Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 Min svigerinne er storesøster til min mann, som er noen år eldre enn meg igjen. Så hun er 10 år eldre enn meg og har meninger om alt jeg og min mann gjør, uansett hva det gjelder så vet hun best... (Vel hun tror i hvertfall at hun gjør det..) Det har vel litt sammenheng med at hun er storesøster og sikkert bare vil hjelpe oss, men hun er altid så negativ til alt vi gjør. Noen eksempler - Dere bør vente noen år med å gifte dere til datteren deres er litt eldre (hun var 5 mnd da vi giftet oss) for vi kom ikke til å ha penger til det nå, for det hadde ikke hun og x-mannen hatt da deres barn var så liten. De ventet til han var 3. Hun har overhodet ingen innsikt i hva vi har spart av penger, og vi klarte nå å betale hele bryllupet uten lån - vil vil ha flere barn noe vi har sagt flere ganger. Min svigerinne har bare et barn og påstår at det er den beste løsningen også for oss. For vi vet jo ikke hvordan det vil bli når vi får en til... - Vi er veldig nøye på at datteren vår legger seg til faste tider og at hun ikke spiser noe søt måt. Når datteren vår overnatter hos henne er hun oppe til 23-24 om kvelden og får smake på is, kake og div. (Datteren vår er nå 1 år) - På søndag toppet det seg, vi møttes tilfeldigvis på peppes. (Ble plassert på bordet vedsiden av) Hun hadde spist pizza nr 13 og sa at den måtte vi også prøve. Da servitøren kom og lurte på om vi hadde bestemt oss sa jeg at vi ville ha nr 11. Min svigerinne ble faktisk sint fordi vi bestilte noe annet, siden hun alt hadde funnet ut hvilken som var best!!! Jeg blir så oppgitt, hun tror hun kan styre livene våres bare fordi hun er eldre og har så mye mer erfaring. Hun vet absolutt alt best, uansett hva det gjelder... Tidligere har jeg bare oversett kommentarene hennes, men når hun bevisst gir datteren vår kake og is (noe en 1åring absolutt IKKE trenger) blir jeg så sint!!!! Vi har prøvd å si det til henne, men hun hører ikke på oss. For sønnen hennes fikk nå is da han var 9 mnd.... Hva gjør jeg nå? Jeg har mest lyst til å selge huset og flytte til en annen del av landet bare for å unngå henne. Men liker mine svigerforeldre veldig godt og synes det er synd om datteren vår flytter fra besteforeldrene sine....
Gjest Piper Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 Hva med å si til henne at hun ikke får ha barnet på overnattting, om hun ikke klarer å respektere deres ønsker. Like greit å sette grenser nå, for det virker som om hun har fått styre på ganske lenge. Er ikke så lett å gjøre noe med tingene, om en ikke blir fortalt at det irriterer. Kanskje dere skulle sette dere ned under rolige omstendigheter, og forklare for henne hva dere syns om måten hun er på. Ikke gjør det når du allerede er irritert, men når du er rolig. Kanskje hun da lytter.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Min svigerinne er storesøster til min mann, som er noen år eldre enn meg igjen. Så hun er 10 år eldre enn meg og har meninger om alt jeg og min mann gjør, uansett hva det gjelder så vet hun best... (Vel hun tror i hvertfall at hun gjør det..) Det har vel litt sammenheng med at hun er storesøster og sikkert bare vil hjelpe oss, men hun er altid så negativ til alt vi gjør. Noen eksempler - Dere bør vente noen år med å gifte dere til datteren deres er litt eldre (hun var 5 mnd da vi giftet oss) for vi kom ikke til å ha penger til det nå, for det hadde ikke hun og x-mannen hatt da deres barn var så liten. De ventet til han var 3. Hun har overhodet ingen innsikt i hva vi har spart av penger, og vi klarte nå å betale hele bryllupet uten lån - vil vil ha flere barn noe vi har sagt flere ganger. Min svigerinne har bare et barn og påstår at det er den beste løsningen også for oss. For vi vet jo ikke hvordan det vil bli når vi får en til... - Vi er veldig nøye på at datteren vår legger seg til faste tider og at hun ikke spiser noe søt måt. Når datteren vår overnatter hos henne er hun oppe til 23-24 om kvelden og får smake på is, kake og div. (Datteren vår er nå 1 år) - På søndag toppet det seg, vi møttes tilfeldigvis på peppes. (Ble plassert på bordet vedsiden av) Hun hadde spist pizza nr 13 og sa at den måtte vi også prøve. Da servitøren kom og lurte på om vi hadde bestemt oss sa jeg at vi ville ha nr 11. Min svigerinne ble faktisk sint fordi vi bestilte noe annet, siden hun alt hadde funnet ut hvilken som var best!!! Jeg blir så oppgitt, hun tror hun kan styre livene våres bare fordi hun er eldre og har så mye mer erfaring. Hun vet absolutt alt best, uansett hva det gjelder... Tidligere har jeg bare oversett kommentarene hennes, men når hun bevisst gir datteren vår kake og is (noe en 1åring absolutt IKKE trenger) blir jeg så sint!!!! Vi har prøvd å si det til henne, men hun hører ikke på oss. For sønnen hennes fikk nå is da han var 9 mnd.... Hva gjør jeg nå? Jeg har mest lyst til å selge huset og flytte til en annen del av landet bare for å unngå henne. Men liker mine svigerforeldre veldig godt og synes det er synd om datteren vår flytter fra besteforeldrene sine.... ← Vet du, jeg synes hun er på grensen til frekk. At andre vet når det er best for dere å gifte dere, få flere barn osv. neste gang, så får du svare. Si hun kan mene hva hun vil,men dere har andre planer. Eller sutt å informere henne om noe som helst. At hun gir barnet søtskaer er noe alle opplever både med tanter og bestforeldre osv. En 1 åring savner ikke slike ting. Det er misforstått snillhet fra andre sin side. Gi klar beskjed neste gang at hun får la være å gi barnet søtsaker.
Gjest Milah Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Vet du, jeg synes hun er på grensen til frekk← På grensen?? Jeg synes hun er langt over.. Ellers enig med Piper!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #5 Skrevet 21. november 2005 Det beste du kan gjøre for din egen del er å la det hun sier gå inn et øre og ut det andre. Vet hva du sliter med og har funnet ut at min svigerinne bare får styre på. "Hør" på henne og hennes råd og gjør så akkurat som du føler for. Når jeg er med min svigerinne så sier jeg minst mulig. Det blir mye "sier du det...." "javel..." og minst mulig prat fra min side. Fungerer ypperlig. Min mann har gitt ungene våre cola i enkelte besøk. Hisser meg ikke opp over det selv om han godt kunne ha gitt de noe annet. Men hver gang det skjer så får vi da høre alt om hvordan hennes barn aldri får brus og at det kunne hun ALDRI ha gjort. Vi hører på hun og gjør så som vi ønsker. Andre ganger blir jeg veldig "opptatt" når hun belærer oss og forlater rett og slett området. Prøv å være høflig og si lite. Tror du kommer lenger med det enn med en utblåsning. Kan jo være hun oppdager at du ikke tar til deg hennes råd og at hun bedrer seg.
Gjest nr. tre Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Nå synes jeg det er alle tanters, onklers og besteforeldres rett å skjemme bort barna. De har nemlig en helt annen rolle enn foreldrenes. Så at tante eller bestemor gir barna is selv om dere ikke ville gitt dem is, så synes jeg de bør få lov til det. Så fremt dette er noe som ikke skjer daglig da. Ellers så har jeg inntrykk av at svigerinnen din vil gi dere råd fordi hun bryr seg om dere. Synes hun gir mange gode råd ut ifra hennes eget ståsted, erfaringer og holdninger. Det dere burde være tydeligere på er at ikke alle mennekser er henne. Selv om hun har funnet gode valg og beslutninger for seg selv, betyr det ikke at dette er gode løsninger for andre. Det at andre velger annerledes enn henne, betyr altså ikke at hun har velgt feil eller at de andre velger feil. Dette sliter hun sikkert med å forstå? På søndag toppet det seg, vi møttes tilfeldigvis på peppes. (Ble plassert på bordet vedsiden av) Hun hadde spist pizza nr 13 og sa at den måtte vi også prøve. Da servitøren kom og lurte på om vi hadde bestemt oss sa jeg at vi ville ha nr 11. Min svigerinne ble faktisk sint fordi vi bestilte noe annet, siden hun alt hadde funnet ut hvilken som var best!!! icon_eek.gif Jeg må bare le. Det er på en måte veldig tragisk at det finnes folk som er slik, men når noen sier slikt til meg så ler jeg og svarer de helt ærlig: "Jeg klarer helt fint å bestille maten min selv, ikke alle har samme smak, vet du."
Gjest Miloine Skrevet 21. november 2005 #7 Skrevet 21. november 2005 På grensen?? Jeg synes hun er langt over.. Ellers enig med Piper! ← JEG OGSÅ...
Trampe Skrevet 21. november 2005 #9 Skrevet 21. november 2005 Vil bare si meg enig med de andre her. Si ifra på en rolig måte, det er faktisk dere som bestemmer over deres liv og deres barn. Det er nok sannsynlig at hun mener det godt, men det er allikevel galt. Og den gjesten som sa at det er et privilegium for tanter og besteforeldre å skjemme bort ungene - joda, men man gir ikke en ettåring søtsaker. Ihvertfall ikke hvis man har fått beskjed om ikke å gjøre det. Det handler om respekt for foreldrenes ønsker!!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #10 Skrevet 22. november 2005 Ser at det alltid er noen om forsvarer besteforeldre og andre som gir godteri til barn med at de har "lov" til å skjemme dem bort. Hvis man har bestemt seg for å vente lengst mulig med å introdusere brus, sjokolade og annen unødvendig mat skaper det ekstra problemer hvis barna får det når de er borte, da vet de jo hva det er/smaker og vil savne det hjemme. Ikke at jeg tror det er farlig på noen måte med litt godis innimellom, men jeg vil nå heller at lille frø bli skjemt bort med rosiner, frukt etc. Hvorfor gi barna snop før man "må"? Akkurat når det gjelder dette mener jeg at foreldre har vetorett. Hadde kanskje vært noe annet om foreldrene var veganere el., har hørt noe om at det ikke er bra for barn som vokser å ha et så ensidig kosthold, og ville skjønt om f.eks min mamma hadde sneket i lille frø en fiskemiddag i ny og ne, men her er det snakk om helt unødvendig mat.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #11 Skrevet 22. november 2005 Jeg har det på samme måte som trådstarter. Mitt råd er: overhør kjerringa. Jatt med, men drit en lang mars i hva hun mener. Men jeg klarte desverre ikke holde meg i skinnet til slutt, ga svigerinna mi en utblåsning og nå kommer vi ikke så veldig godt overens (for å si det mildt).
Gjest Nickeline Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 Hun høres ganske frekk ut, men du virker også litt "fersk i gamet" eller hva jeg skal si..Dette er en ganske klassisk irritasjon (selv om det som regel pleier å være svigermor..) Ikke gå og irriter deg. Jatt med, eller si imot, alt etter hvor "alvorlig" tingen er der og da. Når det gjelder overnatting hos henne: Du må kanskje finne deg i at hun skjemmer barnet ut når hun er hos henne, men det er du som bestemmer NÅR eller HVOR OFTE hun skal være hos henne. En og annen senkveld og litt is har ingen unge tatt skade av endå, så stram heller inn på hvor ofte det skal skje. Synes som sagt du virker litt "nybakt" og hårsår. Ta igjen med henne eller svar henne heller enn å irritere deg over det, så skjønner hun "hvor hun har deg" i fremtiden, og retter seg forhåpentligvis etter det.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #13 Skrevet 23. november 2005 Er det noe galt i å være "fersk" i faget som mor. Det har vel alle vært, inkl. meg selv som har 3 barn. Men noen personer elsker å snakke om seg selv og tror de har fasiten på alt. Hvis svigerinna de hadde vært et klokt menneske hadde hun tatt hensyn til at trådstarter er "nybakt" og "hårsår" og ikke opptrådt som en bedreviter.
Gjest Nickeline Skrevet 23. november 2005 #14 Skrevet 23. november 2005 Er det noe galt i å være "fersk" i faget som mor. Det har vel alle vært, inkl. meg selv som har 3 barn. Men noen personer elsker å snakke om seg selv og tror de har fasiten på alt. Hvis svigerinna de hadde vært et klokt menneske hadde hun tatt hensyn til at trådstarter er "nybakt" og "hårsår" og ikke opptrådt som en bedreviter. ← Jeg sa jo at jeg synes hun var frekk, og jeg sa ingenting om at det er noe galt i å være fersk. Men frekke folk kommer man ut for overalt, og mitt poeng var vel deretter at man lærer seg bedre hvordan man takler slike etterhvert som man blir mindre fersk. Spesielt dette som har med ens egne unger å gjøre, og hvordan andre "skjemmer" ut desse. Det vil alltid væreen eller annen i familien eller svigerfamilien som gjør noe som ikke faller i smak hos en mor.Innlegget mitt deretter var vel egentlig å forklare litt hvordan jeg ville ha taklet denne svigerinna, siden jeg ikke lenger er fersk, men har lært meg å sette ned foten når det trengs. (I forhold til lignende situasjoner). Men jeg har også lært meg når det IKKE trengs å sette ned foten, når man rett og slett ligger an til å bli "hønemor" og kanskje irriterer seg over litt mer enn det som er nødvendig.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. november 2005 #15 Skrevet 23. november 2005 Takk for mange gode svar... Jeg har nok prøvd å si hva jeg mener noen ganger, man da blir det bare en evig lang diskusjon.. så jeg får vel bare jatte med, for å så gjøre det jeg føler for. Jeg har hatt en lang prat med min mann om dette og vi har bestemt oss for at vår datter ikke skal på noe overnattingsbesøk i nærmeste fremtid. Ja jeg er enig i at tanter, onkler og besteforeldre er til for å skjemme bort, men datteren vår er jo bare 1 år og har null behov for is og annet snop. Hvis hun venter noen år så kan hun sikkert få skjemme bort gullet med is og annet.. Både jeg og min mann er opptatt av kosthold og vi legger vekt på å lære gullet å spise forskjellige grønnsaker og frukt. Hun får kun vann til tørstedrikk, noe hun elsker.. men er redd hun vil gå lei vann hvis hun får smake saft andre steder.... Men vi får vente noen måneder med overnatting nå så får vi se om det blir bedre da....Blir litt oppgitt jeg..
:-) anna Skrevet 23. november 2005 #16 Skrevet 23. november 2005 Mitt beste råd er at du får prøve å se underholdningsverdien i henne. Har også noen slike mennesker i livet mitt. De tror det finnes EN sannhet i alle ting. EN god pizza, EN god vin, EN fin sofa, EN måte å oppdra barn. o.s.v. Og når de som bærere av den eneste sannhet er så rause og hyggelige at de deler sin kunnskap med oss andre, så er det jo rett og slett utakknemlig å ikke ta i mot rådene med glede og følge de. Det beste er å overse det, og jatte med på småtingene, men forberede seg på hva man skal si neste gang det blir for ille. For det kan være lurt å markere en grense også. Jeg synes ikke alltid man skal la seg herse med for husfred.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 Huff, har en venninne som er sånnt. Hun mener det ikke vondt, men hun er så gruuusomt påståelig! Også "bjeffer" hun når hun snakker, så det blir sånn "NnnnnnnnEI! Sånn er det IKKE! JEG vet nemlig at..."... Men er pes å si fra til folk man er nære, for man skal jo gjerne fungere sammen i ettertid også Jeg tror jeg ville holdt kjeft, og heller hatt laaaaange pauser fra henne om mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå