Gå til innhold

Gruer meg så mye til skolestart!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg noe helt vanvittig til barnet mitt begynner på SFO og skole. Barnet er beskjedent men har hatt venner i barnehagen. Jeg er så redd for at hun havner utenfor. Ingen av disse følelsene lufter jeg for barnet, jeg er positiv når vi snakker om skolen. 

Hvordan har det gått for dine barn ved skolestart og SFO? Var de beskjedne? 

Anonymkode: 2a80c...dd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke et beskjedent barn, men hun hang etter med språket. Så jeg var betenkt. Men hadde gode sosiale antenner så det går veldig bra. Starter i 5 klasse nå. 

Ikke ta sorger på forskudd, kanskje barnet finner noen som hen klikker godt med. Lykke til 

Anonymkode: afbee...910

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har en VELDIG sjenert og beskjeden gutt. Veldig frustrerende innimellom, men jeg var kliss lik. 

Han begynte på SFO på mandag, og allerede i dag gledet han seg til SFO. :) Første dagen likte han seg ikke, og han gruet seg i går, men i løpet av gårsdagen ble det bedre. 

De voksne har mye erfaring med dette, og de fokuserer på å bli kjent med hverandre. Min gutt trenger ofte bare litt (mye) tid til å observere, og ikke bli presset inn i aktiviteter. 

Dagen i dag startet han på SFO med å ikke hilse på noen, men stå langt unna og kikke på de andre. Men han gledet seg likevel. :)

Jeg gruet meg også på hans vegne, men sa til meg selv at dette har han faktisk godt av. De vokser så mye på disse utfordringene, og barna våre har godt av å komme seg ut av den trygge bobla innimellom. Det gjør de mer robuste. Trøstet meg også med at jeg faktisk ikke husker noe som helst fra min første tid på SFO, så det skaper neppe traumer... 😅

Barnet mitt er sjenert, men han etablerer også få men gode vennskap, og det velger vi å se på som en styrke i stedetfor noe annet. 

Jeg tror også dagene blir enda enklere når skolen begynner, for da er det noen timers med mer struktur, som gjør det enklere for sånne som min som blir litt stressa når det er frilek og han er utrygg. 

Lykke til! Dette kommer til å gå helt fint etterhvert, og det er bare sunt for barnet å oppleve mestring ved denne overgangen. Og barnet ditt er IKKE alene om å være sjenert. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Mitt barn var beskjeden og sjenert, og hun slet med separasjonsangst siste tiden i barnehagen. Da hadde pappaen hennes flyttet ut og det var vondt og vanskelig for henne.

Skal ikke pynte på sannheten her, for det ble nokså vanskelig på sommerskolen/AKS de to ukene før skolestart.
Hun var utrygg på de voksne, kjempevanskelig å roe ned og hun gråt så mye ved levering. Vi måtte snekre sammen et eget leveringsopplegg for henne sammen med de som jobbet der, og jeg fikk slækk fra jobben til å komme senere ved behov den tiden det stod på. Det funket gradvis bedre, og siste dagen på sommerskolen så hadde vi en fin levering uten noe som var leit:)
Var veldig spent på skolestart, for da var det nye voksne og en ny barnegruppe. Heldigvis gikk det helt fint, og hun gikk frem selv da de ropte henne opp og alt vel! Og etter det gikk resten av første året på skolen aldeles utmerket:)

Anonymkode: 85688...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt ei beskjeden jente, hun kom seg veldig etter hun startet på skolen. Vi hadde i gen problemer da hun begynte på SFO.

Hun startet på SFO to uker før skolestart, og for henne tror jeg det var bra. Det var ikke veldig mange barn på sfo den første uken, så hun fikk en rolig start. Når skolen startet var hun blitt kjent med uteområdet og noen av de nye barna. Hvis dere har mulighet anbefaler jeg oppstart på SFO før skolen begynner.

Anonymkode: ff948...b6c

AnonymBruker
Skrevet

SFO har gått over all forventning så langt denne første uka. Det er flere som hun kjenner fra barnehagen der, og ganske mange fra hennes barnehage skal gå i samme klasse, så jeg tror det går bra. Men jeg er noe bekymret for utestenging uansett. Jeg ble selv mobbet som barn, så det er vel derfor jeg bekymrer meg lett.

Anonymkode: 99219...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...