AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Situasjonen er jo nesten ikke til å holde ut, får man noe igjen senere når babyen blir større ved å ha hatt så mye kontakt og spesielt nærkontakt med baby og respondert på dette behovet? Trenger noe motivasjon for å holde ut situasjonen. Anonymkode: b5c47...497 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Skrevet 3. august 2022 Nå vet jeg jo noe om det er det som er sammenhengen eller ikke, men i alle fall så er det lett å trygge og trøste nå 2-åringen. Hvis noe er leit eller vondt så lar han seg tydelig roe og trøste av kroppskontakt og kos relativt rask, ulikt noen småbarn jeg har sett som kan gire seg opp så de nekter å tas på og ender med et fullt anfall av sinne/lei seg e.l. Anonymkode: 683df...57c 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Husker ikke 100% men jeg mener å ha lest noe forskning om dette, og da var et av punktene at det ville føre til trygge barn. Så jeg håper å tror dette stemmer når jeg brukte de 4 første mnd med en unge klistret på meg dag OG natt. Anonymkode: cb06a...46c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Barnet ditt får hvert fall en perfekt avrundet hodeform 😊 Ser flere i klassen til guttungen min som er rimelig flate i bakhodet etter å ha ligget pal på ryggen og sovet bort hele babytiden. Ser faktisk ikke så pent ut med kort guttesveis da, og hodefasongen beholdes hele livet. Anonymkode: e15b5...adb 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 I forhold til andre barn - kanskje ikke? Men det som er sikkert, er at hvis du ikke gir klistremerkebabyen den nærheten den trenger, så får du en veldig utrygg og vanskelig unge. Vi får forresten mange kommentarer på hvor trygg og lite sjenert vår tidligere klistremerkebaby er, så kanskje det er en sammenheng. Anonymkode: 12835...8cf 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Vel... Man har fått det barnet man har fått. Jævla urettferdig at noen er så krevende og andre ikke, kan man jo tenke. Det du får igjen for å ta deg ordentlig av ditt klistremerkebarn er jo at det barnet blir trygt😊 At det blir tryggere enn andre barn som ikke er klistremerke er det neppe grunnlag for å påstå, men det kan bli så trygt som det barnet kan bli. Anonymkode: 3fb4e...e4f 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I forhold til andre barn - kanskje ikke? Men det som er sikkert, er at hvis du ikke gir klistremerkebabyen den nærheten den trenger, så får du en veldig utrygg og vanskelig unge. Vi får forresten mange kommentarer på hvor trygg og lite sjenert vår tidligere klistremerkebaby er, så kanskje det er en sammenheng. Anonymkode: 12835...8cf Vår klistremerkebaby vokste opp til å bli en veldig trygg populær, smart og omsorgsfull gutt. Mellomstemann sov bort babytiden, var verdens deiligste baby, men sliter mye sosialt. Ikke at dette har noen sammenhenger selvfølgelig, men bare så man ikke tror at klistremerkebabyer automatisk er en ulempe senere. Anonymkode: e15b5...adb 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå vet jeg jo noe om det er det som er sammenhengen eller ikke, men i alle fall så er det lett å trygge og trøste nå 2-åringen. Hvis noe er leit eller vondt så lar han seg tydelig roe og trøste av kroppskontakt og kos relativt rask, ulikt noen småbarn jeg har sett som kan gire seg opp så de nekter å tas på og ender med et fullt anfall av sinne/lei seg e.l. Anonymkode: 683df...57c Vi får forresten også kommentarer på veldig trygt barn. Anonymkode: 683df...57c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Jeg leste forskning på dette, og det er mye som tyder på at det er en mye mer naturlig måte for et spedbarn å leve på de første månedene. Bare tenk tilbake i tid. Da hadde man ikke alt av babynest, vogner, krybber, vippestoler+++. Barnet lå på morens bryst, eller ble svøpet inn til morens kropp. Flere steder i Afrika er det jo fortsatt slik. Hørte på podcasten Viggo&Filip på mandag, der de tok opp dette. At kolikk og mulig andre sykdommer er nesten ikke-eksisterende i Afrika, der barna blir bært i en oppreist stilling, i stedet for å stadig bli lagt ned. Det interessante er at mentale lidelser som depresjon og angst også er mye lavere der enn i "vesten". Uten at man har funnet årsakssammenhengen. Men hør på den podcasten om du trenger motivasjon akkurat nå Anonymkode: 5b1dd...80c 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Har ikke merket noen forskjell på mine to, hvor en var ekstremklistremerkebaby, og den andre var "normal". Begge er like trygge og kosete og kontaktsøkende i dag (2 og 4). Anonymkode: a8ab0...51f 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Jeg har i hvert fall en veldig trygg og fornøyd 3-åring som liker kos Anonymkode: 824a5...415
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Har hatt en klistremerke baby, og en som ikke var det. Og klistremerkebabyen er nå 15 år, og bare i går fikk jeg vel 5 gode klemmer av han. Og var han lei seg da han var mindre, så var det på fanget og sitte der lenge og kose seg, og han roet seg fort. Han er svært omsorgsfull. Hun som ikke var klistremerke baby, har vært veldig gnien på klemmene sine, svært selvstendig, og skal klare alt selv. Anonymkode: fa4df...bc4 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 Takk for svar dere❤️ Er det noen som vet hvorfor noen babyer er slik mens de fleste/noen ikke er det? Anonymkode: b5c47...497
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 Og jeg, som er i bestemoralder, lurer på hvorfor det ikke fantes begrepet "klistremerkebaby" da jeg hadde barn? (en digresjon, jeg vet, men hva er det som gjør at man håndterer babyer på en annen måte nå - det ble folk av mine barn 🙂 ) Anonymkode: c7351...cb6 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar dere❤️ Er det noen som vet hvorfor noen babyer er slik mens de fleste/noen ikke er det? Anonymkode: b5c47...497 Babyer er forskjellige, akkurat som voksne folk. Noen babyer trenger mer trygghet og nærhet, og da er det viktig at de får det. Mitt eldste klistremerke er blitt en veldig trygg og god treåring. Trenger fremdeles trygghet og nærhet når vi møter fremmede eller i nye situasjoner, men etter en stund er han helt med. Anonymkode: 3bad9...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og jeg, som er i bestemoralder, lurer på hvorfor det ikke fantes begrepet "klistremerkebaby" da jeg hadde barn? (en digresjon, jeg vet, men hva er det som gjør at man håndterer babyer på en annen måte nå - det ble folk av mine barn 🙂 ) Anonymkode: c7351...cb6 Dere lot vel babyen hylgråte til den gav opp da, men det er ikke bra for babyer, er en bedre omsorgsperson enn som så. Og ja, det blir barn av mange som vokser opp med voldelige foreldre, rusmisbrukerne foreldre, alkoholikere og utviklingshemmede foreldre også. Det er er bare ikke en sjanse man tar. Anonymkode: b5c47...497 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 Minste var klistremerkebaby. H*n er mye tryggere enn de andre barna. Anonymkode: 7232f...092 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jeg, som er i bestemoralder, lurer på hvorfor det ikke fantes begrepet "klistremerkebaby" da jeg hadde barn? (en digresjon, jeg vet, men hva er det som gjør at man håndterer babyer på en annen måte nå - det ble folk av mine barn 🙂 ) Anonymkode: c7351...cb6 I din generasjon var det desverre slik at babyer måtte lære å ligge selv, og gråt var bare bra for lungene. Mange barn vokste opp med tilknytningsforstyrrelser. Jeg ser det på min mor, som ville bli bært hele tiden da hun var baby, og i tillegg tilbrakte en tid alene på sykehus som barn. Anonymkode: 3bad9...4f9 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Bare la babyen klistre seg på så mye den vil. Jeg hadde bæresele når jeg gjorde husarbeid blant annet. Den kommer ikke til å klistre seg på deg når den er 8. Den kommer ikke til å dele seng med deg når den er 14. Bare gi babyen all nærhet den trenger. Det er helt naturlig. Se til de afrikanske landene, hvordan de håndterer babyene der. Alltid i sjal på kroppen til mora. Og enig i det noen skrev om med bakhode!! Anonymkode: 7c671...4d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste forskning på dette, og det er mye som tyder på at det er en mye mer naturlig måte for et spedbarn å leve på de første månedene. Bare tenk tilbake i tid. Da hadde man ikke alt av babynest, vogner, krybber, vippestoler+++. Barnet lå på morens bryst, eller ble svøpet inn til morens kropp. Flere steder i Afrika er det jo fortsatt slik. Hørte på podcasten Viggo&Filip på mandag, der de tok opp dette. At kolikk og mulig andre sykdommer er nesten ikke-eksisterende i Afrika, der barna blir bært i en oppreist stilling, i stedet for å stadig bli lagt ned. Det interessante er at mentale lidelser som depresjon og angst også er mye lavere der enn i "vesten". Uten at man har funnet årsakssammenhengen. Men hør på den podcasten om du trenger motivasjon akkurat nå Anonymkode: 5b1dd...80c I Norge i gamledager la man ungen i krybba eller i en skuff i kommoden, og der lå den. Jeg tror ikke mangel på depresjon og angst i Afrika er knyttet til hvordan barn bæres... men snarere til at de har mange andre mye mer alvorlige sykdommer å bry seg om enn vestens nymotens følelsessykdommer. Det sagt; det man får igjen for å følge klistremerkebabyens behov, er at barnet er fornøyd i alle fall der og da. Og det er ikke rent lite bare det! Anonymkode: 3f94c...77f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå