Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Kvinne 31 som forsøker å gå med i vekt. Målet er ned 10 kg, fra 80 til 70. Tiltakene jeg gjør er å spise mindre, være i et kaloriunderskudd. Spiser rundt 1600 kalorier per dag. Drikker mye vann, nesten ingen alkohol, forsiktig med søtsaker, bakevarer osv. Jeg spiser innenfor 1600 kalorier hver dag. Nå har jeg vært tro mot tiltakene i 24 dager. Jeg går mye tur, over 10 000 skritt per dag. Ofte går jeg lange turer på flere timer.  Jeg spiser mellom klokkeslettet 11.00 og 19:00. Forrige uke viste vekten 78 og jeg ble kjempeglad. Nå viste plutselig vekten 80 igjen, selv om jeg har vært tro mot dietten. Hva gjør jeg galt? Dette går utrolig sent. Magen min er utrolig treg og jeg går nesten aldri på do. Det kan gå dagesvis før jeg har avføring. 

TS

Anonymkode: fd92a...bd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje prøve 14-1500 kalorier for en periode, og se om det kan hjelpe?!

Anonymkode: dff17...937

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At vekten varierer noen kg kan ha med hormoner, vann og tarminnhold å gjøre. Prøv deg litt frem. Kanskje du beregner litt feil på kalorier, kanskje du må kutte litt til, kanskje du trenger mer aktivitet enn en times spasertur til dagen som er litt tamt. 

Anonymkode: 2fe6b...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Magen min er utrolig treg og jeg går nesten aldri på do. Det kan gå dagesvis før jeg har avføring. 

TS

Kan være lavt stoffskifte.

Anonymkode: d24e3...3c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan være lavt stoffskifte.

Anonymkode: d24e3...3c7

Hva gjør man med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har fokus på at det du spiser er av god kvalitet? Kutt ut ultraprossesert mat, melk og yoghurt, korn (som hvete, havre, rug, ris og mais), og mat med mye stivelse som potet. Kanskje kroppen fungerer bedre. Verdt å teste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eilis skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om du har fokus på at det du spiser er av god kvalitet? Kutt ut ultraprossesert mat, melk og yoghurt, korn (som hvete, havre, rug, ris og mais), og mat med mye stivelse som potet. Kanskje kroppen fungerer bedre. Verdt å teste

Jeg spiser mye grønnsaker, frukt, endel sukkerfri mat. Jeg spiser nesten ikke potet, ris, hvete osv. Jeg spiser endel rent kjøtt og grønnsaker, knekkebrød, fisk, makrell i tomat, leverpostei osv. Jeg spiser mye salat på jobb, uten dressing, krutonger osv. Drikker ikke melk og lignende. Så jeg opplever at jeg har satt inn mange tiltak, men at prosessen går tregt.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det går dager før du har avføring så kan noe av oppgangen skyldes tarminnhold som blir liggende. Hvis du har mye vann i kroppen, så kan det også utgjør litt (jeg går på vanndrivende og jeg kan ha 700g-1,5kg med vann i kroppen noen ganger).

Får du telt med det du spiser av søtsaker, bakevarer osv? Teller du med olje du bruker til steking, evt juice til maten osv? Mye kalorier i smør på skiva og stekeolje, f.eks.

Anonymkode: 021bd...2e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal i hvertfall Ikke gå noe mer ned på kaloriinntaket, som noen foreslår. Om noe ville jeg holdt meg på minst 1800 mtp vekt og ønsket vektnedgang.

Synes det virker som at du spise rent og bra. Jeg ville lagt inn 2 styrkeøkter i uken og fokuser på å bygge muskler, slik at kroppen forbrenner bedre gjennom hele dagen 😊

For øvrig kan øking i vekt bare være hormoner og at kroppen holder på mer vann denne uken!

Anonymkode: cf55f...517

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det går dager før du har avføring så kan noe av oppgangen skyldes tarminnhold som blir liggende. Hvis du har mye vann i kroppen, så kan det også utgjør litt (jeg går på vanndrivende og jeg kan ha 700g-1,5kg med vann i kroppen noen ganger).

Får du telt med det du spiser av søtsaker, bakevarer osv? Teller du med olje du bruker til steking, evt juice til maten osv? Mye kalorier i smør på skiva og stekeolje, f.eks.

Anonymkode: 021bd...2e4

Jeg teller alt fra olje, smør, søtsaker, nøtter, bakst. Jeg prøver å være veldig standhaftig, men det er som om kroppen ikke responderer ordentlig. Juice holder jeg meg stort sett unna, men om jeg drikker det, så telles også den med. Bruker vekt og Lifesum, slik at innholdet blir korrekt logget.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal i hvertfall Ikke gå noe mer ned på kaloriinntaket, som noen foreslår. Om noe ville jeg holdt meg på minst 1800 mtp vekt og ønsket vektnedgang.

Synes det virker som at du spise rent og bra. Jeg ville lagt inn 2 styrkeøkter i uken og fokuser på å bygge muskler, slik at kroppen forbrenner bedre gjennom hele dagen 😊

For øvrig kan øking i vekt bare være hormoner og at kroppen holder på mer vann denne uken!

Anonymkode: cf55f...517

Men jeg leste et sted at man ikke nødvendigvis må trene styrke for vektnedgang, men fokusere på å være i et kaloriunderskudd? Jeg pleier å løpe noen ganger hver uke + lange gåturer i fjellet og marka. 

kroppen har forsåvidt føltes veldig oppblåst de siste dagene og jeg har uren hud i ansiktet. Så kanskje hormoner spiller inn? Jeg spiste godteri i helgen og tok et par glass vin. Kanskje det spiller inn?

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spiser mye grønnsaker, frukt, endel sukkerfri mat. Jeg spiser nesten ikke potet, ris, hvete osv. Jeg spiser endel rent kjøtt og grønnsaker, knekkebrød, fisk, makrell i tomat, leverpostei osv. Jeg spiser mye salat på jobb, uten dressing, krutonger osv. Drikker ikke melk og lignende. Så jeg opplever at jeg har satt inn mange tiltak, men at prosessen går tregt.

TS

Dette er jo ultraprossessert mat. Spis heller godteri med «ekte» sukker når du skal unne deg noe, og kutt «sukkerfrie» produkter. Du bør også spise den utgaven av en matvare som ikke er «fettredusert» da den fettredusert varianten er nettopp ultraprossessert pg påvirker sult og stoffskifte på funky måter.

Når du skal legge om kosten fra feks lite til mye grønnsaker er det viktig å bruke tid. Bakteriene i din fordøyelse er tilpasset ditt kosthold. Uansett hvor sunt eller usunt du spiser nå - unn deg å bruke minst 6 uker på enhver endring. Ellers vil resultatet være urolig mage og forstoppelser, som du har erfart.

Sats på å spise like mye mat som før, men spis matvarer av lav kaloritetthet. Målet er altså ikke sult, men metthet på få kallorier. Du behøver ikke telle kalorier - de fleste av oss husker fint at grønnsaker = lav kalori og olje/meieri/fett = høy kalori. 

Anonymkode: c9da6...c06

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg teller ikke kalorier og spiser det jeg måtte ønske. Gått ned 18 kg på ett år. Ikke trener jeg heller. 

Men du har vann i kroppen TS. Det kan variere fra 1 kg til 5 kg på det meste. Bruk målebånd i stedenfor og hver tålmodig 😊

Anonymkode: 8744e...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg teller ikke kalorier og spiser det jeg måtte ønske. Gått ned 18 kg på ett år. Ikke trener jeg heller. 

Men du har vann i kroppen TS. Det kan variere fra 1 kg til 5 kg på det meste. Bruk målebånd i stedenfor og hver tålmodig 😊

Anonymkode: 8744e...01e

Bra jobba! 👊🏻 Takk for råd. Synes du det er for kort tid siden jeg har startet til å forvente resultater allerede nå? 24 dager siden. 

vh TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Noen mister vekt med en gang mens andre bruker lengre tid før det løsner. Ville ikke spist mindre kalorier, kroppen trenger mat, og den trenger vitaminer og mineraler. Kan prøve en strengere form for faste? Kan også være lavt stoffskifte, insulinresistent eller noe annet galt som noen nevner. Ville holdt ut litt til, kanskje blitt litt strengere på de kjappe karboene, og frukt i perioden du prøver å gå ned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eilis skrev (3 minutter siden):

Noen mister vekt med en gang mens andre bruker lengre tid før det løsner. Ville ikke spist mindre kalorier, kroppen trenger mat, og den trenger vitaminer og mineraler. Kan prøve en strengere form for faste? Kan også være lavt stoffskifte, insulinresistent eller noe annet galt som noen nevner. Ville holdt ut litt til, kanskje blitt litt strengere på de kjappe karboene, og frukt i perioden du prøver å gå ned. 

Jeg faster i 16 timer og spiser mellom 11.00 og 19.00. Burde man være strengere enn det? Spiser lunsj og middag. 1400 kalorier om jeg har et lavt aktivitetsnivå og 1600 om det er høyere. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men jeg leste et sted at man ikke nødvendigvis må trene styrke for vektnedgang, men fokusere på å være i et kaloriunderskudd? Jeg pleier å løpe noen ganger hver uke + lange gåturer i fjellet og marka. 

kroppen har forsåvidt føltes veldig oppblåst de siste dagene og jeg har uren hud i ansiktet. Så kanskje hormoner spiller inn? Jeg spiste godteri i helgen og tok et par glass vin. Kanskje det spiller inn?

TS

Godteri og vin kan ta et par dage3 før det er ute av systemet igjen, spesielt når du har magetrøbbel i tillegg.

Anbefaler å veie deg 1 maks 2 ganger i uka. Jeg gjorde det fredag morgen, og hvis vekta var høyere enn forventet tenkte jeg tilbake til de siste to dagene (mye salt i middagen? Et glass vin? Osv). 

Vektplatå finnes også. Jeg gikk ned 10 kg og halvparten av ukene stod jeg bom fast, opp til 4 uker av gangen før det løsnet igjen. Bare ikke gi opp :)

Anonymkode: d88a8...105

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godteri og vin kan ta et par dage3 før det er ute av systemet igjen, spesielt når du har magetrøbbel i tillegg.

Anbefaler å veie deg 1 maks 2 ganger i uka. Jeg gjorde det fredag morgen, og hvis vekta var høyere enn forventet tenkte jeg tilbake til de siste to dagene (mye salt i middagen? Et glass vin? Osv). 

Vektplatå finnes også. Jeg gikk ned 10 kg og halvparten av ukene stod jeg bom fast, opp til 4 uker av gangen før det løsnet igjen. Bare ikke gi opp :)

Anonymkode: d88a8...105

Takk!! 👊🏻👊🏻

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis litt mindre og beveg deg mer - 10 000 skritt er ikke mye

Anonymkode: c0aac...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I forhold til at du koser deg i helger burde du beregne gjennomsnittslig kaloriinntak over hele uken. 

f eks meg:

jeg spiser 1700 kalorier hver dag. 
Til sammen blir dette 11900 kalorier på en uke.

I helgene koser jeg meg med 2000 ekstra kalorier. Dette må jeg plusse på de 11900 og totalen blir 13900. Delt på 7 dager blir det 1985 pr dag. 

Om man ikke spiser på en hel dag, så vil kroppen tilpasse seg. Så resultater fra dag til dag har ikke så mye å si, men heller gjennomsnittlig hva man spiser på en uke. Så beregn kaloriinntak for når du koser deg også

Anonymkode: 556f7...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...