Gå til innhold

Gruer meg til å sende barnet på samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 5 år gammel gutt som har barneautisme. Jeg og far er ikke sammen. 

Far har samvær torsdag-mandag annenhver uke. 
Etter samvær sliter gutten med utagering, forstoppelse og er ikke helt seg selv. 
Nå har han vært hjemme med meg i 1 mnd grunnet far ikke kunne ha samvær. 
Ungen er en fryd å ha. Ingen problemer i barnehagen, spiser godt og er blid/fornøyd. Han er veldig rolig og behagelig å være sammen med. 
Vi er i en så god periode at jeg gruer meg til når samvær starter igjen. For da er jeg redd for at den gode perioden er over. 
Han slåss mye i barnehagen etter samvær. Generelt mye problemer. 
Sliter med søvn også. Jeg er helt utslitt selv. 
Jeg vet han trenger å tilbringe tid med faren sin, men det river sånn opp i rutinene hans og går veldig utover hverdagen hans. Han hater å dra til far. Han nekter og vil ikke. Jeg prøver så godt jeg kan å motivere han. 
Jeg og far samarbeider ikke i det hele tatt. Alt som omhandler barnet bryr han seg ikke om. Så alt av oppfølging med barnet er det jeg som tar meg av. 
Han nekter å ha kontakt med meg. Så jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Vi har vært mange runder på familievernkontoret og i retten. Far fikk mer samvær i retten i en prøveperiode nå, noe som ikke fungerer for barnet. Far ønsker 50/50 etter jeg krevde barnebidrag. 
Helst vil han bare ha barnet når det passer han. Hjelper meg aldri når jeg trenger det, så får hjelp av mine foreldre. Far følger ikke rutinene til gutten. Ergo derfor utagerer han en del. Han er helt avhengig av en strukturert hverdag. 
Sender han sjeldent i barnehagen når gutten er til far. Faren er arbeidsledig og orker ikke å stå opp på morgenen for å levere. 

Noen som har barn med autisme og sliter med samværet? Hvordan løste dere det? 
Har foreslått dagsamvær og mindre overnattinger. Det er uaktuelt for far for han vil ikke møte meg i forbindelse med henting/levering. Vi gjør det via barnehagen nå. Vi har så dårlig samarbeid at det går utover barnet. Har så vondt i magen av hele opplegget. 
Holdt på i over 3 år med advokater, fvk og tingretten. Begynner å bli sliten. 

Anonymkode: 64f42...474

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette høres ikke bra ut.

Regner med at det har vært en sakkyndig som har uttalt seg ifm samværet. Min erfaring er at disse rettsoppnevnte sakkyndige gjør en elendig og slett jobb, så anbefaler deg en egen sakkyndig som kan uttale seg. Tenker også at det er viktig å dokumentere vanskene barnet får av miljø-/rutineskiftet, og at du får i barnehagen til å uttale seg til neste rettsmøte. Ta gjerne kontakt med PPT og få en fagvurdering derfra også. 

Slitsomt med sånne fedre som ikke ser barnets beste og er lite samarbeidsvillige. "Vil ikke møte deg i forbindelse med overlevering"? Altså med sånn oppførsel viser han at han sin umodenhet, som absolutt bør tas med i vurderingen. 

Lykke til. 

Anonymkode: 9ae80...103

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Huff, dette høres ikke bra ut.

Regner med at det har vært en sakkyndig som har uttalt seg ifm samværet. Min erfaring er at disse rettsoppnevnte sakkyndige gjør en elendig og slett jobb, så anbefaler deg en egen sakkyndig som kan uttale seg. Tenker også at det er viktig å dokumentere vanskene barnet får av miljø-/rutineskiftet, og at du får i barnehagen til å uttale seg til neste rettsmøte. Ta gjerne kontakt med PPT og få en fagvurdering derfra også. 

Slitsomt med sånne fedre som ikke ser barnets beste og er lite samarbeidsvillige. "Vil ikke møte deg i forbindelse med overlevering"? Altså med sånn oppførsel viser han at han sin umodenhet, som absolutt bør tas med i vurderingen. 

Lykke til. 

Hvordan kan jeg skaffe en egen sakkyndig? 
Den sakkyndige vi hadde i retten brydde seg ikke med å møte meg eller barnet. Han ringte meg på telefonen, få dager før rettssaken. Leverte sin vurdering dagen før rettssaken når fristen var 1 uke før.. jeg og advokaten min reagerte veldig. Sakkyndige var veldig farvennlig også.. han holdte seg ikke nøytral. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier barnehagen, ser de det samme som deg? Isåfall kan du vel be dem om en uttalelse

Anonymkode: 62e05...ee9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan jeg skaffe en egen sakkyndig? 
Den sakkyndige vi hadde i retten brydde seg ikke med å møte meg eller barnet. Han ringte meg på telefonen, få dager før rettssaken. Leverte sin vurdering dagen før rettssaken når fristen var 1 uke før.. jeg og advokaten min reagerte veldig. Sakkyndige var veldig farvennlig også.. han holdte seg ikke nøytral. 

ts

Ville snakket med feks PPT, spurt om de har kjennskap til aktuelle sakkyndige. Det er vel oftest psykologer, så det bør jo være en barnepsykolog med god kunnskap om autismespekterforstyrrelser. Minuset er at man må betale for egen sakkyndig, men det er kanskje verdt det.... 

Må bare spør: Var sakkyndige i din sak en bergenser i 60 åra? Kan høres ut som han i beskrivelsen din..... 

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke 50/50 være bedre for barnet? Da vil det være lenger hos hver forelder og det blir ikke så mye skifting frem og tilbake i rutinene. I tillegg blir vel far nesten mer tvunget til å ta tak i ting som har med barnet å gjøre når han har det mer.

Anonymkode: 2cdab...572

Skrevet

Er du helt sikker på at barnet ikke utsettes for noe traumatisk hos far? 

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Er du helt sikker på at barnet ikke utsettes for noe traumatisk hos far? 

Nå må du gi deg. Hovedproblemet er 1) at barnet har autisme og derfor i utgangspunktet har stort behov for forberedelser, rutiner og struktur, 2) selv vanlig samvær med samarbeidende og god far ville uansett føkke opp rutinene siden det innebærer endringer, 3) mor og far samarbeider ekstremt dårlig, dvs samarbeider ikke i det hele tatt, noe som forverrer en allerede vanskelig situasjon og 4) far har lav grad av struktur og rutiner. Dette siste er ikke optimalt, men man kan da ikke insinuere at han påfører ungen traumer? 

Slutt å se spøkelser på høylys dag og finn et annet filter å se verden gjennom, dette er bare ikke bra. 

Anonymkode: 8fc3d...d61

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil ikke 50/50 være bedre for barnet? Da vil det være lenger hos hver forelder og det blir ikke så mye skifting frem og tilbake i rutinene. I tillegg blir vel far nesten mer tvunget til å ta tak i ting som har med barnet å gjøre når han har det mer.

Det blir like mange skifter. Og hva hvis far ikke tar tak? Da er det vanskelig å endre tilbake.

Anonymkode: 2d809...771

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg snakket med bup og ppt om dette og de frarådet på det sterkeste å ha 50/50 for barn på spekteret. Det kunne skade barnets utvikling på lang sikt. 

De trenger stabilitet i et hjem. 

Far klarer såvidt å ta vare på seg selv. Så å ha noe mer omfattende samvær enn det han allerede har går ikke. Han gidder ikke engang å møte til foreldresamtaler i barnehagen eller dra til bup. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det blir like mange skifter. Og hva hvis far ikke tar tak? Da er det vanskelig å endre tilbake.

Anonymkode: 2d809...771

Enig. Oppskrift til katastrofe og ødelegger for barnets utvikling. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ville snakket med feks PPT, spurt om de har kjennskap til aktuelle sakkyndige. Det er vel oftest psykologer, så det bør jo være en barnepsykolog med god kunnskap om autismespekterforstyrrelser. Minuset er at man må betale for egen sakkyndig, men det er kanskje verdt det.... 

Må bare spør: Var sakkyndige i din sak en bergenser i 60 åra? Kan høres ut som han i beskrivelsen din..... 

Skal ringe å forhøre meg.. kunne igrunn tenkt meg en som har fagfelt innen autisme. Noe den barnepsykologen ikke har. 

Nei, trønder i 60 årene.. 

Jobber som barnepsykolog på sant Olav.. helt sjokkert hvordan han gjør jobben sin. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva sier barnehagen, ser de det samme som deg? Isåfall kan du vel be dem om en uttalelse

Anonymkode: 62e05...ee9

Barnehagen bekymrer seg for at jeg er mye sliten. De vet hvor lite hjelp jeg får av far. Vet også om konfliktene. Assistenten hans og spes pedagog vet alt om situasjonen. 
Sakkyndige snakket kun med barnehagelederen som knapt ser guttungen da hun bare sitter på kontoret sitt. Hun liker ikke å uttale seg om far heller da hun ikke vet noe om han. 
Assistenten har sett problemene etter samværet og merker seg når barnet ikke er sammen med faren. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barn trenger stabilitet, spesielt barn på spekteret! Et 50/50samvær for dette barnet vil nok neppe fungere godt nok dersom far ikke gidder å bry seg om rutiner og slikt!

Anonymkode: c32d2...80a

Skrevet

Mulig autismeforeningen kan hjelpe med å finne sakkyndige og den biten? De vil ihvertfall til all sannsynlighet kunne hjelpe og tipse litt om resurser tenker jeg. Konkrete ting du bør få med i dokumentasjon og slikt.

Jeg kjenner til noen tilfeller der foreldrene er de som flytter ut og inn mens barnet på spekteret alltid bor på samme sted. Det høres jo ikke ut som en mulighet her men om ulike forslag og løsninger legges frem og far nekter alt så vil det i det minste kanskje styrke saken din TS? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barneloven åpner for samvær med tilsyn,

Tilsyn fra det offentlige, retten sendte  forespørsel til familieverne, BV,BUP osv etter at de hadde spurt om vi kunne finne noen privat som kunne stille. Jeg svarte nei på det.  Min advokat ba også retten om å gi sakkyndig mandat til å snakke med de ulike instanser vårt autiske barn er i kontakt med.

Samt at advokaten stevnet barnhage med styrer og barnets asistent og disse div instanser inn i retten for å fortelle hvordan de opplevde samarbeide med oss foresatte, barnets behov/fungeringe osv. Er greit med rydding advokat.

Anonymkode: 80b65...a70

AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (2 timer siden):

Mulig autismeforeningen kan hjelpe med å finne sakkyndige og den biten? De vil ihvertfall til all sannsynlighet kunne hjelpe og tipse litt om resurser tenker jeg. Konkrete ting du bør få med i dokumentasjon og slikt.

Jeg kjenner til noen tilfeller der foreldrene er de som flytter ut og inn mens barnet på spekteret alltid bor på samme sted. Det høres jo ikke ut som en mulighet her men om ulike forslag og løsninger legges frem og far nekter alt så vil det i det minste kanskje styrke saken din TS? 

Det er uaktuelt da jeg har samboer og bonusbarn som bor med oss. 

Jeg foreslo at vi kunne gjøre aktiviteter sammen med barnet. Eller at far kunne dra alene med barnet på en aktivitet sammen. Det ønsket ikke far. Han var kun interessert i overnattinger. Hans advokat angrep meg og mente at jeg trengte barnet mer enn det barnet trengte meg etter jeg forklarte i tårer hvor tøft det er til tider å ha et barn med autisme. Far mente at barnet ikke hadde så mye behov som jeg forklarte i retten. At jeg bare var for avhengig av ungen. 

Jeg var sint og lei meg over hvor lite sympati jeg fikk. Dommeren forstod meg heldigvis og far fikk ikke 50/50. Samværet fortsatte slik den var for en periode. Jeg ønsket mindre overnattinger og mer dagsamvær. Vi hadde avtale på dagsamvær tidligere, men far møtte aldri opp til dette. Det var aktiviteter ute sammen med meg og gutten (fotball, klatrepark, lekeland, badeland, besøksgård osv.) noe gutten elsker. Jeg sa at bitterheten imot meg må han svelge for ungen sin del. Var for å styrke forholdet deres og trygge meg. 

Far var aldri delaktig med han fra den dagen han ble født. Vi hadde er turbulent forhold med mye psykisk vold mot meg. Han svindlet meg økonomisk og løy til meg om andre store ting i livet sitt. Utroskap var en av de. Mye trusler mot meg og brukte familien sin mot meg også. Ble fysisk angrepet av moren hans foran barnet vårt og far stod i bakgrunnen og lo.. listen er lang. 
Ingen vil tro meg. Jeg blir truet og kalt mye stygt. 
Jeg prøver å få avstand fra han, men jeg må tenke på barnet opp i alt dette også. Han har søsken hos far, som vil være med gutten. Jeg foreslo å ta med barna selv, da jeg bokstaveligtalt oppdro de som mine egne i mange år. Blir nektet å se de også. 
Advokaten min sier at dette er alvorlig og hun bygger en sak rundt dette. Både med vitner og alt. Hun håpet på vi får dette ut i dagslyset. 
Akkurat nå har far klart å manipulert sakkyndig. 
Sakkyndig har fått mandat å kunne snakke med familievernkontoret som vi går til regelmessig. Jeg håper de forteller han hva som har foregått der. 

Jeg blir sett på som sliten og kontrollfrik. Jeg er en engasjert mor som gjør alt for at den lille gutten min skal ha det fint. Om jeg så blir med gutten hjem til far så gjør jeg det for at han skal ha det fint. 

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barneloven åpner for samvær med tilsyn,

Tilsyn fra det offentlige, retten sendte  forespørsel til familieverne, BV,BUP osv etter at de hadde spurt om vi kunne finne noen privat som kunne stille. Jeg svarte nei på det.  Min advokat ba også retten om å gi sakkyndig mandat til å snakke med de ulike instanser vårt autiske barn er i kontakt med.

Samt at advokaten stevnet barnhage med styrer og barnets asistent og disse div instanser inn i retten for å fortelle hvordan de opplevde samarbeide med oss foresatte, barnets behov/fungeringe osv. Er greit med rydding advokat.

Anonymkode: 80b65...a70

Jeg er redd for å sette hans assistent i fars skuddlinje. Da vi har så godt forhold og hun er så flink med gutten. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å tilby far følgende deal:

dropp å kreve bidrag og kun samvær på dagen i helgene med overnatting hjemme hos deg?

om han er arbeidsledig så kan det vel uansett ikke være mye han bidrar økonomis, så ved å droppe de hundre/ tusen kronene vil du gjøre hverdagen letter for deg og gutten.

Anonymkode: a229d...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva med å tilby far følgende deal:

dropp å kreve bidrag og kun samvær på dagen i helgene med overnatting hjemme hos deg?

om han er arbeidsledig så kan det vel uansett ikke være mye han bidrar økonomis, så ved å droppe de hundre/ tusen kronene vil du gjøre hverdagen letter for deg og gutten.

Anonymkode: a229d...3e9

Eneste måten til å få han til å holde på en forutsigbarhet ovenfor gutten er å kreve bidrag. Hvis ikke kommer han og går slik han føler for det.. 

Jeg vurderte det helt ærligtalt. Men han er tryggere når ting er forutsigbart. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...