dit mere i år. Hverdagen kan bli som normal igjen.

Anonymkode: defdf...ce9

Skrevet

Vår fastlege har alltid time på dagen å har ikke ventelister. Man melder behov på morgenen å får time noen timer senere.

Skrevet

Fastlegen min har 2 - 4 ukers ventetid.  Men hvis det er noe som haster, får jeg time på dagen eller i løpet av samme uke, litt avhengig av hastegrad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rundt tre uker, kan være to om jeg er heldig og fire om jeg er uheldig. Skviser meg inn samme dagen om det haster. 

Anonymkode: 6a743...379

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende fastlegen din har ferie nå.

Anonymkode: 8a17b...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, 3-4 uker er ikke uvanlig for min lege, men hun jobber riktignok bare som fastlege 60%. 

Anonymkode: a5b2d...064

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel også litt an på hvor mange fastlegen har på sin liste? 

Min fastlege har en maksgrense på sin liste, som er mye lavere enn mange andre fastleger i nærområdet. Listen har ikke vært mulig å søke seg til på mange år. (De eneste nye som har kommet til siste 10 år er nok de som er født inn på den.) 

Får normalt time samme dag eller dagen etter, dersom det haster. (De har jo avsatt litt tid hver dag til akutte timer.) 
Hvis ikke får jeg time påfølgende uke, eller uken etter. 

Andre fastleger har jo maks antall pasienter på listene sine, for å få mest mulig penger inn. Men er til gjengjeld mer utilgjengelige for pasientene. (De satser på at flertallet på lista ikke kommer innom så ofte.) 

Anonymkode: fa0b7...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Det er fastlegemangel i store deler av landet. Det betyr at de fastlegene som finnes, ofte har smettfulle pasientlister, og følgelig også lang ventetid. 

Jeg ble tvangsflyttet til en annen fastlege nylig, siden min gamle fastlege ble tvunget til å redusere pasientlisten sin - nettopp pga det var ulovlig lang ventetid. Der var det alltid 3-5 ukers ventetid på å få time (i alle år, også lenge før korona). Hos min nye fastlege ser det også ut til å være minst tre uker å vente. 

Man kan få akutt-timer, da. Jeg fikk time på dagen da ett-åringen min var syk.

Anonymkode: 24bd8...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 uker ventetid når det ikke er akutt er ikke lenge å vente. Bare fordi du nå har bestemt deg for å ta tak i det gjør ikke problemet akutt. 

Har du behov for øyeblikkelig hjelp timer så får du det samme dag. Vondt i et kne som har vedvart i 3 måneder er ikke akutt.

Anonymkode: 19256...c82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege har 2 mnd ventetid! Syntes synd på henne. Verre for henne å ha så belastende venteliste og lite avlastning enn for oss uten akutte problem å måtte vente.

Anonymkode: 8d291...82d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

4 uker ventetid når det ikke er akutt er ikke lenge å vente. Bare fordi du nå har bestemt deg for å ta tak i det gjør ikke problemet akutt. 

Har du behov for øyeblikkelig hjelp timer så får du det samme dag. Vondt i et kne som har vedvart i 3 måneder er ikke akutt.

Anonymkode: 19256...c82

Nei det er ikke akutt, og var ikke det at jeg ikke kan vente. Men jeg ble bare skikkelig overrasket over at det var såpass lang ventetid. Særlig når andre gjerne får time innen en uke.

Jeg vet jo at de har akutt timer, men hadde det vært akutt hadde jeg hatt hjelp for lenge siden for å si det slik.

Jeg ble bare litt nysgjerrig. Ser jo fra svarene her at det ikke nødvendigvis er veldig uvanlig lang ventetid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ringer før 10 får jeg som regel time etter kl 14 samme dag, eller seinest neste dag. Hvis det er ting som ikke haster, f.eks legeattest til lastebil-lappen, sier jeg f.eks at jeg slutter tidlig på jobb torsdag i neste uke, og får time da.

Da kommunen min ble slått sammen med to andre, var det mange fra de andre kommunene som byttet til dette legekontoret nettopp pga den korte ventetiden.

Anonymkode: f9f4a...69f

Skrevet

Jeg er sjelden hos lege, men om jeg trenger lege er det gjerne en tilstand som bør behandles i løpet av få dager. Likevel føles det jo ikke så akutt at man skal oppsøke Legevakt. Men det er jo nesten det man må, når det tar flere uker å få time hos fastlege, slik det er mange steder.

AnonymBruker
Skrevet

3-4 uker her også. Hos min forrige fastlege var det time samme dag-ordning. Fikk alltid time den dagen man trengte det.

Anonymkode: b8f0a...da5

AnonymBruker
Skrevet

Om du er så overasket, har du kanskje ikke fått med deg at vi er midt i en fastlegekrise

Anonymkode: f8b99...865

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om du er så overasket, har du kanskje ikke fått med deg at vi er midt i en fastlegekrise

Anonymkode: f8b99...865

Har jo selvsagt fått med meg at vi har en fastlege krise. Er jo en av grunnene til at jeg ikke får fastlege i kommunen jeg bor i.

Men de tidligere gangene jeg har vært hos legen, har det pleid å være 2-3 uker ventetid. Og jeg ble litt overrasket over at det nå var litt over 5 ukers ventetid. Antall pasienter har ikke endret seg. Men det er mulig kanskje legen har ferie, det står det ikke noe om når jeg bestiller via online booking.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg bestiller en vanlig time (noe som ikke haster), så kan det bli fra tre til seks uker frem i tid.

Men når det er noe som haster, får jeg time på dagen, alltid.

Fastlegen min har, som mange andre i kommunen, stengte lister, og med mindre trykket av hastesaker endrer seg drastisk så fungerer jo dette inntil videre, i en sårbar og vanskelig situasjon.

Anonymkode: 05e40...344

AnonymBruker
Skrevet

Min tidligere fastlege var det et par dager, nåværende 4 uker+

Anonymkode: 55d51...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...