AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Hei! Er mamma til to søte barn. Jeg sliter vanvittig med gjeldsproblemer pga eksen min. Har prøvet å betale ned så mye jeg kunne, men nå er jeg kommet til en punkt der jeg ikke klarer å følge etter. Jeg klarer ikke en gang å betale barnehagen i 2 måneder nå selv med hjelp fra kommunen. Dette kan jeg faen meg takke strømprisen, drivstoff prisen og all slags annen økning på mat osv. Jeg har alltid hatt stram økonomi, men klarte til vinteren å betale litt og litt. Alle andre månedlige regninger klarte jeg fint å betale. Jeg passet veldig mye på strømforbruket, men det var ikke til hell. En regning etter den andre måtte jeg dele i 2 avdrag. Nå klarer jeg ikke å betale lenger. I mars ble jeg truet måned etter måned at strømmen skal kuttes. Det lille jeg hadde til overs, betalte jeg en del av strømregningen for i mens jeg fikk nødhjelp fra nav. For en uke siden truet kredinor og lyse å lappa av strømmen om jeg ikke betaler 3000. Nav hjalp heldigvis og siden jeg fikk igjen på skatten hadde jeg håpet å bruke de pengene på skyldig barnehage regning. Men nei! Nå fikk jeg melding av lyse og kredinor igjen. Nå skal jeg betale for 2 regninger (sum 8000) kr ellers så kapper de av strømmen. Jeg hylgriner og orker ikke mer. Jeg går for det meste på nav, men har klart å få meg en jobb. Det er bare en 2-3 timers jobb som renholder og fagene er ofte forskjellige. Av og til får jeg kun en dag der jeg må rengjøre på gode dager en hel uke. Så jeg tjener jo ikke så bra på det heller og overgangsstønaden min blir trukket hver måned avhengig av lønnen. Er jo ikke en gang gevinst. Nå orker jeg ikke mer. Rådgiveren fra nav sabst jeg bør vente. Men jeg er lei av å spørre om nødhjelp måned etter måned siden jeg bare har nok kapital for en regning. Det eneste jeg har råd for er leien. Tv Abonnement og Internettet ble slått av for en uke siden. Jeg føler at hele verden raser sammen og jeg vet ikke hvordan jeg faen meg kan komme meg ut av det! Jeg tenker mest på mine barn, de fortjener ikke en drit av det! Er redde for at barnehageplasser blir sagt opp, St jeg en dag ikke en gang har råd til mat osv. Bør jeg melde meg personlig konkurs? Går det an når man virkelig ikke har noe lenger? Med unntak en billig bil jeg kjøpte på finn har jeg INGENTING av verdi. Alt som er i huset (med unntak klær og mat) tilhører utleier. Noen som kan gi meg tips og råd? Jeg er nødt til å komme meg ut av denne spiralen, jeg orker dette ikke lenger. Dag inn og dag ut svever tankene på jævla lyse og prisøkningen og gjelden min. Dette har tatt min livsglede, føler at jeg ikke klarer en dritt lenger. Nei, jeg går ikke på shopping, siste shopping var gode 5 år siden, før gjelden begynte. All slags klær og leketøy får jeg brukt fra andre. Til og med mine. Matbudsjettet mitt er på snodige 400kr i uka. Jeg får hjelp og veiledning fra bv men føler ikke det er nok. Jeg prøvde å snakke med kredinor om dette, men de driter komplett i å gi meg en avdragsording. Den eneste jeg fikk var at de var villig at jeg betaler 40k! I 3 måneder? Nav og bv setter seg ikke inn for meg. Føler alle driter at jeg er i gjeld og har barn. Begynner å bli møkka lei av livet. Anonymkode: 91798...93b 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Hva slags gjeld har du og hvor mye? Hva gikk dette til? Hvordan var det pga eksen? hvor mye får du inn hver mnd? Lønn, nav, barnebidrag, barnetrygd osv Lettere å komme med råd kanskje når vi vet litt mer om situasjonen. Anonymkode: 862ea...955 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Du gir eksen skylda for gjelda, samtidig som du ikke har vært i noe arbeid.. Just saying! Anonymkode: 10502...0f7 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Hei. Hva er grunnen til at nav mener du skal vente ? Er det pga gjelden er ny ? jeg har nettopp søkt gjeldsordning og da forsto jeg det slik at ca 50% av gjelden bør være minst 2 år gammel. men om du prioriterer de regninger som er absolutt viktigst (husleie,strøm,forsikring,bhg og mat o.l) og lar være å betale de andre så får du lønnstrekk ettehvert. når du får lønnstrekk så fyller du ut skjema som du sender inn. Da får du beholde livsopphold for deg, ekstra pr barn, penger til husleie og bhg . snakk med rådgiveren din om dette . For det samme får du behodlenunger gjeldsordning. hvordan du har fått gjelden og hvor mye det er har liten betydning da det ikke er minste krav om beløp på gjeldsordning , og heller ikke noe betydning hvordan du fikk gjeld så lenge det ikke er støtende (svindel, bot osv) Anonymkode: 99664...f14 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Gjelden din forsvinner ikke ved en personlig konkurs. Bare til informasjon. Personlig gjeld hefter du for uansett. Anonymkode: 45a37...620 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Flytt til Midt-Norge eller Nord-Norge, de har NAV der også Anonymkode: d8d0c...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Gjeldsordning eller ikke, du må få en jobb med høyere lønn/stillingsprosent. Anonymkode: 48a88...ef8 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjeldsordning eller ikke, du må få en jobb med høyere lønn/stillingsprosent. Anonymkode: 48a88...ef8 Det har jeg prøvd i gode 5 år nå. Etter fem år var det det beste jeg fikk og jeg leter fortsatt etter noe bedre. Anonymkode: 91798...93b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Jeg hadde i det minste sluttet å betale på den gamle gjelden for nå. Prioriter bolig, strøm, mat og barnehage (hvis kommunen dekker dette. utestående regninger på bolig, strøm og barnehage må du betale. Resten kan du sannsynligvis ignorere. Satsen for livsopphold for enslige med 2 barn er 17000 kr før bolig hensyntas. Dersom du tjener mindre enn dette kan ikke kreditor ta en krone fra deg. Så hvis du har 10k i boutgifter og får inn 27000 i mnd så kan ingen kreditor ta penger fra deg. Prioriter det viktigste for nå så takler du gjelden når din økonomiske situasjon en gang endrer seg. Anonymkode: 1146a...368 5 1
CAPS LOCK Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bør jeg melde meg personlig konkurs? Anonymkode: 91798...93b Nei, for gjelden forsvinner ikke ved at du går personlig konkurs. Du må få deg en fulltidsjobb 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 Man kan ikke gå eller begjære seg personlig konkurs som vanlig lønnsmottaker eller mottaker av trygdeytelser. Det er ingenting som heter det. Anonymkode: 957e6...060
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du gir eksen skylda for gjelda, samtidig som du ikke har vært i noe arbeid.. Just saying! Anonymkode: 10502...0f7 🙄 Jeg studerte og hadde heltids jobb før jeg ble gravid. Ble ferdig med studie akkurat når tvillingene kom i verden. Eksen min hadde god betalt jobb. Han brydde seg mot begynnelsen, men etter et år tok han opp en haug med kreditter og kort tid etterpå sa han opp jobben sin. Han gikk på nav og levde livet sitt med de pengene, mens jeg brukte kontant støtten til leie og strømmen. Det eneste han betalte for var maten. Jeg slo opp med han et halvt år etter han snudde seg så drastisk og da sto jeg alene med to tvillinger. Nav sa ingenting om de rettighetene jeg hadde angående barnebidrag, overgangsstønad, jobbsøking osv! Alt jeg visste om var kontantstøtten. Etter at jeg henvende meg til bv om hjelp ordnet de opp med nav for meg og da har nav vist meg en ledig stilling. Det jeg skylder er ubetalte regninger som tannlege regning, strøm, etterbetaling av skatt, forsikring fra forrige bil, internett og tv, mobil abbonemenet osv. Jeg klarte å betale ned ca. Halvparten i 2 år nå fram til Lyse trodde det var greit å runke på en drit kalde vinter og bensinstasjoner elsket å vise de nakne pumpene sine for en snodig 20 kroning per liter. Tror du jeg syns det er drit kjekt og deilig og blir tennet på med tanken at jeg går på nav? Jeg har søkt vanvittig mange ganger på forskjellige steder i jævla fem år nå. Jeg har til og med søkt på steder som var timesvis vekke fra familie og venner! Den jobben jeg har nå, har nav ordner opp for meg. Jeg hadde AKKURAT nok. De andre kreditorer som Visma og intrum var vannvittig hyggelig og kom med ordentlige avdrags ordninger imens kredinor ikke gidder å samarbeide. Jeg har ennå 3 strømregninger igjen tilsvarende 7000,- OGSÅ I TILLEG MÅ JO OG DE AKTUELLE MÅNEDLIGE STRØMREGNINGENE BLI BETALT. OG IKKE BARE NOK MED DET HAR DE JO ØKT OPP STRØMMEN IGJEN OGSÅ!!!!!! Nå må Visma og Lindorff vente på pinebenken siden kredinor får en skikkelige stivas av å vise seg frem. Bare de er viktige så klart. Mitt strømabbonement ble sagt opp og jeg må gå på LNETT siden jeg aldri består kredittvurderingen. Jeg har vært i denne spiralen i 8 jævla måneder nå! Fra 250.000 av gjelden order jeg opp 125.000. Jeg tok i mot den jobben jeg ble tilbudt fordi jeg FAKTISK VIL jobbe og ikke bare sitte på sofaen og svare folk frekk på KG. Jeg var helt sikkert en smule ung og dumme og hjalp eksen min ut med gjelden, men hadde jeg blitt bedre informert og hadde fått tidligere hjelp hadde dette ikke kommet så langt. Jeg visste ikke om nødhjelp, ikke om overgangsstønad, om bostøtte osv. Alt dette måtte bv pusher på. Nav sa stadig at de ikke kan være behjelpelig med det. Men det kan du jo ikke vite, du kjenner meg jo ikke... "JuST SaYiNG" Anonymkode: 91798...93b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 Siden du har overgangsstønad, har du mulighet til å ta mer utdannelse, så du lettere får jobb? Da jeg hadde overgangsstønad, startet jeg å studere, og fikk jo full overgangsstønad og fult studielån. Så hadde jo god økonomi da, og da jeg var ferdig med å studere, fikk jeg jobb som var bra betalt. Anonymkode: 002fa...403 4
CAPS LOCK Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man kan ikke gå eller begjære seg personlig konkurs som vanlig lønnsmottaker eller mottaker av trygdeytelser. Anonymkode: 957e6...060 Jo. Det kan man, for konkursloven skiller ikke mellom ulike skyldnere. Den sier i § 60 at "Er skyldneren insolvent, skal vedkommendes bo tas under konkursbehandling når det begjæres av skyldneren eller en fordringshaver." Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) - Kapittel VIII. Konkursåpningen. - Lovdata
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 CAPS LOCK skrev (3 minutter siden): Jo. Det kan man, for konkursloven skiller ikke mellom ulike skyldnere. Den sier i § 60 at "Er skyldneren insolvent, skal vedkommendes bo tas under konkursbehandling når det begjæres av skyldneren eller en fordringshaver." Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) - Kapittel VIII. Konkursåpningen. - Lovdata Men dette handler vel om frivillig gjeldsordning? TS nevnte ikke noe om dette. Anonymkode: 957e6...060 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siden du har overgangsstønad, har du mulighet til å ta mer utdannelse, så du lettere får jobb? Da jeg hadde overgangsstønad, startet jeg å studere, og fikk jo full overgangsstønad og fult studielån. Så hadde jo god økonomi da, og da jeg var ferdig med å studere, fikk jeg jobb som var bra betalt. Anonymkode: 002fa...403 Jeg har avsluttet studie før jeg ble gravid. Har litt igjen hos lånekassen, men den gjelden kan jeg heldigvis flytte på en annen tidspunkt når det ikke passer. Hvis jeg hadde startet på en ny, hadde lånekassen dekket dette for meg tross alt for gjelden? Anonymkode: 91798...93b
CAPS LOCK Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dette handler vel om frivillig gjeldsordning? TS nevnte ikke noe om dette. Anonymkode: 957e6...060 Nei. Lovteksten jeg siterte sier uttrykkelig konkurs: "Er skyldneren insolvent, skal vedkommendes bo tas under konkursbehandling når det begjæres av skyldneren eller en fordringshaver."
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 Slutt å len deg på staten og skattebetalere og rydd opp selv i ditt eget rot. Alle i Norge har mulighet for å få utdannelse som som regel fører til greit betalte jobber. NAV trenger vel ikke opplyse deg om at du må søke jobber… Og får du ikke jobb i det du er utdannet i etter fem år med forsøk så må du faktisk omskolere deg. Ikke skyld på alle andre. Rydd opp selv, opplys deg selv og ta ansvar. Anonymkode: 901d8...95f 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har avsluttet studie før jeg ble gravid. Har litt igjen hos lånekassen, men den gjelden kan jeg heldigvis flytte på en annen tidspunkt når det ikke passer. Hvis jeg hadde startet på en ny, hadde lånekassen dekket dette for meg tross alt for gjelden? Anonymkode: 91798...93b Det kommer litt an på. Ønsker du å starte på en ny utdannelse? Du har vel et max antall år du kan få støtte til, og så vet jeg ikke om det er begrensninger når det gjelder å ta et nytt studie, men det kan du jo spørre Lånekassen om. Anonymkode: 957e6...060
Snublefot62 Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 CAPS LOCK skrev (18 minutter siden): Jo. Det kan man, for konkursloven skiller ikke mellom ulike skyldnere. Den sier i § 60 at "Er skyldneren insolvent, skal vedkommendes bo tas under konkursbehandling når det begjæres av skyldneren eller en fordringshaver." Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) - Kapittel VIII. Konkursåpningen. - Lovdata Joda. Og så jobber boet med å få oversikt over gjeld, verdier og inntekter. Og når en ser at gjelda overstiger verdier og inntekt så avslutter boet med at de ikke kommer i mål eller at det ikke er nok penger til å betale gebyr for bobehandlingen. Og etterpå er gjelda fortsatt der. Og kravene går fortsatt på personen. Så i realiteten har det ikke blitt noe bedre. Tvert i mot. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå