AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #1 Skrevet 2. august 2022 Vi har i utgangspunktet tenkt at barnet skal begynne i barnehage fra 1 år, 50% til det er 1,5 år, før det begynner 100%. Men vi ser det kunne gjort at kabalen går enklere opp om det kunne startet fx 20% fra 10 mnd. Problemet er bare at det står på alle sider: alder 1-5 år fx. Vi syns det er flott det får litt inntrykk og får være med andre barn, da vi ikke har så mange så små rundt oss, men vi vil gjerne ha det hjemme deltid en litt lenger periode også. Er det innafor og spørre barnehagen om de tar imot mindre barn? Tanker og erfaringer? Også om deltid barnehage. Anonymkode: e591c...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #2 Skrevet 2. august 2022 10 mnd er ikke noe problem hos oss i allefall. Utfordringa ville vært 20%. Får ikke skapt trygghet hos barnet på så liten tid Anonymkode: 13592...c58
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Å begynne 20 % anbefaler jeg absolutt ikke, uavhengig av alder. Barnet vil ikke ha noen mulighet til å få på plass dem tilknytningen som er nødvendig for at hun/ham skal kunne ha utbytte av barnehagen. Hva med å bruke åpen barnehage? Mange barnehager, blant annet den jeg jobber i, tar ikke imot barn før de er 1 år. Dette av den enkle grunn at det finnes en del forskning som tilsier at barnehage ikke er bra for så små barn. Det finnes selvfølgelig tilfeller der man gjør unntak da det finnes tungtveiende grunner. At BABYEN skal bli kjent med nye folk én dag i uka mens mor/far er hjemme, et ikke en slik grunn. Anonymkode: 9ee92...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 Det er vel ulikt, men det er vanlig å få plass den måneden de fyller 1 år hvis det er plass, og eller i hovedopptaket i august. Det er ikke så mange barnehager som tilbyr deltidsplass nå har jeg inntrykk av. Man får full plass og bruker de dagene man trenger. Ofte er barnehagene positive til at man kan komme å besøke i tiden før barnet begynner. Vår første ble født 29. september og begynte i barnehagen 1. september, hun var veldig klar for barnehage. Da var vi flere ganger på besøk før hun begynte. Hadde korte dager første måneden etter start, men i barnehagen hver dag for å få en rutine. Anonymkode: 87df2...122
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å begynne 20 % anbefaler jeg absolutt ikke, uavhengig av alder. Barnet vil ikke ha noen mulighet til å få på plass dem tilknytningen som er nødvendig for at hun/ham skal kunne ha utbytte av barnehagen. Hva med å bruke åpen barnehage? Mange barnehager, blant annet den jeg jobber i, tar ikke imot barn før de er 1 år. Dette av den enkle grunn at det finnes en del forskning som tilsier at barnehage ikke er bra for så små barn. Det finnes selvfølgelig tilfeller der man gjør unntak da det finnes tungtveiende grunner. At BABYEN skal bli kjent med nye folk én dag i uka mens mor/far er hjemme, et ikke en slik grunn. Anonymkode: 9ee92...8a4 Vi skal jo jobbe, ikke være hjemme. Anonymkode: e591c...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi skal jo jobbe, ikke være hjemme. Anonymkode: e591c...a9d Fikk inntrykk av at det var for barnets skyld dere ville starte ved 10 mnd, da missforsto jeg. Men uansett, så vil dere ikke få en 20% plass. Veldig få barnehager tilbyr under 60% plass fordi det ikke er heldig for ungene. Anonymkode: 9ee92...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk inntrykk av at det var for barnets skyld dere ville starte ved 10 mnd, da missforsto jeg. Men uansett, så vil dere ikke få en 20% plass. Veldig få barnehager tilbyr under 60% plass fordi det ikke er heldig for ungene. Anonymkode: 9ee92...8a4 Skjønner. Nei, det er fordi vi ikke får det til og gå opp helt med jobb, permisjon osv. Anonymkode: e591c...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk inntrykk av at det var for barnets skyld dere ville starte ved 10 mnd, da missforsto jeg. Men uansett, så vil dere ikke få en 20% plass. Veldig få barnehager tilbyr under 60% plass fordi det ikke er heldig for ungene. Anonymkode: 9ee92...8a4 Men jeg likte uansett tipset og åpen barnehage! For og få variert litt på hva man gjør i løpet av dagene, så det skal jeg sjekke ut Anonymkode: e591c...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner. Nei, det er fordi vi ikke får det til og gå opp helt med jobb, permisjon osv. Anonymkode: e591c...a9d Deltidsplasser er uvanlig, og aldri så lav prosent, så ikke regn med det Får dere det ikke til å gå opp frem til ett år med permisjon og ferie på begge foreldrene så må dere kanskje bruke ulønnet permisjon eller besteforeldre/tanter den siste tiden. Anonymkode: 87df2...122
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 Dere må bare sende søknad til opptakskontoret for barnehager i kommunen dere bor i med ønsket startdato og se hva de har å tilby, søknad sendes sentralt og ikke til den enkelte barnehage. Man setter opp prioriteringsliste på hvilke bhger man ønsker. Å få deltidsplass i barnehage i 2022 er så og si umulig, veldig få tilbyr dette. Av økonomiske grunner må plassen fylles opp 100% pga foreldrebetaling og tilskudd fra staten. Kommunen/ barnehagen taper penger på dette. Som sagt tidligere i tråden er deltid heller ikke heldig for barnet som trenger tid til å utvikle tilknytning til de ansatte og andre barna. Da er det fint å delta hver dag i rutiner, kos og samspill for kontinuitet. Anonymkode: 657e0...636 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har i utgangspunktet tenkt at barnet skal begynne i barnehage fra 1 år, 50% til det er 1,5 år, før det begynner 100%. Men vi ser det kunne gjort at kabalen går enklere opp om det kunne startet fx 20% fra 10 mnd. Problemet er bare at det står på alle sider: alder 1-5 år fx. Vi syns det er flott det får litt inntrykk og får være med andre barn, da vi ikke har så mange så små rundt oss, men vi vil gjerne ha det hjemme deltid en litt lenger periode også. Er det innafor og spørre barnehagen om de tar imot mindre barn? Tanker og erfaringer? Også om deltid barnehage. Anonymkode: e591c...a9d Mine var 9 og 10mnd når de begynte og yngste begynte når han var nesten 3, var mye lettere når de begynte når de var 9 0g 10 mnd, jenta er størst, hun er skal nå på ungdomsskolen og er veldig sosial ,trygg og har masse venner, han som begynte når han var 10mnd har som likhet med sin søster masse venner, er trygg og veldig sosial ( nesten litt for mye synes vi foreldrene 😅 ) han er idag 11 år, mens han som begynte når han var 3 år er veldig avhening av oss, har bare 1 venn som han vil leke med, sliter med fremmende og er veldig usikker i mye, så jeg tror at det er finere og begynne når man er liten ,enn større. alle begynte med 100% med engang, men ingen var der lenge bare mellom 9-1430, jeg begynte kl 7 på den tiden og faren kl 930, så alle fikk korte dagene hele barnehage årene, men når minste begynner på skolen nå har jeg fått lederstilling og jobber forskjellig tider, så nå må minsten være på sfo til 16 hver dag,mens de 2 andre er jo så store og alene hjemme Anonymkode: 5c3b8...94b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine var 9 og 10mnd når de begynte og yngste begynte når han var nesten 3, var mye lettere når de begynte når de var 9 0g 10 mnd, jenta er størst, hun er skal nå på ungdomsskolen og er veldig sosial ,trygg og har masse venner, han som begynte når han var 10mnd har som likhet med sin søster masse venner, er trygg og veldig sosial ( nesten litt for mye synes vi foreldrene 😅 ) han er idag 11 år, mens han som begynte når han var 3 år er veldig avhening av oss, har bare 1 venn som han vil leke med, sliter med fremmende og er veldig usikker i mye, så jeg tror at det er finere og begynne når man er liten ,enn større. alle begynte med 100% med engang, men ingen var der lenge bare mellom 9-1430, jeg begynte kl 7 på den tiden og faren kl 930, så alle fikk korte dagene hele barnehage årene, men når minste begynner på skolen nå har jeg fått lederstilling og jobber forskjellig tider, så nå må minsten være på sfo til 16 hver dag,mens de 2 andre er jo så store og alene hjemme Anonymkode: 5c3b8...94b Ja, jeg tenker man kan ha «deltid» ved og levere sent og hente tidlig. Det kan være en fin mellomløsning for alle Anonymkode: e591c...a9d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 10 mnd er ikke noe problem hos oss i allefall. Utfordringa ville vært 20%. Får ikke skapt trygghet hos barnet på så liten tid Anonymkode: 13592...c58 Trygghet for barnehagen mener du. Flwre plasser med mindre prodent= mer jobb Anonymkode: 0713a...d77
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Trygghet for barnehagen mener du. Flwre plasser med mindre prodent= mer jobb Anonymkode: 0713a...d77 Som sagt så finnes ikke deltidsplasser i barnehager lenger. Mulig noen tilbyr 50% om to barn kan dele plassen. For barnet som skal bli kjent med et helt nytt sted, ansatte og barn er det å komme en dag i uka veldig uheldig. Det blir aldri noe rutine og rytme over det. Anonymkode: 657e0...636 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Finnes det barnehager som tilbyr 20% plass? Det er iallfall ikke til barnets beste, en baby på 10 mnd med 20% barnehageplass. Anonymkode: ea7c7...025
Ulrikke Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 20% plass skal du lete lenge etter for å finne tror jeg.... Min begynte i bhg da hun var 10 mnd, født sent på året, det gikk fint! (men det gikk best da hun begynte å ha fulle dager, vi begynte også med forsiktig tilvenning uten at det egentlig løsnet.... da jeg begynte å jobbe og hun måtte ha fulle dager løsnet det med en gang.... ikke at det gjelder alle så klart, men det kan faktisk skje....)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 Her er Oslo kommunes svar på deltidsplass i barnehage, de aller fleste bydeler/ barnehager tilbyr kun heltidsplass og dette er nok gjeldende landet over: https://www.oslo.kommune.no/barnehage/deltidsplass/#gref Anonymkode: 657e0...636
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå