Gå til innhold

Trenger hjelp til å få baby 11 mnd til å sove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på snart 1 år som både våkner sent på morgenen og sovner sent på kvelden... hun er tydeligvis et B-menneske..?

Har forsøkt noen dager å vekke henne klokka 6 på morgenen for å se om hun kan endre mønsteret, men det eneste som har skjedd da er at hun er grinete og utslitt hele dagen og alle rutinene har kollapset fulstendig. Hun sover veldig dårlig om natten og romstrerer gjennom sengetøyet. Igårkveld var hun utslitt og klar for en lur i 5tiden, men vi holdt henne aktiv med lek frem til kveldsmaten. Hun har altid fått kveldsgrøt og nan før hun bysses i søvn på pappas overkropp inni koseteppet sitt, etter det bæres hun i egen sprinkelseng på rommet vårt ved min side av sengen. Jeg er 32 uker på vei med neste jente- så det har vært lettere å deale med at hun våkner om natten når hun sover ved siden av meg enn at vi skal springe over gangen hver gang hun gråter.

Trenger råd til hvordan vi skal få henne til å sove natten igjennom klokken 19 i egen seng på eget rom, dette målet virker nå veldigt fjernt unna... er viktig å ha dette i orden til baby nummer 2 blir født... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går hun i barnehage og i så fall sover hun noe der på dagtid? 

Anonymkode: c398d...a2c

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 11.25):

Går hun i barnehage og i så fall sover hun noe der på dagtid? 

Anonymkode: c398d...a2c

Nei hun skal begynne i barnehage i morgen. Hun pleier å sove 2 lurer på dagtid, sjelden gang bare 1 lur.

Skrevet
kinetheking skrev (På 3.8.2022 den 6.41):

Har ei datter på snart 1 år som både våkner sent på morgenen og sovner sent på kvelden... hun er tydeligvis et B-menneske..?

Har forsøkt noen dager å vekke henne klokka 6 på morgenen for å se om hun kan endre mønsteret, men det eneste som har skjedd da er at hun er grinete og utslitt hele dagen og alle rutinene har kollapset fulstendig. Hun sover veldig dårlig om natten og romstrerer gjennom sengetøyet. Igårkveld var hun utslitt og klar for en lur i 5tiden, men vi holdt henne aktiv med lek frem til kveldsmaten. Hun har altid fått kveldsgrøt og nan før hun bysses i søvn på pappas overkropp inni koseteppet sitt, etter det bæres hun i egen sprinkelseng på rommet vårt ved min side av sengen. Jeg er 32 uker på vei med neste jente- så det har vært lettere å deale med at hun våkner om natten når hun sover ved siden av meg enn at vi skal springe over gangen hver gang hun gråter.

Trenger råd til hvordan vi skal få henne til å sove natten igjennom klokken 19 i egen seng på eget rom, dette målet virker nå veldigt fjernt unna... er viktig å ha dette i orden til baby nummer 2 blir født... 

Du får nok ikke det i orden før nummer 2 blir født, beklager men for psyken din sin del tror jeg det er like greit å innfinne seg med det med en gang :) de sier at det tar ca 2 uker å endre søvnmønster, dvs at skal du snu døgnet hennes må du vekke henne kl 6 i 2 uker før du kan si om det fungerer eller ei. Men anbefales også å justere med 15 min av gangen så det blir en lettere overgang :) så so hun sover til 8 nå, begynn å vekk henne 7.45 et par dager, så 7.30 et par dager osv, og så må du holde den samme rutinen minst 2 uker etterpå. Samme med leggetiden :)

Om du ikke ønsker å ha begge barna på ditt rom når neste kommer, ville jeg investert i en vanlig 90 eller 120 seng på jentas rom, og så kunne pappaen sovet der med henne en stund dersom hun fremdeles trenger nærheten :) Vi hadde 90 seng, og sov sammen med de en stund før vi gikk over til madrass ved siden av, og deretter inn i vår seng mens de har sovet selv på rommene sine 😊 igjen handler det om gradvise overganger, og gi de den nærheten de trenger :) Ville flyttet henne på eget rom allerede i kveld om det lar seg gjøre, så ikke det skjer for tett opp i det å bli storesøster, det i seg selv er en stor endring som kan tulle med søvnen og kan bli forverret om hun føler hun blir "byttet ut" på mamma og pappa sitt rom om du skjønner :)

Men har dere utelukket fysiske plager? Alt fra ørene til reflux feks, siden hun våkner så mye? Mine våkner begge to om natten enda, men eldste har en del plager som gjør det. Minste trenger bare nærhet, så hun våkner en gang per natt og kommer inn til oss selv, eller så følger jeg henne inn igjen i sin seng om jeg orker :) de er 2 og 5 år gamle. 

Anonymkode: 47fa5...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...