Gå til innhold

Kan min far gi bare min sønn arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snakk om rundt 7 millioner. Min far gjør dette for å straffe meg (mrk min forrige post) Har sagt i fra at jeg bryr meg ikke om min arv men det gjør meg ont at han ødelegger søskenforholdet. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS snakker om en store verdier. 1,6m er jo nesten ingenting, og neppe det som bekymrer henne. 

Anonymkode: 742ae...749

"Store verdier" er jo veldig subjektivt, og 7 mill er heller ikke akkurat stort i mine øyne, men. Man kan fortsatt ikke gjøre noen arveløse, som igjen var poenget mitt. TS spurte om han kunne ta hennes arv og gi til sønnen, det kan han ikke. Så lenge det er snakk om "arv". 

Anonymkode: d402e...dcb

Skrevet

La nå din far få "straffe deg". Bra at arven etter ham forblir i familien. Alternativet hadde vært at han har gitt bort alt til "Bekjempelse av katter på Sydpolen" 😎

• Liker 3
Skrevet
Istinde skrev (Akkurat nå):

La nå din far få "straffe deg". Bra at arven etter ham forblir i familien. Alternativet hadde vært at han har gitt bort alt til "Bekjempelse av katter på Sydpolen" 😎

Jeg og mine skal visst selv straffes fra å arve en forelder, og det lever jeg godt med. Store verdier der også 👏😀😎

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han kan i teorien (med visse unntak) gi bort alt til sønnen din mens han er i live, så det ikke er igjen noe mer til dere når han dør. 

Utenom det kan han ikke gjøre noen "arveløse". 

Anonymkode: d402e...dcb

Endret av Pillarguri
Slettet innlegget da det ikke var korrekt.
Skrevet (endret)
FruLøvetann skrev (6 timer siden):

Kan min far juridisk gi min sønn hele arven? 

Nei. I testament kan han gi ham alt som overstiger din såkalte "pliktdelsarv", som er 2/3-deler, men likevel ikke mer enn 15 ganger grunnbeløpet i folketrygda. 

Arvelova § 50: 

"To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker." 

Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata

Grunnbeløpet er pr 1. mai 2022 kr. 111.477, så 15G blir kr. 1.672.155. 

Lov om folketrygd (folketrygdloven) - Kapittel 1. Formål og definisjoner m.m. - Lovdata 

Endret av CAPS LOCK
Skrevet

Er barna dine voksne?  Hvor langt inn i fremtiden er det? Hva er det som gjør at akkurat denne sønnen blir tilgodesett og ingena v de andre barna?

Jeg ser poenget ditt med at dette vil splitte familien - hva tenker din sønn om saken? 

Ville han tatt pengene og blitt uvenner med søsken eller kan det være at han vil se din side og fordele mellom søsken? (Jeg sier ikke at han skal/bør det, men vi kjenner jo ikke hele historien her, så bare lurer på om det kan være en mulighet)

Skrevet
ekkoet skrev (På 3.8.2022 den 8.44):

Er barna dine voksne?  Hvor langt inn i fremtiden er det? Hva er det som gjør at akkurat denne sønnen blir tilgodesett og ingena v de andre barna?

Jeg ser poenget ditt med at dette vil splitte familien - hva tenker din sønn om saken? 

Ville han tatt pengene og blitt uvenner med søsken eller kan det være at han vil se din side og fordele mellom søsken? (Jeg sier ikke at han skal/bør det, men vi kjenner jo ikke hele historien her, så bare lurer på om det kan være en mulighet)

Min sønn som det gjelder er voksen og resten er ikke det enda. Er redd han nok vil beholde alt. Dette er ikke nytt, da det kun er han som har fått julegaver og bursdagsgave. De andre har fått overta hans brukte ting han ikke trenger lenger. Klassisk eksempel på "the golden child" 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
FruLøvetann skrev (På 2.8.2022 den 11.43):

Kan min far juridisk gi min sønn hele arven? Problemet her er at jeg har 4 barn. Jeg er er enebarn og min far er ikke gift. Det er snakk om store verdier og dette vil selvfølgelig ødelegge familien min. Kan jeg bestride testamente når han går bort? Vil et offentlig skifte kunne gjøre at alle 4 barna mine får arv? 

Hvorfor vil det at din far får gjøre som han vil med sine egne penger «ødelegge familien»? 

Har du formidlet til dine barn at penger blir deres penger når den som dør er en eldre slektning av dem? Da har du lært dem noe som er usant, og det kan ikke skyldes på din far. Har du fått for deg at din fars penger er dine penger når han bare kreperer? Også din feil. Din far sine penger er hans penger. Han kan bruke dem på luksusprostituerte i Thailand, om han ønsker. Han kan belåne huset til over pipa og leve livet, om han vil. Eller bruke alt han har på undulater. Og det er selvsagt ikke noe du kan tenke det minste negativt om. Ønsker du penger? Tjen dem. Ønsker du at penger skal gå i arv? Tjen dem og gi dem i arv.

Anonymkode: ac317...e2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her må du ta en skikkelig alvorsprat med din sønn og få han til å forstå at det eneste rette her blir å dele arven likt mellom alle barna. Dersom pengene ikke har betydning for deg selv, kan du jo foreslå at hele potten deles likt på de 4 barna, eller på alle dere 5 om du ønsker å ha litt selv. 

Har vært i en slik situasjon der besteforeldre testamenterte deler av arven til mange av barnebarna men utelatt noen. Vi som arvet samlet da potten og fordelte likt til alle, også de som ble utelatt. Dette må gjøres etter at arven er utbetalt.

Anonymkode: 468fa...522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å forbi gå sin eneste datter, og gi alt til ETT barnebarn, da han har 4 ?? 
Da lurer jeg på hvilke relasjon far og datter han.. hvilke relasjon han har til et ene barnebarnet kontra de andre. Hva som er forhistorien her. 
Hva mener du med stor formue? 1 mill eller 10? 
du har krav på din pliktarv. 
Men det blir jo dårlig stemning mellom barna når ett barn får alt og de andre tre ingenting.. 

Anonymkode: 88b9c...7c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...