Gå til innhold

Radiator


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Jeg har sentralfyring(oljefyr i kjelleren i blokka). Radiatoren min har alltid virket og varmet godt, men i år nekter den å bli varm. Jeg skrur opp, men den er like kald. Det går et rør på ca 1,5 meter fra de loddrette rørene(som sikkert fører varmt vann fra oljefyren i kjelleren...) bort til radiatoren min. Det er en liten lunk i røret ca 50 cm fra radiatoren og bort til det loddrette røret.. Hvorfor "stopper" varmen der? Hjelp! Jeg fryser!!! Kan det være den av/på skruen ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være luft i røret? Mener det kan skje med radiatorer og da kommer ikke det varme vannet frem. Hadde det slik og frøs en hel vinter fordi jeg aldri hadde tid til å snakke med vaktmesteren. Du må i tilfelle lufte radiatoren. Er ikke sikker på hvordan dette gjøres, har dere vaktmester kan han sikkert fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lufter radiatoren ved hjelp av en liten ventil. Jeg har en slags nøkkel til den ventilen og har luftet radiatoren. Du lufter helt til det kommer vann ut. Greitt å ha en liten bøtte eller balje under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan fint være dritt som sitter i røret. Eller at ventilen er ødelagt. Eller at systemet ikke har høyt nok trykk til å nå rundt til alle ovnene. Du får ringe vaktmesteren, han kan fixe sånt!

En ny kran koster omtrent 400,- + arbeid (rørleggere gjør dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint være dritt som sitter i røret. Eller at ventilen er ødelagt. Eller at systemet ikke har høyt nok trykk til å nå rundt til alle ovnene. Du får ringe vaktmesteren, han kan fixe sånt!

En ny kran koster omtrent 400,- + arbeid (rørleggere gjør dette).

Da har du ikke sett min vaktmester.... han er nesten 80 år og får max jobbe 2 timer pr uke. Men takk for tipsene! Skal høre med han uansett, for om røra er fulle av dritt, gjelder vel det sikkert flere av beboerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Problemet trenger ikke ligge i din radiator. Hvis naboene under deg ikke lufter, vil det forplante seg oppover. Vi bor helt øverst og sliter med dette i år. I fjor hadde vi super varme, men i år er det ikke stort mer enn lunkent. Har blitt litt bedre etter at vi hang opp lapp og ba naboene lufte, men tror nesten vi må ta en dør til dør-aksjon med bøtte og luftenøkkel med oss.

Men skal en virkelig lufte så mye at en kvitter seg med ca en halv liter vann? Selv bruker jeg ås toppe når spruten står og har mer enn nok med å få skrudd igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lappen spm henger her i blokka mi står det i allefall at man skal lufte ut ca en halv liter med vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...