Gå til innhold

Hvordan få til balansen koselig/ryddig? Og trenger tips til stueoppbevaring!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter nok en runde på Ikea prøver jeg å få til en lignende "følelse" hjemme. Stuene på Ikea er jo faktisk ganske maksimalistiske, mye hyller, pynt, nips osv. Og en god del møbler på lite rom. Og ikke minst mange oppbevaringsmøbler!

Jeg har nedskalert og forsøkt meg på en mer minimalistisk stil for å få livet enklere, men opplever egentlig bare at det blir mindre koselig her, og at rotete blir liggende åpent, fordi jeg har ikke plass til ting (feks skrivesaker, ekstra puter, album osv). Jeg har ingen gjennomtenkt stue, ingen gjennomtenkte oppbevaringsmøbler. Ett vitrineskap med noen pynteting, og en bitteliten åpen bokhylle. Resten er oppbevaring til barna og leker. Dvs, på kjøkkenet er det stablet ekstra vaser, lysestaker som byttes ut osv. Telys, lys, servietter og duk er også på kjøkkenet, der det allerede er fullt. 

Det jeg har fått til er et hjem med farger og en fin, rolig og samtidig varm fargepalett. Mye grønne planter, farger på veggene, osv. Men jeg har jo ikke oppbevaringsmøbler, og flytter egentlig rotet rundt fra rom til rom. 

Noen konkrete tips? Nå står egentlig alle møblene langs vegger her, for at barna skal ha lekeplass midt på. Men minste er tre år, så jeg trenger kanskje ikke sååå mye gulvplass ledig på stuen lenger. Ergo kan jeg vel kanskje fylle på igjen mer med gode møbler? 

Anonymkode: 2ea9f...376

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er vel egentlig gode oppbevaringsmøbler sånn at du får sortert og har steder du kan legge alt "rotet", slik at det ikke lenger er rotete. Jeg liker å ha ting i samme fargenyanser eller samme stil. Kontraster er også veldig fint, men da er man veldig fort over på den maksimale og ikke minimalistiske stilen. 

Igjen, ville nok prøve å prioritere de møblene og tingene du virkelig trenger og ikke ville klart deg uten, for så å fylle på med "stæsj" og annet pynt.😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppbevaringsløsninger, med lukkede skap/skuffer. Det ser mye mindre rotete ut enn åpne hyller og ting med glassdører (hvor man ser alt rotet inni). 

Vi har en modul-løsning fra Ikea, Bestå, heter den. Der har vi en blanding av skuffer og skap. God inndeling i skuffer og skap med kurver, så vi lett kan finne ting. Vi har et minimalistisk utseende, selv om vi har mange ting - tingene er gjemt bort i skap og skuffer, så de ikke synes, og det ser ryddig ut selv om vi har to småbarn som har tusen leker i stuen (pent gjemt i skuffene).

Anonymkode: c4035...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oppbevaringsløsninger, med lukkede skap/skuffer. Det ser mye mindre rotete ut enn åpne hyller og ting med glassdører (hvor man ser alt rotet inni). 

Vi har en modul-løsning fra Ikea, Bestå, heter den. Der har vi en blanding av skuffer og skap. God inndeling i skuffer og skap med kurver, så vi lett kan finne ting. Vi har et minimalistisk utseende, selv om vi har mange ting - tingene er gjemt bort i skap og skuffer, så de ikke synes, og det ser ryddig ut selv om vi har to småbarn som har tusen leker i stuen (pent gjemt i skuffene).

Anonymkode: c4035...7d0

Takk for tips! Hvor mange skap har dere? Kun de dype? 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det kan være god inspirasjon/tips på instagram, fra hjem som har den stilen du selv liker.  Syns av en eller annen grunn at det er lettere å finne noe jeg liker fra svenske sider. Søk på f.eks #vardagsrum, eller #förvaring. Men vi har jo alle forskjellig smak. 

Anonymkode: 1a0e9...8ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Syns det kan være god inspirasjon/tips på instagram, fra hjem som har den stilen du selv liker.  Syns av en eller annen grunn at det er lettere å finne noe jeg liker fra svenske sider. Søk på f.eks #vardagsrum, eller #förvaring. Men vi har jo alle forskjellig smak. 

Anonymkode: 1a0e9...8ac

Takk for nyttig tips! Jeg har jo sett mye på norske, men synes de gjerne blir litt for ryddige/oppstilte. (De viser jo også et lass rot som de rydder bort når de viser "bak fasaden"-bilder. Mens jeg leter etter ting som funker uten at noe må ryddes bort)

Synes Ikea er så flinke til å ha mer levende stuer i varehusene sine. Å se etter svenske hjem kan kanskje være løsningen ja ☺️

Skrevet

Oppbevaring er mitt hovedfokus når jeg innreder. Uansett rom. Dette fordi jeg ikke orker å bruke unødvendig tid på leting, som medfører roting, som igjen medfører rydding. 

I stua har vi to dype skjenker under tv. I dem har jeg mange bokser fra IKEA, merket med innhold, samt diverse jeg trenger jevnlig på faste plasser. I tillegg har vi to høye vitrineskap til finere glass og diverse, og på laveste hyller også der noen bokser med merket innhold. I tillegg har jeg to fine bokser som står under overnevnte skjenk. Det er rotekasser. Der legges alt som skal i diverse andre bokser når vi ikke har tid til å legge direkte på plass,  og så sorteres innholdet i disse jevnlig på plass. 

Jeg har et tilsvarende eske- system på vaskerommet, hvor det er ting jeg ikke så ofte trenger, og en roteskuff der også, som ting havner midlertidig i ved hastverk. Sorteres innimellom, når jeg har bedre tid. 

Det er faktisk ikke et eneste rom i huset hvor oppbevaring ikke var førsteprioritet, og hvor mye rydding jeg sparer på dette kan jeg knapt klare å formidle. Jeg brukte enormt mye tid på å lete/rote og rydde før jeg skjønte at oppbevaring er særdeles vesentlig. 

Det tok meg et par uker på kveldene å lage system med esker til alt, men jeg tror det må være 10-12 år siden nå, og jeg har aldri trengt å gjøre det igjen. Måtte bare ved flytting bli enig med meg selv angående hvor hvilke esker skulle stå. Det jeg trenger oftest i stua, og bare av og til havnet på vaskerommet. Uansett hva jeg skal finne vet jeg hvor jeg skal se. Utrolig enkelt! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Oppbevaring er mitt hovedfokus når jeg innreder. Uansett rom. Dette fordi jeg ikke orker å bruke unødvendig tid på leting, som medfører roting, som igjen medfører rydding. 

I stua har vi to dype skjenker under tv. I dem har jeg mange bokser fra IKEA, merket med innhold, samt diverse jeg trenger jevnlig på faste plasser. I tillegg har vi to høye vitrineskap til finere glass og diverse, og på laveste hyller også der noen bokser med merket innhold. I tillegg har jeg to fine bokser som står under overnevnte skjenk. Det er rotekasser. Der legges alt som skal i diverse andre bokser når vi ikke har tid til å legge direkte på plass,  og så sorteres innholdet i disse jevnlig på plass. 

Jeg har et tilsvarende eske- system på vaskerommet, hvor det er ting jeg ikke så ofte trenger, og en roteskuff der også, som ting havner midlertidig i ved hastverk. Sorteres innimellom, når jeg har bedre tid. 

Det er faktisk ikke et eneste rom i huset hvor oppbevaring ikke var førsteprioritet, og hvor mye rydding jeg sparer på dette kan jeg knapt klare å formidle. Jeg brukte enormt mye tid på å lete/rote og rydde før jeg skjønte at oppbevaring er særdeles vesentlig. 

Det tok meg et par uker på kveldene å lage system med esker til alt, men jeg tror det må være 10-12 år siden nå, og jeg har aldri trengt å gjøre det igjen. Måtte bare ved flytting bli enig med meg selv angående hvor hvilke esker skulle stå. Det jeg trenger oftest i stua, og bare av og til havnet på vaskerommet. Uansett hva jeg skal finne vet jeg hvor jeg skal se. Utrolig enkelt! 

Takk for tips! Har du gjennomsiktige esker? Lokk? Kunne du gitt noen eksempler på hvordan du har fordelt det? 

Ser jo at rot her gjerne er kategorier som skrivesaker, skolesaker, verktøy (!), ledninger/ladere, osv. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips! Har du gjennomsiktige esker? Lokk? Kunne du gitt noen eksempler på hvordan du har fordelt det? 

Ser jo at rot her gjerne er kategorier som skrivesaker, skolesaker, verktøy (!), ledninger/ladere, osv. 

Nei ikke gjennomsiktige, men slike med lomme i forkant, som man kan legge en lapp nedi og skrive innhold på. Lokk på ja, så kan stables i høyden. 

Eksempler er: 

Kort og gavelapper

Bordpynt

Skru og knipe (skrujern og knipetenger)

Småskruer

Sy og stikke

Gardintilbehør

Pass og reise

Stifte og lime

For å ta litt ulike typer esker. Jeg har egentlig esker for det meste som er så smått at det kan ligge i esker. Det er samlet med ting "i slekt ". Har litt ulike størrelser på eskene, men samme serie fra IKEA. Tror ikke de har akkurat dem jeg har lenger, men lignende har de.

Screenshot_20220803-194431_Samsung Internet.jpg

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (13 minutter siden):

Nei ikke gjennomsiktige, men slike med lomme i forkant, som man kan legge en lapp nedi og skrive innhold på. Lokk på ja, så kan stables i høyden. 

Eksempler er: 

Kort og gavelapper

Bordpynt

Skru og knipe (skrujern og knipetenger)

Småskruer

Sy og stikke

Gardintilbehør

Pass og reise

Stifte og lime

For å ta litt ulike typer esker. Jeg har egentlig esker for det meste som er så smått at det kan ligge i esker. Det er samlet med ting "i slekt ". Har litt ulike størrelser på eskene, men samme serie fra IKEA. Tror ikke de har akkurat dem jeg har lenger, men lignende har de.

Screenshot_20220803-194431_Samsung Internet.jpg

Tusen hjertelig takk, det her er utrolig hjelpsomt! ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange nyttige tips på YouTube også 😊

Anonymkode: 6deb9...9a6

AnonymBruker
Skrevet

Søk på organization tips. (Meg over)

Anonymkode: 6deb9...9a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner mye nyttige «organization ideas» på Pinterest.

Anonymkode: 4cf5a...7ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan organisere seg i hjel dersom man ikke kvitter seg med ting. Ser du har nedskalert, men samtidig vil du ha plass til ekstra vaser, ekstra lysestaker o.l. Spør deg selv hvor mange vaser og lysestaker du EGENTLIG trenger. Jeg har kun 1 vase f eks, og et par lysestaker. Det holder lenge for oss. Det er sjelden vi har mer enn en blomsterbukett i huset , så da trenger vi kun 1 vase. Den står i et skap over fryseskapet. På den måten slipper jeg en egen kurv/boks til å organisere vaser i.

Ofte holder man på mange flere ting enn man egentlig trenger.

Anonymkode: 28d07...1ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man kan organisere seg i hjel dersom man ikke kvitter seg med ting. Ser du har nedskalert, men samtidig vil du ha plass til ekstra vaser, ekstra lysestaker o.l. Spør deg selv hvor mange vaser og lysestaker du EGENTLIG trenger. Jeg har kun 1 vase f eks, og et par lysestaker. Det holder lenge for oss. Det er sjelden vi har mer enn en blomsterbukett i huset , så da trenger vi kun 1 vase. Den står i et skap over fryseskapet. På den måten slipper jeg en egen kurv/boks til å organisere vaser i.

Men ulike typer blomster trenger ulike typer vaser? Eller kjøper du kun en type blomster?

Anonymkode: 23277...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men ulike typer blomster trenger ulike typer vaser? Eller kjøper du kun en type blomster?

Kjøper svært sjelden blomster, men når jeg evt gjør det er det alltid tulipaner 😊 Men alle blomster vi har fått av andre har passet helt fint i den ene vasen vi har. Har aldri lært at man må ha mange ulike vaser som passer til mange ulike typer blomster, men nå lærte jeg noe nytt. Kommer likevel ikke til å skaffe meg flere vaser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøper svært sjelden blomster, men når jeg evt gjør det er det alltid tulipaner 😊 Men alle blomster vi har fått av andre har passet helt fint i den ene vasen vi har. Har aldri lært at man må ha mange ulike vaser som passer til mange ulike typer blomster, men nå lærte jeg noe nytt. Kommer likevel ikke til å skaffe meg flere vaser.

Trenger sikkert ikke så veldig mange hvis den ene man har er god ;) Men f.eks gladioler funker ikke vanlig bukettvase til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

helt enig. Ting man har kvittet seg med, trenger ikke oppbevaring.

Jeg har løst det med vaser og lysestaker på en litt annen måte enn deg. Det er viktig for meg å ikke eie ting som ikke er nyttige eller gir meg glede, men det er ikke et poeng å eie så lite som mulig. Så istedet for å ha 1 vase som krever oppbevaring når den ikke er i bruk, har jeg flere vaser, men hver er så vakker i seg selv, at de alltid står framme. Da trenger jeg ikke annen pynt for å gjøre rommet hyggelig.

AnonymBruker
Skrevet
Lucille skrev (5 minutter siden):

helt enig. Ting man har kvittet seg med, trenger ikke oppbevaring.

Jeg har løst det med vaser og lysestaker på en litt annen måte enn deg. Det er viktig for meg å ikke eie ting som ikke er nyttige eller gir meg glede, men det er ikke et poeng å eie så lite som mulig. Så istedet for å ha 1 vase som krever oppbevaring når den ikke er i bruk, har jeg flere vaser, men hver er så vakker i seg selv, at de alltid står framme. Da trenger jeg ikke annen pynt for å gjøre rommet hyggelig.

Det er lurt. Vår ene vase blir oppbevart i et skap, ja, siden vi sjelden har blomsterbuketter (mer glad i grønnplanter). Jeg har løst det med lystestaker likt som du gjør det med vaser. De få vi eier står framme, vi har ingen «ekstra» 😊 For meg er det ikke et poeng å eie så lite som mulig, i seg selv, men jeg liker å kun eie ting vi faktisk bruker. At da vi da slipper å lagre masse saker er kun en bonus.

• Liker 2
Skrevet

Alt må ha ett hjem, om en gjenstand ikke har det så kan du heller aldri få det ryddig over tid.
Når jeg har organisert rom så har jeg startet med gjenstandene som naturlig hører til i rommet, så laget kategorier som hører sammen. Til slutt kan du plassere ut oppbevaring som passer til mengden som skal lagres.

Jeg har også alle lagringsmedium i ett "memory  palace" så jeg husker hvor alt er, men det er muligens for det spesielt interesserte.  Alternativt er ette Excel dokument eller app.

Esker som har navnelapp, slik som Trolltunge linket til er veldig effektive. Det skal mer til du legger noe som ikke hører hjemme i en boks som er definert med lapp hva den er til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...