Mooza Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Nå har vi en konflikt i Ukraina som pågår, det murrer mellom serbere og Kosovoalbanere. USA har skapt en inflasjon i verden, det er matkrise og energikrise. Hva gjør den der helevetes Pelosi? joda, den konfliktsøkende gamle ...dama drar på tur til Taiwan og risikerer at Kina og USA går inn i en væpnet konflikt. Javel, - var nå det nødvendig? Er det om å gjøre å lage mest mulig helvete for tiden, eller hva går det i? Har ikke USA nok å deale med, uten at de skal ta på seg enda mer i Asia? De må for all del ta for seg Kina ved en anledning, men da vel de vel først sørge for å produsere noe varer selv, ha litt overskudd på balansen osv. Dette virker bare helt uten styring fra deres side. 18 2
Example Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 (endret) Nå snakker du om USA som et kollektiv. Offisielt ønsker ikke det hvite hus at hun skal reise dit. Det gjør av egen vilje. Om det er for å vise Kina at hun ikke frykter dem, er ikke godt å si. Dette kommer til å gå fint. Kina er veldig flinke til å spille såret. Kanskje like greit at noen har baller til å utfordre nettopp det. Dette kommer ikke til starte noen væpnet konflikt. Kina som stat kommer neppe til å gjøre annet enn å rasle med sablene. Det verste som kan skje er om all oppmerksomheten gjør at noe skjer med Pelosi mens hun er i Taiwan og Kina får skylden for det. Endret 2. august 2022 av Example 14 2
Mooza Skrevet 2. august 2022 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2022 (endret) Example skrev (13 minutter siden): Nå snakker du om USA som et kollektiv. Offisielt ønsker det hvite hus at hun skal reise dit. Det gjør av egen vilje. Om det er for å vise Kina at hun ikke frykter dem, er ikke godt å si. Dette kommer til å gå fint. Kina er veldig flinke til å spille såret. Kanskje like greit at noen har baller til å utfordre nettopp det. Dette kommer ikke til starte noen væpnet konflikt. Kina som stat kommer neppe til å gjøre annet enn å rasle med sablene. Det verste som kan skje er om all oppmerksomheten gjør at noe skjer med Pelosi mens hun er i Taiwan og Kina får skylden for det. Du mener at offisielt ønsker IKKE USA at hun skal reise dit. Nei, men hun gjør det likevel. Jo- de må bare ha baller til å gjøre ulikt, men det er i verden som allerede NÅ har utfordringer. Hvis USA har tenkt å provosere, så bør jo landet stå bak politikken. Nå gjør de ikke det (?) Nå har ei gammel røy sett det som sin egen plikt å markere seg, med hele verden som tilskuere. Uten et "demokratisk" bakteppe. Jeg kan ikke forstå at USA ikke står bak dette, og støtter dette, men at Pelosi likevel gjennomfører med masse militærfly til å eskortere seg, Ergo vil jeg tro at hun har Biden i ryggen, og at hun ikke legger ut på denne ferden alene- Det tenker vel Kina og. Nei. Vi får se. Kina har vært veldig tydelig på at de ikke vil godta dette. Det er ikke så ofte Kina er tydelig, og det er vel èn ting som kinesere ikke liker, og det er å miste ansikt. Så hvis Kina har truet, så vil jeg jo tro at de ser seg nødt til å gjennomføre. Som sagt; Jævla dårlig timing. Endret 2. august 2022 av Mooza 6
Gregarious Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Bare om man antar at konflikthåndtering fungerer best ved unngåelse. Det at faktisk Pelosi ankommer Taiwan kan sende beskjed til Kina at USA ikke er konfliktskye, som teoretisk kan gjør at de utsetter/unngår invasjon av Taiwan. 13 3
Mooza Skrevet 2. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2022 (endret) Gregarious skrev (12 minutter siden): Bare om man antar at konflikthåndtering fungerer best ved unngåelse. Det at faktisk Pelosi ankommer Taiwan kan sende beskjed til Kina at USA ikke er konfliktskye, som teoretisk kan gjør at de utsetter/unngår invasjon av Taiwan. Det er et poeng, men det er også en risiko som involverer langt flere enn to verdensmakter. For å snu det du sier på hodet; USA antar at Kina unngår konflikt. Kanskje Kina vil sende en beskjed tilbake? Og i mellomtiden så sitter vi andre her i verden og ser på at det stadig blir flere konflikter som sender verden ut i elendighet. Endret 2. august 2022 av Mooza 2
Skid_raw Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 (endret) Example skrev (30 minutter siden): Nå snakker du om USA som et kollektiv. Offisielt ønsker det hvite hus at hun skal reise dit. Det gjør av egen vilje. Om det er for å vise Kina at hun ikke frykter dem, er ikke godt å si. Dette kommer til å gå fint. Kina er veldig flinke til å spille såret. Kanskje like greit at noen har baller til å utfordre nettopp det. Dette kommer ikke til starte noen væpnet konflikt. Kina som stat kommer neppe til å gjøre annet enn å rasle med sablene. Det verste som kan skje er om all oppmerksomheten gjør at noe skjer med Pelosi mens hun er i Taiwan og Kina får skylden for det. Tror det er helt okei at Kina reagerer. Mange begynner å bli lei av hegemoniet til USA. Det landet har ikke skjønt at de må løse innenriks problemer før de kan fortelle verden hvordan folk skal og bør leve. USA er på vei ned og hurra for det. Samtidig er dette verdens gang; riker oppstår og går til grunne. Historien viser oss det. Endret 2. august 2022 av Skid_raw 4 1
Example Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Skid_raw skrev (16 minutter siden): Tror det er helt okei at Kina reagerer. Mange begynner å bli lei av hegemoniet til USA. Det landet har ikke skjønt at de må løse innenriks problemer før de kan fortelle verden hvordan folk skal og bør leve. USA er på vei ned og hurra for det. Samtidig er dette verdens gang; riker oppstår og går til grunne. Historien viser oss det. Tror du virkelig det er bedre med et Kina som styrer verden? 17 1
kar90 Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Du burde være jævlig glad for at det fortsatt er frie, demokratiske krefter som ikke lar seg presse og stoppe av noen jævla autoritære diktatorer i øst. Serbia vil bli jevnet med jorden om de går inn i Kosovo. Det er fortsatt vesten som bestemmer, og til tross for at det vokser seg fram en ganske avskyelig, veik, apatisk og feig folkegruppe i vesten som mener vi bare skal sitte passivt i sofaen å se paradise, å la autoritære krefte plukke fra oss den ene friheten etter den andre, så er heldigvis ikke våre ledere der ennå. 13 2 3
Entern Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 kar90 skrev (1 minutt siden): Du burde være jævlig glad for at det fortsatt er frie, demokratiske krefter som ikke lar seg presse og stoppe av noen jævla autoritære diktatorer i øst. Serbia vil bli jevnet med jorden om de går inn i Kosovo. Det er fortsatt vesten som bestemmer, og til tross for at det vokser seg fram en ganske avskyelig, veik, apatisk og feig folkegruppe i vesten som mener vi bare skal sitte passivt i sofaen å se paradise, å la autoritære krefte plukke fra oss den ene friheten etter den andre, så er heldigvis ikke våre ledere der ennå. Godt sagt! 👍 1
Entern Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 Example skrev (6 minutter siden): Tror du virkelig det er bedre med et Kina som styrer verden? Kommunistparadis!!!🥳🥳🥳🥳 Å vent, de har jo markedsøkonomi…og bedriver grov etnisk rensing… Fascistparadis!!!🥳🥳🥳🥳 …? 🤔 4 1
Example Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 (endret) Mooza skrev (53 minutter siden): Du mener at offisielt ønsker IKKE USA at hun skal reise dit. Nei, men hun gjør det likevel. Jo- de må bare ha baller til å gjøre ulikt, men det er i verden som allerede NÅ har utfordringer. Hvis USA har tenkt å provosere, så bør jo landet stå bak politikken. Nå gjør de ikke det (?) Nå har ei gammel røy sett det som sin egen plikt å markere seg, med hele verden som tilskuere. Uten et "demokratisk" bakteppe. Jeg kan ikke forstå at USA ikke står bak dette, og støtter dette, men at Pelosi likevel gjennomfører med masse militærfly til å eskortere seg, Ergo vil jeg tro at hun har Biden i ryggen, og at hun ikke legger ut på denne ferden alene- Det tenker vel Kina og. Nei. Vi får se. Kina har vært veldig tydelig på at de ikke vil godta dette. Det er ikke så ofte Kina er tydelig, og det er vel èn ting som kinesere ikke liker, og det er å miste ansikt. Så hvis Kina har truet, så vil jeg jo tro at de ser seg nødt til å gjennomføre. Som sagt; Jævla dårlig timing. Ikke, ja, manglet et ord der. USA er jo i motsetning til Kina et demokrati (med sine åpenbare svakheter riktig nok). Politikere kan reise på tur ut av landet og trosse anbefalinger. Hvilken agenda Pelosi har er ikke godt å si. Hun har vært engasjert i Taiwan lenge. Samtidig er det mellomvalg snart, og Trump seiler fort opp som kandidat til presidentvalget om to år. Kina var en vinnersak for han den gangen. Ved å skape en form for konflikt med Kina fra demokratenes side kan man utjevne denne vinnersaken hos republikanerne. Å være tøffere mot Kina slår godt an. Å få oppmerksomhet mot Taiwan ka også skremme Kina for å gjøre noe overilt i den retningen. Det blir spennende å se om EU også tør det. Kina liker å plukke ut mindre land og sette de i fryseboksen for fillesaker. En mer felles vestlig front mot slik politikk fra Kinas side kan være lurt. Kina rasler med sablene fordi de er nødt til å gjøre noe for å følge opp retorikken sin. Men de kommer ikke til å gjøre noe mer. Når folk følger flyturen minutt for minutt er det litt komisk. Som at Kina skulle finne på å skyte ned flyet. Helt uaktuelt. Endret 2. august 2022 av Example 6 2
Example Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Kommunistparadis!!!🥳🥳🥳🥳 Å vent, de har jo markedsøkonomi…og bedriver grov etnisk rensing… Fascistparadis!!!🥳🥳🥳🥳 …? 🤔 Noe sånt. Intern kontroll av ytringer i Norge også, slik at man ikke skal se nordmenn som ytrer seg negativt mot Kina og sårer deres følelser. 3 1
Isambard Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 USA bør ikke provosere Kina, men det er ingen reell provokasjon å ganske enkelt besøke Taiwan. Det er bare Kina som skaper seg. De har bestemt seg for å bli provosert for å markere seg. Sånt bør ikke USA gi etter for. 11 1 2
Entern Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 Example skrev (2 minutter siden): Noe sånt. Intern kontroll av ytringer i Norge også, slik at man ikke skal se nordmenn som ytrer seg negativt mot Kina og sårer deres følelser. Jepp.
Mooza Skrevet 2. august 2022 Forfatter #15 Skrevet 2. august 2022 kar90 skrev (1 minutt siden): Du burde være jævlig glad for at det fortsatt er frie, demokratiske krefter som ikke lar seg presse og stoppe av noen jævla autoritære diktatorer i øst. Serbia vil bli jevnet med jorden om de går inn i Kosovo. Det er fortsatt vesten som bestemmer, og til tross for at det vokser seg fram en ganske avskyelig, veik, apatisk og feig folkegruppe i vesten som mener vi bare skal sitte passivt i sofaen å se paradise, å la autoritære krefte plukke fra oss den ene friheten etter den andre, så er heldigvis ikke våre ledere der ennå. Jeg er ikke udelt negativ. jeg er oppvokst på NATO-baser rundt om i verden, og har veldig godt overblikk over hva NATO har utrettet for oss. Men når det er sagt; Afghanistan, Irak, Libya med flere ser jo ikke akkurat bedre ut etter at USA har innført demokrati der. Biden ble jaget med halen mellom bena ut av Afghanistan. Så jeg har kanskje mindre tiltro til at det de utretter faktisk gjør verden bedre. Jeg tror USA er på vei ned, og at de er mindre kompentent enn de en gang var. Jeg tror heller ikke det er udelt humanitet som styrer dem i deres avgjørelser. Det ville jo være naivt. De gjør det de gjør grunnet valg, dollar, bevare vestlig innflytelse...som vi jo er takknemlig for-. Men som sagt; Akkurat nå kunne de spart oss for dette. Og hvilket motiv som styrer dem til enhver tid, det blir etter hvert for meg mer uklart. Og hvis USA har tenkt å krige seg vekk fra at Kina overtar gjennom en verdenskrig, som alle ser ut til å vente på- så vet jeg ikke om det er til alles beste. Det tror jeg kanskje ikke.. Jeg vet ikke om det er verd det. FNs generalsekretær sier at vi er veldig utsatt med atomkrig, som på toppen av den kalde krigen, og jeg ser ikke tegn til at det ser ut til å gå noen annen vei enn feil vei. 1
Example Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 Mooza skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke udelt negativ. jeg er oppvokst på NATO-baser rundt om i verden, og har veldig godt overblikk over hva NATO har utrettet for oss. Men når det er sagt; Afghanistan, Irak, Libya med flere ser jo ikke akkurat bedre ut etter at USA har innført demokrati der. Biden ble jaget med halen mellom bena ut av Afghanistan. Så jeg har kanskje mindre tiltro til at det de utretter faktisk gjør verden bedre. Jeg tror USA er på vei ned, og at de er mindre kompentent enn de en gang var. Jeg tror heller ikke det er udelt humanitet som styrer dem i deres avgjørelser. Det ville jo være naivt. De gjør det de gjør grunnet valg, dollar, bevare vestlig innflytelse...som vi jo er takknemlig for-. Men som sagt; Akkurat nå kunne de spart oss for dette. Og hvilket motiv som styrer dem til enhver tid, det blir etter hvert for meg mer uklart. Og hvis USA har tenkt å krige seg vekk fra at Kina overtar gjennom en verdenskrig, som alle ser ut til å vente på- så vet jeg ikke om det er til alles beste. Det tror jeg kanskje ikke.. Jeg vet ikke om det er verd det. FNs generalsekretær sier at vi er veldig utsatt med atomkrig, som på toppen av den kalde krigen, og jeg ser ikke tegn til at det ser ut til å gå noen annen vei enn feil vei. Du snakker konsekvent om "de", men dette er én person, ikke offisiell politikk. Om Biden, Blinken eller Harris hadde reist snakker vi om noe annet. 6 1
Skid_raw Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 (endret) Example skrev (34 minutter siden): Tror du virkelig det er bedre med et Kina som styrer verden? Trenger ikke å bli det, men USA må bli rystet slik at de skjønner hvilken urettferdighet de er utøvere av i forhold til store deler av verden. Kanskje de blir litt mer jordnære og humane med tiden. Jeg kjøper ikke fiendebildene til USA. Endret 2. august 2022 av Skid_raw 2
Gregarious Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 Mooza skrev (59 minutter siden): Det er et poeng, men det er også en risiko som involverer langt flere enn to verdensmakter. For å snu det du sier på hodet; USA antar at Kina unngår konflikt. Kanskje Kina vil sende en beskjed tilbake? Og i mellomtiden så sitter vi andre her i verden og ser på at det stadig blir flere konflikter som sender verden ut i elendighet. Absolutt, det er umulig å forutse hvordan denne konflikten vil utvikle seg. Men med den informasjonen vi har så kan besøke like godt fungere preventivt som eskalerende. Så om en skal ha sterke meninger mot besøket så bør en kunne sannsynliggjøre at den atferden er farligere ikke bare nå men på langsikt. 2
clyde Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 Skid_raw skrev (1 time siden): Tror det er helt okei at Kina reagerer. Mange begynner å bli lei av hegemoniet til USA. Det landet har ikke skjønt at de må løse innenriks problemer før de kan fortelle verden hvordan folk skal og bør leve. USA er på vei ned og hurra for det. Samtidig er dette verdens gang; riker oppstår og går til grunne. Historien viser oss det. Enig i dette, er kanskje dårlig timing, men på tide at noen viser USA hvor skapet skal stå. 1
Gugglo Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 (endret) Isambard skrev (47 minutter siden): USA bør ikke provosere Kina, men det er ingen reell provokasjon å ganske enkelt besøke Taiwan. Det er bare Kina som skaper seg. De har bestemt seg for å bli provosert for å markere seg. Sånt bør ikke USA gi etter for. Slik Kina ser det er Taiwan en del av Kina. Kina oppfatter de taiwanesere som mener Taiwan er en egen stat som "kriminelle separatister". De har til og med laget en liste over de taiwanesere som mener Taiwan er en egen stat. https://www.aljazeera.com/news/2021/11/5/china-to-hold-taiwan-independence-supporters-criminally-liable Sett fra deres side så er det at Nancy Pelosi flyr til Taiwan et brudd mot deres autoritet over territoriet. Det er som om noen tar seg inn i ditt hus ubedt. Jeg sier ikke det er riktig av Kina (det er det ikke), jeg sier at det er slik de oppfatter det. Ukraina-konflikten har gjort at Russland og Kina samarbeider tettere enn noensinne. Her er fra en samtale mellom Aleksandr Dugin og en kinesisk representant, der de diskuterer 1) Russland støtter et kinesisk angrep på Taiwan 100% 2) hvis Kina går inn i Taiwan så vil Russland forsyne Kina med både våpen, mat, og alt mulig av forskjellig materiell Kina måtte trenge eller ønske 3) Russland og Kina må opprette en pakt som motsvarighet til NATO. https://www.youtube.com/watch?v=Pw3wr9GkaPA USA har gått ut og sagt fra om dette, at Kina nå vurderer på fullt alvor å invadere Taiwan, etter at Russland gikk inn i Ukraina. https://www.tv2.no/nyheter/14959541/ Kina har sagt det rett ut også, at de vil gå til angrep på Taiwan hvis de erklærer selvstendighet. https://www.tv2.no/nyheter/14858526/ Alt dette er en livsfarlig kruttønne. At Pelosi nå dratt til Taiwan er kanskje gnisten som trenges. Dette er livsfarlig. En krig med Kina vil bety en verdensomspennende krig. Jeg tror virkelig ikke mange er klare over hvor farlig situasjonen er nå. Redigert: og nå har Kina varslet en militærøvelse der de vil skyte skarpt. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kina-varsler-militaeroevelse-vil-omringe-taiwan.ilgdaivrO Endret 2. august 2022 av Gugglo Militærøvelse 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå