Gå til innhold

Redd for å havne ned i depresjonen igjen og fastlege vil ikke gi meg time før om en måned og det er alt for lenge til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med depresjoner og går på medisiner for dette. For to ukers tid siden merket jeg at jeg begynner å bli nedstemt, trist, har lite ork og sover mye igjen. Jeg sendte melding om dette til fastlegen og spurte også om det var mulig å øke dose på medikamentet jeg står på (psykiater på avdelingen jeg var innlagt sist sa at det var en mulighet). Jeg fikk til svar at han ville måle konsentrasjonen av medisin i blodet og at han ville sette opp en time om en måned for dette. Grunnen til dette var at han har ferie. Men det er jo alt alt for lenge til! 

Jeg forsøker så klart å gjøre alle forebyggende tiltak som fast døgnrytme, komme seg ut i sola, ikke isolere meg, opprettholde hyigene osv. Men jeg merker egentlig nå at det ikke er nok. Jeg har forsøkt å si til fastlegen min tidligere at det hastet, men han skjønte det ikke og det endte opp med at jeg ble akuttinnlagt... Så ser på det heller håpløst å si noe nå også. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: c4be9...325

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du jo spurt om før. Ring legekontoret og spør om en vikar kan ta medikamentspeil og forespørre økning av din fastlege

Anonymkode: 1fd4c...4f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen må jo ha en som kan ta hastesaker for ham mens han er borte? 

Anonymkode: 6d1f5...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke få en ø-hjelps time da? ❤️

Anonymkode: 65ed7...21b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har du jo spurt om før. Ring legekontoret og spør om en vikar kan ta medikamentspeil og forespørre økning av din fastlege

Anonymkode: 1fd4c...4f5

Åja, beklager, det kan jeg ikke huske. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har selvfølgelig rett på ferie. Du får høre med kontoret om du kan få time hos en annen legen i påvente av at fastlegen er tilbake. 

Anonymkode: 3b0ab...389

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta serumspeil og bestill time hos en vikarierende lege.

Anonymkode: 3061d...ae7

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Er det ikke en vikar eller annen lege du kan gå til når fastlegen din har ferie? Så du kan få en time tidligere.

Ellers det du kan gjøre selv er å gjøre ting som du elsker og gjør deg glad er mitt råd. Prøve å holde deg opptatt med det. Være med venner/folk. Trening. Kan også hjelpe. 

Prøv først å få snakket med en annen lege.

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Åja, beklager, det kan jeg ikke huske. 

Du fikk mange råd sist om å ringe legekontoret for å ta serumsspeil og time med vikarierende lege. Hvorfor har du ikke gjort det?

Anonymkode: c79a5...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare økt på egenhånd om du er så redd dypere depresjon. Har jeg gjort en haug ganger selv. 

Anonymkode: 3b824...616

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du fikk mange råd sist om å ringe legekontoret for å ta serumsspeil og time med vikarierende lege. Hvorfor har du ikke gjort det?

Du tror at det bare er TS på hele forumet her som har samme problematikk?

Anonymkode: c09d3...4df

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tror at det bare er TS på hele forumet her som har samme problematikk?

Anonymkode: c09d3...4df

Som har nøyaktig samme detaljer i problemet, og samme argumenter, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For at de skal forstå hvor mye det haster tror jeg du må si det rett ut. At forrige gang fikk du ikke hjelp tidsnok og det endte med akuttinnleggelse. Du ønsker å unngå akuttinnleggelse. Du kan ikke vente en hel måned fordi du kjenner at du er på vei til å bli like syk igjen. At du føler deg veldig dårlig, nevne noen av de mest alvorlige symptomene du har osv.

Anonymkode: c7d26...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvorfor du er depimert?

Anonymkode: 42e50...4ec

AnonymBruker
Skrevet

deprimert*

Skrevet

Forhåpentligvis finnes det et ambulant akutt-team der du bor. De vil hjelpe deg innen 24 timer. Ring til de, de pleier være veldig dyktige ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 22.01):

Vet du hvorfor du er depimert?

Noen ganger kan man bli deprimert uten noe spesiell grunn.  Og om ts har hatt depresjon tidligere kan det være noe som ligger i grunn for det.

Til ts, håper du fant/finner ut av det.  Jeg er enig i at om det er ambulant team der du bor bør du kontakte dem. Evt legevakten.

Anonymkode: 131d2...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...