Gå til innhold

Selge leilighet, felleskostnader

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et boligbyggelag og vi foretar avregning for både kjøper og selger på overtagelsetidspunktet. Dette trodde jeg alle boligbyggelag gjorde. Vårt system ordner dette når dato er spesifisert, både for felleskostnader, avdrag, renter og evt strøm internett o.l

Anonymkode: a382d...1d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
vanskapning skrev (På 2.8.2022 den 14.48):

Jeg har ikke misforstått, nei. Jeg har vært veldig nøye med å sjekke alle kostnader, så jeg er helt sikker på at det er dette megler opplyste om. Megler har forøvrig opplyst feil angående andre ting jeg har spurt om også, men jeg regnet med at han i det minste hadde oversikt over det økonomiske. 

I overtakelsesprotokoll har kjøper og selger bekreftet at fullt oppgjør er innbetalt og at overtakelse kan finne sted, ellers er det ikke nevnt noen økonomiske aspekter i protokollen. 

Jeg har en god tone med selger og skal selvfølgelig betale selger nå når jeg har fått klarhet i at jeg har blitt feilinformert, men jeg fant minimalt om dette ved et Google-søk og tenkte derfor det var greit å spørre på forum 😊

Kan godt hende du har rett angående overtagelsesprotokollen. Så vidt jeg husker, fra jeg solgte for 3 år siden, var det et eget felt på slutten hvor vi la inn anmerkning om avtaler oss imellom. Bl a kjøpers andel av felleskostnad.

Meglere kan du for øvrig ikke regne med har oversikt. Dessverre. Har både lest mye rart i prospekter, og hørt mye merkelig komme ut av munnen på eiendomsmeglere.

Anonymkode: 92eac...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 17.12):

Jeg jobber i et boligbyggelag og vi foretar avregning for både kjøper og selger på overtagelsetidspunktet. Dette trodde jeg alle boligbyggelag gjorde. Vårt system ordner dette når dato er spesifisert, både for felleskostnader, avdrag, renter og evt strøm internett o.l

BOB gjør ikke det! Jeg kjøpte en BOB-leilighet for halvannet år siden og der ble husleien gjort opp mellom meg og selger uten innblanding av verken megler eller BOB.

Anonymkode: 662e7...f9b

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har kjøpt og solgt har dette alltid blitt gjort uten innblanding av megler eller boligbyggelag.

Anonymkode: 9d214...85c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 17.12):

Dere er nok unntaket. Har jobbet i boligbyggelag samt eid og solgt i borettslag knyttet til annet boligbyggelag, og ingen av disse avregnet fellesutgifter på vegne av selger og kjøper. Med mindre det var tvangssalg, der er det andre rutiner. 

Anonymkode: 063ec...604

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett vesentlig spørsmål: om du selger leiligheten med overtakelse f.eks den 5. i en måned, ville du da gladelig og helt uten protester betalt felleskostnadene for kjøper? Ville du syntes det var helt rett og rimelig at du skulle betale ned på fellesgjelden som noen andre har overtatt? for vaktmestertjenester noen andre får nytte av? 

Anonymkode: 12cc6...38f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...