AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Del Skrevet 2. august 2022 Jeg skjønner at mange ønsker denne løsningen med tanke på hvordan det er blitt ved søking til høyere utdanning. Mange som vil videre må vente til de har fått alle poengene sine, og det opptakssystemet må gjøres noe med. Men hvordan blir det ved søking da? Vil det da bli to kvoter slik det er i dag, men med små marginer som skiller dem? Ser ikke helt hvilken eventuelle løsning som vil komme istedenfor dagens ordning Anonymkode: 04e0b...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #2 Del Skrevet 3. august 2022 Dårlig idé. Det betyr at mange i stedet for å vente det nødvendig antall år og jobbe i mellomtiden vil ta opp igjen fag på vgs, som ikke er spesielt samfunnsnyttig. Anonymkode: 8a234...1ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 3. august 2022 #3 Del Skrevet 3. august 2022 Burde vært gjort for lengst. I tillegg bør folkehøyskolepoengene bort. At folk tar opp en masse fag kan man også gjøre noe ved gjennom kun å akseptere førstegangsvitnemål. Storbritannia gjør dette. Har du for dårlige karakterer får du gjøre noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4 Del Skrevet 3. august 2022 Tomas77 skrev (11 minutter siden): Burde vært gjort for lengst. I tillegg bør folkehøyskolepoengene bort. At folk tar opp en masse fag kan man også gjøre noe ved gjennom kun å akseptere førstegangsvitnemål. Storbritannia gjør dette. Har du for dårlige karakterer får du gjøre noe annet. Nja. det er jo dette med å gi folk en sjanse til da, sånn sett kan det være lurt å la folk ta opp et fag igjen en gang eller to. Men det bør muligens ikke være ubegrenset antall forsøk på det. Alderspoeng gjør jo at folk kan jobbe i mellomtiden og gjøre litt nytte for seg, i stedet for å bruke masse tid på å ta opp fag som ofte er relativt unødvendige for studiet. En annen måte kan jo være at man f. eks. får uttelling for fag som er relevante for studiet (f. eks. at kun realfagene teller for realfaglige studier, humanioraorienterte fag teller for de humonioraorienterte studiene etc.). På den måten unngår man at folk tar opp en masse fag de strengt tatt ikke får bruk for siden. Anonymkode: 6d5c2...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #5 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nja. det er jo dette med å gi folk en sjanse til da, sånn sett kan det være lurt å la folk ta opp et fag igjen en gang eller to. Men det bør muligens ikke være ubegrenset antall forsøk på det. Alderspoeng gjør jo at folk kan jobbe i mellomtiden og gjøre litt nytte for seg, i stedet for å bruke masse tid på å ta opp fag som ofte er relativt unødvendige for studiet. En annen måte kan jo være at man f. eks. får uttelling for fag som er relevante for studiet (f. eks. at kun realfagene teller for realfaglige studier, humanioraorienterte fag teller for de humonioraorienterte studiene etc.). På den måten unngår man at folk tar opp en masse fag de strengt tatt ikke får bruk for siden. Anonymkode: 6d5c2...6fc Men folk må jo ta opp fag OG vente på alderspoengene, så de gjør ikke så mye nytte for seg uansett. Når det gjelder folkehøgskole tipper jeg de poengene vil bestå. Ellers vil det bety at mange folkehøgskoler vil legges ned, og det tør neppe regjeringen. Anonymkode: 9644f...dc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #6 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men folk må jo ta opp fag OG vente på alderspoengene, så de gjør ikke så mye nytte for seg uansett. Når det gjelder folkehøgskole tipper jeg de poengene vil bestå. Ellers vil det bety at mange folkehøgskoler vil legges ned, og det tør neppe regjeringen. Anonymkode: 9644f...dc1 Det gjør nytte for seg for de som ikke trenger eller ønsker å ta opp fag og heller vil jobbe noen år, for eksempel. Anonymkode: 6d5c2...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 3. august 2022 #7 Del Skrevet 3. august 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Men folk må jo ta opp fag OG vente på alderspoengene, så de gjør ikke så mye nytte for seg uansett. Når det gjelder folkehøgskole tipper jeg de poengene vil bestå. Ellers vil det bety at mange folkehøgskoler vil legges ned, og det tør neppe regjeringen. Anonymkode: 9644f...dc1 Nei jeg tror heller ikke at de tør fjerne folkehøyskolepoengene men de er fullstendig molbo. At man skal få opptak på medisin fordi man gikk k-poplinja på Romerike er jo absurd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 3. august 2022 #8 Del Skrevet 3. august 2022 Syns det burde være et tak for hvor mange ganger man kan ta opp et fag. 1 eller 2 ganger kanskje. Og så burde alle uvesentlige poeng som alderspoeng og folkehøyskole fjernes. Og så syns jeg "korona-kullene" burde gå på en egen kvote eller noe. Ikke rettferdig at andre skal konkurrere med de som slapp eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Del Skrevet 3. august 2022 Noen som vet når cirka en eventuell endring av opptakssystemet vil skje? Kan det skje allerede ved neste opptaksrunde i april? Håper på en overgangsordning så det ikke kommer så brått på.. Anonymkode: d6399...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Del Skrevet 3. august 2022 Jeg har alvorlig prestasjonsangst av nesten alt skolerelatert og for meg er det veldig viktig at jeg har mulighet til å prøve flere ganger på fag jeg ikke har bestått, så jeg håper ikke de tar vekk muligheten til å ta privatisteksamen. En annen ting er at når man går på VGS så bor man gjerne hjemme og mitt hjemmemiljø har bidratt aller mest med angsten. Jeg har ikke vært i stand til å ta opp fag før lenge etter jeg flyttet hjemmefra, jeg har jobbet veldig hardt for å skape et stabilt liv og miljø for meg selv for å få overskudd til å ta tak i angsten. Så for min del hadde det ikke vært noen fordeler med å kvitte seg med alderspoeng eller muligheten til å ta opp fag. Anonymkode: 2882f...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Del Skrevet 3. august 2022 Gliffy skrev (5 timer siden): Syns det burde være et tak for hvor mange ganger man kan ta opp et fag. 1 eller 2 ganger kanskje. Og så burde alle uvesentlige poeng som alderspoeng og folkehøyskole fjernes. Og så syns jeg "korona-kullene" burde gå på en egen kvote eller noe. Ikke rettferdig at andre skal konkurrere med de som slapp eksamen. Helt enig i at det er urettferdig. Eventuelt kunne alle som ikke tilhørte koronakullene få utregnet karakterene sine på to ulike måter: Med og uten eksamenskarakterer. Og så ble det snittet som var mest fordelaktig for dem brukt. Anonymkode: 9644f...dc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Del Skrevet 3. august 2022 Tomas77 skrev (8 timer siden): At folk tar opp en masse fag kan man også gjøre noe ved gjennom kun å akseptere førstegangsvitnemål. Storbritannia gjør dette. Har du for dårlige karakterer får du gjøre noe annet. Ja, det går så det suser i UK, liksom. Ingen store klasseforskjeller og ingen sosiale-, økonomiske- og politiske problemer der 🤣 At UK også knapt nok kommer til å ha økonomisk vekst til neste år er sikkert også "fake" For øvrig er 37% av studentene i UK, der man kaller for "mature students", altså over 21 år. Ikke noe sted er det regel om å akseptere kun førstegangsvitnemål og kun det. Vet ikke hvor du har fått det fra. Det hadde blitt opprør som hadde fått 2011-opptøyene i England til å ligne på en koselig blåbær tur i skogen. UK har selvsagt Access courses for mature students, på samme måte som vi har grunnfagene for generell studiekompetanse. https://www.ucas.com/undergraduate/applying-university/mature-undergraduate-students#how-to-get-into-higher-education I tillegg, så beregner UK universiteter karaktersnittet på blant annet bachelor på en helt annen måte enn i Norge. Det finnes ulemper og fordeler ved hvert system, men i UK er det slik at det første året av bachelor teller knapt nok i det hele tatt. Så teller det andre året 1/3 av karaktersnittet, mens det tredje og siste året teller 2/3 av karakteren. I de tilfellene der det første året teller bitte grann, så er det vektet ut fra 1 - 3 - 5 prinsippet, det vil si at en karakter fra det tredje eller siste året av bachelor teller 5 ganger mer enn karakteren fra første året. For å sitere et universitet i UK, angående første året av bacheloren som ikke teller mot karaktersnittet i det hele tatt: First year marks do NOT contribute to your degree classification. The first year of study is a time of transition for students both to higher education and to studying: each student needs time to make the transition to independent study over the course of a year and so this provides students with the space to develop the skills for learning and to start building an understanding of the subject. I Norge, derimot, teller alt fra selve begynnelsen og alt teller like mye. Ikke noe "pause" i Norge slik det er i UK der man får et helt år å boltre seg på som ikke teller noen ting, så lenge man bare får minimum bestått. Anonymkode: a38a6...392 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 3. august 2022 #13 Del Skrevet 3. august 2022 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det går så det suser i UK, liksom. Ingen store klasseforskjeller og ingen sosiale-, økonomiske- og politiske problemer der 🤣 At UK også knapt nok kommer til å ha økonomisk vekst til neste år er sikkert også "fake" For øvrig er 37% av studentene i UK, der man kaller for "mature students", altså over 21 år. Ikke noe sted er det regel om å akseptere kun førstegangsvitnemål og kun det. Vet ikke hvor du har fått det fra. Det hadde blitt opprør som hadde fått 2011-opptøyene i England til å ligne på en koselig blåbær tur i skogen. UK har selvsagt Access courses for mature students, på samme måte som vi har grunnfagene for generell studiekompetanse. https://www.ucas.com/undergraduate/applying-university/mature-undergraduate-students#how-to-get-into-higher-education I tillegg, så beregner UK universiteter karaktersnittet på blant annet bachelor på en helt annen måte enn i Norge. Det finnes ulemper og fordeler ved hvert system, men i UK er det slik at det første året av bachelor teller knapt nok i det hele tatt. Så teller det andre året 1/3 av karaktersnittet, mens det tredje og siste året teller 2/3 av karakteren. I de tilfellene der det første året teller bitte grann, så er det vektet ut fra 1 - 3 - 5 prinsippet, det vil si at en karakter fra det tredje eller siste året av bachelor teller 5 ganger mer enn karakteren fra første året. For å sitere et universitet i UK, angående første året av bacheloren som ikke teller mot karaktersnittet i det hele tatt: First year marks do NOT contribute to your degree classification. The first year of study is a time of transition for students both to higher education and to studying: each student needs time to make the transition to independent study over the course of a year and so this provides students with the space to develop the skills for learning and to start building an understanding of the subject. I Norge, derimot, teller alt fra selve begynnelsen og alt teller like mye. Ikke noe "pause" i Norge slik det er i UK der man får et helt år å boltre seg på som ikke teller noen ting, så lenge man bare får minimum bestått. Anonymkode: a38a6...392 Tok både bacheloren og masteren min i England så litt usikker på hvorfor du føler behovet for å si det selvfølgelige. Og hvis du tror Storbritannias begredelige økonomiske situasjon har noe med opptakssystemet deres og gjøre så er du enda litt mer sparsomt møblert enn innlegget ditt skulle tilsi. Endret 3. august 2022 av Tomas77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #14 Del Skrevet 3. august 2022 Tomas77 skrev (8 timer siden): At man skal få opptak på medisin fordi man gikk k-poplinja på Romerike er jo absurd. 😂👌 Anonymkode: 04407...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #15 Del Skrevet 3. august 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Dårlig idé. Det betyr at mange i stedet for å vente det nødvendig antall år og jobbe i mellomtiden vil ta opp igjen fag på vgs, som ikke er spesielt samfunnsnyttig. Anonymkode: 8a234...1ea Problemet er jo nå at man både må ha bare 6'ere OG fullt opp med alderspoeng. Det beste hadde vært om det var nok studieplasser til å dekke behovet for arbeidskraft, f.eks for leger. Anonymkode: ae4a4...ab7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Del Skrevet 3. august 2022 Tomas77 skrev (1 time siden): Tok både bacheloren og masteren min i England så litt usikker på hvorfor du føler behovet for å si det selvfølgelige. Og hvis du tror Storbritannias begredelige økonomiske situasjon har noe med opptakssystemet deres og gjøre så er du enda litt mer sparsomt møblert enn innlegget ditt skulle tilsi. For jeg vet mye bedre enn deg hva som stemmer angående England. Du tok fullstendig feil. Ergo ditt kunnskap angående opptakssystemet i England er lik null. Du løy direkte om noe som overhodet ikke stemmer. UK sin patetiske, økonomiske situasjon er greit å nevne som ekstra bonus, siden landet er styrt av høyreorienterte, konservative idioter siden våren 2010. Alle vet at håpet for landet forsvant i 2010. Ikke rart de hadde massive opptøyer i 2011, jeg var der selv og så det live. De kuttet også i studentene sine maintenance grants på den tiden, og økte tuition fees for UK og EU borgere til 9.000 Pund fra 2012. Men tilbake til opptakssystemet, så er det fullstendig feil det du hevder. Det går an å forbedre karakterer i UK og komme inn som "mature student". Fullstendig bom fra din side å si at det ikke går an. Anonymkode: a38a6...392 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #17 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Problemet er jo nå at man både må ha bare 6'ere OG fullt opp med alderspoeng. Det beste hadde vært om det var nok studieplasser til å dekke behovet for arbeidskraft, f.eks for leger. Anonymkode: ae4a4...ab7 Første avsnitt: Ja, nettopp. Skal man inn på prestisjestudier og ikke kommer inn på primærvitnemålskvoten, må man forbedre fag OG vente på alderspoeng. Bare én av dem er ikke nok. Men å vente på alderspoeng er nok hvis du har relativt dårlige karakterer fra før og skal inn på noe med ikke spesielt høye opptaksgrenser. Andre avsnitt: Ideelt sett hadde det i en perfekt verden vært fint, men det hadde uansett vært mange flere som ønsker å bli leger enn dem det er jobb (og dermed studieplass, i ditt ønskescenario) til, så poenggrensene hadde fremdeles vært høye. Sannsynligvis bare marginalt lavere enn i dag. Et slikt system er også problematisk av andre årsaker - her er politiutdanningen er godt eksempel, det er den eneste utdanningen jeg kan komme på i farta hvor de skalerer opptaket direkte etter antatt behov. Det er vanskelig å forutse hva behovet for en yrkesgruppe vil være langt fram i tid, og det blir enda vanskeligere for leger enn for politibetjenter (leger har dobbelt så lang utdanning = mye lengre «lag» hvis man skal gjøre endringer, leger har mange flere ulike potensielle arbeidsgivere så antallet er vanskeligere å estimere). Medisinstudiet er også mye dyrere enn politihøgskolen, vil jeg tro. Og det er dyrt og vanskelig når man må skalere opp og ned antall studenter hele tiden - spesielt på et studium som medisin, hvor mye av utdanningen ikke er rene forelesninger hvor du alltids kan stappe inn 20 til (selv om også det fører til mer arbeid, med admin, retting av eksamener og arbeidskrav ++). Utdanningskapasiteten i Norge bør nok økes, men den største flaskehalsen nå er LIS1. Det er det det er viktigst å gjøre noe med. Norske studenter vil uansett fortsette å dra til utlandet, for selv om man skulle kunne klare å utdanne «nok» leger i Norge, vil det alltid være sterkt motiverte studenter som drar ut likevel fordi de ikke kommer inn. Innen EU kan ikke disse nektes lisens. Og disse utenlandsstudentene er økonomisk gunstige for Norge: Det er mye billigere for staten at Kari fra Bergen studerer i utlandet og deretter kommer hjem for LIS1 enn at hun studerer ved UiB. I Norge må staten betale 750 000 for studieplassen hennes PER ÅR (tall fra 2015), i utlandet må Kari ta opp lån for å dekke skolepengene. Staten går heidundrende i pluss. Anonymkode: 9644f...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #18 Del Skrevet 3. august 2022 Den sannsynlige effekten av å fjerne alderspoeng er økt karakterpress for inntak på medisin, juss osv. Det er fint for dem som akkurat ikke kom inn, men synd for alle andre. Anonymkode: e7d25...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 3. august 2022 #19 Del Skrevet 3. august 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: For jeg vet mye bedre enn deg hva som stemmer angående England. Du tok fullstendig feil. Ergo ditt kunnskap angående opptakssystemet i England er lik null. Du løy direkte om noe som overhodet ikke stemmer. UK sin patetiske, økonomiske situasjon er greit å nevne som ekstra bonus, siden landet er styrt av høyreorienterte, konservative idioter siden våren 2010. Alle vet at håpet for landet forsvant i 2010. Ikke rart de hadde massive opptøyer i 2011, jeg var der selv og så det live. De kuttet også i studentene sine maintenance grants på den tiden, og økte tuition fees for UK og EU borgere til 9.000 Pund fra 2012. Men tilbake til opptakssystemet, så er det fullstendig feil det du hevder. Det går an å forbedre karakterer i UK og komme inn som "mature student". Fullstendig bom fra din side å si at det ikke går an. Anonymkode: a38a6...392 Hvis du ikke skjønner forskjellen på mature student og karakteropptak kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg sa da ikke at man ikke kan studere som overårig, jeg sa du ikke kan ta opp igjen A-levels. Hva gjelder deres idiotiske regjering siden 2010 er jeg helt enig så vet ikke hvorfor du fråder rundt munnen som om jeg har tatt dem i forsvar. Vi flyttet til Norge etter 12 år i England som resultat av det valgresultatet ettersom vi begge jobbet i offentlig sektor og kunne se hvor båten bar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå