Gå til innhold

Mat skal visstnok bruke rundt 9 timer fra inn til ut igjen, men jeg har samme mat i magesekken mer enn 15 timer 😬

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vært klar over at fordøyelsen min er sykt langsom.  Når jeg spiser er jeg mett LENGE.  Og jeg kan ha halsbrann langt utpå dagen for det jeg hadde til middag dagen før, mange andre tegn også.  Som at jeg har avføring maks 2 ganger i uka.  Men kan ofte hå over en uke mellom hver gang.

Men jeg er bekymret for hvor lang tid det tar.  Jeg brekker meg lett ved vonde lukter, som i dag førte til at jeg kastet opp.  Og der kom rester av gårdagens middag.  Dette kan da umulig være normalt!  Jeg har sjekket stoffskiftet og sånt til legen flere ganger.  

Jeg vet jeg spiser for mye, og det er derfor jeg er overvektig. Men kan det være en faktor det med fordøyelsen min?  Mannen min er også overvektig, men hvorfor han ikke er større med tanke på inntak forundrer meg.  Men hans fordøyelse er på grensen til ikke eksisterende. Maten bare renner gjennom han.  Så lurer på om tid på fordøyelse kan ha noe å si om hvor mye man tar opp av maten.

Noen som også opplever treg fordøyelse?

Anonymkode: 5b8e3...06d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tygger du maten skikkelig?  Lettere for kroppen å fordøye mat som er tygget skikkelig enn hvis man bare gulper det i seg som en måke. 

Anonymkode: c9e63...ed5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn. Er lite fysisk aktiv pga. kronisk smertesituasjon. Jeg regner med det er grunnen hos meg.

Anonymkode: d2032...271

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lenge vært klar over at fordøyelsen min er sykt langsom.  Når jeg spiser er jeg mett LENGE.  Og jeg kan ha halsbrann langt utpå dagen for det jeg hadde til middag dagen før, mange andre tegn også.  Som at jeg har avføring maks 2 ganger i uka.  Men kan ofte hå over en uke mellom hver gang.

Men jeg er bekymret for hvor lang tid det tar.  Jeg brekker meg lett ved vonde lukter, som i dag førte til at jeg kastet opp.  Og der kom rester av gårdagens middag.  Dette kan da umulig være normalt!  Jeg har sjekket stoffskiftet og sånt til legen flere ganger.  

Jeg vet jeg spiser for mye, og det er derfor jeg er overvektig. Men kan det være en faktor det med fordøyelsen min?  Mannen min er også overvektig, men hvorfor han ikke er større med tanke på inntak forundrer meg.  Men hans fordøyelse er på grensen til ikke eksisterende. Maten bare renner gjennom han.  Så lurer på om tid på fordøyelse kan ha noe å si om hvor mye man tar opp av maten.

Ja -men har en sykdom som bla gir treg fordøyelse igjennom hele systemet pga påvirket autonomt nervesystem (dvs ikke viljestyrte musklene i mage/tarm jobber tregt med å få maten videre i systemet) ikke farlig men veldig ubehaglig. Stress bla kan påvirke fordøyelsen -du kan jo lese om funksjonell dyspepsi -evt så har man en form for gastroparese, nedsatt/lammet fordøyelse. 

er du mye plaget så kan mest mulig flytende kost hjelpe evt spise små men mer hyppige måltider. 

Kan sjekkes ut ved å ta magetømmingstester (spise ett måltid/drikke buljong -så ta ultralyd for å se hvor lang tid magen tar å tømme seg) evt svelge en smart pill som registrerer hvor lang tid den bruker fra du svelger til den kommer ut i do. Får du påvist dette via tester så kan du prøve ut medisiner for å få fart på fordøyelsen.

Anonymkode: 9f937...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Du er helt normal. Det tar ca 6-8 timer før maten går til tykktarmen, men 16-18 timer før den skal ut.

Anonymkode: 8c44d...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bæsjer 6x dagen. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: 56e3e...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Man kan spise seg syk, ts. Alvorlig syk. Om du fortsetter å spise på en måte, i en mengde, av en type, eller i et mønster som kroppen tydelig reagerer på så er ikke det verste som kan skje at du får dårlig fordøyelse (noe du har). Det verste som kan skje er at du får fysiske plager som begrenser livskvaliteten din i slik grad at den blir ikke-eksisterende.

Så ta fordøyelse mer på alvor. Om du bare slutter å spise feil for din kropp så gir dette seg med tiden. Fortsetter du kan det bli mye verre.

Anonymkode: 6c042...38e

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver heter gastroparese. Magesekken er lammet hele eller deler av tida. Hos deg bare deler av tida, hvis ikke hadde det ikke gått videre i systemet i det hele tatt. Dette bør du ta opp med fastlegen din og be om henvisning til indremedisiner. 

Anonymkode: 4d9f1...614

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 20.14):

Det du beskriver heter gastroparese. Magesekken er lammet hele eller deler av tida. Hos deg bare deler av tida, hvis ikke hadde det ikke gått videre i systemet i det hele tatt. Dette bør du ta opp med fastlegen din og be om henvisning til indremedisiner. 

Anonymkode: 4d9f1...614

Tviler på at det er det, siden jeg ikke har noen av symptomene annet en treg fordøyelse.  Og jeg har vært slik fra jeg var barn.

AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 18.44):

Man kan spise seg syk, ts. Alvorlig syk. Om du fortsetter å spise på en måte, i en mengde, av en type, eller i et mønster som kroppen tydelig reagerer på så er ikke det verste som kan skje at du får dårlig fordøyelse (noe du har). Det verste som kan skje er at du får fysiske plager som begrenser livskvaliteten din i slik grad at den blir ikke-eksisterende.

Så ta fordøyelse mer på alvor. Om du bare slutter å spise feil for din kropp så gir dette seg med tiden. Fortsetter du kan det bli mye verre.

Anonymkode: 6c042...38e

Jeg har vært slik siden jeg var barn.  Og spiser veldig variert, men til tider mye.  Men jeg har spist lite og gått ned i vekt i mange måneder.  Men fordøyelsen var den samme.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...