AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Jeg og min mann har hele tiden vert enig om at vi skal ha minst mulig bilder av våre barn på 1,5 og 8 på Sosiale medier, vi delte når de var født med bilde og et bilde i året før jul,noe mer ønsker ikke vi. Men nå i sommer har de vert en uke hos svigerforeldrene mine og svigermor har lagt ut 50 bilder av dem på facebook og instagram, og jeg mener de ikke respektere våre ønsker, min mann prøvde og snakke med henne, og nå har vi ikke hørt fra henne på flere uker, sivgerfar har vi snakket med og han har også vert innom flere ganger,men svigermor kommer ikke, jeg har sendt melding ,ringt henne ,men hun svarer ikke og sa at mannen/sønnen hennes mente ikke noe vondt med det,men at vi ikke ønsker og ha massevis av bilder av barna på nett. Hva synes dere vi bør gjøre videre? bare la henne være? eller fortsette og ringe og sende sms? Anonymkode: 7430a...e0f 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Rapporter bildene, og fortell svigermor at dersom de ikke kan respektere deres regler får de ikke være alene med barna. Også gjennomfører du, ringer hun og spør om å passe barnebarna svarer du bare at «nei, når du ikke har respekt for våre valg som foreldre og vi ikke kan stole på at du følger våre regler får du ikke passe xxx». Jeg hadde heller ikke gått på besøk før bildene var slettet. Anonymkode: 733ef...192 15 1 2
Gjest Kerrs Pink Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Ja, du må rapportere bildene der de postet. Selvsagt skal de respektere deres valg om dette, noe annet er uakseptabelt. Hadde samme greia med min sviger, jeg sa klart ifra at jeg forventer å bli spurt før de poster bilder. Det endte med at hun nesten aldri sender bilder på snap eller sms til oss heller. Selv om vi er borte hele helga. Alt eller ingenting tydeligvis.. Ja og hu va dritsur noen uker. Så din blir nok ikke blid med det første. Men du MÅ rapportere bildene. Da blir de tatt ned. Dette skal ingen andre enn foreldrene bestemme.
Gjest Kerrs Pink Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Din mann kan gi henne en siste sjanse, skrive sms om at hvis hun ikke selv fjerner bildene så rapporterer dere de. Da får hun tydelig beskjed som hun ikke kan ignorere.
kraftwerk Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 (endret) Rapporter bildene. Hva sier svigerfar? Han holder seg bare unna "konflikt" og vil ikke ta del - eller? Høres jo ut som at svigermoren din ble dødelig fornærmet over denne tilbakemeldingen. Jeg hadde ikke ringt eller sendt flere meldinger, herregud - dette er en godt voksen kvinne, som burde takle å få en beskjed. La hun sitte der å være fornærmet, hun tar nok kontakt til slutt, men sånn drittunge oppførsel fra en eldre kvinne syntes jeg ikke noe om. Nå har du prøvd å ta kontakt flere ganger - nå ligger ballen hos henne. Når dere er på talefot igjen og ting har roet seg, så kan du jo spørre hun om hvorfor hun ignorerte dere i så mange uker. Og legge til at hun må tåle å få en beskjed som gjelder barnebarna hennes, uten at hun skal oppføre seg slik. Det legger ikke et godt grunnlag for videre kontakt, for å si det mildt. Endret 2. august 2022 av kraftwerk 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og min mann har hele tiden vert enig om at vi skal ha minst mulig bilder av våre barn på 1,5 og 8 på Sosiale medier, vi delte når de var født med bilde og et bilde i året før jul,noe mer ønsker ikke vi. Men nå i sommer har de vert en uke hos svigerforeldrene mine og svigermor har lagt ut 50 bilder av dem på facebook og instagram, og jeg mener de ikke respektere våre ønsker, min mann prøvde og snakke med henne, og nå har vi ikke hørt fra henne på flere uker, sivgerfar har vi snakket med og han har også vert innom flere ganger,men svigermor kommer ikke, jeg har sendt melding ,ringt henne ,men hun svarer ikke og sa at mannen/sønnen hennes mente ikke noe vondt med det,men at vi ikke ønsker og ha massevis av bilder av barna på nett. Hva synes dere vi bør gjøre videre? bare la henne være? eller fortsette og ringe og sende sms? Anonymkode: 7430a...e0f Lurer på hva hun hadde sagt om du hadde postet 50+ bilder av henne i alle mulige situasjoner uten å ha spurt henne. Rapporter alle bildene hun legger ut, inkludert brukeren hennes (går ikke det?🤔). Kanskje hun til slutt blir kastet ut av Facebook. Legger aldri ut bilder av barna mine, og etter de ble store nok selv til å bestemme det spør jeg alltid. De vil av og til at noe skal legges ut, av og til ikke. Det er kun bursdager, jul og andre spesielle anledninger det er aktuelt, og jeg respekterer alltid et nei. Barna skal jo lære nettvett, og en av de viktigste reglene syns jeg, er å aldri legge ut bilder av andre uten samtykke! Syns en voksen dame skal klare å følge en slik regel. Anonymkode: 5edf8...571 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Kommenter under bildene; vi ønsker ikke at du publiserer bilder av våre barn på nett, fint om du kan slette de snarest. Så rapporterer du bildene. Dere har gitt beskjed og hun har hatt mulighet til å ordne dette, så da får hun heller tåle en «walk of shame» som alle vennene hennes kan se. Anonymkode: 77582...0d3 4 1 1
C-girl Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Det er faktisk ulovlig å legge ut bilder av andre uten samtykke. Er det lov å ta bilder av andre uten samtykke? Å dele bilder av andre uten samtykke er ulovlig og derfor straffbart. Hovedregelen er at den som er på bildet også er den personen som bestemmer over det. Den som har stilt opp på et bilde er i loven gitt en rett til å bestemme hva som skal skje med bildet. Dette følger av åndsverkloven § 45 c. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Det spørs jo litt om hun har åpen profil eller privat profil på facebook og instagram. Dersom hun har lukket profil ser jeg egentlig ikke problemet. Hvis det kun er venner og familie som ser bildene? Det er jo litt som å ha bildene hengende på veggen hjemme. Jeg har lagt ut koselige bilder av meg og niesen min på instagram. Likt som jeg legger ut bilder av meg og venner, meg og hunden osv. Jeg har lukket profil og det er kun familie og venner som ser det uansett 🤷♀️ Anonymkode: 7c861...2e3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og min mann har hele tiden vert enig om at vi skal ha minst mulig bilder av våre barn på 1,5 og 8 på Sosiale medier, vi delte når de var født med bilde og et bilde i året før jul,noe mer ønsker ikke vi. Men nå i sommer har de vert en uke hos svigerforeldrene mine og svigermor har lagt ut 50 bilder av dem på facebook og instagram, og jeg mener de ikke respektere våre ønsker, min mann prøvde og snakke med henne, og nå har vi ikke hørt fra henne på flere uker, sivgerfar har vi snakket med og han har også vert innom flere ganger,men svigermor kommer ikke, jeg har sendt melding ,ringt henne ,men hun svarer ikke og sa at mannen/sønnen hennes mente ikke noe vondt med det,men at vi ikke ønsker og ha massevis av bilder av barna på nett. Hva synes dere vi bør gjøre videre? bare la henne være? eller fortsette og ringe og sende sms? Anonymkode: 7430a...e0f Send først en skriftlig beskjed om at dere ikke godtar bildedeling. Vent å se om det fortsetter, ta screenshot av alt. Så gir du skriftlig beskjed igjen at om de fortsetter å dele bilder av mindreårige uten tillatelse så anmelder du de. Anonymkode: 8bba4...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 1. Rapporter bildene til insta/fb. 2. Kommenter under bildene at dere har bedt henne ikke dele bilder av barna, og spør hvorfor hun ikke respekterer det. Å bli outet på den måten kan være så pinlig at hun sletter. 3. Dra på besøk til henne og ta masse bilder som ikke er flatterende, f.eks akkurat i det hun stapper gaffel i munnen, rørleggersprekken når hun bøyer seg, grimaser, i det hun kommer fra toalettet ect og post det på fb. 4. Ikke mas om kontakt, når hun tar til vett tar hun kontakt med dere. Anonymkode: 867f4...ca1 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det spørs jo litt om hun har åpen profil eller privat profil på facebook og instagram. Dersom hun har lukket profil ser jeg egentlig ikke problemet. Hvis det kun er venner og familie som ser bildene? Det er jo litt som å ha bildene hengende på veggen hjemme. Jeg har lagt ut koselige bilder av meg og niesen min på instagram. Likt som jeg legger ut bilder av meg og venner, meg og hunden osv. Jeg har lukket profil og det er kun familie og venner som ser det uansett 🤷♀️ Anonymkode: 7c861...2e3 Nei, så lenge foreldrene har sagt det ikke skal deles bilder av barn så skal andre (du, besteforeldre, naboer, venner) respektere det. Har du dine 500 fb-venner på besøk i stua hjemme? Kan de screenshotte og misbruke bildene du har på veggen der? Er bildene på stueveggen din tilgjengelig for hele verden i all fremtid? Neppe. Anonymkode: 867f4...ca1 7 2
Thyra Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det spørs jo litt om hun har åpen profil eller privat profil på facebook og instagram. Dersom hun har lukket profil ser jeg egentlig ikke problemet. Hvis det kun er venner og familie som ser bildene? Det er jo litt som å ha bildene hengende på veggen hjemme. Jeg har lagt ut koselige bilder av meg og niesen min på instagram. Likt som jeg legger ut bilder av meg og venner, meg og hunden osv. Jeg har lukket profil og det er kun familie og venner som ser det uansett 🤷♀️ Anonymkode: 7c861...2e3 Jeg ser egentlig heller ikke problemet så lenge det er nøytrale bilder og private profiler. Men dette må foreldrene få bestemme. Og svigermor må tåle å få en slik beskjed uten å bli pottesur. 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 Thyra skrev (24 minutter siden): Jeg ser egentlig heller ikke problemet så lenge det er nøytrale bilder og private profiler. Men dette må foreldrene få bestemme. Og svigermor må tåle å få en slik beskjed uten å bli pottesur. Problemet er jo at foreldrene ikke ønsker bilder på nett. Da har ingen, heller ikke besteforeldre, rett til å legge ut bilder på nett. Det at bestemoren ikke respekterer dette er veldig dårlig gjort. Anonymkode: f208e...d9e 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det spørs jo litt om hun har åpen profil eller privat profil på facebook og instagram. Dersom hun har lukket profil ser jeg egentlig ikke problemet. Hvis det kun er venner og familie som ser bildene? Det er jo litt som å ha bildene hengende på veggen hjemme. Jeg har lagt ut koselige bilder av meg og niesen min på instagram. Likt som jeg legger ut bilder av meg og venner, meg og hunden osv. Jeg har lukket profil og det er kun familie og venner som ser det uansett 🤷♀️ Anonymkode: 7c861...2e3 Syns foreldrene til niesen din at det er greit at du legger ut bilder av henne da? Det er tusenkronersspørsmålet. For du har ingen rett til å gjøre det uten tillatelse. Anonymkode: f208e...d9e 5 1
Gjest FlyingHigh Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 Stå på ditt! Det er en uting å dele bilder av barn i SoMe. Det er rakende likegyldig om profilen er privat eller om vedkommende som deler har 50 venner. (Som jeg ser noen kommenterer at da er det ikke så farlig). Det handler om respekt for privatliv til noe som ikke kan gi samtykke. Har også en sånn i familien. Deler bilder fullstendig ukritisk. Halvnakne barnebilder av sine voksne barn. Men de er så hjernevasket av henne at de ikke kan si i fra. Jeg er evig takknemlig for at jeg er oppvokst på 90 tallet og ikke blitt utsatt for det dagens barn blir. Jeg tror garantert vi kommer til å se mange rettssaker om brudd på personvern om noen år fra de barna som er 1-10/12 år nå.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 Folk er overhysteriske! Bilder «på nett»? Det går an å legge ut bilder med begrenset tilgang slik at kun de man velger få se dem. Hva er foreldre redde for at kan skje, sånn egentlig? Å være hysterisk av prinsipp, er bare helt sykt! Ingen barn reagerer på at det er delt noen få bilder av dem på ferie! Anonymkode: 135a3...51c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Gi varsel om at dere ønsker de fjernet og at det blir politianmeldelse dersom hun ikke fjerner de. Hun bryter loven ved å legge ut bilder uten samtykke. Anonymkode: 3e12c...141
Gjest FlyingHigh Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk er overhysteriske! Bilder «på nett»? Det går an å legge ut bilder med begrenset tilgang slik at kun de man velger få se dem. Hva er foreldre redde for at kan skje, sånn egentlig? Å være hysterisk av prinsipp, er bare helt sykt! Ingen barn reagerer på at det er delt noen få bilder av dem på ferie! Anonymkode: 135a3...51c Deler du bilder av ungene dine på Internett?? Hadde du likt hvis andre hadde gjort det? Eller av deg usminket og i morgenkåpe? Det handler om respekt. Bilder av barn har INGENTING på Internett å gjøre. Prinsipp og respekt!!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 Tusen takk for alle svar rappoterte alle bildene idag, så håper de er borte imorgen. Mine foreldre spør alltid om lov i alle fall,men de får ikke lov de heller,men de respekterer det. Svigerfar har prøvd mange ganger og si fra at hun ikke skal legge ut bilder da vi ikke ønsker det,men hun gir bare faen i han, han tar også masse bilder av de,men de er kun lagret på ipaden hans eller mobilen han legger aldri ut. og hun har åpen både instagram og facebook, så hvem som helst an se Anonymkode: 7430a...e0f 2 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå