Gå til innhold

Tørr hodebunn - noen tips til produkter e.l. som hjelper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste årene har jeg slitt mye med tørr hodebunn. Jeg er litt usikker på hvorfor, men jeg ønsker å bruke å gjøre noe med det da det hender det blir synlige på skuldrene og lignende og det er mildt sagt ikke spesielt lekkert!

Men jeg sliter med å finne noen god kur mot problemet, enten det er ting jeg kan smøre i hodebunnen eller annet!

Har dere noen gode tips? :) 

Anonymkode: c6a55...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Cosmica shampoo fra apoteket, de har også en sånn kur for hodebunnen tror jeg men har ikke prøvd den. Jeg hadde eksem i hodebunnen og shampooen hjalp meg mye. 

Anonymkode: 9f3aa...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut shampoo. Shampoo tørker ut hårbunn og bør kun brukes når håret er fysisk møkket, maks et par ganger i måneden. Finn en god balsam. Liker selv Sunsilk Minerals for normalt hår.

Slet selv med dette i mange år før jeg fikk tips fra en frisør om å ikke vaske håret så ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Blizz1 said:

Kutt ut shampoo. Shampoo tørker ut hårbunn og bør kun brukes når håret er fysisk møkket, maks et par ganger i måneden. Finn en god balsam. Liker selv Sunsilk Minerals for normalt hår.

Slet selv med dette i mange år før jeg fikk tips fra en frisør om å ikke vaske håret så ofte.

Dette anbefaler jeg også. Slet med tørr hodebunn og fikk kortison liniment hos legen. Dette måtte jeg bruke jevnlig for å holde flass borte. Under lock down i pandemien, gjorde jeg et eksperiment med å se hvordan håret ville reagere med vask kun en gang per måned. Håret ble finere og flasset nesten forsvant.
Nå skyller jeg håret med balsam 2 ganger i uken og vasker 1 gang i måneden. Flasset er ubetydelig.

Anonymkode: ee58b...a14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (2 timer siden):

En frisør??jeg er frisør og kan si deg at du må ha misforstått,et par ganger i mnd??det er rett og slett ekkelt,du må vaske håret ditt ca 2 ganger i uken,håret trekker til seg alt muligt av uhygieniske greier,sunsilk minerals er reine rottegiften for håret,tørker ut både hodebunn og hår....kjenner jeg er helt rysta her,usj🙈og til ts vil jeg si at du må finne en god shampo,balsam og en god kur,gå inn på en frisørsalong og spørr om råd der 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fungoral er verdt et forsøk. Var det som hjalp meg da jeg hadde tørr og flassende hodebunn, samt tendenser til både tørt og fett hår. 

Fås kjøpt på apotek. 

Anonymkode: 68197...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Fungoral er verdt et forsøk. Var det som hjalp meg da jeg hadde tørr og flassende hodebunn, samt tendenser til både tørt og fett hår. 

Fås kjøpt på apotek. 

Anonymkode: 68197...bad

Fungoral fungerer jo bare om det er flass forutsaket av sopp. Fungoral er et soppmiddel. 
Det kan være mange andre tilstander som er årsaken til flass enn sopp

Anonymkode: ee58b...a14

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flass kan komme av andre ting enn tørr hodebunn. Så er det flass som er problemet, eller tørr hodebunn? 

Å vaske håret med mildere shampo, gjerne en uten sulfater, kan hjelpe. Å kutte shampoen fullstendig, og aldri bruke det, kan gi deg hodebunnsproblemer. 

Anonymkode: 06f1e...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De siste årene har jeg slitt mye med tørr hodebunn. Jeg er litt usikker på hvorfor, men jeg ønsker å bruke å gjøre noe med det da det hender det blir synlige på skuldrene og lignende og det er mildt sagt ikke spesielt lekkert!

Men jeg sliter med å finne noen god kur mot problemet, enten det er ting jeg kan smøre i hodebunnen eller annet!

Har dere noen gode tips? :) 

Anonymkode: c6a55...4be

En ordentlig god sjampo og balsam hjelper. Jeg får tørr hodebunn med en gang jeg ikke bruker et godt nok produkt. Så jeg sverger til Beaver Nurturing shampoo og Argan Oil balsam. Mye fuktighet i begge disse produktene, bruker bare balsam i hårtuppene - ikke i hodebunnen, da det kan gi motsatt effekt (fett, tørt etc). 

Endret av kraftwerk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velinda skrev (8 timer siden):

En frisør??jeg er frisør og kan si deg at du må ha misforstått,et par ganger i mnd??det er rett og slett ekkelt,du må vaske håret ditt ca 2 ganger i uken,håret trekker til seg alt muligt av uhygieniske greier,sunsilk minerals er reine rottegiften for håret,tørker ut både hodebunn og hår....kjenner jeg er helt rysta her,usj🙈og til ts vil jeg si at du må finne en god shampo,balsam og en god kur,gå inn på en frisørsalong og spørr om råd der 

Du om det. Du får vel betalt for å anbefale produktene dine. Heldigvis ikke alle frisører som gjør det. Jeg er meget fornøyd med mitt hår som har vært flassfritt i over 20 år og står greit inne for den anbefalingen. Håret blir overhodet ikke ekkelt. Du kan jo bare prøve selv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha The Ordinary Glycolic acid i hodebunnen før vask hver 14 dag og la det virke 5-10 minutter. Det blir som en skånsom peeling for hodebunnen, og fjerner flasset. Hjalp meg.

Anonymkode: b3e51...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også slitt med det og jeg vil ikke anbefale produkter fra verken vanlig butikk eller på apotek. Produkter fra vanlig butikk synes jeg aldri er gode. Enten så tørker de ut håret eller hodebunnen. Eventuelt begge deler. Produkter fra apotek fungerer greit mot hodebunnproblemer, men resten av håret ser ikke ut. Dessuten bør du være kritisk til såkalte milde produkter som skal være snill mot hodebunnen, men som inneholder sls. Det er noe som tørker ut hår og hodebunn. Jeg får også sår i hodebunnen av sjampoer med sls. 

Ikke trenger man å gå i frisørsalong for råd heller. De har gjerne noen merker som de skal selge deg og ikke alle av dem er like gode heller. 

Så jeg ville heller ha gjort litt research på ulike produkter og sjekket hva de inneholder. Man må også huske på at noe som fungerer for en ikke nødvendigvis fungerer for en annen. Jeg bruker nå Maria Nila sine produkter for hodebunn og er fornøyd med de, men andre igjen kan være misfornøyd med det. 

Hvis du vasker håret ofte så ville jeg prøvd å redusere det og det er uansett ikke nødvendig å vaske håret hver dag og gjerne flere ganger om dagen sånn som noen gjør. 

Anonymkode: 7ddfb...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...