Gå til innhold

Tips til bleieslutt 2,5 år gammel jente

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe mål i seg selv å slutte såpass tidlig, men hun har nå tørre bleier hver eneste morgen, og produserer åpenbart dette hormonet eller hva det er som gjør at man ikke tisser om natten (noen bekjente som snakket om det, mulig det er mer avansert enn som så). Men det kommer ikke noe tiss når hun sitter på do (med sånt barnedosete på) eller potte. Så dette med å "slippe det løs" når man ikke har bleie på har hun ikke klart ennå.

Noen som har tips til hvordan hjelpe til at hun kan klare å ta det ett skritt videre?

Anonymkode: 07b6c...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp!

du tar av henne på underkroppen og setter en potte i et område dere tilbringer dag 1. da lærer hun seg: 

jeg må tisse

jeg tisser

jeg har tisset

Når hun tisser setter du henne på potta. Etter hvert lærer hun seg å gå selv.

Dag 2 gjør du samme, men kan utvide til at dere er på et annet rom også. 

Dag 3 kan du feks ha på bukse, og flytte potten til toalettet.

Dag 4 tar dere en kort utflukt utenfor huset uten bleie.

Ikke sett på truser før det har gått noen uker, slik at muskelminnet ikke blir forvirret og tror det er bleie på. 

les mer på blojfri.se. En metode om å bli bleiefri på «3» dager, som anbefales av svenske helsestasjoner.

Anonymkode: 85e87...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tålmodighet :) Vår 2,5-åring gikk uten bleie og med bar underkropp da vi startet sommerferien. Det virket som om det å bli oppmerksom på at det kom tiss løsnet dette med å slippe det løs på do/potte også. Men det stoppet litt der, og etter hvert ville hun slett ikke bli satt på potta med jevne mellomrom mer. Så har det gått sakte, men sikkert fremover, og nå 4 uker senere er vi der at hun har begynt å kjenne at hun må tisse og stadig oftere sier i fra. Det har tatt tid, og det er fortsatt ca. et uhell pr. dag. 

Og ellers tenker jeg at det er mange som sier hva en skal gjøre. Men barn er ulike, og jeg mener at det ikke finnes én fasit. Med vår eldste tok vi på samme måte av bleien den sommeren hun var 2,5 år, og etter en knapp uke kom alt i do. Så det trodde jeg var fasiten, at det var sånn "alle burde gjøre det". Vel, det går ikke like lett denne gangen. Og i det siste har jeg snakket med flere som har helt ulike bleieslutt-historier, med ulike tilnærminger. Men felles er at alle kom i mål etter hvert.  

På natt har det forresten gått over all forventning her. Vi så at bleiene var tørre på morgenen og kuttet nattbleien for litt over 3 uker siden, og det har ikke vært noen uhell om natten. Vår eldste tisser fortsatt i senge flere ganger i uken. 

Anonymkode: 7cae0...7b6

AnonymBruker
Skrevet

hva med og vente? hun er ikke klar når hun er så liten

Anonymkode: e03b8...bfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De aller fleste barn er klare når de er 2,5 år! Med mindre det er diagnoser involvert. 

Anonymkode: 52f9a...855

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er tull. Det er kun i Norge unger vaser rundt med smokk og bleie til de er tre. Gode tips til hvordan man gjør det i et tidlig innlegg her :) Lykke til!

Anonymkode: 5afcc...14a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De aller fleste barn er klare når de er 2,5 år! Med mindre det er diagnoser involvert. 

Nei, vanlig alder er 3-4 år. så der tar du feil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er tull. Det er kun i Norge unger vaser rundt med smokk og bleie til de er tre. Gode tips til hvordan man gjør det i et tidlig innlegg her :) Lykke til!

ja for her tenker foreldrene på barna og ikke bare seg selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, vanlig alder er 3-4 år. så der tar du feil

På verdensbasis er de aller fleste barn ferdige med bleie mellom 1,5-2,5 år. Er kun her i Norge det blir sett på som ok at fireåringer bruker bleie! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil si det er helt motsatt. Late foreldre orker ikke ta i ett tak men lar store barn bæsje og tisse i bleie. Hadde de tenkt på barna hadde de hjulpet dem med bleieslutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil si det er helt motsatt. Late foreldre orker ikke ta i ett tak men lar store barn bæsje og tisse i bleie. Hadde de tenkt på barna hadde de hjulpet dem med bleieslutt. 

helt uenig, selv leger har vert ute og kritistert dette, da de mener at foreldrene stresser barna

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her får vi bare være enige om å være uenige. Har bodd fler år i UK og USA, der slutter alle en gang mellom 2 og 2.5, stort sett helt knirkefritt, til glede også for barna. Synes det ikke er å tenke på barna å la den gå rundt i egen avføring til de er fire. Miljømessig er det også en katastrofe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det tror jeg varierar veldig. Om foreldrene merker at hun er klar og har tørre bleier er det bare å prøve 😊 Og går det ikke er det heller ingen skam å forsøke på nytt igjen senere.

Min jente slutten like innen hun fylte 2. Merket at hun var interessert i potten og at hun var bevisst på når hun ville tisse.

Anonymkode: 8741e...076

Skrevet

Usikker på hvor gamle dere mødre her er, men når «vi» var små så var det Bleiefri barnehage. Fikk ikke plass i barnehagen før man var bleiefri. Bare spør deres foreldre.  Dette var på 80-tallet og starten av 90-tallet. Det var da vanlig å slutte med bleie i 2-årsalderen. Det stemmer at vi har blitt treigere med neste generasjon, at de nå er nærmer 3 år før de slutter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...