AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Kjenner på trang til å kjøpe masse ting til barnet mitt. For eksempel Duplo, så mange kule sett! Eller togbaner eller vannleker eller fine klær eller andre ting. Det føles som at det er kjempelenge til jul, jeg har lyst til å kjøpe det nå. Barnet er 1,5 så savner ingenting egentlig og ønsker seg heller ikke noe. Vi har råd til litt fjas. Men føler ikke at jeg kan kjøpe en diger duplopakke på en vanlig tirsdag bare fordi jeg har lyst. Hva gjør du? Sparer du alt sånt til jul og bursdag? Har du noengang kjøpt noe til barna fordi du selv ikke fikk sånt som barn? Anonymkode: e7c32...1ae
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Å komme med en overraskelse av og til, utenom jul og bursdag, er bare koselig. Anonymkode: 58a10...779 10 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Jeg hørte på en podcast om alle tingene barn må forholde seg til fra ung alder. At det stadig er noe nytt, og mer spennende. Farger, lyder, etterhvert skjermer i alle former. Og at det nå forskes mer og mer på sammenhengen mellom depresjon og angstlidelser, og alle disse inntrykkene. I vesten har slike diagnoser eksplodert. Mens man ser forsvinnende lav forekomst i land der barn henger på mor, og etterhvert leker med andre barn, uten all denne stimulien. Det var det lange svaret. Det korte er at jeg gjør mitt for å begrense dette, selv om det er umulig i et land der alt er bygd opp rundt at barn skal ha denne overfloden. Anonymkode: da037...4db 10 4
Queen94 Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Kjøper ting til ungene når jeg vil. Elsker å se ansiktet deres når de får noe uventet sånn plutselig 😍 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Det er gøy helt til du innser hvor mye plass alle lekene tar og mesteparten havner på loftet uansett om du ikke selger det videre Anonymkode: 99ada...017 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Unngår å kjøpe ting til dem hele tiden. Det å lære dem opp til å stadig måtte ha Noe Nytt for å være fornøyd, er jo ikke bra. Begge mine har bursdag i januar, så det blir jo veldig lenge uten å få noe som helst om de ikke skulle få noe utenom jul og nyttår. Så de fikk kjøpe seg en ferie-ting nå i sommer, og så får de jo en og annen ting innimellom. Men lar det bli en sjelden gang, og ikke stadig vekk. Vi snakker også en del om økonomi og miljø, at vi ikke kan kjøpe alt vi har lyst på hele tiden fordi man må jobbe for å få penger, og at det ikke er bra for miljøet å ha masse unødvendige ting. Men ja, jeg kjenner jo også at jeg klør i fingrene etter å kjøpe det svære harry potter legosettet og sånt Anonymkode: 14be0...1e2 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hørte på en podcast om alle tingene barn må forholde seg til fra ung alder. At det stadig er noe nytt, og mer spennende. Farger, lyder, etterhvert skjermer i alle former. Og at det nå forskes mer og mer på sammenhengen mellom depresjon og angstlidelser, og alle disse inntrykkene. I vesten har slike diagnoser eksplodert. Mens man ser forsvinnende lav forekomst i land der barn henger på mor, og etterhvert leker med andre barn, uten all denne stimulien. Det var det lange svaret. Det korte er at jeg gjør mitt for å begrense dette, selv om det er umulig i et land der alt er bygd opp rundt at barn skal ha denne overfloden. Anonymkode: da037...4db Det er et poeng. Selv er hun like fornøyd med å leke med tilfeldige gjenstander som bestikk eller halsbåndet til bikkja. Og jeg er egentlig ikke så materialistisk selv, men akkurat dette er visst en greie for meg. Ts Anonymkode: e7c32...1ae
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Unngår å kjøpe ting til dem hele tiden. Det å lære dem opp til å stadig måtte ha Noe Nytt for å være fornøyd, er jo ikke bra. Begge mine har bursdag i januar, så det blir jo veldig lenge uten å få noe som helst om de ikke skulle få noe utenom jul og nyttår. Så de fikk kjøpe seg en ferie-ting nå i sommer, og så får de jo en og annen ting innimellom. Men lar det bli en sjelden gang, og ikke stadig vekk. Vi snakker også en del om økonomi og miljø, at vi ikke kan kjøpe alt vi har lyst på hele tiden fordi man må jobbe for å få penger, og at det ikke er bra for miljøet å ha masse unødvendige ting. Men ja, jeg kjenner jo også at jeg klør i fingrene etter å kjøpe det svære harry potter legosettet og sånt Anonymkode: 14be0...1e2 Huff, Lego er farlig sånn 😛 Så mye gøy! Anonymkode: e7c32...1ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Min sønn ville kun leke med den samme dukkebamsen uansett hva annet vi ga han. Anonymkode: e2fd0...ca0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 Om du nå ender med å kjøpe en del nytt i ny og ne... Forsøk å kjøp brukt der du kan. Lego kan vaskes. Det kan sånne vannbaner også. Og så får du selge unna det barnet har vokst fra, så det ikke blir uendelige berg med leker. Anonymkode: 0354c...179 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 Jeg har også bitt meg merke i at en ny leke er gøy å få - og så er den glemt. Eldsten vår fikk "feriepenger" av begge sett besteforeldre, og var i fyr og flamme og valgte seg ut to legosett. Som han så bygget én gang, og de har ikke vært rørt siden... Da er det bare tull å gi nye leker. Anonymkode: 14be0...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Vent til de trenger noe/ønsker seg noe. Når de blir eldre, gibde LEGO-kataloger! Det er jo så spennende å bla i. Så kjøper du LEGO til deg selv 😎 (men å kjøpe litt duplo eller hva enn innimellom er da bare hyggelig. men begrens det til for eks 1 gang i halvåret eller noe) Anonymkode: c1b1d...747 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg hørte på en podcast om alle tingene barn må forholde seg til fra ung alder. At det stadig er noe nytt, og mer spennende. Farger, lyder, etterhvert skjermer i alle former. Og at det nå forskes mer og mer på sammenhengen mellom depresjon og angstlidelser, og alle disse inntrykkene. I vesten har slike diagnoser eksplodert. Mens man ser forsvinnende lav forekomst i land der barn henger på mor, og etterhvert leker med andre barn, uten all denne stimulien. Det var det lange svaret. Det korte er at jeg gjør mitt for å begrense dette, selv om det er umulig i et land der alt er bygd opp rundt at barn skal ha denne overfloden. Anonymkode: da037...4db Bra det forskes på dette. Er ikke naturlig for småbarn å få nye fargerike leker hele tiden, når man tenker på det... Ts, jeg tror ikke det skader å kjøpe duplo innimellom, utenom jul og bursdag. Mitt barn har også fått rikelig med leker og ting og tang hele tiden, fordi besteforeldrene har alle lekene fra 80- og 90-tallet liggende så å begrense nye leker til spesielle anledninger går ikke. Alt av Barbie, my little pony, dukker med klær og tilbehør, drøssevis med lego osv ligger hos de da, så vi slipper å få huset fullt her. Er nok av leker hos oss også. Tipper en god del av problemene med angst og depresjon skyldes sosiale medier, behovet for å være "perfekt" og få likes, avhengighet fra ung alder til tictok, insta og slikt, men er ikke forsker så vet ikke. Anonymkode: 17231...488 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har også bitt meg merke i at en ny leke er gøy å få - og så er den glemt. Eldsten vår fikk "feriepenger" av begge sett besteforeldre, og var i fyr og flamme og valgte seg ut to legosett. Som han så bygget én gang, og de har ikke vært rørt siden... Da er det bare tull å gi nye leker. Anonymkode: 14be0...1e2 ja, her også. Fikk feriepenger til å kjøpe noe støsj i dyreparken. Vi trenger ikke nye kosedyr, men siden han hadde fått penger så følte jeg at vi kom til å skuffe den glade giver (ja, jeg er feig), så det ble et nytt kosedyr ja. Som nå er stuet bort i skapet. Totalt unødvendig da gutten ikke ønsket seg noe en gang. Er det rart vi har miljøproblemer. Anonymkode: 17231...488 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Jeg forstår lysten, vi har det på litt på det samme, men med aktiviteter. Elsker å finne på ting, og det meste koster en del. Legg gjerne på litt kafé oppå der igjen. Og jeg må jo innrømme for meg selv, barnet koser seg like mye feks på en plass i skogen og en flaske saft. Det viktige for barnet er at vi er der, tar oss god tid og ser barnet. Barnet vårt er også fremdeles lite, så jeg bremser, nettopp fordi jeg ikke vil at barnet skal ta alt slikt som en selvfølge. Da blir det jo ikke gøy! Da vil jeg jo kun skape misnøye de gangene jeg ikke leverer, fremfor at barnet faktisk har noe å glede seg til. Og følelsen av å glede seg til noe er jo så god! Når barnet nå spør etter ting, så sier jeg derfor oftere nei, «men du kan ønske deg til …». Det kan fremdeles få noe utenfor jul og bursdag, og vi gjør aktiviteter som koster, men vi bremsen er på. Selv om det bare koster en hundrelapp, så behøver de ikke å få alt de spør om. Har opplevd barn med masse ubrukte leker og som ikke vet hva de skal ønske seg etterhvert, og det er jo Egenltig mer trist enn fint… Anonymkode: d5b96...a66 3
Zoey Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 Noe nytt er spennende og morsomt, men mitt stalltips for både miljø og lommebok er at "nytt" for barn ikke trenger å komme med prislapp på. Det er nok å sette noe bort. For eksempel satte jeg bort togsettet til sønnen min noen måneder og når vi ryddet grundig på rommet hans pakket vi bort en bilbane og noe Lego og tok frem togbanen. Gjensynsgleden etter flere måneder var i taket og han lekte like ivrig med den som en helt ny leke - og mye lengre fordi han kjente hvordan den virket. Spol frem noen måneder og vi fikk samme reaksjon av å bytte togbanen med bilbanen. Har mange sånne kasser med temaleker som vi roterer litt. Ungene får noe "nytt" i blant, samtidig som de ikke har overfylte hyller og skuffer så det er lett å finne frem og holde orden på lekene de har "fremme". Da får du også mye av den reaksjonen som føles god for deg, å overraske barnet positivt 🌞 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår lysten, vi har det på litt på det samme, men med aktiviteter. Elsker å finne på ting, og det meste koster en del. Legg gjerne på litt kafé oppå der igjen. Og jeg må jo innrømme for meg selv, barnet koser seg like mye feks på en plass i skogen og en flaske saft. Det viktige for barnet er at vi er der, tar oss god tid og ser barnet. Barnet vårt er også fremdeles lite, så jeg bremser, nettopp fordi jeg ikke vil at barnet skal ta alt slikt som en selvfølge. Da blir det jo ikke gøy! Da vil jeg jo kun skape misnøye de gangene jeg ikke leverer, fremfor at barnet faktisk har noe å glede seg til. Og følelsen av å glede seg til noe er jo så god! Når barnet nå spør etter ting, så sier jeg derfor oftere nei, «men du kan ønske deg til …». Det kan fremdeles få noe utenfor jul og bursdag, og vi gjør aktiviteter som koster, men vi bremsen er på. Selv om det bare koster en hundrelapp, så behøver de ikke å få alt de spør om. Har opplevd barn med masse ubrukte leker og som ikke vet hva de skal ønske seg etterhvert, og det er jo Egenltig mer trist enn fint… Anonymkode: d5b96...a66 Ja, det er sant. Søskenbarnet til mitt barn har meget gavmilde slektninger på andre siden og gavehaugen på julaften er helt sinnsyk. Resultatet er at de har vanvittig mye, de er ikke så nøye med lekene sine og ting går fort i stykker. Anonymkode: e7c32...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 Zoey skrev (2 minutter siden): Noe nytt er spennende og morsomt, men mitt stalltips for både miljø og lommebok er at "nytt" for barn ikke trenger å komme med prislapp på. Det er nok å sette noe bort. For eksempel satte jeg bort togsettet til sønnen min noen måneder og når vi ryddet grundig på rommet hans pakket vi bort en bilbane og noe Lego og tok frem togbanen. Gjensynsgleden etter flere måneder var i taket og han lekte like ivrig med den som en helt ny leke - og mye lengre fordi han kjente hvordan den virket. Spol frem noen måneder og vi fikk samme reaksjon av å bytte togbanen med bilbanen. Har mange sånne kasser med temaleker som vi roterer litt. Ungene får noe "nytt" i blant, samtidig som de ikke har overfylte hyller og skuffer så det er lett å finne frem og holde orden på lekene de har "fremme". Da får du også mye av den reaksjonen som føles god for deg, å overraske barnet positivt 🌞 Det var lurt, skal se på om vi ikke kan bytte litt på hva som er tilgjengelig Anonymkode: e7c32...1ae
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Om du nå ender med å kjøpe en del nytt i ny og ne... Forsøk å kjøp brukt der du kan. Lego kan vaskes. Det kan sånne vannbaner også. Og så får du selge unna det barnet har vokst fra, så det ikke blir uendelige berg med leker. Anonymkode: 0354c...179 Hvorfor skal hun kjøpe brukt? Selge er jeg enig i. Men hun har jo råd til nye leker. Anonymkode: 28ba7...ab6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal hun kjøpe brukt? Selge er jeg enig i. Men hun har jo råd til nye leker. Anonymkode: 28ba7...ab6 miljø? Anonymkode: 17231...488 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå