AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Hei. Jeg er 25 år gammel og har lenge slitt med uregelmessig menstruasjon og uønsket hårvekst i ansikt blant annet, dette har jo plaget meg veldig og jeg har oppsøkt lege mange ganger men bare fått svada svar. Byttet nylig fastlege og oppdaget plutselig PCO, eller PCOS og nevnte dette for henne. Blodprøver ble tatt og henvisning til gynekolog ble sendt, har nå fått time men ikke før i slutten av august. Noen av symptomene er forsterket og direkte plagsomme, kunne minne veldig om graviditetssymptomer og usikker på om dette har en sammenheng med eventuell PCOS.. er det noen her inne med denne diagnosen som fortelle litt om sine symptomer og erfaringer? Fastlegen min er sykemeldt nå og jeg har ingen andre å henvende meg til ifht dette… PS: jeg har tatt jevnlige graviditetstester den siste måneden+, negative. Anonymkode: eac0b...a00
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Hva mener du med graviditetssymptomer egentlig? Hva er det du opplever? Anonymkode: 4a939...100
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Jeg har pcos, ble oppdaget ved en tilfeldighet da jeg oppsøkte gyn.spesialist pga blødninger etter covidvaksinen. Hun var mildt sagt sjokkert over at jeg ikke visste at jeg har pcos. Leger generelt har lite kunnskap om pcos og kvinnehelse. Det er helt vanlig å bli avfeid når man søker hjelp for sine plager. Jeg har/hadde: Insulin resistens, hirsutisme (skjegg og stort håravfall), uregelmessig menstruasjon, intense blødninger og smerter i underlivet og nedre abdomen, smerter i muskler og ledd, så mange cyster på ene eggstokken de ikke lar seg telle, uforklarlig vektøkning uten mulighet for vektnedgang, stemmeendring pga forhøyet testosteron i kroppen, IBS, halsbrann, diaré, oppblåst, hudforandringer med mørke flekker, fatigue, akne, endret ansiktsform grunnet testosteron. Heldigvis har jeg ikke depresjon og insomnia/innsovningsproblem. Anonymkode: ec1c3...065 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Jeg hadde økt hårvekst, akne og blødningsforstyrrelser. Anonymkode: cddee...ae1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Jeg hadde lange og uregelmessige menstruasjonssykluser som gjorde at det var vanskelig å bli gravid. Gikk til gynekolog og som så alle cystene mine og konkluderte med pcos. Ingen andre av symptomene. Vil forresten råde deg til å høre podcasten om pcos på foreldrerådet. Der er det mye nyttig info 🙂 Anonymkode: 51492...e4d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Jeg har vært plaget med akne, uregelmessige menstruasjoner og kraftige blødninger. Noen av symptomene har avtatt etter vektnedgang (BMI 25 til 21), blant annet er menstruasjonene nå regelmessige. Anonymkode: 492c3...85e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med graviditetssymptomer egentlig? Hva er det du opplever? Anonymkode: 4a939...100 Etter jeg kutta ut prevensjonen for over et halvt år siden har menstruasjonen blitt helt borte, jeg har tidvis ømme bryster, kvalme, sensitiv mot noen lukter, hadde en periode hvor jeg tisset mye mer enn vanlig. Tenker at noen av symptomene kan være «placebo». Anonymkode: eac0b...a00
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 Jepp, PCOS er sannsynligvis grovt underdiagnostisert dessverre. Og en del leger har lite peiling. Vi er mange, mange som får høre "her er p-piller, kom tilbake når du ønsker barn". Men diagnosen er så mye mer enn det, har så mange plagsomme symptomer som nedsetter livskvaliteten og som kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser på lang sikt. Anonymkode: 41102...429
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har pcos, ble oppdaget ved en tilfeldighet da jeg oppsøkte gyn.spesialist pga blødninger etter covidvaksinen. Hun var mildt sagt sjokkert over at jeg ikke visste at jeg har pcos. Leger generelt har lite kunnskap om pcos og kvinnehelse. Det er helt vanlig å bli avfeid når man søker hjelp for sine plager. Jeg har/hadde: Insulin resistens, hirsutisme (skjegg og stort håravfall), uregelmessig menstruasjon, intense blødninger og smerter i underlivet og nedre abdomen, smerter i muskler og ledd, så mange cyster på ene eggstokken de ikke lar seg telle, uforklarlig vektøkning uten mulighet for vektnedgang, stemmeendring pga forhøyet testosteron i kroppen, IBS, halsbrann, diaré, oppblåst, hudforandringer med mørke flekker, fatigue, akne, endret ansiktsform grunnet testosteron. Heldigvis har jeg ikke depresjon og insomnia/innsovningsproblem. Anonymkode: ec1c3...065 Takk for denne kommentaren, kjenner meg igjen i mye men ikke alt. Hva slags behandling får du for dette om jeg får spørre? Har du fått muligheten til å fjerne cystene? Anonymkode: eac0b...a00
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp, PCOS er sannsynligvis grovt underdiagnostisert dessverre. Og en del leger har lite peiling. Vi er mange, mange som får høre "her er p-piller, kom tilbake når du ønsker barn". Men diagnosen er så mye mer enn det, har så mange plagsomme symptomer som nedsetter livskvaliteten og som kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser på lang sikt. Anonymkode: 41102...429 Helt enig! Akkurat det svaret jeg har fått av tidligere lege, men jeg fikk tilbud om p stav og p sprøyte istedenfor p pille, følte egentlig at alt bare ble mye verre. Jeg hadde aldri hørt om denne diagnosen før jeg kom over den ved en tilfeldighet på internett. Anonymkode: eac0b...a00
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for denne kommentaren, kjenner meg igjen i mye men ikke alt. Hva slags behandling får du for dette om jeg får spørre? Har du fått muligheten til å fjerne cystene? Anonymkode: eac0b...a00 Tingen med PCOS er at man vet ikke sikkert hva det kommer av, men det har sannsynligvis en arvelig komponent men også en livsstilskomponent eller i alle kan forbedres med kost og livsstil. Sannsynligvis er det slik at de fleste sin PCOS drives av høyt insulin og insulinresistens. Mange får høre at de må gå ned i vekt og det kan hjelpe hvis man er overvektig, men det er mange med PCOS som er normalvektige så det er ikke så enkelt som de vil ha det til. Man kan ha insulinresistens som slank også. Husk at insulinresistens starter lenge før det vises på blodsukkeret. Mange som får beskjed om at de ikke har insulinresistens for blodprøvene er fine, men kroppen jobber hardt for å holde kontroll på blodsukkeret og derfor blir det feil å si at man ikke har det kun fordi det ikke har blitt ille nok ennå. Hvis det gir mening Så, det er derfor mange anbefaler lavkarbo for PCOSere. Men man kan ikke si at noe passer for alle, for folk er forskjellige og noen kan ha hekseutfordringer i tillegg til PCOS som gjør det vanskelig. Egentlig alt som forbedrer insulinresistens og demper utskillelse av insulin er bra. Så noen medikamenter (metformin), enkelte kosttilskudd, lavkarbo, smartkarbo, periodisk faste, o.l. kan hjelpe folk Cystene er bare et symptom, det vil dannes nye. Anonymkode: 41102...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå