AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Hei. Jeg lurer på hva prosenttrekk på skatt som enslig forsørger er? Bruker du tabell eller 34% eller noe annet. Jeg har ikke skjønt dette med særfradraget som enslig forsørger og fikk ikke noe info om det da jeg snakket med skatteetaten fordi dem rett og slett ikke klarer å høre etter når noen snakker til dem. Jeg har en årsinntekt på 440.000 før skatt og vet ikke hvor mye jeg skal trekke i skatt. Etter å ha vært i tlf med skatteetaten i 3 timer nå har jeg gitt opp hele skatteetaten. Hun først jeg snakket med hører ikke på hva jeg sier, bare snakket i munnen på meg hele tiden. Etter 4 forsøk på å si noe bare la jeg på røret. Makan til dårlig service skal man lete lenge etter. Prøvde da å ringe igjen og kom til en annen behandler. Og han var også mer glad i å prate enn å lytte så var ikke noe hjelp å få. Så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det med skatten. Håper noen her kan noe om dette. Anonymkode: d7013...2d5
Brunello Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei. Jeg lurer på hva prosenttrekk på skatt som enslig forsørger er? Bruker du tabell eller 34% eller noe annet. Jeg har ikke skjønt dette med særfradraget som enslig forsørger og fikk ikke noe info om det da jeg snakket med skatteetaten fordi dem rett og slett ikke klarer å høre etter når noen snakker til dem. Jeg har en årsinntekt på 440.000 før skatt og vet ikke hvor mye jeg skal trekke i skatt. Etter å ha vært i tlf med skatteetaten i 3 timer nå har jeg gitt opp hele skatteetaten. Hun først jeg snakket med hører ikke på hva jeg sier, bare snakket i munnen på meg hele tiden. Etter 4 forsøk på å si noe bare la jeg på røret. Makan til dårlig service skal man lete lenge etter. Prøvde da å ringe igjen og kom til en annen behandler. Og han var også mer glad i å prate enn å lytte så var ikke noe hjelp å få. Så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det med skatten. Håper noen her kan noe om dette. Anonymkode: d7013...2d5 Alle enslige forsørgere betaler ikke det samme i skatt. Noen tjener lite og andre mye. Og enslige forsørgere har ulike fradragsposter. Fradrag for enslig forsørger er kr 51804,- for et helt år. Dette står meget enkelt forklart på Skatteetatens sider.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Hvilken prosent som blir riktig for deg avhenger jo av hvor mye fradrag du har, i tillegg til særfradraget som enslig forsørger. Har du barn i barnehage eller SFO, så har du fradrag der, er 25.000 for et barn og opp til 40.000 for 2. Har du lån får du jo fradrag for renter, og en haug av andre småfradrag som kan være relevante. Si du har 2 barn i barnehage/SFO og dermed fullt fradrag, som er 40.000, og fullt særfradrag på over 50.000 og så fradrag for renter+++. Ja, da ender du fort opp med en skatteprosent på langt under 20%. Legg inn dine opplysninger i skattekalkulatoren, så får du det som blir riktig for deg. Anonymkode: 909d2...bf6
Spearmint Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Bruk kalkulatoren på skatteetaten.no Legg inn detaljene dine, se anbefalt skatteprosent og legg til en prosent eller to som en liten buffer. Bestill så nytt skattekort med ønsket sats. Jeg har flere enn én arbeidsgiver og foretrekker dermed fast prosenttrekk contra tabell og 50% trekk på biinntekt. Nytteløst å ringe for noe som tar deg 5 minutter å ordne selv på nett 👌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå