AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Min ex påstår det, men dette er tross alt penger jeg skal betale tilbake. vet jeg kan ringe nav, men jeg sitter utenfor EU og har ikke lyst til å bruke studielånet mitt på å ringe, og nav sin svartid gjennom meldinger er tre dager, så jeg håper noen her vet:) Anonymkode: 94ae7...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 Jeg ville bedt NAV fastsette barnebidraget. Da slipper du å krangle med barnefar om dette, og NAV kommer nok til å regne ut riktig sum og hensynta studielån på riktig måte Anonymkode: b33b0...195 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Ja, det er planen, men det er ingen grunn for å be om ny utregning om det telles, for da ligger jeg på om lag samme inntekt. Anonymkode: 94ae7...7e7
MollyJones Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Det teller ikke når det kommer til f.eks AAP, eller når kommunen skal regne ut om man skal få støtte til barnehageplass. Så jeg ville synes det er rart om det telles ved fastsettelse av barnebidrag. Men etter å ha lest her hva folk svarer på NAV spørsmål så MÅ du sjekke opp i dette et annet sted - noen svarer det de tror, andre svarer det de mener bør være rett, mens faktisk svarer rett - men det er umulig å vite hva. Du trenger ikke å ringe til NAV - du kan sende en melding 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 MollyJones skrev (Akkurat nå): Det teller ikke når det kommer til f.eks AAP, eller når kommunen skal regne ut om man skal få støtte til barnehageplass. Så jeg ville synes det er rart om det telles ved fastsettelse av barnebidrag. Men etter å ha lest her hva folk svarer på NAV spørsmål så MÅ du sjekke opp i dette et annet sted - noen svarer det de tror, andre svarer det de mener bør være rett, mens faktisk svarer rett - men det er umulig å vite hva. Du trenger ikke å ringe til NAV - du kan sende en melding Takk for svar! ja, jeg vet. Dumt å spørre om slikt her. Jeg har sett mange svar på KG som jeg VET er feil innenfor mitt fagfelt. jeg hadde likevel håper at noen kanskje var i samme situasjon nå og kunne svare. Dette gjelder ikke meg, men en jeg møtte på ferie som virker litt ressurssvak, og som definitivt trenger litt hjelp. Alene med tre barn, prøver å få livet på stell, orker ikke papirmølle hos nav (dysleksi, forstår ikke hva hun leser). Eksmannen betaler ingenting, men bombarderer henne med meslinger om hva han mener er korrekt (jeg har lest de meldingene, og jeg tror han finner på ting) Anonymkode: 94ae7...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye NAV fordeler underholdskostnaden mellom foreldrene ut fra inntektene deres. Når vi beregner inntekten til foreldrene, ser vi på brutto personinntekt, som ordinær lønn fra arbeidsgivere inkludert feriepenger, overtidsbetaling og andre tillegg, skattepliktige fordeler av forsikringer, bruk av bil og telefoni og media omsorgslønn fra kommunen, styrehonorar, private pensjonsordninger og forsikringsutbetalinger positive netto kapitalinntekter over 10 000 kroner, for eksempel aksjeutbytte, renteinntekter og salg av fast eiendom pengestøtte fra NAV som er skattepliktig, som sykepenger, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og overgangsstønad annen pengestøtte fra NAV til bidragsmottakeren som skal regnes med, som kontantstøtte for det barnet du mottar bidrag for, utvidet barnetrygd og ekstra småbarnstillegg fant dette på NAV sine sider. De tar hvertfall ikke utgangspunkt i støtte fra lånekassen ser det ut til. Anonymkode: ee3a5...237 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye NAV fordeler underholdskostnaden mellom foreldrene ut fra inntektene deres. Når vi beregner inntekten til foreldrene, ser vi på brutto personinntekt, som ordinær lønn fra arbeidsgivere inkludert feriepenger, overtidsbetaling og andre tillegg, skattepliktige fordeler av forsikringer, bruk av bil og telefoni og media omsorgslønn fra kommunen, styrehonorar, private pensjonsordninger og forsikringsutbetalinger positive netto kapitalinntekter over 10 000 kroner, for eksempel aksjeutbytte, renteinntekter og salg av fast eiendom pengestøtte fra NAV som er skattepliktig, som sykepenger, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og overgangsstønad annen pengestøtte fra NAV til bidragsmottakeren som skal regnes med, som kontantstøtte for det barnet du mottar bidrag for, utvidet barnetrygd og ekstra småbarnstillegg fant dette på NAV sine sider. De tar hvertfall ikke utgangspunkt i støtte fra lånekassen ser det ut til. Anonymkode: ee3a5...237 Takk! Det fant jeg også, og jeg tenker det ikke teller siden dette tross alt er penger som skal betales tilbake. Eksmannen sier at deler av lånet blir omgjort til stipend etter endt utdanning (stipend for å ha barn), og at alt derfor telles som inntekt fordi man ikke vet hvor mye som blir omgjort. Han har visst pratet med nav selv. For meg høres det rart ut. Jeg tror jeg får ringe nav, for den mannen skriver mye rart som ikke henger på greip, og overkjører henne totalt, virker det som. Anonymkode: 94ae7...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk! Det fant jeg også, og jeg tenker det ikke teller siden dette tross alt er penger som skal betales tilbake. Eksmannen sier at deler av lånet blir omgjort til stipend etter endt utdanning (stipend for å ha barn), og at alt derfor telles som inntekt fordi man ikke vet hvor mye som blir omgjort. Han har visst pratet med nav selv. For meg høres det rart ut. Jeg tror jeg får ringe nav, for den mannen skriver mye rart som ikke henger på greip, og overkjører henne totalt, virker det som. Anonymkode: 94ae7...7e7 Nav er nok riktig sted å gå ja. Det finnes jo ingen garanti for at han faktisk har snakket med dem. Få det også skriftlig det nav sier. Anonymkode: ee3a5...237
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Når jeg studerte så regnet ikke nav pengestøtten fra lånekassa som inntekt, kun os og inntekten fra deltidsjobben. Anonymkode: 5056c...863
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min ex påstår det, men dette er tross alt penger jeg skal betale tilbake. vet jeg kan ringe nav, men jeg sitter utenfor EU og har ikke lyst til å bruke studielånet mitt på å ringe, og nav sin svartid gjennom meldinger er tre dager, så jeg håper noen her vet:) Anonymkode: 94ae7...7e7 Du kan logge inn på ditt nav og sende melding til de der så slipper du å ringe. Tar vel ca en dag å få svar. Anonymkode: c1dfc...916
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Støtte fra lånekassen teller IKKE som inntekt i beregning av bidrag. Hilsen tidligere ansatt i NAV som jobbet med dette. Anonymkode: bd2d2...477 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Lån og stipend er ikke inntekt, det er gjeld. Anonymkode: 92fcb...e07
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 10.30): Støtte fra lånekassen teller IKKE som inntekt i beregning av bidrag. Hilsen tidligere ansatt i NAV som jobbet med dette. Anonymkode: bd2d2...477 Men hva med omvendt. Når Lånekassen sier det er en Max grense man kan tjene i året, går barnebidrag som inntekt? Anonymkode: 8fb78...eeb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hva med omvendt. Når Lånekassen sier det er en Max grense man kan tjene i året, går barnebidrag som inntekt? Anonymkode: 8fb78...eeb Nei, kun skattbar inntekt. Anonymkode: e557a...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå