AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 I starten skulle jeg gjøre et større prosjekt alene og da fikk jeg beskjed om at kollega1 skulke vise meg hvor og hva. Så gjorde jeg jobben på den måten kollega1 sa og leverte fra meg arbeidet. Sjefen var veldig misfornøyd, jeg måtte gå over en gang til og fikk ikke flere slike prosjekter. Jeg følte ikke for å henge ut en annen kollega da jeg er helt ny i jobben. Så jeg tok alt på min kappe. Nå har jeg hatt et stort prosjekt over 3 mnd som skal leveres i morgen. Kollega2 har gjentatte ganger fortalt hva som skal være med på dette prosjektet. Jeg følte virkelig at jeg hang med og gledet meg til levering i morgen. Helt til nå, kollega2 ser over prosjektet og blir fryktelig sint. Kollega2 forteller motsatt av første beskjed og at det meste må gjøres på nytt innen i morgen tidlig. Jeg tør ikke å ringe hovedsjefen vår, jeg føler meg som verdens dummeste ansatt og er redd for hva sjefen vil si. Altså, hadde jeg visst alle de tingene på forhånd så hadde jeg ikke stått har nå, men det er de som står for opplæringen min. Hva skal jeg gjøre nå da? Anonymkode: 6b0de...d52 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Vær ærlig med sjefen. Og sørg for å få absolutt alle beskjeder skriftlig heretter, så du kan vise svart på hvitt hva du har fått beskjsed om å gjøre. Jeg har vært med på noe av det samme, og nå nekter jeg gjøre noe som helst før jeg har fått skriftlig hva det er de ønsker jeg skal gjøre. Anonymkode: 2d4a8...2b8 8
Caeruleus Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Oi, dette var svært uryddig. Jeg ville bedt om å få snakke med min nærmeste sjef, og si at du virkelig har prøvd å gjøre en god jobb, og å følge de retningslinjer som kollegaer har gitt. Nå viser det seg at kollegaen din mener at du har gjort mye feil. Si at du ser dette må gjøres på en annen måte, slik at det ikke er noen tvil om hva som skal gjøres. Som kommentaren over sier - alle beskjeder må gis skriftlig. 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vær ærlig med sjefen. Og sørg for å få absolutt alle beskjeder skriftlig heretter, så du kan vise svart på hvitt hva du har fått beskjsed om å gjøre. Jeg har vært med på noe av det samme, og nå nekter jeg gjøre noe som helst før jeg har fått skriftlig hva det er de ønsker jeg skal gjøre. Anonymkode: 2d4a8...2b8 Ja, jeg begynner å innse noe manipulasjon her og at jeg ikke er ønsket til å jobbe akkurat her. Det er snakk om at det åpnes en stilling nærmere der jeg bor. De snakker mye om at jeg må sørge for å få fortrinnsrett på den. Nå var det et lønnsoppgjør og alle pratet om sitt løft. Etterpå fikk jeg sms av sjefen om at kollega2 hadde sett at jeg hadde blitt tilbudt for høy lønn. Sjefen sa at jeg måtte derfor godta noe mindre lønn og at kontrakten kunne annullere. Jeg tok det helt piano og sa at det går nok bra, det øker etter året uansett. Siden jeg tok det så rolig så beholdt jeg lønnen min med beskjed om å ikke dele det mer. Jeg skjønner ikke hvorfor de holder på sånn. Anonymkode: 6b0de...d52 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Caeruleus skrev (2 minutter siden): Oi, dette var svært uryddig. Jeg ville bedt om å få snakke med min nærmeste sjef, og si at du virkelig har prøvd å gjøre en god jobb, og å følge de retningslinjer som kollegaer har gitt. Nå viser det seg at kollegaen din mener at du har gjort mye feil. Si at du ser dette må gjøres på en annen måte, slik at det ikke er noen tvil om hva som skal gjøres. Som kommentaren over sier - alle beskjeder må gis skriftlig. Jeg har fått beskjed om 3 ting og jeg har gjort de 3 tingene, så ble alt feil for det var mye mer, det var 6 ting. Og skikkelig dritkjeft. Jeg har jobbet med mannfolk før og jeg tåler ganske mye, men den der fikk jeg vondt i magen av. Anonymkode: 6b0de...d52 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Kollegaen min sa også at om jeg fikk ryddet opp i dette så slapp jeg å få sparken. Ble skikkelig redd. Ønsker å beholde jobben på alle måter, bare begrense det sosiale. Anonymkode: 6b0de...d52 2
Caeruleus Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått beskjed om 3 ting og jeg har gjort de 3 tingene, så ble alt feil for det var mye mer, det var 6 ting. Og skikkelig dritkjeft. Jeg har jobbet med mannfolk før og jeg tåler ganske mye, men den der fikk jeg vondt i magen av. Anonymkode: 6b0de...d52 Dette er ikke greit, jeg skjønner godt at du ble veldig fortvilet. Det er i tillegg uprofesjonelt å kjefte på kollegaer? Har dere et verneombud? 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Du MÅ få bestilling på oppgaven skriftlig. Har alt blitt sagt muntlig? Anonymkode: 48856...3b7 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Caeruleus skrev (Akkurat nå): Dette er ikke greit, jeg skjønner godt at du ble veldig fortvilet. Det er i tillegg uprofesjonelt å kjefte på kollegaer? Har dere et verneombud? Hvis det er noe verneombud her så er det i så fall kollega2. Anonymkode: 6b0de...d52
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du MÅ få bestilling på oppgaven skriftlig. Har alt blitt sagt muntlig? Anonymkode: 48856...3b7 Noe sms har blitt sendt med "husk på." En gang kom kollegaen til meg å sa at jeg ikke hadde gjort en oppgave så den ville fortelle meg at det også skulle gjøres. Ja, for den likte ikke å høre på baksnakking i lunsjen, så da var det bedre at akkurat den kom å sa ifra til meg. Anonymkode: 6b0de...d52 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noe sms har blitt sendt med "husk på." En gang kom kollegaen til meg å sa at jeg ikke hadde gjort en oppgave så den ville fortelle meg at det også skulle gjøres. Ja, for den likte ikke å høre på baksnakking i lunsjen, så da var det bedre at akkurat den kom å sa ifra til meg. Anonymkode: 6b0de...d52 Men i alle dager... hva slags arbeidsplass er det der?😳 Anonymkode: 7f057...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Vel, dere (og du) må jo utføre ting mer proft. Først må du be om å få skriftlig det som er innholdet i prosjektet. Får du ikke det? Da tar du selv oppgaven med å oppsummere det dere har blitt enige om muntlig, og så sender du det vil vedkommende du har fått instrukser av, med kopi til leder dette skal leveres til. Underveis i oppgaven sender du utkast til korrigering. Feks om det er 3 uker - send ett utkast per uke. Be om generelle tilbakemeldinger på at du er på rett vei, men be også om spesifikke innspill på en eller flere konkrete punkter. Feks «ser oppstillingen i tabell 3b oversiktlig ut, eller bør denne endres til x, y eller z.» Så får du en tilbakemelding på det du har sendt. Får du denne muntlig? Da tar du oppgaven med å oppsummere det du har fått på en e-post, og ber i denne om at dersom du har oppsummert feil blir det gitt tilbakemelding om dette innen 2-3 dager. Anonymkode: cb893...2f6 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, dere (og du) må jo utføre ting mer proft. Først må du be om å få skriftlig det som er innholdet i prosjektet. Får du ikke det? Da tar du selv oppgaven med å oppsummere det dere har blitt enige om muntlig, og så sender du det vil vedkommende du har fått instrukser av, med kopi til leder dette skal leveres til. Underveis i oppgaven sender du utkast til korrigering. Feks om det er 3 uker - send ett utkast per uke. Be om generelle tilbakemeldinger på at du er på rett vei, men be også om spesifikke innspill på en eller flere konkrete punkter. Feks «ser oppstillingen i tabell 3b oversiktlig ut, eller bør denne endres til x, y eller z.» Så får du en tilbakemelding på det du har sendt. Får du denne muntlig? Da tar du oppgaven med å oppsummere det du har fått på en e-post, og ber i denne om at dersom du har oppsummert feil blir det gitt tilbakemelding om dette innen 2-3 dager. Anonymkode: cb893...2f6 Dette. Du må rett og slett bli så superryddig at de ikke har noe å ta deg på. Lettere for deg å forholde deg til og vanskeligere for dem å stikke kjepper i hjulene dine. Anonymkode: 7f057...2bd 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vel, dere (og du) må jo utføre ting mer proft. Først må du be om å få skriftlig det som er innholdet i prosjektet. Får du ikke det? Da tar du selv oppgaven med å oppsummere det dere har blitt enige om muntlig, og så sender du det vil vedkommende du har fått instrukser av, med kopi til leder dette skal leveres til. Underveis i oppgaven sender du utkast til korrigering. Feks om det er 3 uker - send ett utkast per uke. Be om generelle tilbakemeldinger på at du er på rett vei, men be også om spesifikke innspill på en eller flere konkrete punkter. Feks «ser oppstillingen i tabell 3b oversiktlig ut, eller bør denne endres til x, y eller z.» Så får du en tilbakemelding på det du har sendt. Får du denne muntlig? Da tar du oppgaven med å oppsummere det du har fått på en e-post, og ber i denne om at dersom du har oppsummert feil blir det gitt tilbakemelding om dette innen 2-3 dager. Anonymkode: cb893...2f6 Arbeidet er i praksis, ikke teoretisk, vet ikke hvordan jeg skal forklare uten å bli igjenkjent. Jeg får ikke sendt noe utkast da, jeg gjør fysisk arbeid og skal levere det fra meg i morgen. Anonymkode: 6b0de...d52
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 En del av hotellet skal leies ut fra i morgen til en spesiell gruppe. Det er snakk om 200 rom med bad og senger. Jeg har fått beskjed om å re sengene på en bestemt måte pluss et par andre ting. På sms har jeg fått husk på de sengene slik og sånn. Ja, jeg følte jeg hadde kontroll og at de 17 jeg hadde igjen i dag skulle jeg rekke fint. Så kommer kontrabeskjed om at sengene ikke skal gjøres sånn i det hele tatt. Så innen i morgen må jeg gjøre om alt. Anonymkode: 6b0de...d52
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En del av hotellet skal leies ut fra i morgen til en spesiell gruppe. Det er snakk om 200 rom med bad og senger. Jeg har fått beskjed om å re sengene på en bestemt måte pluss et par andre ting. På sms har jeg fått husk på de sengene slik og sånn. Ja, jeg følte jeg hadde kontroll og at de 17 jeg hadde igjen i dag skulle jeg rekke fint. Så kommer kontrabeskjed om at sengene ikke skal gjøres sånn i det hele tatt. Så innen i morgen må jeg gjøre om alt. Anonymkode: 6b0de...d52 Men... hvorfor er det så nøye egentlig? Tydeligvis at noen foretrekker slik og noen sånn, men er den ene måten bedre enn den andre? Anonymkode: 7f057...2bd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 Fikk også beskjed av kollega i forrige uke at vikar skulle være med meg de to dagene i denne uken. Jeg skulle vise vikar hvordan ting ble gjort. Vikaren var totalt uenig og mente den hadde fått en annen beskjed før den kom. Så da ringte jeg hovedsjef og fikk vite at vikaren hadde rett. Så hadde vi vikar for et par mnd siden som skulle ta mye, men denne vikaren har bare gjort halvparten av hva den har sagt. Så dermed havner det mer på meg. Anonymkode: 6b0de...d52 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men... hvorfor er det så nøye egentlig? Tydeligvis at noen foretrekker slik og noen sånn, men er den ene måten bedre enn den andre? Anonymkode: 7f057...2bd Jeg fikk skikkelig kjeft for å ha gjort det så dårlig og om jeg ikke gjorde riktig før i morgen så var det snakk om å beholde jobben eller ikke. Så jeg svarte bare ja på at jeg skulle ordne opp. Det har vært totalvask av alle rom frem til sengene ble tatt. Til lunsj spør de hvor langt jeg har kommet og frem til i dag har de ikke vært noen rettelser. De har full tilgang til plassene den ene dagen i uken som jeg ikke jobber. Så har jeg sett at noen har vært innom med et par ting for meg. Og da tenkte jeg at ingen kommentarer betydde ok jobb. Anonymkode: 6b0de...d52
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Arbeidet er i praksis, ikke teoretisk, vet ikke hvordan jeg skal forklare uten å bli igjenkjent. Jeg får ikke sendt noe utkast da, jeg gjør fysisk arbeid og skal levere det fra meg i morgen. Anonymkode: 6b0de...d52 Jeg stiller meg helt uforstående til at du ikke kan levere fysiske bevis på fysisk arbeide. Skal du re en seng? Ok. Re en eksempel-seng. Ta et bilde. Send fra deg bildet. Skal du gjøre noe annet i flere ledd? Utfør et eksempel, ta bilde eller film. Send til vedkommende som godkjenner. Og, nei, de kan ikke sparke deg. Det er ikke en frykt du skal eie i livet. Ja, de kan, rent praktisk, gi deg avskjed. Da ringer du din fagforening. Så sender en advokat derfra et brev. Så lener du deg tilbake og venter på erstatning og jobben tilbake. Anonymkode: cb893...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 Tenker du bør gå til sjefen og si rett ut at opplæringen du har fått av kollega1 og kollega 2 er mangelfull og motstridende. Be om at sjefen gir deg korrekt opplæring, og når sjefen din viser deg hvordan du skal gjøre ting så stiller du spørsmål "Kollega 1 sa at jeg skulle gjøre det sånn som du viser, men så kom kollega2 og sa at det er feil." Vær tydelig på at det er disse to kollegaene som er årsaken til at du har gjort ting feil (eller "feil"). Anonymkode: f6d10...f02 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå