Gå til innhold

Spreng og såre brystvorter hvor lenge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ømme pupper og såre brystvorter etter ammestart. Når går dette over? Er jo helt forferdelig vondt. 

Anonymkode: 2b028...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sprengen varte bare et par uker (maks) begge gangene for meg. 

Med eldsten var brystvortene uutholdelig såre hele ammeperioden... altså i et helt år. Jeg måtte gå med sånne melkeoppsamlere som "skjold", for det var helt jævlig om klærene kom borti brystvorten. Både ammehjelper og begge helsesykepleierne på helsestasjonen så på ammingen og sa at de ikke så noe galt med teknikken, men ungen drev altså og gnurte og slapp taket og hogg tak på ny og slapp taket osv osv hele ammingen, så det ble så forjævlig sårt selv om selve ammeteknikken var god. 

Med minsten var jeg bare sår et par uker :) Flittig bruk av lanolin gjorde susen, og han var mye snillere mot ho mor når han diet :)

Anonymkode: 690f2...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med første var brystvortene såre i ca to uker. Det som hjalp var først og fremst riktig dietak, samt multimam kompresser og lanolin. Andre fiksa dietaket helt fra begynnelsen, så det var jeg sår i sånn 2-3  dager mens brystene vendte seg til friksjonen osv. Smurte med brystmelk etter hver amming og lot lufttørke. 

Kan ikke huske noe særlig brystspreng, annet enn i de dagene helt i begynnelsen når melka rant til. 

Anonymkode: c294c...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med helsestasjon, jordmor eller ammehjelpen - det er vanlig, men ikke normalt at det skal gjøre vondt i flere uker! Hos de kan du få ammeveiledning og hjelp til å se om baby har riktig tak. Med mine barn har det vært ømt/sårt i noen dager bare.

Anonymkode: 45d1d...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den verste sårheten varte noen uker. Jeg avlastet med flaske så det ikke skulle bli så ille. Brukte også purelan osv. Smurte brystvortene med melk etter hver amming. Gikk til ammeveileder. 

Nå er baby 5 mnd og det er fremdeles litt sårt.. det går i perioder, dager der hun ammer veldig mye blir jeg sår igjen. Baby har litt feil sugetak og i perioder drar hun mye i brystvorten særlig om kvelden, slipper og kobler seg på igjen osv. Men det er ikke vondt i den grad det var i starten da. 

Anonymkode: c02a7...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedret seg ved rundt 3 uker med nr 1 og 5 uker med nr 2. Nr 2 hadde litt dårligere sugetak i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Silverette! Dyrt men så verdt det! Reddet mine pupper i hvertfall! 

Anonymkode: 7786d...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...