Gå til innhold

Må mat være helt avkjølt før man setter den i kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært at middagsmat må være kald før man setter den i kjøleskapet, mens samboer mener at man må setter maten i kjøleskapet før den blir avkjølt fordi den kan bli dårlig når den står ute i timesvis.

I går spiste vi kjøttsuppe og drøyt 4 t etterpå var kasserollen og suppen lunken, og han ble stresset for at jeg ikke hadde satt den i kjøleskapet og at suppen nå var på vei til å bli dårlig.

Hva er riktig?

Anonymkode: c42a8...4f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må kjøles ned raskest mulig. 
Den suppen din som har stått i romtemp i 4 timer, hadde ikke jeg spist…

Bruk vannbad med iskaldt vann, fryseelementer, sett kasserollen ut i snøen osv

Kan selvsagt settes inn i et kjøleskap, man da blir all den andre maten varmet opp, og blir da dårlig. 

Anonymkode: 23b35...20b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan selvsagt settes inn i et kjøleskap, man da blir all den andre maten varmet opp, og blir da dårlig. 

Det høres litt hysterisk ut å kjøle ned maten med is rett etter måltidet.

Hvor lenge tåler oppvarmet mat å stå ute i romtemperatur?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det var mye styr.

Løsningen er å legge maten over i mindre beholdere slik at det av kjøles raskt. Hele gryter har ikke noe i kjøleskapet å gjøre. Så kan det gjerne settes inn når det fortsatt er litt lunk i det. 

Anonymkode: 322b6...06a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter ofte inn maten mens gryta fremdeles er lunken. Det har gått helt fint foreløpig, ingenting i kjøleskapet som har blitt dårlig av det. 

Anonymkode: c383b...f35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres litt hysterisk ut å kjøle ned maten med is rett etter måltidet.

Hvor lenge tåler oppvarmet mat å stå ute i romtemperatur?

Ts

Varm mat må kjøles ned hurtig før en setter det i kjøleskapet, det er for å hindre bakterievekst. I tillegg er det hundedagene nå, sånn at mat blir fort dårlig om den står i romtemperatur.

Anonymkode: da00c...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den trenger ikke være helt kald, men den må ikke være rykende varm. 

Kjøl ned raskt. Sett gryten i kaldt vann i springen (ikke akkurat så mye styr, trenger ikke isbiter, bare vanlig kaldt vann). Går enda raskere om du tar den over i plastbokser, og gjerne flere små. 

Jeg hadde ikke spist noe som hadde stått på benken i fire timer, det er alt for mye. 

Anonymkode: 05f06...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du setter en lunken eller varm gryte inn i kjøleskapet så øker du jo temperaturen i kjøkeskapet. Altså øker risikoen for at du gjør annen lettbedervelig mat bedervet. (Fisk, rått kjøtt, ris). 

Derfor er det du bør kjøle maten ned før du setter den i kjøleskap. Hva angår tiden dette tar? Det har man forsket på, så verken du eller samboer trenger ty til kjærringråd og gammel overtro. For ris (som er en av de lettest bedervelige typene kokt mat) tar bederving en hel kveld. Altså mer enn 4 timer. Har du oppbevart den ute over 8 timer anbefales den kastet. Men ris bør kjøles ned så raskt som mulig. 

Kjøttsuppe? Kan stå på benken til den er romtemperert. Grønnsaker? Kan spises fra benken neste morgen. Les om grunnleggende mathygiene, så unngår dere kaste god mat og bederve annen god mat.

Anonymkode: bf6c6...c25

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har lært at middagsmat må være kald før man setter den i kjøleskapet, mens samboer mener at man må setter maten i kjøleskapet før den blir avkjølt fordi den kan bli dårlig når den står ute i timesvis.

I går spiste vi kjøttsuppe og drøyt 4 t etterpå var kasserollen og suppen lunken, og han ble stresset for at jeg ikke hadde satt den i kjøleskapet og at suppen nå var på vei til å bli dårlig.

Hva er riktig?

Jeg er enig med samboeren din. 

Når vi har mat til overs, tar jeg restene  umiddelbart over i egnet beholder, lar det lunke seg litt ned (f eks den tiden det tar å spise middag), og så inn i kjøleskapet.

Å sette varm mat i kjøleskapet, krever ekstra energi. Kjøleskapet må jobbe mer. Men maten må kjøles ned innen rimelig tid. Og det skjer ved å sette den inn etter at den har fått ca 20 minutter på å bli litt mindre varm. 

Uansett viktig å varme den skikkelig opp igjen når den skal spises dagen etter.

Anonymkode: 6568a...09a

Skrevet

Hvis jeg skal spare mat i gryte til neste dag setter jeg den i kaldt vann i vasken med en gang jeg er ferdig med å spise. Er det kaldt ute, setter jeg den ut for nedkjøling.

MEN, jeg ville absolutt ikke vært redd for å spise en kjøttsuppe som hadde stått ute i 4 timer, verken om den hadde vært en tur i kjøleskapet, eller om den bare var blitt varmet opp rett fra benken.

Når jeg lager mye av en rett, så fryser jeg stort sett ned restene. Da har jeg retten over i plastboks i passe størrelse, og så kjøler jeg disse ned i kaldt vann før jeg setter i fryseboksen. Det samme med ris. Når jeg først koker ris, så koker jeg nok til flere middager, forsyner meg med det jeg skal spise og har resten i bokser som kjøles fort ned før jeg setter dem i fryseboksen til senere middager.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det blir ikke dårlig så veldig fort, og jeg stresser ikke noe med det.  Om det er kjølig nok ute, så setter jeg gryta ut til avkjøling.  Ellers gjør jeg sånn her. Det kjølner ganske fort, setter på lokk og i frys, evt. en boks i kjøleskapet.

48F798D8-C757-46BC-80B8-F1525C6889D9.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (6 timer siden):

Det blir ikke dårlig så veldig fort, og jeg stresser ikke noe med det.  Om det er kjølig nok ute, så setter jeg gryta ut til avkjøling.  Ellers gjør jeg sånn her. Det kjølner ganske fort, setter på lokk og i frys, evt. en boks i kjøleskapet.

48F798D8-C757-46BC-80B8-F1525C6889D9.jpeg

Kan jeg få oppskrift på dette? Så fantastisk ut!

Anonymkode: fb9e4...622

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg få oppskrift på dette? Så fantastisk ut!

Takk 😀, og klart du kan få oppskriften.  Det er bare på slump og jeg husker ikke akkurat målene her, for det var en stor gryte.Vanligvis koker jeg den i en 10-liters gryte, og det blir også noen porsjoner.  

Først kokes en lettsaltet svineknoke i ca 2 timer. Du kan godt bruke to knoker, og mange liker også de røkte svineknokene. 
så tas de opp av kraften, avkjøles litt og kjøttet kan plukkes av knoken.  Det er lettest før den blir kald. Sil kraften.

Så skreller og kutter jeg f.eks

2,5-3 kg poter

1 kg gulrøtter

1 kålrot

gjerne en halv sellerirot

1stor purre og/eller 2-4 løk

Knokekjøttet som er kuttet/revet opp 

Er det plass til mer i gryta, så ha gjerne oppi mer grønnsaker, en pose frossen amerikansk blanding eller andre ting. Tøm grønnsaksskuffen for rester.

Hell oppi kraften som knokene ble kokt i, men ikke fyll opp gryta, for da blir det veldig tynt.  Jeg fyller ikke på mer væske enn maks halvt opp, for det er væske i grønnsakene også, og det synker sammen.  Fyll heller på mer hvis det blir for tykt.

Pepper (+salt hvis det er nødvendig) jeg bruker 2 ts pepper.

Kok opp og bland litt i gryta når det har kokt og dampet en stund under lokk. Skru ned plata så det bare småkoker, og vent en time eller halvannen.

(Du kan bruke hva som helst eller blanding av kjøtt, kjøttdeig, pølser,koteletter, høns, svin, lam, ku.  1 drøy kilo kjøtt. Dette er «kokt på en spiker» og ingen gryter blir like.)

1013D918-2A34-401E-BA97-76FE95E5CF29.jpeg

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter maten ofte inn før den blir kald. Spiser ofte varmmat jeg lagde til kvelds som har sått ute over natten til frokost også...

Anonymkode: d4c5c...89f

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (33 minutter siden):

Takk 😀, og klart du kan få oppskriften.  Det er bare på slump og jeg husker ikke akkurat målene her, for det var en stor gryte.Vanligvis koker jeg den i en 10-liters gryte, og det blir også noen porsjoner.  

Først kokes en lettsaltet svineknoke i ca 2 timer. Du kan godt bruke to knoker, og mange liker også de røkte svineknokene. 
så tas de opp av kraften, avkjøles litt og kjøttet kan plukkes av knoken.  Det er lettest før den blir kald. Sil kraften.

Så skreller og kutter jeg f.eks

2,5-3 kg poter

1 kg gulrøtter

1 kålrot

gjerne en halv sellerirot

1stor purre og/eller 2-4 løk

Knokekjøttet som er kuttet/revet opp 

Er det plass til mer i gryta, så ha gjerne oppi mer grønnsaker, en pose frossen amerikansk blanding eller andre ting. Tøm grønnsaksskuffen for rester.

Hell oppi kraften som knokene ble kokt i, men ikke fyll opp gryta, for da blir det veldig tynt.  Jeg fyller ikke på mer væske enn maks halvt opp, for det er væske i grønnsakene også, og det synker sammen.  Fyll heller på mer hvis det blir for tykt.

Pepper (+salt hvis det er nødvendig) jeg bruker 2 ts pepper.

Kok opp og bland litt i gryta når det har kokt og dampet en stund under lokk. Skru ned plata så det bare småkoker, og vent en time eller halvannen.

(Du kan bruke hva som helst eller blanding av kjøtt, kjøttdeig, pølser,koteletter, høns, svin, lam, ku.  1 drøy kilo kjøtt. Dette er «kokt på en spiker» og ingen gryter blir like.)

1013D918-2A34-401E-BA97-76FE95E5CF29.jpeg

Takk! Hvordan får jeg lagret denne oppskriften til meg? Dette innlegget? Har misset det før 😉 Er oppskriften basert på bildet? Vil gjerne lage tilsvarende posjonsvis for nedfrysing.

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Hvordan får jeg lagret denne oppskriften til meg? Dette innlegget? Har misset det før 😉 Er oppskriften basert på bildet? Vil gjerne lage tilsvarende posjonsvis for nedfrysing.

Du kan vel ta skjermbilde og lagre, kanskje?   
og, enig. Det er veldig greit å porsjonere. Jeg lager alltid mye, greit å ha noe som er enkelt å varme opp, gi bort osv.  

AnonymBruker
Skrevet

Mange moderne kjøleskap har vel også en egen modul eller hylle for hurtig nedkjøling? Mitt forrige kjøleskap hadde iallfall en knapp som man skulle trykke på om man hadde puttet inn noe som ikke var kaldt, feks akkurat fylt opp med matvarer fra butikken.. Tror det da kjølte litt ekstra en liten stund så det ikke skulle påvirke annen mat. Fryseren min har også en egen hylle for nye ting som skal inn i fryseren som ikke er frosne ennå. 

Personlig ville jeg ikke spist suppe som sto 4 timer på benken men jeg er litt sensitiv muligens. Tenker man kan kjøle ned ting litt kjappere og så sette i kjøleskap. 

Anonymkode: e414a...3f9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...