AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Hei kjære dere. Jeg er en litt betenkt/småbekymret mor som lurer på erfaringer fra dere andre. Jeg har to barn, eldste er 4 år og yngste er 2. Min 2 åring har alltid vært aktiv og godt utviklet motorisk, ikke vist noen avvik på noen måter. Men her for et par uker skjedde det noe, hun løp plutselig bare rett i veggen. Det var som om hun ikke så den, for sakket ikke farten eller tok seg for. Fløy bare rett på.... Det skjer et par ganger til, men inn i myke ting som sofa og sofastol. Så skjer det igjen idag, mens vi er ute. Barna løper, hun løper unna litt alene og jeg ser etter henne idet hun løper rett i et tre ..det er et smalt, ungt tre, så ikke så stort, men bredt nok til at enhver skulle kunne se det. Fikk blodsprengte panne og kutt i ansiktet.. helt forferdelig for meg, jeg trøster rolig altså, men virket som hun ble skikkelig skremt også. Så hva kan dette være? Siden hun har slik fart, nei hun har ikke akkurat lært og løpe, har løpt fra tidlig av og alltid sett seg for. Er redd hun virkelig skal skade seg. Hun virker til å se godt ellers, men er det noen som har opplevd dette?? Tenkte ta det opp med helsesøster, men kanskje dere også vet noe mer enn meg? Alle svar tas med stort takk Anonymkode: c4cc6...48f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Ja kanskje sjekke synet hennes da. Anonymkode: 38c5a...092 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Få tatt en synstest. Tipper at hun trenger briller, og blir ikke overrasket om hun er overlangsynt. Da er det vanskelig å beregne avstander. Anonymkode: 7e004...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Er det bare å bestille vanlig synstest for barn da? Hvordan gjør de det egentlig? Hun kan jo ikke si hvilken bokstav hun ser f.eks? Anonymkode: c4cc6...48f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det bare å bestille vanlig synstest for barn da? Hvordan gjør de det egentlig? Hun kan jo ikke si hvilken bokstav hun ser f.eks? Anonymkode: c4cc6...48f De kan sjekke synet på babyer. Man må ikke kunne lese for at de skal kunne se hvordan øynene fungerer. Anonymkode: 255a8...475 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det bare å bestille vanlig synstest for barn da? Hvordan gjør de det egentlig? Hun kan jo ikke si hvilken bokstav hun ser f.eks? Anonymkode: c4cc6...48f Kanskje hun sliter med å bedømme avstand? Vet ikke om det kan sammenlignes, men min mann kan ikke drive med f.eks ballidrett. Kaster du ball til han, kan det hende han får ballen midt i pannen, for han klarer ikke å se hvor langt unna eller nære ballen er... Ta henne med til fastlege som kan henvise henne til øyespesialist. Anonymkode: 1c255...f21
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det bare å bestille vanlig synstest for barn da? Hvordan gjør de det egentlig? Hun kan jo ikke si hvilken bokstav hun ser f.eks? Anonymkode: c4cc6...48f Det er egne tester for små barn. Kontakt helsesykepleier eller fastlege, så blir dere henvist videre. Anonymkode: 7e004...f0e 2
Sensi Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Ja henger meg på de andre. Du må bare få sjekket synet hennes. Til og med babyer kan ha behov for briller. Jeg vet ikke hvordan de sjekker synet på småtassene, men det gjøres iallfall. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Her sa optiker at barn under 5 år henvises til øyelege, men over det kunne de teste. Vi gikk veien om fastlege. I dette tilfellet ville jeg tatt en legetime uansett. Kan jo være andre ting enn synet også, siden hun har løpt før og dette med å kræsje i ting er nytt. Det høres ut som noen en lege bør sjekke og vurdere om det trengs andre undersøkelser. Anonymkode: dab35...873 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Hun mangler antagelig dybdesyn. Dette kan skje om man f.eks er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre. noen ganger blir jeg helt matt av hvor lite oppegående noen foreldre er. Du skjønner vel selv at du må sjekke synet på barnet ditt når hun konstant løper på ting? Anonymkode: 98295...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun mangler antagelig dybdesyn. Dette kan skje om man f.eks er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre. noen ganger blir jeg helt matt av hvor lite oppegående noen foreldre er. Du skjønner vel selv at du må sjekke synet på barnet ditt når hun konstant løper på ting? Anonymkode: 98295...8ec Dette har jo oppstått plutselig, så en kan virkelig ikke anta at det er synet. Men TS burde uansett raskest skaffe seg en legetime og hjelp til barnet, framfor å spørre på KG. Anonymkode: dab35...873
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 Åh..hun dunker inn i dem ja. Så for meg en spiderman-baby her jeg nå, som løper vertikalt på vegger og trær. Skuffelsen er enorm! Anonymkode: d025f...918 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 Jeg fikk briller som 2åring, det er null problem å sjekke syn på små 😆 Bare å ta en tur til legen for å få henvisning:) Anonymkode: b42a9...95d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk briller som 2åring, det er null problem å sjekke syn på små 😆 Bare å ta en tur til legen for å få henvisning:) Anonymkode: b42a9...95d Trenger man henvisning til noe sånn da? Er det ikke bare å kontakte en vanlig optiker, og forklare situasjonen? og så får man vel time der, mest sannsynlig. Anonymkode: f3e2f...e2d
Hensatt Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger man henvisning til noe sånn da? Er det ikke bare å kontakte en vanlig optiker, og forklare situasjonen? og så får man vel time der, mest sannsynlig. Anonymkode: f3e2f...e2d Optiker er ikke for små barn som ikke kan snakke for seg. Bør henvises til øyelege, der dere også får det dekket.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun mangler antagelig dybdesyn. Dette kan skje om man f.eks er nærsynt på ett øye og langsynt på det andre. noen ganger blir jeg helt matt av hvor lite oppegående noen foreldre er. Du skjønner vel selv at du må sjekke synet på barnet ditt når hun konstant løper på ting? Anonymkode: 98295...8ec Det hun må er å ta barnet med til legen så vurderer han hvilke tester som skal gjøres. Hun tenkte helt sikkert at det kunne være synet, samtidig kan det være et spekter fra at barnet er uoppmerksom til at hun har en alvorlig hjernesvulst. Men du blir vel helt matt av det også at det kan være andre årsaker enn det mest åpenbare. Anonymkode: 311d4...c04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå