Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå var vel greia at alle andre enn TS var plasser sammen med den de var i par med, eller noen andre de kjente. 
Det var kun TS som var plassert blant kun ukjente, og med en tanke om at hun kunne bedrive litt eldreomsorg, siden det er det hun jobber med. 

De fleste av oss i par har ikke behov for å måtte sitte sammen i selskap. Men spesielt når man er den som kjenner få/ingen, er det naturlig å bli plassert sammen med noen man kjenner, dersom vertskapet velger å splitte opp par. 

Sånn sett hadde det jo vært bedre om TS og mannen hadde byttet plass. Han kjente jo mange der, og hadde sikkert kjent disse tantene også. Mens hun da kunne sittet sammen med hans familie, som hun kjente.

Anonymkode: 23808...9f4

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hele familien til mannen var plassert ved hverandre. Jeg kjente ingen andre. Om jeg måtte sittet ved siden av svigermor, så hadde jeg ikke sutret. Poenget var at jeg ikke ønsket å underholde to ukjente og ikke sitte nær noen jeg kjente. 

Single bør selvsagt også få sitte med noen de kjenner, og ikke plasseres der det må "tettes igjen".

Anonymkode: bef84...f6e

Det er jo nettopp dette som er helt vanlig for sånne som meg- voksne, single som kan plasseres hvor som helst der det trengs en person for å få bordplasseringen til å gå opp. Majoriteten av bryllup/runde dager ect med bordplassering sitter jeg med noen jeg ikke kjenner, ofte en 16 år gammel fetter, en 85 år gammel grandtante, arbeidskollegaen til den delen av brudeparet jeg kjenner minst ect. For oss som ikke er del av et par er dette normalen, ingen sier noe på det, det er forventet at det er greit. Men ts klarer seg ikke uten kjentfolk eller mannen i et skarve selskap, og det syns jeg er latterlig. 

Anonymkode: e22e5...051

• Liker 4

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hørtes ikke ut som om det var vondt ment fra henne, hun ble jo tydelig litt stresset, og ordnet jo opp. Men korttenkt å forvente at du er på jobb på fritiden, ja. 

Personlig liker jeg når par splittes, og å møte nye mennesker. Gøy å snakke med nye, og mannen plaprer jeg jo med daglig. 

Egentlig synes jeg du var ganske frekk når du krever å få endret bordsete. I stedet for å bare tenke ditt, og gjennomføre. Det ville i alle fall jeg gjort. 

Anonymkode: 1bf1c...7d3

Du må bare huske at selv om du synes det er gøy, så er det mange andre som synes det er ekstremt ukomfortabelt og mentalt slitsomt, å måtte forholde seg til kun "nye" (les: ukjente) mennesker. For dem gjør det at de sitte på nåler hele kvelden, og bare venter på at den er over, så de kan komme seg hjem. 
Så, om vertskapet ønsker at gjestene skal ha en hyggelig kveld, så bør ALLE kunne få sitte sammen med minst en de kjenner godt og er trygg på. 
Og i mange familieselskaper, der det er naturlig å ha med kjærester og samboere, så er det ofte disse kjærestene og samboerne ikke kjenner så veldig mange. Det er derfor det ofte er vanskelig å splitte opp par. 

Om jeg blir plassert kun sammen med ukjente, så er jeg avhengig av at de er personer som bruker tid og energi på å trekke meg inn i samtalen. Hvis ikke, ender jeg opp med en middag der jeg sier omtrent 4 ord, og så sitter jeg og forsøker å lytte til andres samtaler mens jeg venter på at tiden går. 

Vi er forskjellige, og det må tas hensyn til at vi har forskjellige behov.

• Liker 6
AnonymBruker

Det er helt ok å si at man ikke driver eldreomsorg på fritiden (det er forbehold egne foreldre etc, ikke andres) og at man synes det er dumt å være den eneste som ikke får sitte med partner. De burde i det minste satt dere begge i enden ved disse tantene.

Men, å true med å gå og ta kaken med seg synes jeg er litt voldsomt til drama. Det går an å være tydelig og bestemt uten å true.

Anonymkode: 9fe41...cba

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo nettopp dette som er helt vanlig for sånne som meg- voksne, single som kan plasseres hvor som helst der det trengs en person for å få bordplasseringen til å gå opp. Majoriteten av bryllup/runde dager ect med bordplassering sitter jeg med noen jeg ikke kjenner, ofte en 16 år gammel fetter, en 85 år gammel grandtante, arbeidskollegaen til den delen av brudeparet jeg kjenner minst ect. For oss som ikke er del av et par er dette normalen, ingen sier noe på det, det er forventet at det er greit. Men ts klarer seg ikke uten kjentfolk eller mannen i et skarve selskap, og det syns jeg er latterlig. 

Jeg har overhodet ikke samme erfaring som deg. Jeg har aldri opplevd å bli behandlet på den måten som singel. Og jeg er 40. Så bytt ut "oss" med "jeg"; at DU har slik bekjentskapskrets betyr ikke at det er sånn det er normalt å behandle enslige. 

Anonymkode: 33d66...c29

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener virkelig at dette er skikkelig dårlig behandling av deg, fra de som har invitert deg. 
Det virker som om de egentlig ikke vil ha deg der, men at du kun er "bordfyll" eller en sånn fjern slektning som ingen egentlig kjenner så godt. (Men alle må invitere) 

Du burde, etter min mening, hatt førsteretten til å sitte i nærheten av noen du kjenner.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg var i rund dag i helgen. Feiret en slektning av mannen (ikke nærmeste familie). Da vi skulle sette oss til bords oppdaget vi at vi ikke satt sammen. Mannen var plassert sammen med kjente/sin familie. Jeg var plassert på enden på motsatt side. Vi trodde det var en forveksling kanskje. Jeg kjente ingen på motsatt side og alle andre satt i par/med bekjente. Var plassert sammen med to eldre tanter av jubilanten. Konen til jubilanten virket strålende fornøyd da hun forklarte oss bordsettingen. Jeg var plassert med disse to tantene da hun ene roter litt og hun andre hører dårlig, nettopp fordi jeg jobber med eldre. Hun tenkte rett og slett at jeg kunne underholde de/tilpasse kommunikasjonen. 

Jeg ble rimelig forbanna og tok henne til side (ønsket ikke skape oppspinn). Ga klar melding om hva jeg synes og at jeg ikke var på jobb på egen fritid. Sa også rett ut at jeg syns det var en direkte frekk bordsetning. Vi hadde kjørt 50min for å komme til selskapet, jeg hadde bakt med kake og vi hadde kjøpt gave. Sa at vi kom til å gå, ta kake og gave med oss om ikke hun fant plass til meg med min mann. 

Hun stresset litt, beklaget seg ikke, men klarte å skvise inn en plass til meg med mannen og hans familie. 

I ettertid har jeg tenkt jeg kanskje overreagerte? Min mann sier jeg ikke gjorde det, han syns det var skillelig lite gjennomtenkt og frekt. 

Jeg pratet så vidt med disse to tantene senere på kvelden. Hun son hørte dårlig virket direkte frekk. Så hun himlet med øynene til andre. Hun som rotet, rotet ikke bare litt. Hun trodde hun var på båt og ville hjem. 

Anonymkode: bef84...f6e

Jeg ville blitt litt ergerlig over slik plassering, og antakelig "klaget" til mannen etterpå, men ville ikke gjort noe nummer av det underveis, det ser jeg bare ikke poenget med.

Synes ellers det er helt greit, og egentlig best, å ikke plassere par sammen, men da bør det jo gjelde alle.

De aller fleste av oss har vel en eller annen gang vært i bryllup eller annet selskap og vært litt skuffet over bordplassering og det faktum at nettopp vi har blitt plassert ved siden av den senile tanten, den drikkfeldige onkelen, de ustyrlige barna etc. etc. etc.

Endret av Alauda
  • Liker 1

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må bare huske at selv om du synes det er gøy, så er det mange andre som synes det er ekstremt ukomfortabelt og mentalt slitsomt, å måtte forholde seg til kun "nye" (les: ukjente) mennesker. For dem gjør det at de sitte på nåler hele kvelden, og bare venter på at den er over, så de kan komme seg hjem. 
Så, om vertskapet ønsker at gjestene skal ha en hyggelig kveld, så bør ALLE kunne få sitte sammen med minst en de kjenner godt og er trygg på. 
Og i mange familieselskaper, der det er naturlig å ha med kjærester og samboere, så er det ofte disse kjærestene og samboerne ikke kjenner så veldig mange. Det er derfor det ofte er vanskelig å splitte opp par. 

Om jeg blir plassert kun sammen med ukjente, så er jeg avhengig av at de er personer som bruker tid og energi på å trekke meg inn i samtalen. Hvis ikke, ender jeg opp med en middag der jeg sier omtrent 4 ord, og så sitter jeg og forsøker å lytte til andres samtaler mens jeg venter på at tiden går. 

Derfor splitter man,men setter i nærheten av partner og setter alle med kjente 

Anonymkode: b2452...331

• Liker 1
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det latterlige her er ikke at noen ønsker å sitte med noen de kjenner, men at vertskapet ikke planlegger en bordsetning som legger til rette for at alle trives. Det gjelder selvsagt også for single, og jeg synes man skulle bli litt tøffere når det gjelder å si ifra om sånt. Forhåpentligvis er folk bare ubetenksomme.

Anonymkode: 17966...bda

• Liker 4
AnonymBruker

Var i en dåp der den som arrangerte ikke bare splittet par men også barnefamilier. Jeg og mannen min og et av barna ble plassert med flere i mellom oss, jeg fikk plass med det ene barnet vårt. Og det var fullstendig mulighet for å sette oss fire sammen. Vi endte opp med å bytte plass med et par som også ble splittet, slik at de kunne sitte sammen og vi fire kunne sitte sammen. Barna var bare 1 og 2 år også så litt enklere å sitte sammen. Så at over hele selskapet var alle splittet men vi var de eneste, og det paret vi byttet med - som satt samlet. Hun som arrangerte dåpen spurte om vi var fornøyde med bordplasseringen etter at vi hadde vært der en stund, da sa jeg med et smil - at det var tungvindt å sitte splittet så fikk fikk byttet med noen før vi begynte å spise. Skjønner ikke helt den tankegangen.. når jeg arrangerer gjør jeg alt jeg kan for at par og familier kan sitte sammen, om det så kan se litt rart ut med en stol på siden. Viktigste er at gjester skal være komfortabele.

Anonymkode: aa940...7e7

• Liker 5

Jeg synes ikke du overreagerte i det hele tatt. Er man misfornøyd er det bedre å si fra enn å gnage på det i lang tid, i tillegg til at det kanskje ødelegger opplevelsen for deg.

Generelt synes jeg at folk flest er altfor dårlige til å gi beskjed om saker og ting en er misfornøyd med. Stort sett er det mulig å gjøre det på en høflig og ordentlig måte. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 5
AnonymBruker
LeneXCII skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke du overreagerte i det hele tatt. Er man misfornøyd er det bedre å si fra enn å gnage på det i lang tid, i tillegg til at det kanskje ødelegger opplevelsen for deg.

Generelt synes jeg at folk flest er altfor dårlige til å gi beskjed om saker og ting en er misfornøyd med. Stort sett er det mulig å gjøre det på en høflig og ordentlig måte. 

Enig. 
Om TS ikke hadde sagt ifra, men gnagd på det gjennom kvelden og i etterkant, så kan det jo være hun som gjorde dette fortsatte å gå rundt og skryte av hvor smart hun hadde vært, og hvor godt dette hadde fungert. 
Og anbefalt andre å gjøre det samme, eller gjort det samme i neste selskap.

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg skjønner godt at du reagerte på at vertinnen forventet at du skulle ta deg av de eldre tantene pga din jobb. Den var veldig ufin. 

Men jeg mener at du gikk for langt. Å true med å ta med deg hele familien, kaken dere hadde med og reise fra selskapet… det var kraftig overreagerende. 

Syns vertinnen var frekk som forventet at du skulle «jobbe». Men du var også frekk som truet og forlangte å få sitte der du selv ville. 

Anonymkode: f54d2...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i alt du skriver her. Må også legge til at de ukjente menneskene man da skal bli "kjent" snakker man muligens ikke med igjen, eller ikke før mange års mellomrom og da blir det "bli kjent på nytt" opplegg hver gang. Vært borte i det. Ekstremt slitsomt, spesielt for mennesker med ME og andre sykdommer man ikke ser så fort utenpå. Har 2 familiemedlemmer som er syke og som sover i nesten et døgn etter slike selskap. 

• Liker 4

Annonse

Jeg synes du overreagerte. Det er ikke alltid regnestykket går opp i slike selskap. Synes også det er uforskammet at du blir opprørt over at du må sitte ved siden av visse personer. Greit nok at kanskje ikke selskapet blir like artig for deg når du må sitte ved siden av to eldre tanter, men noen skal de også sitte sammen med.

Det er ikke din dag og det handler ikke om deg. Noe raushet synes jeg man bør vise. 

Å true med å gå fra selskapet og ta med seg kake og gave er bare helt fjernt. Men som vanlig er det "meg først, og så meg!"

Anonymkode: 6214b...313

Overreagerte? Når hun ikke fikk sitte sammen med sin mann, mens alle andre parene fikk sitte sammen?!

Ta deg en bolle!!

• Liker 3

Var i en dåp der den som arrangerte ikke bare splittet par men også barnefamilier. Jeg og mannen min og et av barna ble plassert med flere i mellom oss, jeg fikk plass med det ene barnet vårt. Og det var fullstendig mulighet for å sette oss fire sammen. Vi endte opp med å bytte plass med et par som også ble splittet, slik at de kunne sitte sammen og vi fire kunne sitte sammen. Barna var bare 1 og 2 år også så litt enklere å sitte sammen. Så at over hele selskapet var alle splittet men vi var de eneste, og det paret vi byttet med - som satt samlet. Hun som arrangerte dåpen spurte om vi var fornøyde med bordplasseringen etter at vi hadde vært der en stund, da sa jeg med et smil - at det var tungvindt å sitte splittet så fikk fikk byttet med noen før vi begynte å spise. Skjønner ikke helt den tankegangen.. når jeg arrangerer gjør jeg alt jeg kan for at par og familier kan sitte sammen, om det så kan se litt rart ut med en stol på siden. Viktigste er at gjester skal være komfortabele.

Dere skulle bare blitt sittende, så hadde dere fått barnefri og andre måtte ta seg av deres barn. he he

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Enig. 
Om TS ikke hadde sagt ifra, men gnagd på det gjennom kvelden og i etterkant, så kan det jo være hun som gjorde dette fortsatte å gå rundt og skryte av hvor smart hun hadde vært, og hvor godt dette hadde fungert. 
Og anbefalt andre å gjøre det samme, eller gjort det samme i neste selskap.

Gå å gnage på? Såpass? Alternativt kan man oppføre seg som voksne mennesker, akseptere at hun ikke er tilfreds med bordplasseringen og la det være med det. Om man skal ta hensyn til alles ønsker så går neppe regnestykket opp. Noen ganger får man kjip plass på flyet og andre ganger i bryllup. Sånn er livet.

Anonymkode: 6214b...313

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig i alt du skriver her. Må også legge til at de ukjente menneskene man da skal bli "kjent" snakker man muligens ikke med igjen, eller ikke før mange års mellomrom og da blir det "bli kjent på nytt" opplegg hver gang. Vært borte i det. Ekstremt slitsomt, spesielt for mennesker med ME og andre sykdommer man ikke ser så fort utenpå. Har 2 familiemedlemmer som er syke og som sover i nesten et døgn etter slike selskap. 

"Bli kjent med" som at jeg liker samtalen der og da. Få et innblikk i deres liv. 

Tror jeg aldri har hatt en fullstendig uinteresang samtale. Alle har sine ting å dele, bare man stiller de riktige spørsmålene.

Og nå tror jeg heldigvis at de færreste har ME. Og har man det er det selvfølgelig innafor å si fra til vertskapet, og samtidig vite hvor man kan trekke seg tilbake for litt ro 😅

• Liker 1
AnonymBruker
LeneXCII skrev (3 timer siden):

Oi... Dette blir gøy for vertinnen når 50 stykker vil ha det på sin måte rett før middagen starter. 

Når jeg neste gang sier fra at jeg har det best om jeg møter nye mennesker. Mor sannsynligvis vil sitte så tett på vertskapet som mulig. Min tante er ekstremt opptatt av etikette og kan "skikk og bruk" utenatt. Min mann helst vil sitte ved siden av svogeren å snakke fotball for å trives best mulig. 

AnonymBruker

Jeg hadde også reagert på den plasseringen, men det er litt voldsomt å true med å dra hjem med både kake og gave. Helt innafor å si ifra og gi beskjed om at du ikke er på jobb og at plasseringen er håpløs. Trusler blir litt mye.

Anonymkode: 93160...d04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...