Gå til innhold

Det er så få som kontakter jenta mi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 9 år er ei blid og glad jente, hun får skryt av læreren av at hun leker med alle og er god mot alle på skolen. Godt likt. Hun har ei venninne hun er en del med på fritiden da de er naboer. Samt litt med barna til mine venninner. 

Men ellers er det ingenting. Jeg har selv fått til playdates og det går bra men hører null tilbake. Vi har reist en del i sommer men også vært litt hjemme, og det er null kontakt liksom. Frøkna er blid og glad uansett og hun spør heller ikke etter noen. Bare redd hvordan dette skal utvikle seg. 

Eller er dette en ny trend? 

Anonymkode: 60f8d...03d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå på sommeren har det ikke vært så mange som har tatt kontakt med vår åtteåring heller. Hvis kontakten er bra ellers i skoleåret så tipper jeg det er uproblematisk. Er det sånn ellers i året så anbefaler jeg å hjelpe henne med å invitere venner hjem mens hun ennå er såpass ung, og legge til rette for at de har det gøy (ikke at du skal lage et «program» altså, men mer at de har populære aktiviteter tilgjengelig, som tv-spill, trampoline e.l.)

Anonymkode: 85ec8...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun virker fornøyd og du vet hun har venner tror jeg nok ikke jeg ville vært bekymret 😊 er hun litt introvert? Jeg husker jeg selv som barn var egentlig storfornøyd i eget selskap og syntes egentlig det var litt godt å bare være sammen med familien på sommeren! Aldri hatt noe problem med relasjoner, venner i flust, men veldig introvert.

Anonymkode: b6417...075

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Eldste mi er også 9, og en svært populær lekekamerat, men det er 98% av tiden vi som foreldre som initierer playdates. Hun har ikke telefon, så jeg pleier å sende mld til foreldrene og invitere. Bortsett fra venner som bor i sykkelavstand da, da bare stikker hun bort selv og ringer på. 

Anonymkode: dc604...619

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på åtte, og kjenner meg igjen i beskrivelsen din. I den alderen får nok de fleste fremdeles hjelp av foreldre til å avtale playdates (kun noen få som har telefon, og få av dem som bruker den noe særlig enda). 

Anonymkode: 7e929...b3d

• Liker 1
Skrevet

10 år gutt her og det er først denne uken han har vært å lekt med venner...

De fleste har vært i syden..på hytta, båten eller camping i flere uker. Men nå er fellesferien over og flere er hjemme.

Jeg tror ikke barn i dag var på den måten vi var..når vi var på den alderen.

Rart for da hadde vi ikke mobil..men vi klarte å finne på noe hverdag..vi gikk eller syklet til hverandre og spurte om de ville leke.

Idag har de mobil og kan sende melding...men ser selv om min sønn sender melding eller ringer så er det ikke ofte de tar telefonen eller svarer på  meldinger... innimellom har de vært litt teite tullete med å gi han masse ja nei ja nei meldinger 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig glad i å være hjemme og merker at Roblox kan ta hele oppmerksomheten hennes om jeg ikke pusher eller ber hu legge vekk mobilen. Samt litt introvert ja, trur ikke hu tenker så mye på det. Hun går på aktiviteter ila skoleåret, er mye med naboen og leker bra på skolen. Men er bare redd hu skal falle utenom når nærmer seg ungdomsskole etterhvert.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jenta mi på 9 år er ei blid og glad jente, hun får skryt av læreren av at hun leker med alle og er god mot alle på skolen. Godt likt. Hun har ei venninne hun er en del med på fritiden da de er naboer. Samt litt med barna til mine venninner. 

Men ellers er det ingenting. Jeg har selv fått til playdates og det går bra men hører null tilbake. Vi har reist en del i sommer men også vært litt hjemme, og det er null kontakt liksom. Frøkna er blid og glad uansett og hun spør heller ikke etter noen. Bare redd hvordan dette skal utvikle seg. 

Eller er dette en ny trend? 

Jeg overhørte min søster her om dagen; «Jeg kjenner en som gjerne vil ha kontakt med meg, og personen blir lei seg når jeg ikke vil ha kontakt. Men det bryr jeg meg ikke noe om». 

Jeg har vokst opp med filmer som Olebrum og vennene hans.. To gode venner… Etc.. Og jeg trodde lenge at det har sånn det skulle være. Man skulle ta vare på hverandre osv… I beste fall så er man trygg på at det finnes noen som bryr seg, hvis dette med å «ta vare på hverandre» er noe som flere tenker.

Det som kommer ut av min søsters munn sjokkerte meg på verst tenkelig måte . Jeg ble målløs egentlig, og skjønner ikke at vi har samme mor. 

Alle er nok ikke slik, men. Det er ganske mange faktisk, som er sånn. Mannen min vil ikke gjøre avtaler med naboen f.eks.. fordi «han skylder ikke naboen det»… akkurat som at det er det som er poenget, at det handler om skyld..

Jeg er bare hyggelig fordi det er hyggelig jeg… og skulle gjerne hatt en trofast venn også . Men alle forsvant etterhvert .

Anonymkode: 30b27...08c

AnonymBruker
Skrevet

Playdates??

Anonymkode: 1caea...d69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hun er veldig glad i å være hjemme og merker at Roblox kan ta hele oppmerksomheten hennes om jeg ikke pusher eller ber hu legge vekk mobilen. Samt litt introvert ja, trur ikke hu tenker så mye på det. Hun går på aktiviteter ila skoleåret, er mye med naboen og leker bra på skolen. Men er bare redd hu skal falle utenom når nærmer seg ungdomsskole etterhvert.

TS

Som et helt normalt barn idag altså :) 

Jevnaldrende gutt her, og det er på samme viset. En glad og sosial gutt som er godt likt på skolen.

Men ungene idag reker ikke rundt ute slik vi gjorde. De koser seg hjemme med YouTube og spill, har sosial kontakt over nett.

Er i hovedsak ungene i nabolaget som henger litt sammen på fritiden, enten via spill eller jaget ut nå på sommeren. Uhyre sjelden de drar til klassekamerater lengre unna, eller får besøk fra utenfra nabolaget.

Også med på div aktiviteter i skoleåret, og har det helt fint.

Var lite kompiser her i fellesferien, vi hadde tidlig ferie og kom først hjem. Men ser de treffes litt igjen nå naboungene.

Og sånn virker det som om er ganske vanlig? :) 

Anonymkode: 839dc...44e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Playdates for 9-åringer er foresten bare flaut. Hadde vært uaktuelt og sosialt selvmord her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Playdates for 9-åringer er foresten bare flaut. Hadde vært uaktuelt og sosialt selvmord her.

samme her!

desto mer foreldrene begynner å gnåle om dette, jo mer tydelig blir det for barna at foreldrene deres mener at noe mangler. hvis foreldrene i tillegg skal begynne å mase på andre foreldre, så risikerer man bar eå støte enda mer vekk de andre jevnaldrene.          

Anonymkode: 6d536...85b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

samme her!

desto mer foreldrene begynner å gnåle om dette, jo mer tydelig blir det for barna at foreldrene deres mener at noe mangler. hvis foreldrene i tillegg skal begynne å mase på andre foreldre, så risikerer man bar eå støte enda mer vekk de andre jevnaldrene.          

Anonymkode: 6d536...85b

Altså - vi kaller det jo ikke det så barna hører, men de må ha hjelp fra oss voksne til å avtale hvem som kan være med hjem osv. Vi bor i byen, de går fremdeles på AKS, få har telefon selv, og de kan ikke ta med venner hjem i liten leilighet uten å spørre oss først. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 9 så 🚴 syklet jeg til bestevennen min om sommeren, fant på mye sprell! Kan du ikke bare la hun besøke de hun vil besøke selv? Må det vare venninnene dine? Sine unger xD

Anonymkode: 09046...e36

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Kan du ikke sende hun ut Be hun ringe på hos noen venner for å spørre om de vil finne på noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Altså - vi kaller det jo ikke det så barna hører, men de må ha hjelp fra oss voksne til å avtale hvem som kan være med hjem osv. Vi bor i byen, de går fremdeles på AKS, få har telefon selv, og de kan ikke ta med venner hjem i liten leilighet uten å spørre oss først. 

Det høres ærlig talt utrolig merkelig ut, og ikke en virkelighet som speiles i samfunnet ellers. Dette er store unger.

Stort sett alle 9-åringer har mobil selv. Vi har ikke ‘hjulpet med invitasjoner’ siden de var i 6-7 års alderen.

Ungene går selv hjem til hverandre etter skolen, og i hvert fall når de er blitt så store som 9 år.

Selv så langt tilbake som i 2007 hadde 70 % av 9-åringene mobil, det tallet er nok betydelig høyere idag.

https://www.radionordkapp.no/arkiv/26684/ny-mobilundersokelse-fra-telenor/

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er mulig du må slippe opp på det som kan oppfattes som kontrollbehov her.

Det burde være uproblematisk at hun tar med seg barn hjem etter skolen, uansett størrelse på leiligheten. Bare send de hjem når dere kommer hjem, om det ikke passer at de er der utover ettermiddagen.

Og skaff jenta sin egen mobil, så blir det lettere for henne å både ta kontakt og bli spurt av andre om å bli med på ting.

9-åringer fikser slikt selv, det unormale er at foreldrene har høy grad av involvering for tilrettelegge såpass store barns sosiale liv. Det i seg selv kan gjøre henne mer uaktuell som venn/lekekamerat, om de må gå gjennom dere voksne for å få kontakt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ærlig talt utrolig merkelig ut, og ikke en virkelighet som speiles i samfunnet ellers. Dette er store unger.

Stort sett alle 9-åringer har mobil selv. Vi har ikke ‘hjulpet med invitasjoner’ siden de var i 6-7 års alderen.

Ungene går selv hjem til hverandre etter skolen, og i hvert fall når de er blitt så store som 9 år.

Selv så langt tilbake som i 2007 hadde 70 % av 9-åringene mobil, det tallet er nok betydelig høyere idag.

For ordens skyld er jeg ikke TS, svarte for egne vegne. Har et barn som snart blir ni, og midt i byen hvor de fleste bor i leilighet er det ikke veldig vanlig at de går hjem etter skolen enda (3. klasse). Det er heller ikke vanlig med besøk uten at foreldrene har sagt ok og er til stede. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er ikke veldig merkelig altså. Her vi bor er det større avstander slik at de ikke bare kan gå ril hverandre etter skolen. Så blant alle jeg kjenner, er det vanlig at foreldre kan avtale på vegne av barna ganske lenge. Hverken barn eller voksne har problemer med det, eller syns at det er merkelig. 

Anonymkode: b269f...18e

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med dette. Vi bor i et boligfelt der tre av våre nærmeste naboer og et hus i mellom er de 5 stk i klassen. De leker stort sett hver dag uten at vi foreldre blander oss.  De som bor lengre unna, på gårder eller utenfor boligområder er det foreldrene som sender melding om playdates. Barna er 10 år og skal opp i 5 klasse.  

Nå i sommer har det vært lite leking/samvær da vi er på ferie til ulike tider. Det tar seg opp igjen til høsten når skolen starter. 

Anonymkode: d3065...385

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...