Gå til innhold

Selge leilighet, felleskostnader

vanskapning

Anbefalte innlegg

Jeg overtok leilighet 17. Juni. Nå mener selger jeg skal betale felleskostnader fra 17. Juni og ut måneden. Jeg snakket med megler før overtakelse som sa selger er ansvarlig for felleskostnader ut måneden, og fant dette på nettsiden til usbl : "

Hovedregelen er at boligkjøper er ansvarlig for fellesutgifter hvis overtakelsen faller på den 1. i måneden. Er overtakelsen gjennomført på andre datoer enn den 1. i måneden, er det boligselger som er ansvarlig for at fellesutgiftene er dekket før Usbl kan gjennomføre eierskiftet.

Usbl foretar ingen avregning mellom partene, og eventuelle andre avtaler om fellesutgiftene må varsles til Usbl."

Det er ikke snakk om den største summen, men syns det er litt urimelig av selger å komme med dette nå. Jeg har hatt en del uforutsette utgifter i det siste også, og dette var ikke en utgift jeg hadde sett for meg siden megler sa det er selgers ansvar. Hva hadde dere gjort og hva er vanlig å gjøre med betaling av felleskostnader når man overtar leiligheten midt i måneden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva står i kjøpekontrakten som du har signert? Meg bekjent er det vanlig å avtale et pro-et-contraoppgjør på utgifter og inntekter slik at man betaler fra overtakelsesdatoen.

Anonymkode: 9d6ea...f90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslagene gjør ikke denne fordelingen ( de forholder seg til hver måned) men det er helt vanlig at man ved overtagelse avregner slike ting mellom selger/kjøper når den overtagelsen skjer midt i en periode.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selger har jo rett, du betaler selger det selger har forskuddsbetalt. Selger skal altså ha fra den 17. og ut måneden. Dette skulle megler ha tatt med i oppgjøret, noe megler altså ikke har gjort. 

Anonymkode: 10f24...96b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selger er ansvarlig for å betale regningen, og så betaler du din del til ham. 

Anonymkode: b3dea...3a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du at selger skal dekke dine fellesutgifter? Det er helt vanlig å motregne dette på overtakelsen, med mindre annet er avtalt.

Det USBL skriver er for øvrig korrekt. Overfor dem er selger juridisk ansvarlig. Mulig at det er det megler har svart på?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg overtok også en leilighet i borettslag mot slutten av juni. Selger hadde betalt fellesutgiftene og jeg betalte for den siste uka i juni direkte til selger. Dette er vanlig praksis og det stod også opplyst i kjøpekontrakten. Du får sjekke der hva som står. Fra du overtar så er jo leiligheten og tilhørende utgifter noe du skal betale for og ikke selger. 

Anonymkode: 08cda...dce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger er ansvarlig for at boligselskapet får inn pengene sine. Mens ansvaret for selve utgiften, altså hvem som skal betale hva for faktisk bruk, er avhengig av overtagelsesdato. Tenker du f eks at selger skal betale dine strømutgifter fra den 17. juni og ut mnd og?

Alle som flytter, om det er selger eller kjøper, har uforutsette utgifter. At du ikke har tatt høyde for akkurat denne, viser bare at du er en ny på boligmarkedet. Men betale den må du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er veldig urimelig her. Da jeg kjøpte bolig så betalte jeg så klart fra den dagen jeg tok over boligen. Det er en selvfølge. Selger betalte fra 1. til 17. og jeg fra 17. (altså annen dato hos oss, men bruker din som eksempel). Det er jo en selvfølge at du skal betale fra den dagen du flytter inn. Det er alltid uforutsette utgifter med flytting. Sånn er det bare. Dette er din regning, så betal opp for deg. 

Det som menes er er at selger ikke bare kan drite i å betale fellesutgiftene om de flytter ut før den 1. og boligen selges før den 1. men at overtagelse dato er lengre ut i måneden. Altså selger skal betale den regningen og stå for alle regninger frem til overtagelse, også må det gjøres et privat oppgjør mellom selger og kjøper i ettertid. 
Det er ikke slik at du kjøper en bolig og flytter inn dagen etter. Selv om at du som selger har solgt og bor et annet sted, så er du fortsatt økonomisk ansvarlig for din solgte bolig frem til overtagelse dato så fremt ikke noe annet er avtalt med kjøper. 

Så dette er din regning, slutt å være vanskelig og betal opp for deg. Tenk deg hvor stress det er for selger når du ikke gjør opp for deg. Jeg var på den andre siden som kjøper, hadde en selger fra helvete som nektet å betale ubetalt kommunal avgift på mange tusen, for hun hadde et "ikke mitt hus - ikke mitt problem lengre" tankegang rundt det. Jeg måtte true med anmeldelse og sende megler på henne flere ganger for å få pengene for hennes regninger. For hun gjorde nettopp dette, betalte ikke fra den dagen hun flyttet ut, men jeg fikk ikke overtagelse dato før nesten 2 mnd etter kjøp fordi hun var på ferie. Men hun betalte ikke i mellomtiden, som var avtalt i kontrakten. 

Anonymkode: e20f6...241

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er riktig avgjøres av kjøpekontrakten. Dersom det ikke står noe om felleskostnader i den, er ikke kjøper ansvarlig før ved forfall av neste måned/termin. Vil anta det er brukt en standardkontrakt som regulerer forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er du som er urimelig. Du skal betale dine dager til selger ifbm overtakelsen. Meglerne pleier ikke å ta dette som en del av oppgjøret. Står også helt sikkert i kontrakten. 

Anonymkode: 87b8f...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal du betale fra overtakelsesdaro. På alle boliger jeg har kjøpt har vi gjort opp dette på overtakelsen, dårlig av megler at det ikke ble gjort med en gang. Vi flyttet nylig, og oppgjør av fellesutgifter/kom.avgifter var et eget punkt i overtakelsesprotokollen for begge boliger.

Anonymkode: 59b52...3f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige er vel at selger betaler inntil du tar over. Tar du over den 17 så betaler du fra den 17. Dårlig jobb av megler å ikke spesifisere dette.

Jeg hadde selvsagt betalt for meg uansett, snylter ikke på andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe i kontrakten angående dette, den har jeg finlest mange ganger og var også derfor jeg spurte megler om dette før overtakelse og megler sa at det er selger som skulle betale det og at det var det som var vanlig praksis ved boligsalg i borettslag. Det er ikke før i dag selger har kontaktet meg angående dette så det er ikke slik at jeg har nektet å betale 😅 skal selvfølgelig betale summen til selger, trodde bare at megler hadde riktig i at dette var vanlig praksis, men tydeligvis ikke 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vanskapning skrev (Akkurat nå):

Det står ikke noe i kontrakten angående dette, den har jeg finlest mange ganger og var også derfor jeg spurte megler om dette før overtakelse og megler sa at det er selger som skulle betale det og at det var det som var vanlig praksis ved boligsalg i borettslag. Det er ikke før i dag selger har kontaktet meg angående dette så det er ikke slik at jeg har nektet å betale 😅 skal selvfølgelig betale summen til selger, trodde bare at megler hadde riktig i at dette var vanlig praksis, men tydeligvis ikke 🤷‍♀️

Du må ha misforstått. Sjekke overtakelseprotokollen, du skal ha fått kopi av den. Det er absolutt ikke vanlig praksis at selger betaler etter at kjøper har tatt over bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
vanskapning skrev (Akkurat nå):

Synes du godt kan klage på den megleren for det burde han ha opplyst om. :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha misforstått. Sjekke overtakelseprotokollen, du skal ha fått kopi av den. Det er absolutt ikke vanlig praksis at selger betaler etter at kjøper har tatt over bolig. 

Jeg har ikke misforstått, nei. Jeg har vært veldig nøye med å sjekke alle kostnader, så jeg er helt sikker på at det er dette megler opplyste om. Megler har forøvrig opplyst feil angående andre ting jeg har spurt om også, men jeg regnet med at han i det minste hadde oversikt over det økonomiske. 

I overtakelsesprotokoll har kjøper og selger bekreftet at fullt oppgjør er innbetalt og at overtakelse kan finne sted, ellers er det ikke nevnt noen økonomiske aspekter i protokollen. 

Jeg har en god tone med selger og skal selvfølgelig betale selger nå når jeg har fått klarhet i at jeg har blitt feilinformert, men jeg fant minimalt om dette ved et Google-søk og tenkte derfor det var greit å spørre på forum 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du ha oppfattet feil. Ja: Selger er ansvarlig for å betale felleskostnadene, men avgrening ift. overtakelsen må du jo stå for (det holdes utenfor oppgjøret). 

Anonymkode: a4e07...940

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...