Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utdannelse og jobber i barnehage. Vi har en kollega som har jobbet hos oss i noen år, og er ei godt voksen dame på 50+  Hun har mye erfaring, men ingen utdannelse. 
Hun går ofte å snakker om at man ikke trenger «papir» for å jobbe i barnehage, og att sunn fornuft holder i massevis. 
Hun sukker når hun hører pedagogisk prat. 
Forstår jo at hun har noen komplekser da vi andre har kunnskap og kompetanse hun ikke har, men å snakke ned en utdannelse er helt på trynet. 
Måtte bare få det ut 

Anonymkode: 1636e...f10

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du blir oppgitt. Jeg vet ikke hva hun mener er sunn fornuft, det er jo så forskjellig fra person til person. Utdanningen gir jo mye kunnskap og  felles retningslinjer, så da kan man forvente en viss kvalitet. Når personen ikke har utdanning, vet man jo ikke alltid hva å forvente. 

Btw.. Jeg håper å studere til barnehagelærer neste år! Jeg gleder meg veldig, synes det er en så viktig jobb og da trengs det kunnskap. 

Anonymkode: 3492b...800

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, opplever det samme i helse. Er selv sykepleier og i sommer har vi med.stud 4-5 året som søren meg ikke kan en sykepleie prosedyre. Syns det er skikkelig skuffende at det ikke er mer respekt for yrket vårt. 

Anonymkode: 41aee...141

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt at du blir oppgitt. Jeg vet ikke hva hun mener er sunn fornuft, det er jo så forskjellig fra person til person. Utdanningen gir jo mye kunnskap og  felles retningslinjer, så da kan man forvente en viss kvalitet. Når personen ikke har utdanning, vet man jo ikke alltid hva å forvente. 

Btw.. Jeg håper å studere til barnehagelærer neste år! Jeg gleder meg veldig, synes det er en så viktig jobb og da trengs det kunnskap. 

Nettopp! Vi har ulike fagområder og rammeplan å forholde oss til når vi planlegger årshjulet. 
Hun vil gjerne produsere mest mulig, og ha formingsaktiviteter hele tiden og fylle veggene med ting for å vise hva hun har fått til. 
Hun forstår ikke at leiken er den mest sentrale delen av jobben. Bygge relasjoner, ha gode observasjoner osv. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner deg godt, opplever det samme i helse. Er selv sykepleier og i sommer har vi med.stud 4-5 året som søren meg ikke kan en sykepleie prosedyre. Syns det er skikkelig skuffende at det ikke er mer respekt for yrket vårt. 

Anonymkode: 41aee...141

Skjønner deg godt. Jeg jobbet noen år som ufaglært på sykehjem, og det var mange ufaglærte som trodde de kunne bedre enn sykepleierne. Selv om jeg hadde god relasjon med pasientene, fikk god opplæring i stell osv. har ikke jeg i nærheten av den kompetansen en sykepleier har når det gjelder anatomien, og helheten innen yrket 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner henne litt. Barnehagen er blitt mer skole med undervisning og læreplaner enn et dagtilbud med lek og aktiviteter for barn.

Barnehage er ikke obligatorisk og burde vært uten et pedagogisk opplegg...

Anonymkode: 3516e...070

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel si at mange har kompetanse gjennom erfaring med barn også? Selv om det sikkert er nytte ting dere lærer så er det ikke automatisk sånn at en utdanna pedagog gjør noen bedre jobb enn en ansatt enn en uten utdannelse. 

Anonymkode: edfd3...bbc

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig - jeg studerte samtidig som en venninne (ulike studier) og hun gikk barnehagelærer. Hendte vi satt sammen for å lese og jeg ble direkte sjokkert over hvor enkelt pensum og eksamen var for dem. Den utdanningen kunne jeg kommet meg lekende lett gjennom og føler ikke det er noe voldsomme greier de lærer der som man ikke skjønner selv. Skal sies at jeg har barn selv. 

Anonymkode: aba3d...3cf

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp! Vi har ulike fagområder og rammeplan å forholde oss til når vi planlegger årshjulet. 
Hun vil gjerne produsere mest mulig, og ha formingsaktiviteter hele tiden og fylle veggene med ting for å vise hva hun har fått til. 
Hun forstår ikke at leiken er den mest sentrale delen av jobben. Bygge relasjoner, ha gode observasjoner osv. 

Ja, og tipper hun vet godt hva din jobb er.  Men hun er fornøyd med å være på gulvet. 

For min del er de kreative, aktive voksne gull verdt på avdelingen. De gjør så mye bra og godt, spesielt i små grupper, da man kan observere og få mer inn på enkelt barn. 

Anonymkode: 1916d...b3c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men noen må jo informere henne om hva som er viktig og hvorfor? Mange av barna er der 8 timer hver dag, det er jo superviktig at man observerer og tilrettelegger slik at alle har det best mulig. Og det er nok krevende. 

Og formingsaktiviteter...det er jo ikke alle barna som synes det er gøy. La alle barna få muligheten til å skinne 💕

Ellers kan du jo tipse om å ta bhg lærer studiet 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner henne litt. Barnehagen er blitt mer skole med undervisning og læreplaner enn et dagtilbud med lek og aktiviteter for barn.

Barnehage er ikke obligatorisk og burde vært uten et pedagogisk opplegg...

Anonymkode: 3516e...070

Det er nok lurt med et pedagogisk opplegg slik at alle barna som går i barnehage møter samme kvalitet. Altså, i teorien. 

Sunn fornuft er dog veldig viktig, lek og moro er jo det barna trives med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For å være ærlig - jeg studerte samtidig som en venninne (ulike studier) og hun gikk barnehagelærer. Hendte vi satt sammen for å lese og jeg ble direkte sjokkert over hvor enkelt pensum og eksamen var for dem. Den utdanningen kunne jeg kommet meg lekende lett gjennom og føler ikke det er noe voldsomme greier de lærer der som man ikke skjønner selv. Skal sies at jeg har barn selv. 

Sant. Men, det er fakta. Barnehagelærer er en utdannelse som faller litt mellom to stoler. Egentlig for enkelt til å være høyskole utdanning men, samtidig litt for vanskelig for å være videregående pensum. Det sies at barnehagelærere er de som ikke kom inn på barnevernspedagog studiet. 

Anonymkode: 4c933...78a

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har utdannelse og jobber i barnehage. Vi har en kollega som har jobbet hos oss i noen år, og er ei godt voksen dame på 50+  Hun har mye erfaring, men ingen utdannelse. 
Hun går ofte å snakker om at man ikke trenger «papir» for å jobbe i barnehage, og att sunn fornuft holder i massevis. 
Hun sukker når hun hører pedagogisk prat. 
Forstår jo at hun har noen komplekser da vi andre har kunnskap og kompetanse hun ikke har, men å snakke ned en utdannelse er helt på trynet. 
Måtte bare få det ut 

Tror nok hun med erfaring lett danker ut dere "med teori fra skolen" ja 👍

Bare til å se på nye "ledere" fra feks BI som skal finne opp kruttet og hjulet på nytt 😀 og tro at nå har de funnet løsningen på hvordan bedriften bør drives..... 🤣 

Anonymkode: ac05a...0ed

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller "driftes" som det heter nå 🤦‍♀️🙄🤯

Anonymkode: ac05a...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig viktig med pedagoger i bhg. Men sannheten er at de beste pedagoene er de som har jobbet noen år først, for så og ta utdanning. De forstår hva de lærer om på studiene, mye bedre enn de som går rett på studiene etter vgs. Det er ikke alltid det de har lest om, som faktisk fungerer. 

Skal selv studere Barnevernspedagog nå, og 14 år i bhg som Barne og Ungdomsarbeider har gitt meg veldig mye viktig å ta med videre. Hadde jo gått inn uten noen erfaring i møte med barn, foreldre og vanskelige situasjoner. De har det vært flere av i løpet av alle årene, og de har gitt mye viktige erfaringer 

Anonymkode: fa2e9...356

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan vel si at mange har kompetanse gjennom erfaring med barn også? Selv om det sikkert er nytte ting dere lærer så er det ikke automatisk sånn at en utdanna pedagog gjør noen bedre jobb enn en ansatt enn en uten utdannelse. 

Anonymkode: edfd3...bbc

Det er vel ingen som sier at de gjør en bedre jobb, men barnehagen gir et bedre tilbud når den også har folk med utdannelse som jobber der! En kombinasjon er det aller beste. Jeg merker stor forskjell på de ansatte i vår barnehage som har utdannelse og ikke. Det betyr ikke at den ene er bedre enn den andre, men tilnærmingen er annerledes, og det er gull verdt å ha begge deler. Definitivt et annet nivå enn da jeg gikk i barnehage som liten. 😅 

Det samme gjelder jo på mange andre arbeidsplasser, man trenger noen ned høyere utdannelse med god forståelse for teorien, og så trenger man noen "doers". Med respekt for hverandre blir det en veldig sterk og god kombinasjon. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det sies at barnehagelærere er de som ikke kom inn på barnevernspedagog studiet. 

For en teit ting å si. Vil man jobbe i barnehage søker man seg selvfølgelig til barnehagelærerstudiet, uavhengig av hva som er vanskeligst å komme inn på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sant. Men, det er fakta. Barnehagelærer er en utdannelse som faller litt mellom to stoler. Egentlig for enkelt til å være høyskole utdanning men, samtidig litt for vanskelig for å være videregående pensum. Det sies at barnehagelærere er de som ikke kom inn på barnevernspedagog studiet. 

Det er jo helt tullete. Jeg snuste litt på barnevernsarbeid, men jeg er ganske svak og hadde nok latt det gå alt for langt inn på meg. Men jeg vil jobbe med barn, jeg vil jobbe med dem i positive arenaer, være med på å gi dem gøyale opplevelser og en fin og stabil hverdag. Da er barnehage perfekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en slik kollega i barnehagen og når jeg ser henne i samspill med barn og diskusjoner med andre på jobb tenker jeg at jo det er forskjell på de med utdannelse og de uten. Hun er dyktig og driftig på mange vis, men litt ubetenksom også. 

Jeg pleier bare å svare henne at vi har behov for begge deler og at tidene endrer seg. Så må vi samarbeide og nytte oss av alles styrker og interesser til barnas beste! 

Anonymkode: d1083...5ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg valgte bevisst barnehagelærerutdannelse foran barnevern. Utifra interesse og ikke karakterer. 

Mulig utdannelsen ikke er den mest teoretisk tunge, men uten interesse for faget og stor stå på vilje ute i praksis er det ingen poeng å starte på denne utdannelsen.

Anonymkode: d1083...5ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kunne ikke vært DMMH hun gikk på,

for der er det flere emner som går på psykologi, utviklingsteorier og annet - og enkle eksamener er det vel heller ikke 😬 det er det jo også kjent at man har ekstra mappekrav, skriveri, tyngre teori osv, derfor også en ettertraktet skole å gå sen linja.  Jeg synes det var intenst i perioder! Kan dog hende at du har lært mye som mor, som du nevner - du har barn selv. Er mye som går på skjønn og refleksjoner, men dette skal jo gjerne støttes av ulike teorier. For ikke å nevne den referanselista og refereringa som skal være helt riktig, hvert eneste komma, som

vi brukte hele første semester å få printet inn 🙈 

Jeg hadde ingen erfaring med barn selv når jeg startet.

Anonymkode: 85627...ebf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...