Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på å slå av sikringen for varmtvannsbereden, slik at jeg kan spare strøm. (Bor i sone2, altså det dyreste området for strøm for tiden.) 

Er det noe fare med dette? 

Anonymkode: f6544...c12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bakterie vekst i vannet, så du ender opp med å måtte kjøpe en helt ny tank og sitte igjen syk av forgiftet vann

Du blir syk og blakkere

Anonymkode: 7ed5e...a1d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er som å pisse i buksene i Troms midt i januar 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mange år i Hellas, og der skrur alle på varmtvannsberederen en liten stund før de skal dusje, ellers er den av. 

De har høyere gjennomsnittsalder enn oss, btw. 

Anonymkode: 6cafd...9ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så at du kan bruke enda mer strøm når du setter den på igjen? Og kanskje få legionella på kjøpet?

Anonymkode: d7d92...d80

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker antagelig mer strøm på å la vannet kjøle seg ned og varme det opp fra romtemperer til varmt igjen, enn på å holde det jevnt varmt. 
I tillegg til at du altså står i fare for å få bakterievekst og bli syk. 

Anonymkode: 5ba7a...132

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bodd mange år i Hellas, og der skrur alle på varmtvannsberederen en liten stund før de skal dusje, ellers er den av. 

Min erfaring fra Hellas (Primært hotell) er at de har varmtvannstanken på taket, og bruker vann oppvarmet av sola til å dusje i. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men der har de vel gassfyrte varmtvannsberedere som er beregnet på å slås av/på? 

Anonymkode: 17240...391

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du bli veldig syk.

Anonymkode: 32c38...2c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når tanken er av nyere type, og har varmet opp vannet, så bruker den jo ikke særlig med strøm. Så du vil nok bruke mye mer strøm på varmtvann ved å slå den av og på etter behov.

Anonymkode: d52dc...b16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring fra Hellas (Primært hotell) er at de har varmtvannstanken på taket, og bruker vann oppvarmet av sola til å dusje i. 

Jeg snakker om privatboliger. Riktig at mange hotell har soloppvarmet vann. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men der har de vel gassfyrte varmtvannsberedere som er beregnet på å slås av/på? 

Anonymkode: 17240...391

Det er ikke så mye som er gassfyrt, nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som tok sikringen på varmtvannstanken ved et uhell, det kostet visst sjokkerende mye å varme hele greia opp igjen, i forhold til nedgangen i forbruk mens den sto av. Så det lønner seg bare hvis du har tenkt å slutte med varmt vann. 

Anonymkode: 67ab1...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her.

Takk for svar alle sammen. Ser ut til at planen min ikke var så genial allikevel 😅

Så at varmtvann ligger som nummer 2 på hva som trekker strøm, så jeg følte selv at jeg var litt lur. 

Ser den, men mange gjør feil her. Mange slår også av panelovner under vinduer, siden vinduene trekker og ovnen står og trekker strøm hele tiden. Men dette er også dumt, for uten ovnen oppstår det fort kondens og folk får fuktskader ved vinduer, som er svindyrt å reparere. Samme med de som har tykke gardiner og tepper foran vinduer som trekker mye

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok å slå av vartvannsberederen for korte perioder, som i et par timer. Temperaturen bør ikke gå under 70 grader (pga fare for legionella). Du bruker også strøm på varme opp vannet igjen, så om du skrur den av så lenge at vannet har tid til å bli kaldt, er det kontraproduktivt. Men å skru den av en time eller to, når det er pristopp i strømmen, det kan være helt ok. 

Vi har tipper, og kan følge med når prisen er verst, og tanken vår holder fint på varmen så vi kan slå den av et par timer når det er som verst. 

Anonymkode: c65f2...63e

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på å slå av sikringen for varmtvannsbereden, slik at jeg kan spare strøm. (Bor i sone2, altså det dyreste området for strøm for tiden.) 

Er det noe fare med dette? 

Tja, om den skrus av i lang tid er det såklart mulig. men jeg tenker det da er lurt å tømme ut vannet også. Om den bare skrus av noen dager så får man problematikken med vann som ikke er varmt nok over tid (legionellabakterier) samt at den vil begynne å kompensere for varmetapet straks den skrus på. Ellers, på den tiden av året det varmes opp i huset, så har det ikke noe å si om den er på om det samtidig varmes opp med termostatstyrte panelovner eller gulvvarme. Det lille varmetapet fra den (den er en termos) gjør bare at det andre utstyret står mindre på. Det store energisluket er når den skal varme opp nytt kaldt vann som tilføres etterhvert som det varme forbrukes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er helt ok å slå av vartvannsberederen for korte perioder, som i et par timer. Temperaturen bør ikke gå under 70 grader (pga fare for legionella). Du bruker også strøm på varme opp vannet igjen, så om du skrur den av så lenge at vannet har tid til å bli kaldt, er det kontraproduktivt. Men å skru den av en time eller to, når det er pristopp i strømmen, det kan være helt ok. 

Vi har tipper, og kan følge med når prisen er verst, og tanken vår holder fint på varmen så vi kan slå den av et par timer når det er som verst. 

Men da blir det et regnestykke på om det lønner seg. En tank som bare skal holde på varmen mens det er dyr strøm, bruker ikke så mye strøm. Mens en tank som skal varme opp vann som har synket noen grader, bruker mer strøm, selv om det er på et bedre prismessig tidspunkt. Vinninga kan gå opp i spinninga

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da blir det et regnestykke på om det lønner seg. En tank som bare skal holde på varmen mens det er dyr strøm, bruker ikke så mye strøm. Mens en tank som skal varme opp vann som har synket noen grader, bruker mer strøm, selv om det er på et bedre prismessig tidspunkt. Vinninga kan gå opp i spinninga

Det var akkurat det jeg skrev... at om temperaturen synker, bruker man gjerne mer strøm på å varme den opp... 

Men om man derimot bare slår den av en kort stund, så vannet ikke får tid til å bli noe særlig kaldt, så kan det svare seg..

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en stor tank og lite forbruk. I vinter da det var som dyrest, skrudde vi den av på dagtid, og på på kvelden. Regnestykket gikk i pluss for vår del, den varma seg opp igjen når det var billigere på natta. Legionella tar tid å utvikle, skjer ikke på en dag. Nå har vi installert smart bereder som gjør det samme; varmer ikke når det er som dyrest, så nå trenger vi ikke gjøre det manuelt. 

Anonymkode: 21d1e...d56

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men om du tømmer den ved at hele familien dusjer rett før en pristopp kan det lønne seg å ikke varme opp vannet akkurat i pristoppen. 

Anonymkode: b863c...f29

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...