AnonymousBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Skal begynne tredje klasse vgs, og får da studiekompetanse. Har ønske om å komme inn på kriminologi men tror ikke snittet mitt vil være høyt nok for det (mellom 50-53 kanskje). Har også tenkt på politihøgskolen men det klaffer ikke helt, selv om jeg har ønsker om å jobbe innenfor noe lignende. Tenker da heller på noe mer administrativt som administrasjon, arkivering, leder og liknende (ikke arbeid hvor fysisk aktivitet er det sentrale). Har tenkt på juss, men tror det blir litt for mye lover og regler og har ikke ønske om å bli advokat heller. Saksbehandler og andre kontorjobb-aktige ting mange ser som dønn kjedelig, er egt noe jeg har interesse for. IT kanskje, men lurer på om det blir litt for mye inn i dataverden. Håper jeg la frem mest mulig til at noen kanskje kunne tipse meg? Bruker utdanning.no jevnlig, men de har lite eksempler på hvordan en arbeidsdag eller rutiner er. Selvsagt er det vanskelig å forutse, men vil gjerne ha litt mer "menneskelig erfaring". Alt er innafor!😊
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Jeg er statsviter(master) og har tidligere jobbet i politiet. Jeg fikk først et vikariat, deretter fast. Nåløyet er trangt, svært mange ønsker jobb i politiet. Hvis jeg var deg ville jeg sortert litt på fagområde og hva du interesserer deg for, for politet har mange ulike typer jobber. Kunne du tenkt deg å jobbe som saksbehandler i namsfogden? Da er økonomi eller juss veien å gå. Ønsker du å jobbe innen HR bør du se på den utdannelsen. Ønsker du å bli politi? Søk PHS. Er du politi er det svært mye forskjellig du kan gjøre, du kan etterforske seksuallovbrudd, du kan jobbe i utrykningspolitiet, bli båtfører, jobbe forebyggende med ungdom, jobbe i barnehus med å avhøre barn og unge, du kan jobbe med økonomisk kriminalitet eller i PST. Jeg vil nok si juss, økonomi, statsvitenskap eller kriminologi kan hjelpe deg inn i politiet, men du burde nok som sagt sortere litt ut hva du ønsker. De administrative stillingene er ikke spesielt høyt lønnet med mindre du er leder - men det er god pensjonsavtale og sommertid fra mai til september. Jeg hadde definitivt blitt politi, og deretter siktet meg inn på et fagfelt. Da får man også gjerne sponset videreutdannelse av jobb innen fagfeltet du ønsker. Anonymkode: abd9f...301 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå