Gå til innhold

Risperdal til 10åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa at hen ville hen skulle begynne på risperdal, men er det ikke farlig å gi 10åringer slikt? 

Anonymkode: 7f349...7d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj, det var spesielt! Mot hva da? 

Anonymkode: b48a9...945

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg sjekka med en annen lege. Jeg ville ikke gitt det til mott barn uten at det var en jæskla god grunn. Adhd/tourettes er ikke en slik grunn. (Nå gjetter jeg på at det er derfor barnet ditt får det. Vet det er noen leger som skriver antipsykotika til disse gruppene.)

Anonymkode: 4aade...bbd

Skrevet

De jeg vokste opp med på barnehjem ble putta i disse pillene det hjalp ikke de ble verre 

Skrevet

Rispedal er en veldig god medisin. For meg og flere i min omgangskrets. Eneste at jeg la på meg sykt på den medisinen.. 

Skjønner ikke hvorfor en lege vil gi en 10 åring slike medikamenter. Det står ganske tydelig på flere av anti psykotika medisiner at det ikke skal gis til barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (6 timer siden):

Rispedal er en veldig god medisin. For meg og flere i min omgangskrets. Eneste at jeg la på meg sykt på den medisinen.. 

Skjønner ikke hvorfor en lege vil gi en 10 åring slike medikamenter. Det står ganske tydelig på flere av anti psykotika medisiner at det ikke skal gis til barn. 

Du kan ikke basere deg på felleskatalogen. I veileder for BUP nevnes Risperidon to steder (finnes hvis du Googler veileder i Bup), for Tourettes og for utfordringer knyttet til autisme.

TS, ville heller hørt på legen som kjenner barnet enn anonyme på et forum, med mindre de har egne erfaringer knyttet til barn.

Anonymkode: 78604...06c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre må tenke selv. Det har blitt amerikanske tilstander når det kommer til medisinering av barn her til lands! Sentralstimulerende, antidepressiva og antipsykotikum deles ut som godteri. Når alt barnet trenger er rutiner, tilrettelegging og mer støtte på skolen.

Jeg vet ikke om ett eneste barn som har fått det bedre av all denne medisineringen. Heller omvendt, alt har blitt værre på lang sikt.

Det er lov å bytte lege om legens løsning er piller før andre tiltak. 

Anonymkode: 2f159...dc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (21 timer siden):

De jeg vokste opp med på barnehjem ble putta i disse pillene det hjalp ikke de ble verre 

Hvordan verre ble de? Var de psykotiske? 

Og ca årstall var dette kanskje det var vanlig i gamledager? 

Anonymkode: 7f349...7d4

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke helt symptomer men han ble ikke snill  han gråt om natten og han hørte stemmer i hodet  osv  dette var på 2000 tallet han gikk bort i 2017 28 år gammel han ble ødelagt ved dette hjemmet og jeg tror han tok livet sitt jeg sliter idag med årlig samvittighet  for at jeg ikke fikk satt en stopper for det han måtte gå igjennom  jeg så unge gode  mennesker bli ødelagt mere for hver dag som gikk :( 

De ble også puttet i mange andre medisiner jeg la dem i blomsterpotta 

Endret av Maskinfører
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 8.31):

Foreldre må tenke selv. Det har blitt amerikanske tilstander når det kommer til medisinering av barn her til lands! Sentralstimulerende, antidepressiva og antipsykotikum deles ut som godteri. Når alt barnet trenger er rutiner, tilrettelegging og mer støtte på skolen.

Jeg vet ikke om ett eneste barn som har fått det bedre av all denne medisineringen. Heller omvendt, alt har blitt værre på lang sikt.

Det er lov å bytte lege om legens løsning er piller før andre tiltak. 

Anonymkode: 2f159...dc5

Tror du støtte i skolen kommer lett for disse barna? Det gjør ikke det. Og diagnoser blir grundig testet. Er et hån å bli utfordret på diagnoser når man har diagnose barn

Anonymkode: 6eb01...826

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...