Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at ledere får bedre betalt enn de andre ansatte.

Det er fordi en leder må ta ansvar og avgjørelser og attpåtil ofte får pes for det de bestemmer.

Mens på hjemmebane, der påtar damene seg denne jobben uten å mukke, mens mannen lener seg tilbake og lar kvinnen ta styring, helt uten å betale henne for det eller på annet vis kompensere.

Er det rart kvinner går lei?

Anonymkode: de3b9...199

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe.. "Kvinner påtar seg uten å mukke".. om hun påtar seg det uten å mukke, så har hun da valgt det selv, og har seg selv å takke om hun går lei. 

Her i heimen er det overhodet ikke sånn, her er jeg og mannen like involvert i ledelsen av Familien AS. 

Anonymkode: 1565d...7fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her "leder" vi sammen. Enten gjennom diskusjon, eller at vi vet hvor vi har den andre, har ansvar for ulike områder. Og ofte er man jo alene med hus og hjem noen timer.

Slik var det i oppveksten og, kanskje med unntak av at de hadde hver sine områder de var "leder" for, mens jeg og mannen overlapper mer. 

Er bare her inne jeg leser om tafatte menn, og det tredje skiftet. 

Anonymkode: 6b82c...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her i heimen er det overhodet ikke sånn, her er jeg og mannen like involvert i ledelsen av Familien AS. 

Bra :) 

Leste bare om en som sa at mannen hadde bestemt at hun skulle bestemme. Og min erfaring er at menn prøver å presse kvinner til å bestemme. Ofte under påskudd av at det er ‘feminisme’. Feminisme, my ass. Det at kvinner gjør drittjobber gratis er ikke feminisme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja, det samme har slått meg :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst ? 

Reddit skriver en del om det, og egentlig de fleste forumer jeg har vært innom. 

Det er ikke sånn at ting ikke skjer bare for at du ikke opplever det i hverdagen liksom. 

Anonymkode: 3a34f...7e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her "leder" vi sammen. Enten gjennom diskusjon, eller at vi vet hvor vi har den andre, har ansvar for ulike områder. Og ofte er man jo alene med hus og hjem noen timer.

Slik var det i oppveksten og, kanskje med unntak av at de hadde hver sine områder de var "leder" for, mens jeg og mannen overlapper mer. 

https://forskning.no/likestilling-barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn/mor-tar-mer-ansvar-for-barna-enn-far-selv-i-likestilte-par/317816

Google det, så finner du mer.

Anonymkode: 0b115...14a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehe.. "Kvinner påtar seg uten å mukke".. om hun påtar seg det uten å mukke, så har hun da valgt det selv, og har seg selv å takke om hun går lei. 

Feil. Dette blir for enkelt. Kvinnen tar ansvaret fordi hun skjønner at det må gjøres og tar ansvaret som mannen overser. Mange menn er blinde for alt som må organiseres, planlegges, følges med, snakkes om, avgjøres og gjennomføres. Noen bruker i tillegg sin egen inkompetanse som pressmiddel for at kvinnen skal ta ansvaret. Når man da har barn, hjem, lån og andre store forpliktelser er det ofte ikke rom for å oppdra mannen til å oppføre seg som en voksen. Så kvinnen tar det fordi hun ikke har noe valg. 

Anonymkode: c34fe...150

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst ? 

Det er ikke sånn at ting ikke skjer bare for at du ikke opplever det i hverdagen liksom. 

Jeg er ikke på andre forum :)

Så ja, jeg viste til mitt virkelige, 40 år gamle liv. Som datter, kone, venninne og kollega. 

AnonymBruker
Skrevet

Bra :) 

Leste bare om en som sa at mannen hadde bestemt at hun skulle bestemme. Og min erfaring er at menn prøver å presse kvinner til å bestemme. Ofte under påskudd av at det er ‘feminisme’. Feminisme, my ass. Det at kvinner gjør drittjobber gratis er ikke feminisme. 

Så du laget en tråd som antyder at det er sånn for flertallet av kvinner, basert på hva du har hørt én person si..? 

Jeg kjenner vel ingen som har dette "tredje skiftet" lagt på kvinnen. Hvor er det disse folkene er ifra egentlig? Kanskje det er vanligere noen steder i landet enn andre, men altså, jeg kjenner ingen som har det sånn. Blant alle mine venner og bekjente og slektninger er det nå helt vanlig at begge foreldre deler på organiseringen av familien. Greit nok at noen deler opp slik at en forelder er ansvarlig for å passe på skifteklær i barnehagen, mens den andre er ansvarlig for å passe på bursdagsgaver og sånt, men jeg kjenner virkelig ingen som har det sånn at det er ho mor som styrer alt med unger og husarbeid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst ? 

Vi er mange som ikke er vant med det.

Du må huske at de som ikke opplever problemer, stort sett heller ikke drar til KG eller reddit for å klage.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Linken din: hun har intervjuet tolv, jeg gjentar: tolv, par. Det er ikke mange. Det er faktisk så få at det er direkte dårlig forskning å dra konklusjoner ut fra det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil. Dette blir for enkelt. Kvinnen tar ansvaret fordi hun skjønner at det må gjøres og tar ansvaret som mannen overser. Mange menn er blinde for alt som må organiseres, planlegges, følges med, snakkes om, avgjøres og gjennomføres. Noen bruker i tillegg sin egen inkompetanse som pressmiddel for at kvinnen skal ta ansvaret. Når man da har barn, hjem, lån og andre store forpliktelser er det ofte ikke rom for å oppdra mannen til å oppføre seg som en voksen. Så kvinnen tar det fordi hun ikke har noe valg. 

Anonymkode: c34fe...150

Tull og tøys!

Menn er like kapable som kvinner. At dere lar dere tråkke på og utføre drittjobben, slik at lille gosse mannen kan slappe av og ‘ikke se’, er deres eget valg. 

Ikke forvent at ungene får respekt for dere av det heller.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slik har det i stor grad vært hos oss også, heldigvis. Men typisk nok var det mor som til enhver tid hadde best oversikt over logistikk og hva barna trengte av klær og utstyr til enhver tid 🙈;)

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pleide å få mye kjeft for dette selv. Dette var en slik ting som høylytt ble sagt hjemme. At hun rotet som en full tenåring var visst uviktig, og at jeg da mente hun kunne rydde sitt eget rot. Noe som etterhvert gikk over i hevntokter fra henne hvor mange av mine ting ble ødelagt. I ren hevnlyst ødela hun en over 100 år gammel hatt som jeg fikk av min bestefar da han døde.

Men så lenge hun kunne rote og mannen få kjeft for ikke å rydde... Hvem bryr seg da.

EDIT: Jeg må legge til at hun ryddet mye. Hun var ikke lat eller noe, men hun laget jo forferdelig mye jobb for seg selv, og det syntes jeg hun kunne rydde selv.

Endret av nisselue
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du laget en tråd som antyder at det er sånn for flertallet av kvinner, basert på hva du har hørt én person si..? 

Jeg kjenner vel ingen som har dette "tredje skiftet" lagt på kvinnen. Hvor er det disse folkene er ifra egentlig? Kanskje det er vanligere noen steder i landet enn andre, men altså, jeg kjenner ingen som har det sånn. Blant alle mine venner og bekjente og slektninger er det nå helt vanlig at begge foreldre deler på organiseringen av familien. Greit nok at noen deler opp slik at en forelder er ansvarlig for å passe på skifteklær i barnehagen, mens den andre er ansvarlig for å passe på bursdagsgaver og sånt, men jeg kjenner virkelig ingen som har det sånn at det er ho mor som styrer alt med unger og husarbeid. 

Neida, jeg har lest sikkert nesten tusen tråder om det samme her inne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så ja, jeg viste til mitt virkelige, 40 år gamle liv. Som datter, kone, venninne og kollega. 

Poenget mitt er at om noen tar opp et problem, så kan jo problemet være reelt selv om ikke akkurat du eller dine nærmeste er plaget med det, og det å si at: dette er ikke et problem fordi jeg ikke opplever det er lite nyttig i diskusjonssammenheng, 

Eksempelsvis: sult i verden finnes ikke for alle jeg kjenner blir mett hver dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (Akkurat nå):

Slik har det i stor grad vært hos oss også, heldigvis. Men typisk nok var det mor som til enhver tid hadde best oversikt over logistikk og hva barna trengte av klær og utstyr til enhver tid 🙈;)

Jeg er nøyere, så også her tar jeg det. Og hadde jeg ikke likt oppgaven ville vi delt, eller den ville havnet hos han. 

Mannen har blant annet oversikt over hva vi har av mat i skap og på kjøl, og ajourholder oversikter over hva som må fylles opp. 

For meg er alt slikt en del av en total. Ting ville vært vanvittig slitsomt hvis begge skulle kunnet alt like godt. Så er ikke akkurat det at alt er delt 50-50 jeg viser til når jeg snakker om at vi stiller likt som ledere. 

Skrevet

Når man velger å lede så må man ta konsekvensene av det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt er at om noen tar opp et problem, så kan jo problemet være reelt selv om ikke akkurat du eller dine nærmeste er plaget med det, og det å si at: dette er ikke et problem fordi jeg ikke opplever det er lite nyttig i diskusjonssammenheng, 

Eksempelsvis: sult i verden finnes ikke for alle jeg kjenner blir mett hver dag. 

Nå svarte jeg på et HI som generaliserte at det var slik i alle hjem.

Så er mitt svar at jeg aldri har opplevd det selv, så så vanlig kan det ikke være :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...