Gå til innhold

Hva gjør du når du kjører på en kattt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørte på en katt for noen uker siden og når jeg fortalte en kollega om det så mente hun at jeg gjorde helt feil etterpå. (Visste ikke at det var en fasit).

Kort fortalt: katten spratt i veien - kom under bilen og døde momentant. Den var hel og fin men den var stein død. Den hadde ikke noe halsbånd med navn.
Jeg la katten i veikanten og kjørte videre. Så ingen folk i nærheten.  Jeg kjente ikke katten fordi jeg ikke bor i området og det var MANGE hus der. Den kunne høre til hvor som helst og jeg kunne ikke begynne å gå fra dør til dør halv 6 om morran og ringe på for å prøve å finne eieren..

Kollega derimot - mener jeg burde ringt på. ELLER tatt med meg den døde katten til en veterinær for å sjekke chip. 

Jeg kan jo umulig vite om katten hadde chip i utgangspunktet (den er jo bitteliten og under huden - dessuten har jo de fleste katter ingen chip) og helt ærlig frista det lite å kjøre rundt med en død fremmed katt i baggasjerommet i flere timer for så å betale noen for å se om den har chip og deretter kjøre den hjem til eieren igjen..
 

Var det virkelig så galt av meg å legge den i grøftekanten? Den lå slik at den var lett og oppdage. Tipper noen kjente den igjen ganske raskt og tok den. 

Anonymkode: d6410...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri kjørt på en katt. Men de aller fleste ville gjort som du og lagt den i veikanten. 

Anonymkode: 916ab...019

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører på en katt er det MINSTE du kan gjøre å ta den med til nærmeste veterinærkontor for å se om den er chippet... 

Er den ikke chippet har du i det minste gjort et forsøk. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at du kjørte på en katt, og her var du nok litt hensynsløs ja. Kollegaen din har nok dessverre rett. Du skulle ringt på i nabolaget og ev ringt veterinær eller politi. Politi kan muligens bringe et dødt dyr til veterinæren. Dyret må bringes til veterinæren for å se om den er chipet og ev finne eieren. 

Anonymkode: fecfc...d9b

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skal vel dyret leveres inn til veterinær eller så kan man høre med den lokale dyrebeskyttelsen om de har en chipleser i nærheten. Synes ikke det er så veldig fint å bare la den ligge i veikanten, desverre gjør mange det likevel 

Endret av Curiousine
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjort som deg. Ville også informert om det i f.eks en Facebook-gruppe for området eller andre kanaler om mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverer til veterinær. Har man ikke mulighet så legger man den fint i grøften og så tar man bilde (du kan skrive beskrivelse, trenger ikke legge ut bilde men hvis noen lurer på om det er sin så er det greit å ha bilde)  og legger ut etterlysning på savnede kattegrupper og hører om noen har mulighet til å levere til veterinær. Men altså, tenker at de fleste har mulighet til å svippe innom veterinær og det er det minste du kan gjøre. Men hvis det er slik at det er hus i nærheten det er sannsynlig at katten bor i så hadde jeg banket på der også. 
 

Og man må selvfølgelig alltid sjekke om katten faktisk er død, eller om den trenger veterinærhjelp, da har man jo hjelpeplikt og MÅ levere til vet. 
 

Hadde reagert jeg også for selv om jeg vet at de fleste gir faen så trodde jeg det var noe allw visste. 
 

Selv om katten ikke har chip så kan de ta vare på kroppen og etterlyse eier. Veldig trist for de som sitter hjemme og venter på katten sin. 

Anonymkode: 01861...736

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er boliger i nærheten så ringer jeg på dørene og spør om de eier en katt, eller om de vet hvem som eier katten. Så gir jeg selvfølgelig beskjed til eier av katten om det. 
Er det ingen boliger i nærheten tar jeg med dyret til veterinæren. 

Anonymkode: 52ded...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (3 minutter siden):

Om du kjører på en katt er det MINSTE du kan gjøre å ta den med til nærmeste veterinærkontor for å se om den er chippet... 

Er den ikke chippet har du i det minste gjort et forsøk. 

Det minste jeg kunne gjort? 
Hva mer skulle jeg evt gjort? Kjøpt ett kors og en blomsterbukett? 😅

Veterinærene er ikke åpne halv 6 om morgenen. Skulle jeg hatt katten liggende død i bilen hele dagen?

Jeg kjørte jo ikke på den med vilje. Den spratt uti veien ut av intet og jeg hadde ikke sjans å stoppe. 

Det er jo desverre sånn som skjer at katter blir truffet av biler. Og har man katten ute uten tilsyn må man jo ta høyde for at slik kan skje med den.. 

 

Hadde den løpt videre hadde jeg selvfølgelig ringt en veterinær eller politi eller noe. Men nå var det ikke så mye mer man kunne gjøre for den.

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jeg ville gjort som deg. Ville også informert om det i f.eks en Facebook-gruppe for området eller andre kanaler om mulig.

Dette tenkte jeg litt på. Men så har jeg sett folk bli lynsjet etter å ha lagt ut slikt på fb. Så jeg lot det være. 

Anonymkode: d6410...61f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ikke hos veterinæren. Du leverer den inn og så ordner de resten. De sjekker chip, de etterlyser eier. Så du bare leverer og kjører derfra igjen. Samme hvis katten lever, du betaler ingenting. 

Anonymkode: 01861...736

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du betaler ikke hos veterinæren. Du leverer den inn og så ordner de resten. De sjekker chip, de etterlyser eier. Så du bare leverer og kjører derfra igjen. Samme hvis katten lever, du betaler ingenting. 

Anonymkode: 01861...736

Det visste jeg ikke. Men uansett er det bare vakttelefon på den tiden av døgnet. Og de prioriterer jo dyr som er akutt syke og ikke som allerede er døde

Anonymkode: d6410...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle i hvert fall tatt et bilde av katten og kontaktet det lokale kattens vern, dyrebeskyttelsen etc, og sendt de bildet og gitt beskjed om hvor katten lå så de kunne lagt ut på div kanaler.

Anonymkode: ad892...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det minste jeg kunne gjort? 
Hva mer skulle jeg evt gjort? Kjøpt ett kors og en blomsterbukett? 😅

Veterinærene er ikke åpne halv 6 om morgenen. Skulle jeg hatt katten liggende død i bilen hele dagen?

Jeg kjørte jo ikke på den med vilje. Den spratt uti veien ut av intet og jeg hadde ikke sjans å stoppe. 

Det er jo desverre sånn som skjer at katter blir truffet av biler. Og har man katten ute uten tilsyn må man jo ta høyde for at slik kan skje med den.. 

 

Hadde den løpt videre hadde jeg selvfølgelig ringt en veterinær eller politi eller noe. Men nå var det ikke så mye mer man kunne gjøre for den.

Dette tenkte jeg litt på. Men så har jeg sett folk bli lynsjet etter å ha lagt ut slikt på fb. Så jeg lot det være. 

Anonymkode: d6410...61f

Blomster? Nei, men du kunne ha tatt den med til veterinær, lagt ut etterlysning, banket på hos hus rundt og hengt opp plakater i området.

 

Ja hvorfor kunne ikke du hatt katten liggende der? Tror du at katten råtner på to timer? Finner sikkert etterlant du kan legge katten på hvis du er redd for bilen, du kan også ha poser/tepper o.l i bilen tilfelle det skjer igjen. Hvis ikke er det mulighet å legge katten igjen utenfor hos veterinær kontoret, med en beskjed (i en eske helst)..  Hvis det absolutt ikke er mulig så tar du bilde og legger på facebook. 
 

Jeg tror det kommer veldig an på formuleringen, og hvis man får en dritt kommentar eller to, hvem bryr seg? 

 

 

 

Anonymkode: 01861...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Har aldri kjørt på en katt men har måttet bråbremse noen ganger for katter løper jo rett ut i veien. 
Hvis jeg hadde kjørt på en katt så hadde jeg ringt noen som kunne tatt den med til veterinær. For jeg hadde ikke klart det selv nå i alle fall på grunn av jeg hadde bare ikke klart å tatt i en fremmed katt som gjerne går overalt, spiser på alt mulig, hvem som helst kan være eieren osv, på grunn av smittefrykt.
Så ja hadde ringt noen som kunne hjelpe med det. Hadde så klart ikke bare latt den ligge å kjørt videre. 

Synes ikke det var rett av deg og bare legge den i grøftekanten og kjøre videre uten å gjøre noe eller si i fra til noen. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det minste jeg kunne gjort? 
Hva mer skulle jeg evt gjort? Kjøpt ett kors og en blomsterbukett? 😅

 

Anonymkode: d6410...61f

Det minste du kunne gjort, ja. Å levere den inn hos en veterinær er ikke akkurat store jobben.

Du kunne også tatt bilde av katten, lagt ut på lokale FB-grupper og/eller hengt opp lapper i nabolaget. Du kunne kommet tilbake litt senere og hørt i noen hus om de kjenner igjen katten. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal melde fra til politiet om at du har kjørt på et dyr. Det gjelder også om du kjører på sau, rådyr, osv. Selvom det er uhell så er det fortsatt ulovlig og man har plikt til å stanse. Tenk på de som kanskje løper fortvilet rundt og leter etter katten sin? Hvis noen hadde kjørt på katten min hadde jeg blitt rasende om de bare hadde kjørt videre uten å gjøre et forsøk på å finne meg engang. Ville du gjort det samme om det var en hund f.eks. som hadde slitt seg og kom ut i veibanen? 

Anonymkode: 8e75b...a4c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal melde fra til politiet om at du har kjørt på et dyr. Det gjelder også om du kjører på sau, rådyr, osv. Selvom det er uhell så er det fortsatt ulovlig og man har plikt til å stanse. Tenk på de som kanskje løper fortvilet rundt og leter etter katten sin? Hvis noen hadde kjørt på katten min hadde jeg blitt rasende om de bare hadde kjørt videre uten å gjøre et forsøk på å finne meg engang. Ville du gjort det samme om det var en hund f.eks. som hadde slitt seg og kom ut i veibanen? 

Anonymkode: 8e75b...a4c

Det er ikke ulovlig å kjøre på et dyr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det minste jeg kunne gjort? 
Hva mer skulle jeg evt gjort? Kjøpt ett kors og en blomsterbukett? 😅

Veterinærene er ikke åpne halv 6 om morgenen. Skulle jeg hatt katten liggende død i bilen hele dagen?

Jeg kjørte jo ikke på den med vilje. Den spratt uti veien ut av intet og jeg hadde ikke sjans å stoppe. 

Det er jo desverre sånn som skjer at katter blir truffet av biler. Og har man katten ute uten tilsyn må man jo ta høyde for at slik kan skje med den.. 

 

Hadde den løpt videre hadde jeg selvfølgelig ringt en veterinær eller politi eller noe. Men nå var det ikke så mye mer man kunne gjøre for den.

Dette tenkte jeg litt på. Men så har jeg sett folk bli lynsjet etter å ha lagt ut slikt på fb. Så jeg lot det være. 

Anonymkode: d6410...61f

Jo, det er noen veterinærer som har døgnåpent. Det kunne du lett funnet ut med et googlesøk.

  • Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...