AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Noen katter føder opptil 2 eller 3 ganger i året pga katte eiere vil ha penger. De føder unger, de vokser såvidt opp til de er leveringsklare, moren går rundt og leter etter barna sine desperat, til de får nye unger de passer på. Er dette i det hele tatt bra for dyret? Jeg får så vondt av de, og vil aldri selv begynne med det. Hakket verre er når det går ut av kontroll, eiere som tror ingen vil ha mor-katten ettersom den ikke er nyttig lenger og har fått NY katt de vil avle med.. Dermed bestemmer seg for å avlive den selv uten å ha prøvd å ha solgt den først. (ettersom loven tilsier dette går greit så lenge du gjør det på riktig måte) hvorfor er det sånn?? Jeg kan umulig forstå eier eller lov.. Hilsen forvirra 20 åring Anonymkode: ca54c...15d
Silva Pluvialis Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Nei. Det er selvsagt ikke bra. Kattene skal ikke få så mange kull i året. En viss influencer har fått mye refs for å sette for mange kull på en katt på svært kort tid. Er oppi 5 kull på et par år. Det er rett og slett dyreplageri. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Nei. Det er selvsagt ikke bra. Kattene skal ikke få så mange kull i året. En viss influencer har fått mye refs for å sette for mange kull på en katt på svært kort tid. Er oppi 5 kull på et par år. Det er rett og slett dyreplageri. Hvem? Anonymkode: a8673...568
Portia Catonis Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 Det er jo nettopp derfor det er så viktig at man er bevisst sin forbrukermakt og kun kjøper katter og hunder fra seriøse oppdrettere. Dessverre finnes det mange idioter som heller kjøper fra valpefabrikker/kattungefabrikker fordi det er billigere. Dermed støttes denne typen avl, og det går på bekostning av dyrene. 3 1 3
n_97 Skrevet 4. august 2022 #5 Skrevet 4. august 2022 On 8/3/2022 at 1:36 AM, Tvillingsjel said: Nei. Det er selvsagt ikke bra. Kattene skal ikke få så mange kull i året. En viss influencer har fått mye refs for å sette for mange kull på en katt på svært kort tid. Er oppi 5 kull på et par år. Det er rett og slett dyreplageri. Jeg vet ikke hvem dette er, men fem kull i året er god grunn til å melde eier til mattilsynet. Viktig med dokumentasjon i form av skjermdumper med dato. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2022 #6 Skrevet 4. august 2022 Jeg har lurt litt på det. Både når det gjelder katter og hunder. De kan jo ikke kommunisere at de savner barna sine og er lei seg fordi de er borte. Blir egentlig hunder og katter litt psykisk skada av at valpene og kattungene blir tatt bort fra dem? Selv når de er "leveringsklare" Så bruker enkelte si at de ikke liker hverandre når de blir eldre. Men det kan jo bare være noe ala "tenåringsperiode" der valpene/ kattungene tester mammen og er ekstra vanskelige og mødrene blir da sure på de. Noe smo kunne gått over med tiden. Selvsagt ikke 100% av gangene, noen kommer ikke overens selv med tiden. Spesielt hunder er flokkdyr der det er naturlig at valpene lever med foreldrene når de blir voksne også. Jeg har lurt litt på om det egentlig er fundamentalt uetisk å drive avl i det hele tatt. Selv om dyrene ikke kan si hva som plager dem, betyr ikke at de ikke er plaget. Anonymkode: 5fff1...b9b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå