Gå til innhold

Kan min far gi bare min sønn arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan min far juridisk gi min sønn hele arven? Problemet her er at jeg har 4 barn. Jeg er er enebarn og min far er ikke gift. Det er snakk om store verdier og dette vil selvfølgelig ødelegge familien min. Kan jeg bestride testamente når han går bort? Vil et offentlig skifte kunne gjøre at alle 4 barna mine får arv? 

AnonymBruker
Skrevet

Barnebarn har ikke arverett etter loven, det har du. Alt som overstiger pliktdelsarven, kan faren din testamentere til hvem han vil.

Anonymkode: e234a...11b

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan kun testamentere bort en liten prosent av verdiene, resten og størstedelen styres av arveloven. Du er hans nærmeste arving og han har ingen mulighet til å forbi gå deg og kun gi til barna dine.

Men i live har han større muligheter. Han kan selge, overføre og gi bort det han ønsker.

Anonymkode: 62fc1...f98

• Liker 5
Skrevet

Du har vel krav på 2/3 av arven opp til 1,7 mill. (ca., 15G), resten kan han testamentere til din sønn. Han kan gi bort alt til din sønn mens han lever så lenge det er en livsdisposisjon (kan ikke gjøres på dødsleie, overføringen må være reell), da kommer overformynderiet inn om han er under 18.

• Liker 4
Skrevet

Han kan ikke gjøre sitt eget barn arveløst, dvs deg. Du har en pliktdelsarv.  Barnebarn har ingen automatisk arv, men det som  er igjen av penger etter at DIN pliktdelsarv er trukket fra, kan han selv skrive testamente og gi bort til hvem han vil. Altså mens han er i live, må det gjøres.

Hvis han ikke har partner som arver ham, så er det du som arver alt om han IKKE skriver testamente. Skriver han testamente, arver du altså pliktdelsarven minimum, og barnebarnet det han skriver i testamente.

Sitat fra SmartePenger.no

Pliktdelen gjelder arv både fra mor og far. Størrelsen på pliktdelsarven til livsarvinger ble økt fra 1 million kroner til 15 G i den nye arveloven som trådte i kraft 1.1.2021. Pliktdelsarven er begrenset til 15 ganger grunnbeløpet (111.477 kroner). Det vil si at pliktdelsarven er per idag er 1.646.760 kroner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan kun testamentere bort en liten prosent av verdiene, resten og størstedelen styres av arveloven. Du er hans nærmeste arving og han har ingen mulighet til å forbi gå deg og kun gi til barna dine.

Men i live har han større muligheter. Han kan selge, overføre og gi bort det han ønsker.

Det stemmer ikke, med mindre man har veldig lav formue. 

TS skal som datter arve minst 1,6m, det er ikke mye i disse dager om man eier hus, hytte og har spart litt i fond og aksjer. Så det høres ut som om det er en solid sum penger han her fritt kan testamentere til det ene barnebarnet, uten at TS kan gjøre noe annet enn å fordele sine 1,6 på de tre andre. 

Gjør han dette på korrekt måte, og alle formkrav er møtt, er det ingenting du kan bestride. 

Anonymkode: 742ae...749

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han skriver et testamente der pliktarv ikke er tatt med, kan jeg da kreve hele testamente ugyldig? 

AnonymBruker
Skrevet
FruLøvetann skrev (1 minutt siden):

Hvis han skriver et testamente der pliktarv ikke er tatt med, kan jeg da kreve hele testamente ugyldig? 

Nei. Plitdelsarven holdes uansett utenfor etter lov. 

Men det er andre formaliafeil han kan gjøre om han ikke bruker advokat. Selv om jeg kjenner området godt fra studier valgte jeg å bruke noen tusenlapper på dette, samt oppbevaring. 

Historisk er det dessverre likevel få slike saker som har vunnet gjennom i retten når noe tydelig var avdødes ønske. 

AnonymBruker
Skrevet

Pliktdelsarven kommer vel bare til anvendelse ved død? Så lenge han lever kan han jo dele ut penger og verdier til hvem han måtte ønske.

Er jo mange eksempler på at familier har blitt splittet og ødelagt fordi foreldrene har gitt bort hele eller store deler av sine verdier til bare ett av barna mens de enda lever.

Anonymkode: ec9e0...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan i teorien (med visse unntak) gi bort alt til sønnen din mens han er i live, så det ikke er igjen noe mer til dere når han dør. 

Utenom det kan han ikke gjøre noen "arveløse". 

Anonymkode: d402e...dcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pliktdelsarven kommer vel bare til anvendelse ved død? Så lenge han lever kan han jo dele ut penger og verdier til hvem han måtte ønske.

Er jo mange eksempler på at familier har blitt splittet og ødelagt fordi foreldrene har gitt bort hele eller store deler av sine verdier til bare ett av barna mens de enda lever.

Anonymkode: ec9e0...6b1

Nå skriver ts at hun er enebarn. Det er farens barnebarn som ts lurer på kan forskjellsbehandles mtp arv. Og ja, det kan de, fra arvelaters side i testamentet. Altså en testator.

Anonymkode: a48d6...96a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kan i teorien (med visse unntak) gi bort alt til sønnen din mens han er i live, så det ikke er igjen noe mer til dere når han dør. 

Utenom det kan han ikke gjøre noen "arveløse". 

Men barnebarn er ikke livsarvinger.

Så i praksis er det kun pliktdelsarven til mor på 1,6 som er bundet av loven her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men barnebarn er ikke livsarvinger.

Så i praksis er det kun pliktdelsarven til mor på 1,6 som er bundet av loven her. 

Ja, nå var poenget mitt at han ikke kan "ta" hennes arv og gi til barnebarnet. 

Skrevet

Uff. Er det ingen måte du kan hindre dette? Trist å så splid mellom 4 søsken på denne måten. Håper du får noen gode råd.

Skrevet
FruLøvetann skrev (1 time siden):

Kan min far juridisk gi min sønn hele arven? Problemet her er at jeg har 4 barn. Jeg er er enebarn og min far er ikke gift. Det er snakk om store verdier og dette vil selvfølgelig ødelegge familien min. Kan jeg bestride testamente når han går bort? Vil et offentlig skifte kunne gjøre at alle 4 barna mine får arv? 

Ja, i levende live kan din far gi bort hele arven til din sønn.

Om det først er snakk om etter sin død, kan han testamentere bort alt til sitt barnebarn, og du vil uansett få din pliktdelsarv på ca. 1,6 mill., som trekkes fra. Dine øvrige barn har ikke arverett her, annet enn etter deg.

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er totalt feil, om man har litt verdier. Som andre skriver så er det kun 15 G som styres av arveloven. Dette tilsvarer ca 1 650 000, så om verdiene er på kr 2 000 000 så stemmer jo påstanden din. Men 2 millioner er ikke en spesielt stor arv, så vil anta at ts snakker om vesentlig mer.

Men din far er i sin fulle rett til å testamentere alt over de 15 G (som skal til ts), til hvem han vil. Han kan derfor gi mange millioner til et barnebarn, mens de tre andre ikke får noe.

Anonymkode: cf0ae...d73

AnonymBruker
Skrevet
FruLøvetann skrev (1 time siden):

Hvorfor vil det ødelegge familien? Din far som da er skurken her vil være død. Det er ikke din sønns feil at han får alt? Eventuelt hvis det faktisk er din sønns feil at han får alt så er det vel splid i familien allerede. Så skaden er vel alt gjort. 

Anonymkode: 316c4...c6b

• Liker 1
Skrevet

Det kan han med unntak av 1,6 millioner som andre skriver her. Så er jo spørsmålet om din sønn er komfortabel med å ryke uklar med sine søsken over dette. Hvis ikke kan han jo omfordele dette selv. 

• Liker 1
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (3 minutter siden):

Uff. Er det ingen måte du kan hindre dette? Trist å så splid mellom 4 søsken på denne måten. Håper du får noen gode råd.

Hvorfor er det nødvendig vis trist at en arver? Dersom bestefaren har et godt forhold til ett barnebarn og knapt kjenner de andre, er det helt fair at bare et barn arver.

Vi kommer garantert til å se mye mer av slik skjevdeling fremover. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, nå var poenget mitt at han ikke kan "ta" hennes arv og gi til barnebarnet. 

Men TS snakker om en store verdier. 1,6m er jo nesten ingenting, og neppe det som bekymrer henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...